Gå til innhold

Vakre steder i Troms/Finnmark?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ønsker å prøvebo i Troms eller Finnmark. Bor i dag i Lofoten og har bodd her i noen år og misliker det. Naturen er flott men jeg takler ikke turismen der. 
Ønsker ikke å flytte sørover, heller mer nord og da i Troms eller Finnmark. Jeg skal i januar/februar kjøre nordover på biltur og ønsker å besøke steder som er fine, ønsker tips. 

Ønsker ikke bo i innlandet, helst så langt ut mot kysten som mulig hvor jeg kan se åpent hav og solnedganger. Ønsker ikke et alt for stort sted men heller ikke ei lita bygd langt fra butikker, barnehager og skoler. 
Ikke Senja. 

Tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg synes Harstad er fint, med mye fin natur rundt (Grytøya, osv). Mye av familien min er derfra og jeg er der hver sommer.

Endret av isw
  • Liker 1
Skrevet

Hammerfest. Er selv fra Tromsø, og skulle jeg ha flyttet til noe annet sted her i nord hadde det blitt dit. En by i miniatyr, du har alt du trenger men på veldig lite areal. Fin natur, men lite turisme ettersom alle som reiser i den retningen skal til Nordkapp. Ellers er det jo skikkelig mørkt og kaldt og utrivelig alle steder her oppe i januar/februar, så det er kanskje ikke den beste tiden å få et godt inntrykk 😅

Anonymkode: f8500...498

• Liker 1
Skrevet

Masse fine småplasser på kysten i Finnmark. Honngingsvåg, Kjøllefjord, Båtsfjord, Vardø feks er gode, positive plasser. Det er små plasser selvfølgelig og lange avstander og til tider litt isolert. Men samtidig godt miljø og mye tilbud og aktiviteter og mye natur. Man har det man trenger av tilbud i bygda. Ellers Hammerfest, om man vil ha en litt større by. 

Anonymkode: aaf88...2ec

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kjøllefjord

Det finnes ikke nok antidepressiva til at Kjøllefjord blir et levelig sted. 

Jeg var der og kjørte RIB og fisket kongekrabbe og kokte den på Finnkirka. Det var koselig. Men resten av stedet.. huff. 

• Liker 2
Skrevet

Tromsø er overfylt av turister nå, men vi som bor i utkanten av Tromsø merker lite til det. Ellers har Tromsø det aller meste! Utfordringen er å finne et sted å bo om du må leie, da de fleste heller leier ut på Airbnb nå. 

Anonymkode: 6d29e...98d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Tromsø er overfylt av turister nå, men vi som bor i utkanten av Tromsø merker lite til det. Ellers har Tromsø det aller meste! Utfordringen er å finne et sted å bo om du må leie, da de fleste heller leier ut på Airbnb nå. 

Anonymkode: 6d29e...98d

Samme som i Lofoten, alt går på Airbnb og det lille som ikke gjør det er fryktelig dyrt… 

Skrevet
isw skrev (11 minutter siden):

Det finnes ikke nok antidepressiva til at Kjøllefjord blir et levelig sted. 

Jeg var der og kjørte RIB og fisket kongekrabbe og kokte den på Finnkirka. Det var koselig. Men resten av stedet.. huff. 

Hva med Kjøllefjord likte du minst?

Skrevet

Alta, Lakselv eller Karasjok. Ville ikke bodd i Hammerfest eller andre småplasser. Da er Lyngen eller Storslett, eller Bardu bedre:)

Anonymkode: 98834...796

• Liker 2
Skrevet
Naturen skrev (6 minutter siden):

Hva med Kjøllefjord likte du minst?

Vel.

Det jeg konkret likte minst med Kjøllefjord var da jeg var på samfunnshuset på en obskur festival, skulle på toalettet og det var døra åpen og det sto en litt eldre mann og hadde analsex med en ung kvinne. 

Men bortsett fra det. Syntes stedet var deprimerende, halvveis fraflyttet og jeg er egentlig ikke veldig fan av naturen i Finnmark, med mest store flate platåer og stup ned til sjøen. Liker kysten i Troms mye bedre med spektakulære fjell hvor du kan gå fra fjæra. 

• Liker 1
Skrevet

Senja er nydelig.

Anonymkode: 5e5c8...5a6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Alta, Lakselv eller Karasjok. Ville ikke bodd i Hammerfest eller andre småplasser. Da er Lyngen eller Storslett, eller Bardu bedre:)

Anonymkode: 98834...796

Jeg tror jeg skal kjøre gjennom de stedene også. Hvorfor ikke Hammerfest?

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Senja er nydelig.

Det synes jeg også, men selv om det ikke er så ille enda begynner turistene å strømme på der også…

isw skrev (33 minutter siden):

Vel.

Det jeg konkret likte minst med Kjøllefjord var da jeg var på samfunnshuset på en obskur festival, skulle på toalettet og det var døra åpen og det sto en litt eldre mann og hadde analsex med en ung kvinne. 

Men bortsett fra det. Syntes stedet var deprimerende, halvveis fraflyttet og jeg er egentlig ikke veldig fan av naturen i Finnmark, med mest store flate platåer og stup ned til sjøen. Liker kysten i Troms mye bedre med spektakulære fjell hvor du kan gå fra fjæra. 

Uff…

Dine beste tips til Troms? 

Skrevet
Naturen skrev (Akkurat nå):

Uff…

Jeg bor i Oslo, og er ikke ekstremt mye i nord, men jeg har som sagt familie i Harstad som jeg besøker minst hver sommer. Jeg trives godt i Harstad, det er en stor nok by til at det blir litt urbant, og koselige kafeer og restauranter, samtidig som det er kort vei til naturen (har gått turer på Hinnstein og fjellene rundt det, Setertind og fjellene på Grytøya) - og jeg synes det er fint å ta ferge til de omkringliggende øyene (Rolla, Andørja, Senja). For meg er det viktig både med fin natur, og at det er litt å ta seg til i byen.

• Liker 1
Skrevet

Skjervøy eller Nordreisa :) 

Anonymkode: 23631...ab4

• Liker 1
Skrevet
Naturen skrev (59 minutter siden):

Jeg tror jeg skal kjøre gjennom de stedene også. Hvorfor ikke Hammerfest?

Det synes jeg også, men selv om det ikke er så ille enda begynner turistene å strømme på der også…

Uff…

Ja, veit det...🫠

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...