AnonymBruker Skrevet 25. desember 2025 #1 Skrevet 25. desember 2025 Hver jul sitter godheten løst hos de fleste, der det tradisjonen tro renner over av innlegg om hvor synd det er på alle som er alene i julen. Jeg syns det er trist at mange fine mennesker ender ensomme i julen av ulike grunner. Men der er også en annen side som ties i hjel: noen folk er rett og slett så fryktelig at ingen orker selskapet deres og særlig ikke i julen. Hvorfor kan vi ikke snakke litt om det? Anonymkode: d9c9a...a82 3 7
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2025 #2 Skrevet 25. desember 2025 Jeg har en nær slektning som er alene i julen, det er gode grunner til det men personen er ikke hverken fryktelig eller forferdelig. Bare for mye for sine nærmeste og det er jo trist. Jeg tror det er flere som sitter alene som er for mye eller for lite for de det er naturlig å feire med men som ikke fortjener å sitte alene slik egentlig. Folk flest er ikke kjipe mennesker som fortjener ensomhet og med så mange som sitter alene tror jeg nok mange bare faller mellom de berømte stolene. Anonymkode: f81c4...6d2 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2025 #3 Skrevet 25. desember 2025 Noen sitter alene fordi de har oppført seg dårlig mot familien. Noen sitter alene fordi familien har oppført seg dårlig mot dem. Noen sitter alene selv om de har et godt forhold til familien. Og sikkert hundre andre varianter. Det er unødvendig å legge sten til byrden for de som sliter nå i julen. Anonymkode: d106d...eed 9 5
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2025 #4 Skrevet 25. desember 2025 Den der går også begge veier. Jeg har feiret jul alene frivillig i flere år. Det er bedre å være alene enn i selskap av folk som ikke er bra for deg Anonymkode: 79e3e...2c0 7 3
timbar Skrevet 25. desember 2025 #5 Skrevet 25. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hver jul sitter godheten løst hos de fleste, der det tradisjonen tro renner over av innlegg om hvor synd det er på alle som er alene i julen. Jeg syns det er trist at mange fine mennesker ender ensomme i julen av ulike grunner. Men der er også en annen side som ties i hjel: noen folk er rett og slett så fryktelig at ingen orker selskapet deres og særlig ikke i julen. Hvorfor kan vi ikke snakke litt om det? Anonymkode: d9c9a...a82 Dette med at det er så synd på folk som er alene er oppkostruert av samfunnet. 24 desember er egentlig bare en vanlig dato, men alt forventnomgspresset påvirker også de. Noen ønsker å være alene i jula, andre føler seg nok veldig presset til at det er unormalt å være alene. For noen er det sikkert tungt men tenker det er mest forventningspresset fra samfunnet som tilsier at det er så synd på de. Vet om flere som helt frivillig er alene selv om de er imvitert både her og der. 6
timbar Skrevet 25. desember 2025 #6 Skrevet 25. desember 2025 timbar skrev (1 minutt siden): Dette med at det er så synd på folk som er alene er oppkostruert av samfunnet. 24 desember er egentlig bare en vanlig dato, men alt forventnomgspresset påvirker også de. Noen ønsker å være alene i jula, andre føler seg nok veldig presset til at det er unormalt å være alene. For noen er det sikkert tungt men tenker det er mest forventningspresset fra samfunnet som tilsier at det er så synd på de. Vet om flere som helt frivillig er alene selv om de er imvitert både her og der. Jeg har ikke vært alene i julen selv, men må medgi at jeg ikke hadde synes det var fælt, kunne aldri deltatt på disse arrangerte julene i regi av bymisjon eller privat. Virker helt unaturlig selv om tanken er god, inviter meg heller på en helt vanlig søndagsmiddag for bygge en relasjon på sikt, ikke dette synd på folk en dag i året. 2 1
Nowayback Skrevet 25. desember 2025 #7 Skrevet 25. desember 2025 De som fortjener å være alene er sjeldent alene. 7 2 1
timbar Skrevet 25. desember 2025 #8 Skrevet 25. desember 2025 Nowayback skrev (2 minutter siden): De som fortjener å være alene er sjeldent alene. Det er 353 andre dager i året hvor folk burde jobbe for å skape relasjoner og være god mot hverandre isteden er folk fullstendig fiksert på denne dagen og det er et skapt behov av samfunnet som gjør at folk føler seg mer ensomme enm de kanskje er. 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2025 #9 Skrevet 25. desember 2025 Jeg kjenner så vidt jeg vet kun én som satt alene julaften, og den personen har oppført seg så dårlig mot både familie og barn at det er blitt sånn. Barna har kuttet kontakten, andre har ikke lyst til å tilbringe kvelden med en kverulerende besserwisser. Jeg tror langt fler sitter uskyldig alene – og at mange ønsker det selv. Men du har rett: noen har skyld i det selv. Anonymkode: 8be24...4ce 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2025 #10 Skrevet 27. desember 2025 Mange av oss feirer alene frivillig, noen fordi de trives best i eget selskap, andre fordi de har familie som oppfører seg dårlig. Så mange av oss er det helt riktig ikke synd på. Og når jeg leser mange av trådene om fæle svigerforeldre, utakknemlige barn, menn som ikke hjelper til, og det ene med det andre, tror jeg også mange av oss som feirer alene har det bedre enn mange av de med familie. Anonymkode: da89c...99f 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2025 #11 Skrevet 27. desember 2025 Jeg er ikke en "julete" person, og kunne fint sittet alene i jula hvis jeg ikke hadde noen å feire med et år. Har bare ett barn, og hvis han får familie, regner jeg med at de ønsker å bytte på mellom å være sammen med meg og sin svigerfamilie hvert år. Jeg er forberedt på at det kan bli sånn, og ærlig talt, så gjør det meg ikke noe. Jeg trives godt i eget selskap. Men- jeg har en del venner som helt sikkert hadde motsatte seg det at jeg skulle være alene, og påtatt seg ansvaret for å invitere meg på middag på julaften, så jeg frykter nok ikke for at jeg kommer til å bli alene. Anonymkode: 9c3cb...9c4
