AnonymBruker Skrevet 26. desember 2025 #1 Skrevet 26. desember 2025 Når begynner fredningstid på gravsted, er det ved første gravlegging eller siste ? Er jeg respektløs som gravestedes fester om jeg ønsker graven slettet etter fredningstidens utløp, for så å sette opp en minneplate på minnelunden etterpå ? Jeg liker ikke å gå på graven, men den ene av mine foreldre insisterte på at det skulle være gravstein Anonymkode: 3f818...e6f 3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2025 #2 Skrevet 26. desember 2025 Fredningstid på grav enten det er urne eller kiste er 20 år i Norge. Det er nok litt ulike regler med tanke på å navneflytte fra gravsted med støtte til minnelund. Sjekk reglene hvor du bor. Her hvor jeg bor kan man kun navneflytte om man har en grav å flytte til. Det vil si at dersom du har noen som er gravlagt i en grav hvor det er støtte, men ønsker å flytte til minnelund senere så må dette skje i forbindelse med at man alelrede har en grav i minnelund eller at det skjer i forbindelse med det dødsfall. Det kan være ulike regler fra sted til sted. Ofte så kan man finne informasjon om dette på de lokale gravferdsmyndighetene sine nettsider. Det er ikke respektløs å slette et gravsted og vi har forskjellige utgangspunkt når det gjelder å stelle grav. Anonymkode: 1a510...274 1
Maskinfører Skrevet 26. desember 2025 #3 Skrevet 26. desember 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Når begynner fredningstid på gravsted, er det ved første gravlegging eller siste ? Er jeg respektløs som gravestedes fester om jeg ønsker graven slettet etter fredningstidens utløp, for så å sette opp en minneplate på minnelunden etterpå ? Jeg liker ikke å gå på graven, men den ene av mine foreldre insisterte på at det skulle være gravstein Anonymkode: 3f818...e6f De 20 første årene er frigrav
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2025 #4 Skrevet 26. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fredningstid på grav enten det er urne eller kiste er 20 år i Norge. Det er nok litt ulike regler med tanke på å navneflytte fra gravsted med støtte til minnelund. Sjekk reglene hvor du bor. Her hvor jeg bor kan man kun navneflytte om man har en grav å flytte til. Det vil si at dersom du har noen som er gravlagt i en grav hvor det er støtte, men ønsker å flytte til minnelund senere så må dette skje i forbindelse med at man alelrede har en grav i minnelund eller at det skjer i forbindelse med det dødsfall. Det kan være ulike regler fra sted til sted. Ofte så kan man finne informasjon om dette på de lokale gravferdsmyndighetene sine nettsider. Det er ikke respektløs å slette et gravsted og vi har forskjellige utgangspunkt når det gjelder å stelle grav. Anonymkode: 1a510...274 Gravsted og minnelund er på et og samme sted, ønsker det skal være et minne etter dem men det er ikke nødvendig å ha en gravstein Jeg har den oppfatningen av livet «Man hedres så lenge man lever, når en er gått bort kan man ikke hedres lengre» Har sagt til mine barn at den gangen jeg går bort er det opp til dem hva de ønsker etter meg. Anonymkode: 3f818...e6f
Gladgutten79 Skrevet 28. desember 2025 #5 Skrevet 28. desember 2025 (endret) Jeg har inntrykk av at flere velger kremasjon og minnelund nå enn tidligere, jeg er vel også av den sorten som ikke å går på gravsted uten jeg må, å når min tid kommer kan det være minst mulig å stelle etter meg Endret 28. desember 2025 av Gladgutten79 1
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2025 #6 Skrevet 28. desember 2025 Gladgutten79 skrev (5 timer siden): Jeg har inntrykk av at flere velger kremasjon og minnelund nå enn tidligere, jeg er vel også av den sorten som ikke å går på gravsted uten jeg må, å når min tid kommer kan det være minst mulig å stelle etter meg Om du har barn så bør det vel være opp til de? Du merker jo ikke til noe av verken det ene eller det andre. Jeg er av det slaget som synes det er godt å besøke graven, og gjøre det fint for de som ligger der. Anonymkode: 81583...7d5
Gladgutten79 Skrevet 29. desember 2025 #7 Skrevet 29. desember 2025 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Om du har barn så bør det vel være opp til de? Du merker jo ikke til noe av verken det ene eller det andre. Jeg er av det slaget som synes det er godt å besøke graven, og gjøre det fint for de som ligger der. Anonymkode: 81583...7d5 Sant nok det, men jeg tenker de nok ønsker å ha det lettstelt når den tid kommer
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå