Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Benazim skrev (1 time siden):

Ifølge Fedon Lindberg er det avgjørende at man endrer kosthold og livsstil når man går på slankemedisiner. Hvis ikke, blir helsa enda mye verre etter at man har gått ned i vekt. Man har altså fått en forverring.

Hans oppfatning er at i veldig mange tilfeller hvor personer har en usunn vekt, er det på grunn av et dårlig kosthold med mangel på protein og viktige næringsstoffer, og med mye sukker og andre raske karbohydrater. I tillegg til for lite protein, inneholder slike fetende kosthold nemlig ofte altfor lite vitaminer, mineraler, og andre viktige næringsstoffer.

Men så: Når "slankesprøyter" gjør at man spiser mindre av dette dårlige og utilstrekkelige kostholdet, blir resultatet enda verre for kroppen, i og med at man naturlig nok får i seg enda mindre av de gode stoffene kroppen trenger.

Dette går ut over både muskler og bentetthet, blant mye annet. Muskeltap fører dessuten til at forbrenningen går ned.

Hans budskap er altså at det er viktig at slankesprøyter skal brukes som et nyttig verktøy for å klare å etablere nye og gode livsstilsvaner for fremtiden, og ikke som en slags "quick fix". For hvis man samtidig ikke går over til å ha et bedre kosthold, er de bent ut skadelige.

Og jeg synes det han sier, gir full mening.

Ja jeg støtter denne! Visst man ikke endrer kosthold vil jo vekten også rase tilbake etter man har sluttet på sprøyta. Jeg har nesten hele livet vært slank, men nå er det en del faktorer som gjør at ting er litt vanskelig. Det har blitt en ond sirkel dessverre, som jeg vil ut av. Kosthold og aktivitet er i fokus, men håper at kombinasjon av disse tre vil gjøre at helsen min blir bedre. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
deprim skrev (13 minutter siden):

Ja jeg støtter denne! Visst man ikke endrer kosthold vil jo vekten også rase tilbake etter man har sluttet på sprøyta. Jeg har nesten hele livet vært slank, men nå er det en del faktorer som gjør at ting er litt vanskelig. Det har blitt en ond sirkel dessverre, som jeg vil ut av. Kosthold og aktivitet er i fokus, men håper at kombinasjon av disse tre vil gjøre at helsen min blir bedre. 

Litt av grunnen til at vekten kan komme lett tilbake når en slutter med medisinen er at en mister både fett - og muskler.

Vi trenger musklene for å forbrenne maten.

Så har en ikke trent, spist protein og passet på musklene sine mens en står på slankemedisin, så vil en få enda lettere for å legge på seg etterpå.

Og da vil kroppssammensetningen bli mer fett og mindre muskler enn hva en hadde i utgangspunktet… 

Ifølge danske forskere var det de som trente styrke samtidig som de stod på skankesprøyter som klarte å holde vekten etterpå.

Anonymkode: 6ce08...1d0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
deprim skrev (På 26.12.2025 den 20.15):

Tusen takk for svar! Kan jeg spørre deg om hva BMIen din var før du startet? Ganske rått å gå ned 22 kilo ! 🫶 Ifht amming, du nevner du har en ettåring. Sluttet du å amme i forbindelse med at du skulle starte opp med Wegovy? 

Er veldig spent på bivirkninger, skal bestille meg legetime å få satt i gang prosessen. Har fått ny fastlege, så litt spent på hvordan han stiller seg til oppstart. Men, har bmi på 30,4 nå, og jeg må ha hjelp. Jeg mister så fort motivasjon når barna bli syke, jeg ikke får vært aktiv.. før barna har jeg alltid vært veldig aktiv, relativt slank. Vet at jeg kan om jeg vil. Men vanskeligere etter barna kom. 

Fikk bare til delamming til han var 3 mnd, så det var ikke et tema. 
BMI var på 44 (svært alvorli fedme), nå er den 36 (alvorlig fedme). 

Anonymkode: 9e367...5ac

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
deprim skrev (19 timer siden):

Er monjaro så mye billigere enn Wegovy? 🧐

Monjaro er dyrere.  

Anonymkode: c56f1...87a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.12.2025 den 13.41):

...
Jeg har selv brukt Wegovy siden mai, og hatt veldig god effekt, men merker nå at den begynner å avta. Har derfor fått resept på Mounjaro. I samråd med lege skal jeg starte helt fra bunnen av og følge anbefalt opptrapping i pakningsvedlegget.
(Forhåpentligvis vil da den største pennen vare i rundt 14 uker, som gir en ukentlig kostnad på ca. 350 kr. I dag betaler jeg rundt 800 kr per uke.).

....

Anonymkode: b3303...fc4

deprim skrev (19 timer siden):

Er monjaro så mye billigere enn Wegovy? 🧐

Det er ikke slik at Mounjaro i seg selv er billigere enn Wegovy. Forskjellen ligger i virkningen: Mounjaro virker på to reseptorer (GLP-1 og GIP), og mange får derfor god effekt på lavere styrke.
Jeg har nådd øverste anbefalte nivå på Wegovy, men merker at effekten har begynt å avta. Jeg har derfor fått resept på største Mounjaro-penn, men skal starte på laveste nivå og trappe opp i tråd med pakningsvedlegget. Hvis jeg får god effekt tidlig, vil pennen vare lenger, og da blir ukeskostnaden lavere.

Anonymkode: b3303...fc4

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et lite barn, venter til han var 2,5 år, så sluttet jeg å amme og begynte på wegovy. Det var i midten av oktober, og jeg har gått ned 14 kg siden da 😁 Lagt om kosthold og trent minst to ganger pr uke. Har hatt god effekt fra begynnelsen av, og minimalt med bivirkninger (mest trøtthet). For min egen del kan jeg absolutt anbefale det. Det har hjulpet veldig! Ønsker å gå ned 12 kg til. Lykke til!

Anonymkode: 3422f...258

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk mye ned med wegovy, men man må legge inn innsatsen selv. En bieffekt som er vanlig som ikke prates så mye om er at man kan miste evnen til å føle glede iom at medisinen rammer dopaminresponsen i hjernen. Jeg ble veldig likegyldig til livet og følte alt var meningsløst. I tillegg våknet jeg ofte når jeg sov, så det gikk litt ut over psyken, og det var grunnen til at jeg sluttet. Etter 2 uker av begynte jeg å kjenne glede igjen, sååå deilig :) 

Anonymkode: 74898...2b5

• Nyttig 1
Skrevet

Noen som har efaring med å bruke Yazen for å starte opp med slankemedisiner? Eller bruker de fleste fastlege?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.1.2026 den 20.53):

Jeg har et lite barn, venter til han var 2,5 år, så sluttet jeg å amme og begynte på wegovy. Det var i midten av oktober, og jeg har gått ned 14 kg siden da 😁 Lagt om kosthold og trent minst to ganger pr uke. Har hatt god effekt fra begynnelsen av, og minimalt med bivirkninger (mest trøtthet). For min egen del kan jeg absolutt anbefale det. Det har hjulpet veldig! Ønsker å gå ned 12 kg til. Lykke til!

Anonymkode: 3422f...258

Wow, du er jo rå! 🎊 Har alt gått gjennom fastlegen din? Har drevet å sett på Yazen (om du vet hva det er?), og virker som at de har kompetanse og følger deg tettere opp enn kanskje fastlege.. veldig usikker her altså! Men, hva slags penn får du skrevet du? Hvor mye er dosen på det? Har skjønt at det lønner seg å få høyest mulig dose da ma kan bruke den lengre visst man feks står på 0.25

Skrevet
deprim skrev (11 timer siden):

Wow, du er jo rå! 🎊 Har alt gått gjennom fastlegen din? Har drevet å sett på Yazen (om du vet hva det er?), og virker som at de har kompetanse og følger deg tettere opp enn kanskje fastlege.. veldig usikker her altså! Men, hva slags penn får du skrevet du? Hvor mye er dosen på det? Har skjønt at det lønner seg å få høyest mulig dose da ma kan bruke den lengre visst man feks står på 0.25

Det er ikke lov å skrive om dosering her (vil bli slettet av moderator), men ja, man kan bruke "klikksystemet" om man står på wegovy. Det betyr å dosere lavere dose selv, da det er mer økonomisk og kjøpe en større penn. Kan anbefale å gå i FB-gruppe og lese for dem som går på Wegovy, mye info der om klikk.

• Liker 1
  • 4 uker senere...
Skrevet

Har brukt wegovy siden juni 25, gått  ned 14 kilo. Bmi v start var  31,6 . Har hatt lengre perioder ,ed stagnasjon, nedgangen går i rykk og napp. Trent jevnlig hele tiden,  går og løper på mølle ( oppoverbakker og intervall, målet er 5 km uten stopp og kunne løpe ute i sommer sammen med mannen min  ;) ) også styrketreningmed apparater og vekter.  Er 55 år, og er veldig fornøyd med at eg resopnderer såpass godt på treningen og nedgang.  Har hatt en forholdsvis aktiv livsstil m periodevis trening og jevnlig gåturer i fjell og skog..men har OVERSPIST og hatt for lav hverdagsaktivitet. Det viktigeste for meg med W har vært at matstøy og kaos i hodet er roligere, metthetsfølelsen varer lengre og det er lettere å spise seg passe mett. Ligger på 1400-1600 kcal om dagen, fører matdagbok! Skeier litt ut i helgene meg litt vin, kanskje litt salt snacks og dessert. Men likevel så mye mye mindre enn før. 

Har brukt lavere doser enn foreskrevet hele tiden, ligger lenge på hver dose og legen min er enig i fremgangsmåten.

Anonymkode: 61392...37a

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...