Tubaluba Skrevet 27. desember 2025 #12 Skrevet 27. desember 2025 timbar skrev (På 25.12.2025 den 14.49): Dette med at det er så synd på folk som er alene er oppkostruert av samfunnet. 24 desember er egentlig bare en vanlig dato, men alt forventnomgspresset påvirker også de. Noen ønsker å være alene i jula, andre føler seg nok veldig presset til at det er unormalt å være alene. For noen er det sikkert tungt men tenker det er mest forventningspresset fra samfunnet som tilsier at det er så synd på de. Vet om flere som helt frivillig er alene selv om de er imvitert både her og der. 24. desember er ikke bare en vanlig dato. 1 1
Q2012 Skrevet 27. desember 2025 #13 Skrevet 27. desember 2025 (endret) Jeg liker å være alene med jul og bryr meg ikke om jul og slippe mye stress. Hva er forskjellen på å være sammen med familie og venner i julen og resten av året? Jeg kjøper gaver hele året til folk jeg er glad i, jeg lager god mat hele året når jeg har lyst, så for meg er julen en normal tid og liker å reise bort med jul. Endret 27. desember 2025 av Q2012 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2025 #14 Skrevet 27. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 25.12.2025 den 12.55): Jeg har en nær slektning som er alene i julen, det er gode grunner til det men personen er ikke hverken fryktelig eller forferdelig. Bare for mye for sine nærmeste og det er jo trist. Jeg tror det er flere som sitter alene som er for mye eller for lite for de det er naturlig å feire med men som ikke fortjener å sitte alene slik egentlig. Folk flest er ikke kjipe mennesker som fortjener ensomhet og med så mange som sitter alene tror jeg nok mange bare faller mellom de berømte stolene. Anonymkode: f81c4...6d2 Sitter du alene julen? Eller er du den så kalt som fortjener å ha noen? Og hvem er de som ikke fortjener å ha noen? Du virker bare kynisk og stygg her. Det er utrolig komplekst. 100 grunner for hvorfor. Så du burde være et medmenneske. Anonymkode: ffcc4...ed5
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2025 #15 Skrevet 27. desember 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sitter du alene julen? Eller er du den så kalt som fortjener å ha noen? Og hvem er de som ikke fortjener å ha noen? Du virker bare kynisk og stygg her. Det er utrolig komplekst. 100 grunner for hvorfor. Så du burde være et medmenneske. Anonymkode: ffcc4...ed5 Sorry! Skulle sitere ts her og ikke det innlegget! Anonymkode: ffcc4...ed5
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2025 #16 Skrevet 27. desember 2025 Snakker vi om voldteksmenn/kvinner, de som gjør incest, mobbere, drapsmenn/kvenner, eller dem som synes livet er kjipt og ser ikke meningen med livet generelt, de bitre osv, osv. Hvem er disse? Anonymkode: ffcc4...ed5
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2025 #17 Skrevet 27. desember 2025 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Snakker vi om voldteksmenn/kvinner, de som gjør incest, mobbere, drapsmenn/kvenner, eller dem som synes livet er kjipt og ser ikke meningen med livet generelt, de bitre osv, osv. Hvem er disse? Anonymkode: ffcc4...ed5 Legger og til at de som ikke hadde fortjent å ha noen der de sitter ikke alene. Anonymkode: ffcc4...ed5
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2025 #18 Skrevet 27. desember 2025 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Snakker vi om voldteksmenn/kvinner, de som gjør incest, mobbere, drapsmenn/kvenner, eller dem som synes livet er kjipt og ser ikke meningen med livet generelt, de bitre osv, osv. Hvem er disse? Anonymkode: ffcc4...ed5 Jeg mener at noen personer har en så ubehagelig adferd mot andre at det ikke er så rart de ender alene i julen. Plagsom adferd trenger ikke være kriminell. Det er rikelig med rom for å plage andre innenfor norsk lov. Hvis man eksempelvis bruker julebesøk til å drikke seg full, kverulere og fortelle alle om hvor mye man hater jul, hvor kjip tradisjonell mat er, hvor meningsløs julen er osv. så er det fult ut lovlig, men lite hyggelig. Man trenger ikke gå så langt at man drapstruer Julenissen før julen blir uhyggelig for andre. Anonymkode: d9c9a...a82 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2025 #19 Skrevet 27. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 25.12.2025 den 12.48): Hver jul sitter godheten løst hos de fleste, der det tradisjonen tro renner over av innlegg om hvor synd det er på alle som er alene i julen. Jeg syns det er trist at mange fine mennesker ender ensomme i julen av ulike grunner. Men der er også en annen side som ties i hjel: noen folk er rett og slett så fryktelig at ingen orker selskapet deres og særlig ikke i julen. Hvorfor kan vi ikke snakke litt om det? Anonymkode: d9c9a...a82 Vil du snakke om deg selv? Anonymkode: ea360...c75 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2025 #20 Skrevet 27. desember 2025 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Vil du snakke om deg selv? Anonymkode: ea360...c75 Nei, jeg vil heller snakke om deg som liker eget innlegg for å simulere respons fra andre. Var det noen som ville feire jul med deg i år? Anonymkode: d9c9a...a82
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå