Gjest LoisLane Skrevet 3. april 2006 #1 Skrevet 3. april 2006 Vi finner ikke ut av hva vi skal servere i eldstefrøknas konfirmasjon. Selv er hun glad i tradisjonsmat, jeg har lyst til å lage koldtbord, og pappaen vil ha ordentlig middag. En mulig mellomløsning kan være spekemat og rømmegrøt. Noen som har forslag? Hva spiste dere i konfirmasjonen?
Gjest Piper Skrevet 4. april 2006 #3 Skrevet 4. april 2006 Mine foreldre lot oss konfirmanter bestemme menyen, og derfor ble det favorittretten vår. Det er jo tross alt konfirmanten sin dag, og da bør en jo legge alt til rette for at den skal bli best mulig for henne/han.
LilleBille Skrevet 4. april 2006 #4 Skrevet 4. april 2006 Hos oss var det konfirmantene som fikk bestemme - selvfølgelig innen rimelighetens grenser. Jeg ville helst laget koldtbord - synes det er så morsomt - men begge mine ville ha middag - og fikk velge favorittmaten sin. Jeg laget all maten selv - og laget det meste ferdig i god tid. Vi hadde mat i konfirmasjonene: 1) Rekecoctail Marinert svinefilet med fløtegratinerte poteter//pommes noisettes, salat og broccoli + bearnaisesaus. Is med hjemmelaget karamellsaus 2) Skalldyrsfat Marinert svinefilet med fløtegratinerte poteter//pommes noisettes, ovnsbakte grønnsaker + bearnaisesaus. Is med hjemmelaget karamellsaus
anneliane Skrevet 4. april 2006 #5 Skrevet 4. april 2006 Denne tråden hadde jeg akkurat tenkt å starte..... Vi lurer på koldtbord vi og, men ønsker gjerne noen flere forslag på hva man kan servere.
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2006 #6 Skrevet 4. april 2006 Jeg har hatt koldtbord alle gangene hittil - først og fremst fordi vi ikke har plass til å ha alle sittende rundt et middagsbord, det blir sitting litt her og der. Og det er koselig å ha det hjemme synes jeg. Det går jo fint an å ha en varmrett på koldtbordet hvis ønskelig. Det gir jo også rom for mye forskjellig mat, slik at alle kan få noe de liker. Men det er jo koselig at hovedpersonen får være med å bestemme.
Elbereth Skrevet 4. april 2006 #7 Skrevet 4. april 2006 Da jeg selv var konfirmant hadde vi avkokt laks, som jeg elsker. Da min eldste sønn ble konfirmert laget jeg koldtbord. Absolutt det beste alternativet, da jeg har giftet meg inn i en familie av både barn og voksne som ikke liker ditt og datt Når jeg lager koldtbord, pleier jeg alltid å ha en eller flere varmretter i tillegg til et variert utvalg av "vanlig" koldtbordmat. Sist var det hjemmelaget biff stroganoff med ris til, stekte kyllinglår og avkokt laks med kokte poteter. Så blir det litt "middag" for de som er avhengige av det
Gjest vimse Skrevet 4. april 2006 #8 Skrevet 4. april 2006 Mine foreldre lot oss konfirmanter bestemme menyen, og derfor ble det favorittretten vår. Det er jo tross alt konfirmanten sin dag, og da bør en jo legge alt til rette for at den skal bli best mulig for henne/han. ← Enig.
Malama Skrevet 4. april 2006 #9 Skrevet 4. april 2006 I min konfirmasjon hadde vi koldtbord, men med varm kylling og varme karbonader da, men ikke noe middag. Det samme i min brors konf. Mamma laget dette selv, og vi fikk derfor ønske selv litt hva der skulle være. I min hadde vi også stekte pølsestrimler og tomat, fordi det var egentlig det jeg likte bedre enn karbonader og kylling av den varme maten... Spekefat var der også, og potetsalat/flatbrød. Ettersom jeg nok er av den typen som "ikke liker ditten og datten" selv, så er det like greit med koldtbord. I min familie er det en og annen som ikke KAN spise, og ganske mange som ikke liker alt mulig rart, spesielt når man har barn og voksne tilstede, så da er det av og til likegreit. Men det har vært avholdt konfirmasjon med middag i familien også, og det gikk faktisk bra det og.
Karro Skrevet 4. april 2006 #10 Skrevet 4. april 2006 Jeg ville helst ha koldtbord i min konfirmasjon, men mamma ville helst ha ordentlig middag, så da ble det det. Men jeg fikk bestemme. Så da ble det sosakjøt og bestemors hjemmelagde hjortekjøttkaker med poteter, grønnsaker og tyttebærsylte til. Grunnen til at mamma ville ha vanlig middag, var at vi har hatt alle konfirmasjoner hjemme, og skulle vi hatt koldtbord hadde maten måttet stå på kjøkkenet, men det ville mamma at de som styrte med maten skulle få ha i fred. Forretten var blomkålsuppe og desserten himmelsk lapskaus. Uansett synes jeg konfirmanten bør få ha en finger med i spillet. Konfirmasjonen min var ellers den verste dagen i mitt liv (mye mas, mye mat, tung bunad, varmt, osv. osv.), så hadde jeg i tillegg til alt det andre fått en middag jeg ikke ville ha, så hadde det nok vært en enda verre dag...
Gjest LoisLane Skrevet 4. april 2006 #11 Skrevet 4. april 2006 Forretten var blomkålsuppe og desserten himmelsk lapskaus. ← Hva er himmelsk lapskaus?
Gjest Gjesta Skrevet 4. april 2006 #12 Skrevet 4. april 2006 Himmelsk lapskaus er fruktsalat, serveres ofte med pisket krem, is eller vaniljesaus.
Karro Skrevet 4. april 2006 #13 Skrevet 4. april 2006 Himmelsk lapskaus er fruktsalat, serveres ofte med pisket krem, is eller vaniljesaus. ← Fruktsalat eller fruktlapskaus om du vil. Fruktcoctail blandet med fersk oppskåret frukt (kiwi, jordbær, banan, eple og drue f.eks), og så bruker vi å helle brus over (Mozell) for at frukten ikke skal bli stygg. Slik vi gjør det hjemme ihvertfall...
Gjest Gjest Skrevet 4. april 2006 #14 Skrevet 4. april 2006 Fruktsalat eller fruktlapskaus om du vil. Fruktcoctail blandet med fersk oppskåret frukt (kiwi, jordbær, banan, eple og drue f.eks), og så bruker vi å helle brus over (Mozell) for at frukten ikke skal bli stygg. Slik vi gjør det hjemme ihvertfall... ← Litt sitron gjør også at frukten holder seg fin. Og så er det nydelig å hakke oppi litt nøtter
c",) Skrevet 4. april 2006 #15 Skrevet 4. april 2006 Har hatt konfirmasjon for stebarna, og de bestemte selv hva menyen skulle være. Nå valgte begge to koldtbord, og til første konfirmasjon så bestillte vi ferdig koldtbord. Men det var vi ikke helt fornøyd med, så året etter lagde vi koldtbordet selv. Når jeg selv ble konfirmert mener jeg at vi hadde en forrett, middag og dessert. Men det er endel år siden å ikke så lett å huske
Gjest Gjest Skrevet 5. april 2006 #16 Skrevet 5. april 2006 vi hadde koldtbord med endel varme retter på hotell alle tre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå