Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har julefeiring hjemme hos oss hvert år. Min mor kommer å hjelper til tidligere på dagen og vi steller i stand så alt er klart til resten av familien kommer. Broren til min mann kommer hvert år og er såklart invitert, men jeg irriterer meg kraftig hvert eneste år over hvor ekstremt mye han spiser. Han spiser til det er tomt UANSETT hvor mye jeg lager. Jeg har laget mer og mer for hvert år han har vært her, som nå er 6 år. Men han spiser helt ekstreme mengder og skjønner helt ærlig ikke hvordan det er mulig. Når alle andre har forsynt seg for tredje gang så kan han gjerne fortsette til gang nr ti, når alle andre er ferdig å spise for lengst og vi holder på med brettspill. Han er konstant på vei inn på kjøkkenet. Jeg har prøvd å pakke vekk maten, men han roter i kjøleskapet og til slutt så ligger det bare tomme former igjen inne i kjøleskapet. 

I fjor så var det sikkert 1 kilo med poteter igjen, 800 gram pølser, både ribbe og pinnekjøtt og alt mulig slags tilbehør.. Og alt var tomt dagen etter. Jeg er bare så drittlei fordi jeg elsker egentlig å lage mat til familien, men han bare trykker det i seg og tenker ikke på at vi kanskje vil ha litt rester. Han spiser altså til det går tomt uansett. Jeg har handla inn flere kilo mer for hvert år, men det blir aldri nok...

Min mann sier han bare alltid har vært sånn. Jeg skjønner bare ikke at det går an. Føler ikke jeg kan si at han ikke får lov liksom.

Anonymkode: b8290...ccc

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Trøkker han i seg slike mengder mat hjemme hos seg selv også? I så fall må han være ekstremt overvektig. Eller er han av typen som vil få mest mulig ut av at maten er "gratis". Det finnes slike folk som tvangsspiser og drikker bare fordi det er gratis.

Anonymkode: 65062...b32

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vi har julefeiring hjemme hos oss hvert år. Min mor kommer å hjelper til tidligere på dagen og vi steller i stand så alt er klart til resten av familien kommer. Broren til min mann kommer hvert år og er såklart invitert, men jeg irriterer meg kraftig hvert eneste år over hvor ekstremt mye han spiser. Han spiser til det er tomt UANSETT hvor mye jeg lager. Jeg har laget mer og mer for hvert år han har vært her, som nå er 6 år. Men han spiser helt ekstreme mengder og skjønner helt ærlig ikke hvordan det er mulig. Når alle andre har forsynt seg for tredje gang så kan han gjerne fortsette til gang nr ti, når alle andre er ferdig å spise for lengst og vi holder på med brettspill. Han er konstant på vei inn på kjøkkenet. Jeg har prøvd å pakke vekk maten, men han roter i kjøleskapet og til slutt så ligger det bare tomme former igjen inne i kjøleskapet. 

I fjor så var det sikkert 1 kilo med poteter igjen, 800 gram pølser, både ribbe og pinnekjøtt og alt mulig slags tilbehør.. Og alt var tomt dagen etter. Jeg er bare så drittlei fordi jeg elsker egentlig å lage mat til familien, men han bare trykker det i seg og tenker ikke på at vi kanskje vil ha litt rester. Han spiser altså til det går tomt uansett. Jeg har handla inn flere kilo mer for hvert år, men det blir aldri nok...

Min mann sier han bare alltid har vært sånn. Jeg skjønner bare ikke at det går an. Føler ikke jeg kan si at han ikke får lov liksom.

hvorfor tar du ikke til side de restene du vil ha og setter dem f.eks. på soverommet ditt til han har dratt? Jeg nekter å tro at han saumfarer soverommet ditt i jakt på potensielle rester…

Anonymkode: f6db3...453

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis dere ikke kan eller vil si noe, tenker jeg dere enten må lage mindre/mer normal mengde mat, eller at dere pakker vekk noen bokser med de restene som dere har lyst på selv og legger det et annet sted. Hvis det er passe kaldt ute, kan det ligge der til dagen etter. Enten må dere si at denne boksen er rester til oss, men du kan ta x og x hvis du er mer sulten. Vil dere ikke si noe, kan dere legge vekk deres rester uten at han ser det.

Er ikke alle som har helt antenner.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg ville ha sagt ifra at resten er rester til dere. Og pakket dem bort og lagt dem et sted han ikke har tilgang. 

AnonymBruker
Skrevet

Frys ned restene..

Anonymkode: 9dbaa...b82

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må si noe, rett og slett. Svogeren min er også en grådig gris, men han responderer når han blir snakket til. 

Anonymkode: 71df2...cb9

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Må ikke ha rester av julemiddagen? Lag passe til selve middagen. Må han ha mer mat i etterkant, la han finne seg brødskiver. Be han gjerne ta med et par brød.

Anonymkode: ebe0c...2d9

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Da snur dere om på flisa. Han/storspiseren  kan feks. Invitere til jul et par år fremover…Eller du sier rett ut, nå må du vel ha spist nok! Det er ikke mer frekt enn at han eter dere ut av huset, makan!

Endret av Rødstrupa
  • Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Rydd vekk maten når dere andre er ferdig med å spise. Ikke la han sitte alene og fortsette å forsyne seg. 

Følg med. Går han ut på kjøkkenet, går du etter, og sier «Hei, disse restene har jeg planer for resten av jula, de kan du ikke spise av nå.» Få han med deg inn i stuen igjen. 

Hvis du ser han går ut på kjøkken igjen , følg etter, og gjenta at du har planer for restene, og at han ikke kan spise dem. 

Rydd deretter vekk rester, kaker pålegg. Du kan sette dem på et kaldt, låsbart rom, i garasjen eller i en låst bil. 

Anonymkode: 6ab57...2aa

• Liker 2
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

En ting til - ikke lag mer enn normal mengde mat. Han vil spise til det er tomt uansett, bare lag vanlig mengde mat. 

Anonymkode: 6ab57...2aa

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg syns egentlig det er ganske sjokkerende at dere andre forsyner dere tre ganger jeg:laugh:

Da er dere ikke småspist noen av dere....

• Liker 11
Skrevet (endret)

Men han spiser ikke alt på bordet så de andre ikke får?

Da hadde jeg laget normale porsjoner, lagt ribbe+potet på tallerkenen på kjøkkenet og latt resten være selvforsynt. 
Sett resten av ribben+potet osv på bordet til felles.

Om dere har tradisjon for servering nr 2 for alle, så lag deretter. 

Men ikke la det være rause rester igjen. 

Jeg har aldri vært borti at enkelte kanskje spiser runde 2, men aldri mer enn det. Helt unødvendig, ingen er sultne etter 2 porsjoner. 

Endret av AprilLudgate
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Trøkker han i seg slike mengder mat hjemme hos seg selv også? I så fall må han være ekstremt overvektig. Eller er han av typen som vil få mest mulig ut av at maten er "gratis". Det finnes slike folk som tvangsspiser og drikker bare fordi det er gratis.

Anonymkode: 65062...b32

Han har en jobb der han får gratis mat og tror han utnytter det. Ellers så kjøper han stort sett take away. (Det er det nok en grunn til)

AnonymBruker
Skrevet

Han trenger sikkert en tur til legen når han har tydeligvis null metthetsfølelse 

Anonymkode: 76908...48e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
visp skrev (10 minutter siden):

Jeg syns egentlig det er ganske sjokkerende at dere andre forsyner dere tre ganger jeg:laugh:

Da er dere ikke småspist noen av dere....

Ja, men vi fyller jo ikke tallerkenen stappfull. Det er jo derfor vi kan forsyne oss flere ganger.

Og greia er jo at jeg gjerne viø ha litt rester,men det er jo helt umulig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AprilLudgate skrev (7 minutter siden):

Men han spiser ikke alt på bordet så de andre ikke får?

Da hadde jeg laget normale porsjoner, lagt ribbe+potet på tallerkenen på kjøkkenet og latt resten være selvforsynt. 
Sett resten av ribben+potet osv på bordet til felles.

Om dere har tradisjon for servering nr 2 for alle, så lag deretter. 

Men ikke la det være rause rester igjen. 

Jeg har aldri vært borti at enkelte kanskje spiser runde 2, men aldri mer enn det. Helt unødvendig, ingen er sultne etter 2 porsjoner. 

Neida, han gjør ikke det. Greia er at småspiser etter at vi er ferdige å spise.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja, men vi fyller jo ikke tallerkenen stappfull. Det er jo derfor vi kan forsyne oss flere ganger.

Og greia er jo at jeg gjerne viø ha litt rester,men det er jo helt umulig.

Jeg tror kanskje jeg hadde sagt at noe av dette er restemat- når han er på sin ørtende runde. Han må jo være sengeliggende etterpå vel? Klarer han dessert? :) 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Neida, han gjør ikke det. Greia er at småspiser etter at vi er ferdige å spise.

Aha! Da har du fanget han i revefella.

Server det dere pleier å spise, kanskje legg til det ekstra du ville om han ikke var der.

Ribbe til middag neste dag = steke ny da.

»Hvor la du restene»? «Ingen rester». 😎

AnonymBruker
Skrevet

Bidrar han med noe til julefeiringen hos dere?

Har han med seg blomster eller vin, vippser han et bidrag til feiringen?   Hvis han bare snylter på dere hver jul og i tillegg spiser opp all maten, så må dere vurdere om dere skal slutte å invitere ham.  

Spiser han selv om dere sier at disse restene skal vi ha videre i julen? 

Eller er dere så konfliktskye at dere aldri har tatt det opp?  Her må broren eller eventuelt foreldrene, om de er der, fortelle ham i klartekst at sånn kan man rett og slett ikke oppføre seg. Han mangler både oppdragelse og sosiale ferdigheter.

Anonymkode: 9ef80...686

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...