AnonymBruker Skrevet 25. desember 2025 #1 Skrevet 25. desember 2025 Fikk heldigvis melding fra banken at de har sperret kortet for videre bruk- men en transasjon på 1900 kr på Uber i Canada har gått gjennom. Fy søren så ekkelt- antar lekkasjen kommer fra en netthandel- men jeg har ingen kjøp som ikke har dukket opp. Bank-damen ba meg søke refusjon- så da får vi håpe pengene ikke er tapt. Noen flere som har opplevd dette? Anonymkode: 1ab0e...f76
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2025 #2 Skrevet 25. desember 2025 mistenker du en spesiell nettside? Anonymkode: db0e7...6a2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2025 #3 Skrevet 25. desember 2025 Ja, skrev reklamasjon og fikk pengene på konto ca 1 uke etter. Sperret selvsagt kortet. Har en liten mistanke til hvor det kunne blitt misbrukt, nettkjøp. Kortet ble brukt på Netflix forøvrig Anonymkode: 2f749...1a4
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2025 #4 Skrevet 25. desember 2025 Visa debet eller visa kredit? Er det kredit så ordner det seg jo greit. Anonymkode: be18e...7a4
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2025 #5 Skrevet 25. desember 2025 Skjer rett som det er med folk – for oss har det hendt fire ganger de siste ti årene. Alle ganger er det oppdaget av bankenes sikkerhetssystemer.Første gang var det fra et Visa debetkort. Da forsvant det drøyt 20' ut fra lønnskontoen. Tok vel en snau uke før banken hadde ordnet opp og penger var tilbake. De andre gangene var det fra kredittkort. Da er det egentlig null problem, bortsett fra at kortet blir sperret og du må vente noen dager på et nytt kort i posten. Synes ikke det er noe ubehagelig rundt dette. De siste 8-10 årene har vi kun brukt kredittkort til absolutt alt. Ligger en stor trygghet i det (i tillegg til eventuelle andre fordeler). Ved netthandel og ikke minst ute på reiser er det spesielt viktig å kun bruke kredittkort, og da er det greit å ha med seg et ekstra kort, just in case. Anonymkode: 19902...ec5 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2025 #6 Skrevet 25. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skjer rett som det er med folk – for oss har det hendt fire ganger de siste ti årene. Alle ganger er det oppdaget av bankenes sikkerhetssystemer.Første gang var det fra et Visa debetkort. Da forsvant det drøyt 20' ut fra lønnskontoen. Tok vel en snau uke før banken hadde ordnet opp og penger var tilbake. De andre gangene var det fra kredittkort. Da er det egentlig null problem, bortsett fra at kortet blir sperret og du må vente noen dager på et nytt kort i posten. Synes ikke det er noe ubehagelig rundt dette. De siste 8-10 årene har vi kun brukt kredittkort til absolutt alt. Ligger en stor trygghet i det (i tillegg til eventuelle andre fordeler). Ved netthandel og ikke minst ute på reiser er det spesielt viktig å kun bruke kredittkort, og da er det greit å ha med seg et ekstra kort, just in case. Anonymkode: 19902...ec5 Samme her. Det er årevis siden jeg brukte et debetkort nå. Anonymkode: be18e...7a4
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2025 #7 Skrevet 26. desember 2025 Ja. Det skjer av og til, selv via seriøse nettsider. Opplever at banken har gode rutiner. Anonymkode: 33b9b...12c
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2025 #8 Skrevet 26. desember 2025 Jeg drister meg til å påstå at de som mister denne informasjonen gjør noe galt. De som får kortinformasjon på avveie flere ganger i livet, gjør absolutt noe spesielt. Gjør tiltak enten det gjelder cyber- eller fysisk sikkerhet. Anonymkode: b6838...64b 3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2025 #9 Skrevet 26. desember 2025 Har aldri skjedd meg. Har regionsperre på, handler ikke på lugubre sider. Anonymkode: 5f342...869 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2025 #10 Skrevet 26. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 25.12.2025 den 13.48): De andre gangene var det fra kredittkort. Da er det egentlig null problem, bortsett fra at kortet blir sperret og du må vente noen dager på et nytt kort i posten. Synes ikke det er noe ubehagelig rundt dette. Anonymkode: 19902...ec5 For meg er hotellbestillinger et stort problem, bruker hotels.com som dessverre ikke har mulighet for å endre kortnummer uten at man må ta kontakt i hvert tilfelle. Veldig mye styr. Men heldigvis ikke blitt svindlet på en del år nå. Anonymkode: 067dd...b89
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2025 #11 Skrevet 26. desember 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg drister meg til å påstå at de som mister denne informasjonen gjør noe galt. De som får kortinformasjon på avveie flere ganger i livet, gjør absolutt noe spesielt. Gjør tiltak enten det gjelder cyber- eller fysisk sikkerhet. Anonymkode: b6838...64b Du behøver faktisk ikke det. Her skjedde det da jeg betalte i en bensin pumpe uten for en cirkel c butikk. Der får en ikke betalt inne lenger. Selv om jeg dekte for med hund så godt jeg kunne med da jeg slo inn koden, så hjalp ikke det. Plutselig gikk det ut små summer 25 der og 50 kr der. Tok kontakt med banken og viste sa da at de sporet tilbake til bensin stasjonen og de fant utstyr som var så og si umulig å se at det var fikler med hvis en ikke virkelig viste hvordan ting skulle se ut Anonymkode: 94532...632
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2025 #12 Skrevet 26. desember 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg drister meg til å påstå at de som mister denne informasjonen gjør noe galt. De som får kortinformasjon på avveie flere ganger i livet, gjør absolutt noe spesielt. Gjør tiltak enten det gjelder cyber- eller fysisk sikkerhet. Anonymkode: b6838...64b https://sol.no/nyheter/politiet-advarer-om-svindelmetode/83958998 Kan bare se her. Ikke lett å se hvis en ikke vet om dette. Utstyret de bruker blir mindre og mindre og mer og mer vanskelig å se. Så dette kan skje om en eks betaler ute på bensin stasjon, eller els tar ut i minibanker. Hvor en ikke får betalt inne. Jeg er den som foretrekker å betale inne pga dette, men nå er det jo blitt så og si håpløst for nå kan en ikke bare fylle og så gå inn å betale. En må da først inn si hvor mye en tror går på tanken, så må en da inn hvis tanken fortsatt ikke er full eller inn for å få penger tilbake hvis en har betalt for mye Anonymkode: 94532...632
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2025 #13 Skrevet 26. desember 2025 Har opplevd det ja. Helt nytt kort. Plutselig var kortet mitt brukt i India. Fikk pengene tilbake uten problemer. Har selvfølgelig regionsperre på, men mulig det ikke var satt opp enda på det kortet. Ifht. dette med kort på bensinstasjoner; jeg har mine kort lagt inn i google wallet. Tæpper kortet ute og må aldri taste inn pinkode da. Dette skal være mye sikrere enn å bruke fysisk kort. Betaler egentlig alltid med Google wallet nå. Anonymkode: a5c72...3c4
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2025 #14 Skrevet 27. desember 2025 Jeg har opplevd det. Fikk alt tilbake, det gikk fort. Anonymkode: 2a138...8e2
Lorieen Skrevet 27. desember 2025 #15 Skrevet 27. desember 2025 Har opplevd det én gang, i sommer. Reklamerte og fikk pengene tilbake rimelig raskt.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2025 #16 Skrevet 27. desember 2025 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jeg drister meg til å påstå at de som mister denne informasjonen gjør noe galt. De som får kortinformasjon på avveie flere ganger i livet, gjør absolutt noe spesielt. Gjør tiltak enten det gjelder cyber- eller fysisk sikkerhet. Anonymkode: b6838...64b En del kan du gjøre. To-trinn innlogging, sjekke nettsiden du handler fra, bruk kredittkort på alle nettkjøp og ha så lav beløpsgrense som er praktisk mulig. Regionsperre. Unngå å bruke kort på automater som står uten tilsyn. Men selv seriøse og kjente nettsider har vært utsatt for hacking og mistet kortinformasjon. Det kan skje selv om du handler fra zalando eller extra-leker, nettsider som er ansett som relativt trygge. Så ja, du kan nok unngå en del, men helt sikret er du ikke. Anonymkode: 33b9b...12c
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2025 #17 Skrevet 28. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 25.12.2025 den 12.36): Ja, skrev reklamasjon og fikk pengene på konto ca 1 uke etter. Sperret selvsagt kortet. Har en liten mistanke til hvor det kunne blitt misbrukt, nettkjøp. Kortet ble brukt på Netflix forøvrig Anonymkode: 2f749...1a4 Du har garantert fått en sånn falsk svindelmail som utgir seg for å være fra Netflix om at abonnementet ditt må fornyes. Så har du klikket på lenken og lagt inn kortinformasjonen din på en svindelside. Anonymkode: 6621b...e79 1
Million Skrevet 30. desember 2025 #18 Skrevet 30. desember 2025 (endret) Jeg bruker ALDRI bankkortet mitt på nettet til å betale noe med. Bruker alltid kredittkort til alle kjøp. Unntatt kinobilletter, der har jeg ved noen tilfeller betalt med bankkortet. Men det er flere år siden. Betaler alt på nett med kredittkort nå. Det forenkler ting veldig ved eventuelt misbruk, fordi kjeltringene/svindlerne ikke kan tappe bankkontoen din direkte for penger. Det skjer i så fall på kredittkortet, og det er bare å skrive klage/reklamasjon på den/de transaksjonene hos kortselskapet, så får man refundert og kreditert det belastede beløpet/beløpene på kredittkortet. Må aldri betale noe av egen lomme. Hadde et par kredittkort (Mastercard) for en del år tilbake der begge ble misbrukt ved ett tilfelle i utlandet. Det ene på Kypros, det andre i USA. I begge tilfellene klaget jeg bare til kortselskapet, fylte ut et skjema, og transaksjonene som var svindel ble slettet uten noe styr. Jeg måtte ikke ut med en krone. Sverger til kredittkort! Ingen får et sugerør ned i min bankkonto! Endret 1. januar av Million
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå