Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Litt usikker på om jeg skulle legge denne her eller på religions-forumet.

Men har hørt at enkelte mener det ikke passer å ha engler og nisser på samme juletre. 

Greit nok at nisser ikke har noe med det kristne julebudskapet å gjøre, men det har jo heller ikke kuler, snømenn, fugler, pepperkaker, hjerter, norske flagg eller veldig mye av det andre folk henger på juletreet. Eller for den del juletreet.

Hva tenker dere?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Folk får pynte sine tre akkurat som de vil for meg. Her er det ingen nisser i treet, men vi har kuler, noen engler, bånd med sløyfer, og fugler bl.a.

Anonymkode: b9c2f...f0c

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Folk får pynte sine tre akkurat som de vil for meg. Her er det ingen nisser i treet, men vi har kuler, noen engler, bånd med sløyfer, og fugler bl.a.

Jeg har heller ingen nisser på treet, men jeg så en veldig fin en på Hageland her om dagen som jeg nesten kjøpte. 

Og så har jeg nisser andre steder. Bl.a. på do.🙂

Skrevet

For min del har Jula ingenting med kristendommen å gjøre.

Anonymkode: f6321...dae

• Liker 11
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

For min del har Jula ingenting med kristendommen å gjøre.

Anonymkode: f6321...dae

Tenkte vel mest på om de som bryr seg om det kristne julebudskapet ville ha reagert...

Skrevet

Jeg har engler, nisser, kongen, Pippi langstrømpe, mummitrollet og pynt inspirert av både askepott og hjemme alene. Ikke så nøye her i huset, med andre ord 😂

Anonymkode: 74010...51c

• Liker 4
Skrevet

Pynter nøyaktig som det passer meg. 

Har uansett en søster som synes jeg pynter for mye hvert år, uanset hvordan jeg pynter. I år har jeg oppe ett tre, har fremme 3 nisser og noen duker, - og det var vist totalt overpyntet i år også. 

Anonymkode: 5a889...05c

• Liker 2
Skrevet

Du må ha to trær; et for nisser og et for englene :)

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Thyra skrev (22 minutter siden):

Tenkte vel mest på om de som bryr seg om det kristne julebudskapet ville ha reagert...

Men da tenker jeg at de pynter sitt tre som de vil, og du ditt tre som du vil. Kristendommen stjal uansett jolefeiringa fra tidligere trosretninger, så nissene kom før englene, for å si det slik. De har forrang 😇

Anonymkode: 173cf...9b1

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men da tenker jeg at de pynter sitt tre som de vil, og du ditt tre som du vil. Kristendommen stjal uansett jolefeiringa fra tidligere trosretninger, så nissene kom før englene, for å si det slik. De har forrang 😇

Meg over, skal svare seriøst også. Min oldefar var emissær, av svovel-typen. Han reagerte ikke på dette, og tro meg, han ville sagt ifra. 

• Liker 3
Skrevet
Thyra skrev (2 timer siden):

Jeg har heller ingen nisser på treet, men jeg så en veldig fin en på Hageland her om dagen som jeg nesten kjøpte. 

Og så har jeg nisser andre steder. Bl.a. på do.🙂

Men da kan du kjøpe nisser til å ha på treet da. Eller du kan jo henge de på en vrihassel eller lignende også. 

Er vel mer nøtteknekker jeg da. Og ifølge sønnen så passer det bra, «du er helt nuts» sier han.

• Liker 1
Skrevet

Det er en regel jeg aldri har hørt om og jeg er vokst opp i bibelbeltet.

Anonymkode: 7518a...fcb

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Thyra skrev (3 timer siden):

Men har hørt at enkelte mener det ikke passer å ha engler og nisser på samme juletre. 

Greit nok at nisser ikke har noe med det kristne julebudskapet å gjøre, men det har jo heller ikke kuler, snømenn, fugler, pepperkaker, hjerter, norske flagg eller veldig mye av det andre folk henger på juletreet. Eller for den del juletreet.

Hva tenker dere?

Jeg har engler, nisser, reinsdyr, julekrans, motorsykler, grinch, kuler fra steder vi har vært på ferie eller bodd, polkastenger, bilder, istapper og diverse annet på mitt tre. Hver kule eller figur har et minne, noen er laget selv mens andre er kjøpt eller fått.

Kjenner hvor veldig lite det bryr meg om hva andre mener om mitt juletre og hvordan det "burde" pyntes.

Anonymkode: 6aef4...0e6

Skrevet

Aldri hørt om😊 Her er kuler med engler, nisser, roboter, hunder, og ei kule for mange av plassene jeg har vært på reise, hjemmelaget fra barn, flagg, glitter og stas🥳 Stortsett alt har en historie, alt er ulikt og det er nok fullstendig kræsj på mange måter🤣 elsker trær med masse historie bak😁 men så er jeg heller ikke religiøs på noen måter

Anonymkode: 89280...9a8

Skrevet

Nissene var opprinnlig den hauglagte som bygde gården og siden ble den mer og mer nissen. 

Anonymkode: 5e316...621

• Nyttig 1
Skrevet

Alle i min kristne familie pynter med både engler og nisser om hverandre, uten at noen bryr seg 

Anonymkode: 998c2...d9a

• Liker 4
Skrevet
Thyra skrev (18 timer siden):

Hva tenker dere?

Er man konservativ nok så skal man vel verken ha julenisser eller julemusikk i hus.

I 2025 er folk så sekulære at de cherry-picker det de vil av gamle tradisjoner.

Med og uten religiøs forankring. 🎄🙂

• Liker 3
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (1 time siden):

Er man konservativ nok så skal man vel verken ha julenisser eller julemusikk i hus.

I 2025 er folk så sekulære at de cherry-picker det de vil av gamle tradisjoner.

Med og uten religiøs forankring. 🎄🙂

Ikke julemusikk heller?!?

Skrevet
Thyra skrev (21 timer siden):

Det har jeg aldri hørt om et eneste menneske som mener. Mulig det finnes noen ihuga humanetikere som ikke vil se engler, men tror ikke det er vanlig heller. 

Anonymkode: 376fe...3d3

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Thyra skrev (26 minutter siden):

Ikke julemusikk heller?!?

Er man stokk-konservativ så skal man verken høre på musikk, synge eller plystre. 

Plystrer man så «kaller man på djevelen» 🎶👹🎶

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...