AnonymBruker Skrevet 24. desember 2025 #1 Skrevet 24. desember 2025 Vi har i alle år gitt like mye tid, like stor sum på gaver til alle barnebarn, dette er og forblir en selvfølge. Min mann hadde et barn fra før av og vi har to felles, alle har blitt behandlet likt hele veien som mine egne og vi har et godt forhold. Men nå når de tre barna har fått barn, ser jeg at det jo faktisk er stor forskjell i disfavør mine biologiske. I dåpsgave, bursdagsgaver og julegaver har vi alltid gitt samme summer. Det samme har min familie. Men i år feirer alle felles jul, og mitt stebarnebarn får jo veldig mye mer totalt sett. For de har et sett ekstra. Vil jo ikke gjøre forskjell på ungene, men hva mener dere er riktig? Både i tid og gaver? Eksempelvis tilbringer vi like mye tid og er like mye barnevakt for alle barnebarn. Men det ene barnet har jo sin morsside som kan stille opp også, våre felles barn har kun oss. I dåpsgave ga vi 5000 kroner til hvert barnebarn, men mitt stebarnebarn får jo fra sin morsside også. Totalt over tid og er det jo ganske mye stebarnebarnet får dobbelt opp, fordi vi alltid gir likt til alle? Anonymkode: 968a8...26f
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2025 #2 Skrevet 24. desember 2025 Ja, og sånn er det. Dere kan velge å gi mindre. Anonymkode: 87e98...00c
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2025 #3 Skrevet 24. desember 2025 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Eksempelvis tilbringer vi like mye tid og er like mye barnevakt for alle barnebarn. Da tenker jeg dere skal gi likt når alle får gave, som til jul. Det kan være at det er forhold som gjør at enkelte barnebarn ikke får like mye som andre, men det ville jeg adressert på en annen måte - kanskje i hverdagen, mulig til bursdag. Da blir det mindre tydelig. Jeg ville fokusert på hva jeg selv gir. Hva andre gir, og om det skaper ubalanse, er ikke noe jeg ville tenkt noe over. Jeg vil at det er ca. likt til alle når jeg gir til alle samtidig (som til jul). Det finnes mange måter å støtte de som trenger litt ekstra på, som kan heller gjøres ellers på året. Dere bruker like mye tid på dem, jeg klarer ikke å se det blir riktig å gi mindre til de som får mer fra andre kanter. Det blir veldig mye styr også. Anonymkode: 27825...3a8 3
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2025 #4 Skrevet 24. desember 2025 Dere gir likt til alle barnebarn. Forskjeller vil det alltid bli så lenge man har en familie fra den siden og den siden. Dette gjelder jo også biologiske barnebarn. Jeg fikk mye mer enn min kusine i oppveksten, fordi mine besteforeldre gav dyre gaver. Vår felles mormor gav likt til oss. Sånn er livet. Slutt å være sår! Så lenge DERE ikke gjør forskjell! Foreldrene til min man gir mer i gave til våre barn, enn mine foreldre gjør. Det viktigste foreldrene gjør, er å forberede barn å at ting blir forskjellig fordi eks, tanter, besteforeldre osv er forskjellige! Anonymkode: d77f1...59a 1 2
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2025 #5 Skrevet 24. desember 2025 Jeg gir det samme til mitt stebarnebarn som til barnebarna Anonymkode: 105a3...688
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2025 #6 Skrevet 24. desember 2025 Som stemor kjente jeg også på det innimellom. mitt stebarn får alltid dobbelt så mye av alt til alle anledninger, jul, bursdag, konfirmasjon, ferier, påske(egg) osv. Mine barn taklet det helt greit, men det var sårt og vondt for både mine barn, min mann og meg at beskyldningene fra stebarnet kom om at vi forskjellsbehandlet og at våre felles barn fikk mer (bodde 50/50). Sannheten var at de stort sett fikk likt av oss, men stebarnet fikk tidvis mer av oss fordi vi tross alt ikke var sammen hele tiden. Min familie behandlet også stebarnet som sitt eget, så de fikk likt av alle på vår side, men de fikk også masse fra mor og stefar, så stebarnet satt med dobbelt så mye av absolutt alt. nå som barna er store og det er barnebarn i bildet kjenner jeg på det samme, og jeg har snakket med min mann om det. Vi er enige om at jeg, når tiden er inne, skal gi forskudd på arv/pengegaver direkte til våre biologiske barnebarn, men ikke til barnebarna som rent biologisk bare er hans. Grunnen til at vi kan gjøre det slik selvom vi har delt økonomi er fordi jeg alene har støtte verdier enn ham, både i eiendom og i inntekt. Anonymkode: 35227...dd8
Mei88 Skrevet 24. desember 2025 #7 Skrevet 24. desember 2025 Et alternativ er kanskje at det barnebarnet som får mest får åpne noen gaver hjemme, så virker det ikke så urettferdig for de andre på selve julaften ?
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2025 #8 Skrevet 24. desember 2025 Dere gir og gjør likt. Ditt ste-barn har mistet så uendelig mye mer informasjon av stabil oppvekst, at de kronene som blir "for mye" ikke egentlig veier opp for det. Og har dere ikke lyst å sitte barnevakt for dem? Tilbringe tid med dem? Ta del i oppveksten med dem? Det er det viktigste å tenke på, for jeg lover deg at ste-barnet uansett kommer dårligst ut av det allerede. Hilsen ei som har skilte foreldre, som til tross for ett fantastisk forhold til stemoren (hun er min beste venn og har vært mer som en mamma for meg enn min faktiske mamma) og en relativt stabil opplest sett utenifra, så hadde det blitt velsig synlig at jeg hadde vært "til overs"/"ekstra"/"reserve" istedenfor å være integrert i familien. Anonymkode: 45617...824 4
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2025 #9 Skrevet 24. desember 2025 Selv om de får mer av andre så trenger jo ikke dere forskjellsbehandle. Det er minus og pluss med begge deler. Hans barn fra før har ikke fått oppveksten med begge foreldrene sine , noe deres felles barn har. Forskjeller blir det jo uansett. Regner med de ser på deg som en bestemor. Skal de tro at du ikke liker dem like mye som de andre ? Anonymkode: f5592...659 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2025 #10 Skrevet 24. desember 2025 De er dine stebarn og stebarnebarn, ja, men det er jo mannen din sine barn og barnebarn. Hvis dere gir felles gaver så må dere jo gi likt. Ditt stebarn er jo like mye hans barn som deres felles barn er. Dersom dere har separat økonomi og gir separate gaver så blir det jo noe annet, men det høres det ikke ut som om dere gjør ? Anonymkode: 7de4d...67e 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2025 #11 Skrevet 24. desember 2025 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Som stemor kjente jeg også på det innimellom. mitt stebarn får alltid dobbelt så mye av alt til alle anledninger, jul, bursdag, konfirmasjon, ferier, påske(egg) osv. Mine barn taklet det helt greit, men det var sårt og vondt for både mine barn, min mann og meg at beskyldningene fra stebarnet kom om at vi forskjellsbehandlet og at våre felles barn fikk mer (bodde 50/50). Sannheten var at de stort sett fikk likt av oss, men stebarnet fikk tidvis mer av oss fordi vi tross alt ikke var sammen hele tiden. Min familie behandlet også stebarnet som sitt eget, så de fikk likt av alle på vår side, men de fikk også masse fra mor og stefar, så stebarnet satt med dobbelt så mye av absolutt alt. nå som barna er store og det er barnebarn i bildet kjenner jeg på det samme, og jeg har snakket med min mann om det. Vi er enige om at jeg, når tiden er inne, skal gi forskudd på arv/pengegaver direkte til våre biologiske barnebarn, men ikke til barnebarna som rent biologisk bare er hans. Grunnen til at vi kan gjøre det slik selvom vi har delt økonomi er fordi jeg alene har støtte verdier enn ham, både i eiendom og i inntekt. Anonymkode: 35227...dd8 Hva med når en av dine biologiske barnebarn får dyre og mange gaver fra sine andre besteforeldre, mens barnebarna fra andre barnet deres får lite/mindre? Hvordan kompenserer du det? Og hadde du hatt barn fra før, som fikk mye fra din eks, hadde du da gitt enda mer til deres fellesbarn? Anonymkode: d77f1...59a
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2025 #12 Skrevet 24. desember 2025 Tror de fleste ville valgt færre gaver, og ett hjem med mamma og pappa, enn dobbelt opp med gaver, flytte mellom to "hjem", steforeldre, halvsøsken, stesøsken osv. Anonymkode: fbb3f...1d9 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2025 #13 Skrevet 24. desember 2025 Bestefar kan jo ikke gjøre forskjell på barnebarna sine. Anonymkode: fbb3f...1d9 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2025 #14 Skrevet 24. desember 2025 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Tror de fleste ville valgt færre gaver, og ett hjem med mamma og pappa, enn dobbelt opp med gaver, flytte mellom to "hjem", steforeldre, halvsøsken, stesøsken osv. Anonymkode: fbb3f...1d9 Helt enig! Så kommer det en stemor som synes det er sårt når «urettferdigheten» (forskjellene på familien) går på hennes barn…. Anonymkode: d77f1...59a 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2025 #15 Skrevet 24. desember 2025 Skal bestefar virkelig gjøre forskjell på sine barnebarn? Hans barn er jo hans barn uansett. Stakkars stebarn som må leve i to hjem og som i tillegg opplever at steforeldre/stebesteforeldre er så sjalu at de skal straffes ytterligere ved å skjevfordele gaver. Anonymkode: 5b841...c59 1
BobbySocks Skrevet 24. desember 2025 #16 Skrevet 24. desember 2025 Men alle er jo mannens barn? For en snål problemstilling. Barna som har måtte hatt delt oppvekst får flere ganger en de som enda har en hel familie? Jau, snakk om. 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2025 #17 Skrevet 24. desember 2025 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Hva med når en av dine biologiske barnebarn får dyre og mange gaver fra sine andre besteforeldre, mens barnebarna fra andre barnet deres får lite/mindre? Hvordan kompenserer du det? Og hadde du hatt barn fra før, som fikk mye fra din eks, hadde du da gitt enda mer til deres fellesbarn? Anonymkode: d77f1...59a Det er jo det som er poenget. Fordi mitt stebarn var/er integrert i vår familie, så gjør ingen forskjell. Mine foreldre har alltid gitt akkurat det samme til mitt stebarn som til mine barn. Presis det samme til alle anledninger. MINE foreldre betalte lappen for mitt stebarn, f.eks. de visste de ville betale lappen for alle barnebarn, og inkluderte stebarnet i det. I tillegg fikk stebarnet gaver og verdier fra sin mors familie som mine barn ikke fikk. Mitt nå voksne stebarn har fått økonomisk hjelp til kjøp av leilighet fra sin mormor og morfar. Min mann og jeg kan ikke gjøre forskjell, og vil det heller ikke, med de pengen og verdiene vi har felles. Gir vi 10 k til et barn, så får alle. det jeg derimot må gjøre, er å fordele MINE verdier på MINE barn, mens VÅRE verdier deles på VÅRE barn. I denne situasjonen, der stebarnet har fått et betraktelig bedre utgangspunkt enn felles barn, så føles det riktig. Når min mann dør, deles hans verdier på tre barn fordi han har tre barn. Når jeg dør dels mine verdier på to barn, fordi JEG har to barn. Stebarnet arver også sin mor. Anonymkode: 35227...dd8
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2025 #18 Skrevet 24. desember 2025 Hos oss har vi mine og dine barn der jeg har 1 og mannen har 2. De er alle voksne nå, å det har kommet 6 stebarnebarn. Min har ingen barn enda. Tidligere var det jeg som sto for innkjøp av bursdagsgaver, julegaver og gaver til spesielle anledninger. Etterhvert så oppdaget jeg at gavene fra hans barn var tilpasset han og mitt barn fikk ingenting av de selv om både de og barna deres fikk gaver av barnet mitt. En jul opplevde vi at mitt barn som da var student, hadde kjøpt julegaver til sine stesøsken og deres barn, men fikk ingenting tilbake. T.o.m mannen min reagerte på det. Da sa jeg at heretter så kjøper du til dine, så kjøper jeg til mine. Mannen er ikke flink til å huske alle bursdagene, så av hans får hverken barn eller barnebarn bursdagsgaver. Til jul får alle penger. Mitt barn og hens samboer får både til jul og bursdager siden jeg passer på å kjøpe til dem. Ang det med egne barn og stebarn, så har jeg noen tradisjoner med mitt barn, bl.a at jeg kjøper adventskalender til det, å når jeg baker til jul så får barnet mitt halvparten. Dette er tradisjoner jeg har med mitt barn å tenker at stebarne har sikkert noen tradisjoner eller får ting av sin mor. Jeg gir altså ingen gaver til stebarnas barn, men regner med at hvis barnet mitt får barn så vil jeg nok stå på både på den ene og den andre måten. En av grunnene til at jeg ikke investerer tid og penger på stefolket er at jeg ikke betyr noe annet for de enn gaver og penger. Det er meg de kommer til for å spørre etter bursdagsgaver, men jeg har ikke engang fått en "tittel" i forhold til de små. Det skal også sies at mannen og jeg har bodd sammen siden barna var i småskole alder. Anonymkode: 9ac75...9b3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå