Gå til innhold

Gaver fra onkler - åpenbart kjøpt på temu

Fremhevede innlegg

Skrevet
moomino skrev (30 minutter siden):

Ja kan fortelle her laget en så ståhei om en ting vi hadde kjøpt påstod det var temu leke så barne kunne ikke få. Var trekloser, tredyr i en bil. Gubben min satt der og ble mer og mer oppgitt over mld fra dette foreldre paret. Så vi sa da greit neste år får ungene deres ingenting, siden de ikke trodde på oss at dette var kjøpt på temu, for de hadde sett helt lik på temu når de sammenlignet bilder.

Så tydligvis leke som er kjøpt på lokal lekebutikk i nordi butikk, solgte tydligvis temu varer ut fra dem sitt stå sted, de påstod tilogmed at kvitteringen var falsk.

Så å være så jævla bestemt på at ting kommer dra temu kan slå begge veier.

Vi har og opplevd når ungene her var små at eks jenta fikk sett med "barbi" med klær hvor klær gikk i stykker, armer if brin falt av når du beveget, dette var før temu,  dokker kjøpt enten på Nille,  europris eller joker , biltema. Eller leiebiler som hjul knakk av før en fikk omtrent ut av boksen. 

Jepp og det folk ikke gidder å se er at mange klær,leker etc som som kjøper fra ", norske" nettbutikker er tung som kommer fra Kina... altså sammen varer som vi kjøper fra temu.

Cdon.com Fruugo, min kjære og masse andre nettbutikker selger det samme vi kjøper fra temu. ..der er en del andre norske kjente butikker som selger akkurat det samme som temu, men skal ikke nevne de her( og ja pga jeg har de samme varene som selges der)

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
mommyaka skrev (1 minutt siden):

Ja og penger får jeg tilbake på butikken temu å

Nettopp.

Så Temu har i prinsippet like stort ansvar som Rema 1000 i slike tilfeller. Og det burde være lett å forstå hvorfor veldig mange blander begrepene og omtaler Temu slik de gjør.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Det er vel bare å forklare dem at temu bruker bilder fra andres produkter. Så en vil finne omtrent alle varer på temu

Anonymkode: 377ef...22f

Hjalp ikke, de fortsatte med at det var fra temu.

Så dermed blir det jo helt håpløst når en kan kjøpe i norsk butikk, men pga ting og bilder er likt på eks temu og andre nettbutikker så er det desverre noen som er så opptatt av dette med temu. Og mener alt er derfra.

Nesten sikker på om jeg hadde laget disse trekløveret selv så hadde kommentaren kommet

Anonymkode: 24c7e...be8

Skrevet
mommyaka skrev (42 minutter siden):

Jepp og det folk ikke gidder å se er at mange klær,leker etc som som kjøper fra ", norske" nettbutikker er tung som kommer fra Kina... altså sammen varer som vi kjøper fra temu.

Cdon.com Fruugo, min kjære og masse andre nettbutikker selger det samme vi kjøper fra temu. ..der er en del andre norske kjente butikker som selger akkurat det samme som temu, men skal ikke nevne de her( og ja pga jeg har de samme varene som selges der)

Hvorfor ta sjansen på at Temu-søppelet er ok når du kan la være? Det ER STORE usikkerhetsmomenter ved disse produktene.  Jo, du kan sikkert få noe som verken er giftig eller av søppelkvalitet, men hvorfor gi bort slike ting i gave? Du risikerer andres helse pluss å gi dårlige gaver som går fort i stykker, siden du faktisk ikke helt vet hva du får, bl a fordi produktet ikke samsvarer med bildene. Hvorfor vil du ikke gi folk og særlig barn skikkelige gaver? Er det så viktig å spare en hundrelapp? Du risikerer  fornærmet mottaker også, det er jo direkte flaut å både gi og få Temu-gaver. Det rælet der er sånn man kjøper til seg selv og ser an om produktene er ok eller kaster dem og setter det på tabbekvoten. Man gir rett og slett ikke Temu-produkter i gave. La heller være.

Anonymkode: b12d2...fb5

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvorfor ta sjansen på at Temu-søppelet er ok når du kan la være? Det ER STORE usikkerhetsmomenter ved disse produktene.  Jo, du kan sikkert få noe som verken er giftig eller av søppelkvalitet, men hvorfor gi bort slike ting i gave? Du risikerer andres helse pluss å gi dårlige gaver som går fort i stykker, siden du faktisk ikke helt vet hva du får, bl a fordi produktet ikke samsvarer med bildene. Hvorfor vil du ikke gi folk og særlig barn skikkelige gaver? Er det så viktig å spare en hundrelapp? Du risikerer  fornærmet mottaker også, det er jo direkte flaut å både gi og få Temu-gaver. Det rælet der er sånn man kjøper til seg selv og ser an om produktene er ok eller kaster dem og setter det på tabbekvoten. Man gir rett og slett ikke Temu-produkter i gave. La heller være.

Igjen hvorfor er det søppel. Min sønn fikk en flott fiskestang med tilbehør fra temu, men datter fikk sko og masse flotte klær. Igjen... hvorfra mener du at dette er vræl?  Vi bruker det vi kjøper og har alltid vært fornøyd med det vi kjøper og det holder kjempe godt. 

Nei det ikke flaut, mine barn og flere som fikk gaver fra Kina ble super fornøyd.

Bare for at du ikke liker temu kan ikke du snakke for alle andre 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Fordi noen absolutt ikke vil høre eller bry seg om jordkloden eller barns helse , det skal kjøpes bare for å være vrang virker det på enkelte 

Anonymkode: 70d4d...4f1

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet

Utakknemlighet. De fleste ting kjøpt fra Temu er det ingen problemer med. Nå handler jeg ikke gaver der selv, og jeg er skeptisk til enkelte ting derfra, men hadde barna eller jeg fått noe som jeg trodde kunne være helsefarlig for de, så hadde jeg ikke sagt noe til giveren. Jeg hadde heller sagt takk, ig vært takknemlig for at barna fikk noe. Det de hadde fått hadde nok derimot forsvunnet. 

• Liker 1
Skrevet

Tror det er en stor prosentandel her i Norge som i år fikk et eller annet som kommer fra Temu. Jeg fikk sokker fra Temu,mens andre fikk alt i fra lommelykt til pyntegjenstander fra Temu. Dette er heller ikke folk med dårlig råd. Det har bare blitt veldig vanlig.

• Liker 2
Skrevet
Fant80 skrev (Akkurat nå):

Tror det er en stor prosentandel her i Norge som i år fikk et eller annet som kommer fra Temu. Jeg fikk sokker fra Temu,mens andre fikk alt i fra lommelykt til pyntegjenstander fra Temu. Dette er heller ikke folk med dårlig råd. Det har bare blitt veldig vanlig.

Ingen i vår familie eller de vi feiret med fikk noe fra Temu , min antagelse er at det handler om hvor opptatt man er man av miljø,  kjøpe ordentlige ting ,kjøpe lokalt osv 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
skeiv-ostepop skrev (14 timer siden):

Og hvor ofte tilbakekaller Temu produkter som viser seg å være farlige eller inneholde skadelige stoffer?

Vedkommende mener bedrifter handler fra temu for å fylle hyllene sine 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ingen i vår familie eller de vi feiret med fikk noe fra Temu , min antagelse er at det handler om hvor opptatt man er man av miljø,  kjøpe ordentlige ting ,kjøpe lokalt osv 

Det måtte jo komme 😅 Så fikk du sagt hvor "flinke" dere er også. Bra jobba.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Mei88 skrev (Akkurat nå):

Det kan vel hende? Mange influensere og andre ildsjeler har startet opp nettbutikker hvor de har videresolgt ebay- og alibaba-juggel for tidobbel pris veldig lenge før temu i det hele tatt eksisterte.

Anonymkode: 9f64c...4d3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

🙄🙄🙄🙄 temu er ikke farlig 

Anonymkode: 63db6...45c

Vanskelig å vite, noe er nok skadelig selv om du ikke dør i løpet av 24 timer ved å komme i kontakt med varene.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det kan vel hende? Mange influensere og andre ildsjeler har startet opp nettbutikker hvor de har videresolgt ebay- og alibaba-juggel for tidobbel pris veldig lenge før temu i det hele tatt eksisterte.

Det er butikker de mener sitter å bestiller, ikke en influencer osv 

Altså at en sjef i Nille eller Europris sitter med temu forran seg å gjør bestillinger 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nettopp, slik som wish har vært i mange mange år...dette ble aldri sett ned på eller skrevet om...men når temu kom så fant media ut dette likte ikke norske butikker etc..at noe var billigere. Og da ble det bare skrevet negativt ting ( ja vet noe faktisk kan være farlig) 

Men om person her inne kjøper noe til kjøkkenet på en ", norsk nettsted" så er det greit.. men om vi andre har kjøpt akkurat det samme på temu..da er det plutselig vræl, stygt og Harry 

Skrevet
mommyaka skrev (15 timer siden):

Sant.. men vi har mye her i Norge som kommer fra temu som blir tilbakekalt..og dette er bare pga stikkprøver. Så der finnes farlig ting i Norge å..men vi leser ikke om der da kanskje noen ting blir testet innimellom. 

Hvordan vet du at det er mye når "vi" ikke leser om det? Har du egne infokanaler? 

Skjønner heller ikke hvorfor du argumenterer for Temu ved å si at vi har mye her i Norge som er fra Temu som blir tilbakekalt. Det underbygger jo bare argumentene om at Temu er problematisk. Det er mye kinaræl i norske butikker, men det er faktisk mulig å prøve å styre unna det verste kinarælet om man er litt bevisst. De fleste butikker er åpne om hvor varene kommer fra.

Anonymkode: e5938...d98

• Liker 4
Skrevet
Fant80 skrev (21 minutter siden):

Det måtte jo komme 😅 Så fikk du sagt hvor "flinke" dere er også. Bra jobba.

Hva er galt ved å skryte av seg selv når man er flink? Å være bevisst er faktisk å være flink.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Mei88 skrev (25 minutter siden):

Og gjør de det så er det en risiko de velger å ta da de vil være omfattet av produktansvarsloven som om de hadde importert selv direkte fra fabrikk.

Og som forbruker er det et bedre alternativ.

Det fine med dette er at det plasserer ansvaret for gode og trygge produkter hos selger nær kunden. Dersom Nille gjør dette og de får vite at et produkt kan være farlig så er de pålagt å undersøke saken, kalle tilbake produktet, gi kunden tilbake pengene, varsle DSB og sørge for at produktene de tar tilbake blir kastet på en forsvarlig måte. Det vil altså koste de penger. For mange av de produktene har ikke nødvendig dokumentasjon i forhold til hva de innholdet og skal da i prinsippet kastes som spesialavfall.

Det er det som er så fint med ansvar. I Norge er det reelt. Hos Temu er det stort sett bare på papiret.

Det europeiske testnettverket ICRT handlet inn 162 tilfeldige produkter fra Shein og Temu og 110 av de oppfylte ikke europeiske sikkerhetskrav. 2 av 3 produkter altså.

https://www.vg.no/nyheter/i/JbPdbm/forbrukerraadet-roper-varsku-etter-test-av-leker-og-usb-ladere

Endret av skeiv-ostepop
Glemte link.
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
mommyaka skrev (12 minutter siden):

Men om person her inne kjøper noe til kjøkkenet på en ", norsk nettsted" så er det greit.. men om vi andre har kjøpt akkurat det samme på temu..da er det plutselig vræl, stygt og Harry 

Neida, Temu selger kopier så utseendet er jo stort sett det samme. Ingen grunn til å overdramatisere og bygge stråmenn.
Det er giftstoffer, arbeidsforhold, ulovlig kopiering og søppelkvalitet som er problemet.

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Neida, Temu selger kopier så utseendet er jo stort sett det samme. Ingen grunn til å overdramatisere og bygge stråmenn.
Det er giftstoffer, arbeidsforhold, ulovlig kopiering og søppelkvalitet som er problemet.

Hvorfor er det vi som bygger strå mennesker..når dere akkurat gjør det samme. Dere prater jo om tung dere ikke vet noe om...nei det er ikke Kopi...hvor tror du alle norske nettbutikker etc får kjøpt sine ting fra ..jo Kina.. akkurat som oss.

Og du tror klær fra Bangladesh, India etc( hm, Cubus etc) et noe bedre?

Du tror ting i butikken på kjøpesenteret er laget etisk og i flotte arbeidsforhold? Ja da lever du i drømme verden 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...