Gjest LoisLane Skrevet 3. april 2006 #1 Skrevet 3. april 2006 Jeg sår frø og er overlykkelig når noe kikker opp av jorda. Men særlig greie på det har jeg jo ikke... Har fått med meg at plantene skal stå lyst til de har spirt, så skal de settes kjøligere. Har gjort det, og veksten har så å si stagnert. Har jeg det for kaldt da? Noen som kan gi meg frøsåings-ABC?
Gjest LoisLane Skrevet 3. april 2006 #3 Skrevet 3. april 2006 Vingethunbergia (Susanne med det sorte øye).
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 3. april 2006 #4 Skrevet 3. april 2006 I følge bruksanvisningen til Impecta.se skal de ikke settes kjølig. Prøv å ta dem fram igjen og se om det skjer noe mer Prikle om når de blir store nok til å håndtere. ABC i frøsåing er ikke så enkelt, siden forskjellige frø vil ha forskjellig stell. Jeg har kjøleskapet og stua full av minidrivhus, noen som skal stå kaldt først og så varmt, noen som skal stå varmt først og så kaldt, og noen som skal stå varmt hele tida. Og noen som skal ligge i vann før de plantes, og noen som skal skrubbes opp på rivjern før de legges i vann før de plantes... puuuh. Bra med bruksanvisning
Gjest LoisLane Skrevet 3. april 2006 #5 Skrevet 3. april 2006 Da skal de få komme inn i varmen igjen. Har akkurat priklet dem om. Så fiiine!
Andrine Skrevet 4. april 2006 #7 Skrevet 4. april 2006 Bjørnsdatter, det er da bare stauder som skal ha vekslende kulde og varme? Ihvertfall har ikke jeg hørt om sommerblomster som skal ha det. Og jeg plasserer alltid sommerblomstene kjøligere etter at frøene har grodd. Ca. 18 grader, og da står de under lysrør (lysrørene henger ca. 15 - 20 cm over plantene.) Før jeg sår, har jeg blomsterjord først i såkaret, så såjord på toppen, for da kan det gå lengre tid før jeg prikler om. Har forresten også sådd stauder som står ute, noen i kjøleskap, noen under lysrør... Hvor mange sorter har du sådd. og hvilke?
Dita Skrevet 4. april 2006 #8 Skrevet 4. april 2006 På sidene til hus, hjem og hage er det mange fine tips om bl.a. såing av sommerblomster.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 4. april 2006 #9 Skrevet 4. april 2006 Bjørnsdatter, det er da bare stauder som skal ha vekslende kulde og varme? Ihvertfall har ikke jeg hørt om sommerblomster som skal ha det. Og jeg plasserer alltid sommerblomstene kjøligere etter at frøene har grodd. Ca. 18 grader, og da står de under lysrør (lysrørene henger ca. 15 - 20 cm over plantene.) Før jeg sår, har jeg blomsterjord først i såkaret, så såjord på toppen, for da kan det gå lengre tid før jeg prikler om. Har forresten også sådd stauder som står ute, noen i kjøleskap, noen under lysrør... Hvor mange sorter har du sådd. og hvilke? ← Ja, jeg har sådd omtrent bare stauder, og noen få grønnsaker og fire-fem sommerblomster. Har rundt 30 forskjellige sorter som jeg bare venter på skal kikke fram (omtrent ti av dem har gjort det allerede ) Dette er første året jeg faktisk har en hage å stulle med, og dermed første året jeg har virkelig fått sådd det jeg har lyst til å prøve meg på. Så det blir spennende å se om bedet blir sånn som jeg har tenkt! (det blir det vel neppe, men noe i nærheten hadde vært morsomt, da). Jeg har planlagt fire ulike høydenivåer, + at bedet er langt, så det høyeste skal på midten, og alt bygger litt nedover mot sidene. Fargene har jeg også prøvd å få til å passe... Alt i det bedet skal gå i mørk lilla, ulike nyanser av rosa og hvitt. Spennende om det faktisk passer!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå