AnonymBruker Skrevet 23. desember 2025 #1 Skrevet 23. desember 2025 Hos blir det ribbe, med fullt tilbehør på julaften. På 1.juledag spiser vi lårstek av kalkun og 2. Juledag blir det rester. I romjula vil jeg ha enkle middager, og helt sikkert litt asiatisk som f.eks innbakt kylling i hoisinsaus. På nyttårsaften skal vi ha lammestek med ovnsbakte grønnsaker. 1.nyttårsdag er vi invitert hjem til mamma og da er jeg litt usikker på menyen. Vi kjører alkoholfritt på julaften pga kidsa, men 1.juledag blir det en god rødvin til maten. Det blir også champagne 🍾 på nyttårsaften etter at ungene er lagt, vi deler en halvflaske, så det er bare for kosens skyld. Hva spiser dere i julen og romjula? Er det du som bestemmer menyen eller har dere faste tradisjoner? Vi har ribbe på julaften alltid, men utenom dette så varierer det mellom kalkun, lam og innimellom fisk de andre helligdagene. På nyttårsaften varierer det også. Jeg bestemmer menyen hos oss. Anonymkode: 22fa0...46b
A-mamma Skrevet 23. desember 2025 #2 Skrevet 23. desember 2025 Pinnekjøtt julaften (feirer hos søsteren min som har adoptert sin svigerfamilie sin tradisjon). 1. juledag spiser vi Ribbe og medisterkaker. Nyttårsaften er det kalkun. Ellers er det godt med blant annet laks og agurksalat i romjulen.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2025 #3 Skrevet 23. desember 2025 Vi har ribbemiddag julaften. Første dag skal vi ha sjømat, og andre dag blir det pinnekjøtt. Det blir vel en restaurantmiddag en av dagene, ellers så har vi ikke satt opp noe meny for romjula. Nyttårsaften blir det kalkun, men forrett og dessert er ikke helt bestemt enda. Anonymkode: 55d0e...fe8
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2025 #4 Skrevet 23. desember 2025 Pr dag, fra 21.desember. Har gjester eller besøk hele jula. Rakfisk. Med mandelpoteter, purreløk, egg, rødbeter, flatbrød og rømme. Andebryst. Med jordskokkpuré, sprøstekt grønnkål og karameliserte pærer. Ostefat. Med cot d´or og baguette. Ulike oster. Diverse kjeks. Druer og paprika. Oliven. Fenalår og salami. (julaften) Klassisk ribbemiddag. Med medisterkaker og julepølse. Rødkål og surkål. Dadler i lake. Sky og fløtesaus. Klementinmarmelade. Og dampede mandelpoteter. (1.dag) Lofottorsk. Med smørsaus. Glasserte gulrøtter. Pommes anna. (2.dag) Klassisk pinnekjøtt. Kålrotstappe med litt gulrot. Grov julepølse. Dampede mandelpoteter. Flatbrød. Fish tacos. Med jalapenoskrem. Syltet jalapenos og slaw. Sushi - take away. Juletapas. Glassert ribbe. Lefseruller med sylte og rødkål, og med laks og kremost. Deviled eggs. Sossier på sauerkraut. Bilinis med rogn og creme fraiche. Gravlaks med sennepsaus. Grytebrød. Og et spekematfat. Vegetarlasagne /vinnerlasagne. (nyttårsaften) Hel kalkun. Rosenkål med bacon. Fløtegratinerte poteter. Waldorfsalat. Mintegele. Søtpotetmos. Tranebærsaus. Fløtesaus. Bao buns på rester av ribbe - med slaw. Cæsarsalat (rester kalkun) Ellers blir det julebrunsj hver dag. Godt brød, og klassisk julepålegg. Men planlegger noe variasjon gjennom å lage vafler, pannekaker, scones. Ulike varianter av egg. Quiche. Schakshuka. Og selvfølgelig elementer fra middagene (rester) i ny form. Anonymkode: 7d844...7ad 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2025 #5 Skrevet 23. desember 2025 Jeg er alene i julen. Har kjøpt økologisk svinenakke, og tenker å lage meg en god potetstappe og fermentert surkål. Tar det som en vanlig dag med ekstra god mat. Anonymkode: 6eba4...3a6 1 3
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2025 #6 Skrevet 23. desember 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hos blir det ribbe, med fullt tilbehør på julaften. På 1.juledag spiser vi lårstek av kalkun og 2. Juledag blir det rester. I romjula vil jeg ha enkle middager, og helt sikkert litt asiatisk som f.eks innbakt kylling i hoisinsaus. På nyttårsaften skal vi ha lammestek med ovnsbakte grønnsaker. 1.nyttårsdag er vi invitert hjem til mamma og da er jeg litt usikker på menyen. Vi kjører alkoholfritt på julaften pga kidsa, men 1.juledag blir det en god rødvin til maten. Det blir også champagne 🍾 på nyttårsaften etter at ungene er lagt, vi deler en halvflaske, så det er bare for kosens skyld. Hva spiser dere i julen og romjula? Er det du som bestemmer menyen eller har dere faste tradisjoner? Vi har ribbe på julaften alltid, men utenom dette så varierer det mellom kalkun, lam og innimellom fisk de andre helligdagene. På nyttårsaften varierer det også. Jeg bestemmer menyen hos oss. Anonymkode: 22fa0...46b Julaften blir det pinnekjøtt og ribbe med tilbehør , 1 juledag rester , 2 juledag torsk, ,så taco lørdagen , fiskegryte søndagen. Betasuppe mandagen, usikker på hva som blir tirsdagen ,så kreps og reker med tilbehør nyttårsaften Vi planlegger i lag. Anonymkode: 68175...221
Phoenix Heart Skrevet 23. desember 2025 #7 Skrevet 23. desember 2025 (endret) Lillejulaften risengrynsgrøt. Julaften Ribbe 1.juledag pinnekjøtt 2.juledag Kalkun. Jobber i romjula og nyttår, så da blir det vanlig hverdagsmiddager. Endret 23. desember 2025 av Phoenix Heart
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2025 #8 Skrevet 23. desember 2025 Det varierer litt fra år til år. Julaften - vet ikke helt, vi skal til bror og hans middag er alltid en overraskelse. Men ofte serverer han vilt. 1. juledag - pinnekjøtt 2. juledag - ut og spise, antagelig italiensk Anonymkode: 8892f...f05
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2025 #9 Skrevet 23. desember 2025 Julemiddag er for meg ribbe, medisterkaker og julepølse. 1. juledag er det brunsj og ingen middag. 2. juledag er det ribbe igjen fordi vi elsker det. Ingen tradisjon for nyttårsaftenen. I år jeg dropper det julemiddagen. Går for godt brød med ulike typer pålegg. Senere en dag blir det ribbe og medisterkaker. Planen er en dag med torsk eller kveite, en dag med and, søtpotetmos og rødløkkompott samt en dag med reinskavsgryte med hjemmelaget potetmos. Jeg er alene hele jula, romjula og nyttår så gjør akkurat det som passer meg. Anonymkode: e2e9b...7dd 1
Queen19 Skrevet 23. desember 2025 #10 Skrevet 23. desember 2025 Kalkun på julaften da det tas hensyn til at noen ikke liker pinnekjøtt og at jeg ikke liker ribbe. Så blir det pinnekjøtt første juledag + en dag til i romjulen. Har også en ribbe i fryseren som sikkert blir brukt i løpet av romjulen, det blir sikkert noe samboeren min lager, så koser jeg meg med tilbehøret. Utenom dette blir det helt vanlige middager.
Mardina Skrevet 23. desember 2025 #11 Skrevet 23. desember 2025 Julaften: ribbe 1.juledag: lutefisk 2. juledag: pizza (da er julen over for vår del). Nyttårsaften: da skal vi ha sammenkomst hos kjæresten min, så da blir det vel kanskje noe biff m/tilbehør.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2025 #12 Skrevet 23. desember 2025 Juleaften aner jeg ikke siden vi skal til slekta til mannen. Jeg er litt skeptisk til andres matlaging siden jeg har cøliaki og veldig mange forståelig nok ikke kan så mye om forholdsregler og slikt så jeg har med meg matpakke på lur og sniker meg til å spise den ved behov. Jeg har også bakt kake på vertens forespørsel så den er iallefall trygg. 1.juledag blir det sen brunch med masse pålegg, eggerøre og snadder. 2.juledag er usikker, pinnekjøtt eller medisterkaker er innkjøpt så begge deler kan lages. En ellerannen gang i romjula blir det enten honey baked ham eller porchetta, litt usikker på hvilken ennå. Nyttårsaften blir det kalkun. Anonymkode: e6f8b...ede
Fame Skrevet 24. desember 2025 #15 Skrevet 24. desember 2025 Lillejulaften: grøt Julaften: pinnekjøtt 1. Dag: sikkert mer pinnekjøtt for vi har veldig mye 2. Dag er det fredag så da blir det taco 💃
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2025 #16 Skrevet 26. desember 2025 Ribbe på julaften, fjellørret 1. juledag, pinnekjøtt 2. Juledag, skalldyr en av romjulsdagene, kveite en annen romjulsdag, økologisk landkylling på nyttårsaften. Anonymkode: fb9cd...5ee 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2025 #17 Skrevet 26. desember 2025 Pinnekjøtt julaften og nyttårsaften. Innimellom der blir det som regel kalkun og svineribbe. Alltid lutefisk en av dagene i romjula. Gjerne lapskaus på restene av pinnekjøtt fra julaften hvis der er noe særlig igjen av det. Feirer vi med barn blir det noen ganger taco 1. nyttårsdag. Andre ganger har det vært kalkun eller skalldyr. Anonymkode: faca4...ff5
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå