Gå til innhold

Sykdom i jula -besøk

Fremhevede innlegg

Skrevet

Da fikk vi en melding i morges om at en vi skal ferie jul sammen med våknet opp «groggy» -hva nå enn det betyr…

ingen feber eller luftveissymptomer, men hes stemme og trolig begynnende syk. 
Vi har en baby på 5 mnd som vi selvfølgelig ikke vil skal få noe. Avtalt å se hvordan det utvikler seg til i morgen, men må ærlig innrømme at jeg vil la være å dra på besøk i et hjem hvor jeg vet en ikke er helt frisk. 
Også redd for at resten av den husstanden er smittet, men ikke fått symptomer ennå, og vet av erfaring at det er vanskelig å holde søskenbarna unna lille -glemmer av å holde avstand osv…. 

Mannen vil dra, jeg vil ikke risikere. Hva tenker dere? 

Anonymkode: 143c8...956

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om noen er syk-syk, altså utslått med feber, så ville ikke jeg dratt. Enkel forkjølelse er ok i mitt hode.

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da fikk vi en melding i morges om at en vi skal ferie jul sammen med våknet opp «groggy» -hva nå enn det betyr…

Vi har en baby på 5 mnd som vi selvfølgelig ikke vil skal få noe. Avtalt å se hvordan det utvikler seg til i morgen, men må ærlig innrømme at jeg vil la være å dra på besøk i et hjem hvor jeg vet en ikke er helt frisk. 
Også redd for at resten av den husstanden er smittet, men ikke fått symptomer ennå, og vet av erfaring at det er vanskelig å holde søskenbarna unna lille -glemmer av å holde avstand osv…. 

Jeg tenker at vi sikkert hadde gått om det ikke var feber og virkelig sykdom.

Anonymkode: d06bc...723

Skrevet
Lofilteret skrev (4 minutter siden):

Om noen er syk-syk, altså utslått med feber, så ville ikke jeg dratt. Enkel forkjølelse er ok i mitt hode.

Selv med en baby på 5 mnd? 
livredd for RS, men er kanskje hysterisk førstegangs

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ville ikke gått med så liten baby. 

Anonymkode: b32db...00e

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja. Og jeg har ei på snart 4 måneder 

• Liker 1
Skrevet

Ville kkke blitt hjemme fordi en var «groggy». Men hadde blitt hjemme om det gikk omgangssyke eller kraftig influensa. 

Anonymkode: 4c9a1...05d

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg hadde gått hvis vi bare var voksne, men med en på 5 måneder hadde jeg blitt hjemme. En ting å ikke ha noe sted å være, det skjønner jeg kan være sårt, men hadde overlevd helt fint med at julaften ble litt annerledes enn ventet når dette var årsaken. Tenker også at det at vertskapet sier fra, noe de forøvrig skal ha ros for, tilsier at det jo ikke er helt ubetydelig. 

Dritt med småsyke spedbarn, RS eller ei. Shit happens, iblant blir man syk, men gidder ikke eksponere spedbarnet mitt for smitte med viten og vilje. 

Anonymkode: 7a3d9...0d9

• Liker 2
Skrevet

Det er ekstremt mye som går om dagen. Selv lå jeg rett ut i helgen. Fortsatt litt groggy, men ikke smittsom. Faren min var skikkelig dårlig form i går. Frøys skikkelig, sov fra ca 13-1830 og fin i formen. Møtte han ved en tilfeldighet i dag, nada tegn på at han har uggen i luggen. 

Lofilteret skrev (15 minutter siden):

Støtter denne 👆

Anonymkode: 6ee2d...709

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg hadde gått hvis vi bare var voksne, men med en på 5 måneder hadde jeg blitt hjemme. En ting å ikke ha noe sted å være, det skjønner jeg kan være sårt, men hadde overlevd helt fint med at julaften ble litt annerledes enn ventet når dette var årsaken. Tenker også at det at vertskapet sier fra, noe de forøvrig skal ha ros for, tilsier at det jo ikke er helt ubetydelig. 

Dritt med småsyke spedbarn, RS eller ei. Shit happens, iblant blir man syk, men gidder ikke eksponere spedbarnet mitt for smitte med viten og vilje. 

Anonymkode: 7a3d9...0d9

Nei, akkurat det tenker jeg også! At de sier ifra er vel et tegn på at de selv tenker at det ikke er helt innafor… og man kan ikke unngå smitte helt, men det er jo noe annet når man VET at det er mulig sykdom i hus! 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ja. Så lenge noen bare er groggy. 

• Liker 1
Skrevet

Man kan jo ta litt forhåndsregler, holde litt avstand, bli enige om at ikke alle holder baby osv? Jeg har sittet syk mang en julaften og aldri smittet noen av de andre voksne iallfall (nær familie og alle visste jeg var syk) fordi jeg ofte blir syk rundt jul. Man smittes jo ikke så lett så lenge man ikke hoster på hverandre og har litt normal hygiene. 

Skjønner frykten for RS da. Men det er jo mest sannsynlig bare forkjølelse. 

Er søskenbarna barn av den syke? Siden du er redd for smitte fra dem. 

Anonymkode: b741a...a38

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Syns den syke skal holde seg hjemme.

Skrevet

Min lille ble smittet med RS-virus fordi bestefar mente det ikke var så farlig med forkjølelse. Hadde ALDRI risikert det frivillig. Bli hjemme. 

Anonymkode: 66376...05a

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man kan jo ta litt forhåndsregler, holde litt avstand, bli enige om at ikke alle holder baby osv? Jeg har sittet syk mang en julaften og aldri smittet noen av de andre voksne iallfall (nær familie og alle visste jeg var syk) fordi jeg ofte blir syk rundt jul. Man smittes jo ikke så lett så lenge man ikke hoster på hverandre og har litt normal hygiene. 

Skjønner frykten for RS da. Men det er jo mest sannsynlig bare forkjølelse. 

Er søskenbarna barn av den syke? Siden du er redd for smitte fra dem. 

Anonymkode: b741a...a38

Ja, er onkel som er syk. Søskenbarna er eldre, men helt ærlig er jeg mest redd fylt tanten som alltid er veldig oppi baby. Husker på å holde avstand i nøyaktig 5 minutter så er det glemt… Hun har holdning om at «en vanlig forkjølelse» ikke er så farlig, og det er det jo ikke for oss voksne, men baby kan bli veeldig syk dersom det er RS!

• Liker 1
Skrevet

Jeg forstår ikke helt de som sier "forkjølelse er ok".  Rs-viruset arter seg jo som en lett forkjølelse for større barn og voksne, men kan være veldig heftig for babyer.

Helsemyndighetene gikk ut i avisen for noen dager siden anbefaling om at små barn holdes unna mennesker med luftveisinfeksjonef.  Jeg ville hørt på anbefalingene.

Anonymkode: 1562b...056

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Kan ikke denne onkelen bare gå å kjøpe en virus test som sjekke for rs, covid og influensa?

Skrevet

Jeg har en baby på to måneder og jeg hadde dratt til noen som var forkjølet. Hadde ikke dratt ved omgangssyke eller skikkelig feber. Tenk på alle tusenvis av babyer som har eldre søsken i barnehage, de dusjes i virus på daglig basis😅

Anonymkode: 34a10...18d

• Nyttig 2
Skrevet

Hadde ikke dratt til noen som er syke. Jeg gidder ikke risikere å bli syk selv heller.

Anonymkode: 444f0...9d6

Skrevet
Lofilteret skrev (19 timer siden):

Og jeg har aldri hatt en "enkel" forkjølelse i mitt liv, så jeg hadde blitt hjemme hvis denne personen skulle komme. Vedkommende er i den trolig mest smittsomme fasen. Han burde strengt tatt ha vett på å bli hjemme selv. Men nå skal det sies at jeg ikke er en person som får julen ødelagt av å være alene hjemme. Å bli syk de siste fridagene før påske er verre. 

Anonymkode: 66111...b58

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...