AnonymBruker Skrevet 23. desember 2025 #1 Skrevet 23. desember 2025 Har fosterkatter, akkurat nå 3 stykker. Ingen av de kan gå ut. De kjeder vettet ut av seg, føler jeg. Dette har også vært en gjenganger for kattene her. Vi har massevis av leker: baller, mus, laser, fiskestang…Alt faller i smak i omtrent 5 minutter. Har også mye med catnip. Det er gøy av og på i noen dager. Ellers sover de bare. Den ene jager halen sin. Har prøvd til og med lekene som kommer til meg i reklamer: utforutsigbare baller som kjører rundt og klorestativ med baller. Har også prøvd mus og fugler på youtube. Det faller i plass hos noen, men langt ifra alle. Dere med innekatter: hvordan underholder dere dem?? ps. IKKE avspor tråden med hva du mener om innekatter, det er helt uinteressant. Anonymkode: b3525...6fd
Tabris Skrevet 23. desember 2025 #2 Skrevet 23. desember 2025 Leker du sammen med dem med lekene? Noen kan synes det er gøy lenger da. Ellers kan du gjemme godbiter rundt i huset som de må lete etter. Gjøre det gradvis, først vise dem at du legger en på gulvet og så gradvis gjemme dem mer og mer. Du kan også trene med dem hvis du vil. Enkleste trening er jo target, dvs at de skal ta snuten mot en targetstick. Det kan være fingeren din, en spisepinne eller en blyant, f.eks. Hvis dem targetsticken, da vil de sannsynligvis snuse på den, si "Bra!" og gi en godbit. Når de har lært å ta snuten på så kan du begynne å flytte den og dermed lære dem ting som sitt, snurr, gå rundt osv. Ellers er det vanlig at katter sover mye.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2025 #3 Skrevet 23. desember 2025 Katter sover mye på denne tiden av året. Har du en «swiftie»? De skal visst være populære. Ellers så har helt vanlig papir i garntråd vært populært hos oss når de ikke hadde mulighet til å gå ut. Anonymkode: f40cf...4e0
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2025 #4 Skrevet 23. desember 2025 Gjem bort lekene. Finn frem en og en. Selv slike små lekeballer. Jeg hiver ut fem stykk, de herjer i en time,er lei. Venter en uke, ny runde. Neste dag kan det være leketunnellen. Men fjerner igjen etter noen timer. Innimellom setter jeg frem prosjektor med youtubevideo av småfugler - det er kjempepopulært. Allerede anbefalt; men mange liker å lære. Det å lære å komme ved kall er til stor hjelp for ny eier (de lærer seg nytt navn). Sitt. Ligg. Rull. Labb. Anonymkode: 70451...966
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2025 #5 Skrevet 23. desember 2025 Leker de ikke med hverandre? Jeg har to katter og de fyker rundt i huset som tornadoer. Jakter på hverandre. Nå i forbindelse med jula er det noen tomme eller halvtomme esker som de elsker å utforske. Men de sover også mye. Jeg har aldri tenkt over at katter må aktiviseres ... Anonymkode: e4720...c9d
Abra Skrevet 23. desember 2025 #6 Skrevet 23. desember 2025 kitty kurlz fra marlenespetshop. De har 2for1 tilbud nå. Googleit
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2025 #7 Skrevet 23. desember 2025 Det jeg har oppdaget er at katter har individuelle måter å leke på. Da jeg hadde flere katter måtte jeg leke med de på ulike måter. En elsket å springe rundt i huset sammen med meg, en annen ville at lekene skulle gå så fort som mulig, en annen orket ikke jage fort så den likte ikke for fort og ikke for brått. Du må se an personlighetene deres og ta det der etter Anonymkode: 8ae26...9ea
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2025 #8 Skrevet 23. desember 2025 Lek sammen med dem med laserlys/pointer/peker. La dem eventuelt hoppe på/fra sofaen eller en stol, inn og ut esker osv. La dem løpe litt. Slik at de blir sliten. Men lek også noen ganger rolig, ved å bare bevege pekeren nær dem. Eller til og med mot "hendene" deres, slik at de tar små skritt bakover. Ikke gi dem godteri hver dag, men bare helt av og til. Og la dem da gjøre litt innsats for å få det. For eksempel ved å legge en bit eller noen biter i en eske (for eksempel den rosa, tomme Whiskas-våtfôr-esken) og la dem prøve å få det ut selv. Eller legg en bit på hvert av sitte-/soveplassene deres (Eller legg det på 4 av de 8 plassene, og neste gang på 4 andre plasser). Første gangen skjønner de det kanskje ikke, men etter noen ganger med læring/øving forstår de hvordan det fungerer. (Sjekk etterpå om alle bitene er borte, slik at de ikke blir liggende for maur eller mus.) Lag et flatt plastfat (slik man ofte ser under blomsterpotter) med ting fra naturen. Pass godt på at du ikke velger noe som er giftig, og sørg for at alt er "rent". Rist eventuelt insekter av/ut. For eksempel noen forskjellige kvister, litt gress, en stein, litt jord. Du kan også samle regnvann eller snø. Kanskje noen blomster som de kan lukte på. Men gjør det bare av og til. Og følg godt med! Ikke gå fra dem mens de leker med dette! Og når de er ferdige med å leke, ta det bort med en gang. Slik forblir det spennende. Med leker, men også med tomme esker, ikke gi alt på én gang. Gi noen få, og legg resten bort. Og bytt dem av og til ut med andre leker og andre esker. Vask kattelekene av og til. (Håndvask eller vaskemaskin, avhengig av leken. Du kan legge dem i en vaskepose så de ikke flyr rundt i vaskemaskinen eller kan ødelegge vaskemaskinen) og la dem tørke godt. Da lukter alle lekene friskt igjen. Og hvem er "the biggest fans" av rent tøy (og så rene leker)? Akkurat! Kattene. Da leker de ofte mer aktivt med dem igjen. Dette gjelder også soveplassene deres. Vask dem i vaskemaskinen hvis det er mulig. Vær forsiktig! Katter kan reagere veldig sterkt på kjemikalier og lukt. Jeg hadde en katt som alltid kastet opp og som klødde seg mye, etter at jeg brukte rengjøringsprodukter (ja, også bare litt!) i huset for å vaske gulvet f.eks. Du tror det er maten, men det er rengjøringsproduktene! Legg noen leker under et kjøkkenhåndkle eller en klut. Enda morsommere hvis det gir lys, lager lyd eller har lukt. Lek sammen med dem med en viftepinne Lag en fuglefôringsplass ute ved vinduet, slik at de kan sitte inne i vinduskarmen og trygt se på fuglene utenfor. Hvis en katt følger etter deg og stadig kommer for å se hva du gjør, snakk til katten slik du ville gjort med et barn. Fortell hva du gjør, og la den se og lukte på ting. Sett deg litt inn i deres verden ved å følge dem. Sett deg hos dem når de sitter ved vinduet, og snakk om det dere ser. Hvis de går til kjøkkenet og peker på skuffen med mat, følg etter, spør hva de vil, og gi dem litt mat hvis de "ber om det". Slik lærer kattene å kommunisere med deg. Se etter forskjellig leketøy til kattene dine i dyrebutikker (eventuelt på nett). Den ene katten har behov for noe som beveger seg, en annen har behov for intelligens spill, en en tredje liker ting med lukt, mens en fjerde foretrekker noe med lyd. Du kan også lage forskjellig leketøy selv, for eksempel av tomme toalettpapirruller. Du kan bygge et tårn ved å sette dem oppreist 4-3-2-1 oppå hverandre, eller du kan lime rullene "liggende" oppå hverandre og legge leketøy eller godbiter inni som de kan prøve å få ut. Du kan også lage baller av toalettpapirrullene. Hvis du googler, finner du sikkert enda flere ideer. Du kan lage en stor knute av sisaltau som de kan gni hodet/kinnet mot. Du kan feste en lekemus til en tynn (ikke for lang, det kan være farlig) strikk/elastikk (bruk strikk som du kan kjøpe i hobbybutikker, den er hvit og ment til søm) og henge den på kloremøbelet deres. Når de "fanger" og slipper musa, spretter den litt bort på grunn av strikken/elastikken, men kommer tilbake fordi det henger fast. Lag baller av sammenkrøllet papir. Papir fra en brødpose lukter annerledes enn papir fra en godtepose. Pass på at papiret alltid er rent, slik at de ikke får i seg sukker, salt, sjokolade eller andre stoffer som kan være farlige for dem. Vær virkelig veldig kritisk med at leken er trygg, og ta den eventuelt bort når du går ut av rommet, slik at ingenting kan skje når du ikke er der. Det er bedre å være for kritisk og forsiktig enn å tenke lett på det og risikere at de spiser noe de ikke kan, med alle de konsekvensene det kan ha. Noen katter liker musikk. Men katter har god hørsel, de hører alt mye høyere enn oss, så ikke spill det for høyt. Du kan synge (barne)sanger for dem eller finne musikk på YouTube. Prøv da å ikke tilby en spilleliste med 100 sanger, men syng de samme 3 (barne)sangene om og om igjen, eller velg to sanger fra YouTube, slik at de kan kjenne dem igjen. En av kattene mine elsker Brahms’ lullaby. Jeg kan se at hun kjenner igjen musikken. Men også her, gjør det kort, til interessen deres forsvinner. Musikk trenger ikke å vare i flere timer. Kjøp kattegressfrø og plant noen av frøene i en solid potte (en som ikke velter). Så litt om gangen. Ikke gjør alle disse tingene på en gang. Katter er ofte som barn. Støy, kaos, mange inntrykk fra lyder eller ting som beveger seg eller kan sees. osv. kan også overstimulere og stresse kattene. Skap gjerne litt ro etterpå. Hvis du vil at de skal være rolige om natten, lek med dem om kvelden (ja, hver dag), så de blir trøtte og legger seg etterpå. Katter leker ikke alltid lenge, det er helt normalt og greit hvis det bare varer 5–10–15 minutter. Og katter har også av og til ikke lyst. Eller de vil leke med noe annet enn det du tilbyr. De er litt som barn, som jeg allerede sa. Anonymkode: f09ce...a0a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå