Gå til innhold

Hjelp! Har jeg ødelagt all maten…?!

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har laget ribbe i 25 år. 3 døgn trekker ut for mye væske så den blir tørrere og mister fylde. Saltsmaken kan raskt bli alt for sterk (dette er årsaken til at mange velger 24, foran 48 som er maks) Og det bikker igjen over til å gjøre det vanskeligere å få sprø svor - noe som jo er hele vitsen med saltingen. 

Anonymkode: bb374...868

Ok. Slutt å avspore. Les hva tråden handler om (hint: overskrift+hovedinnlegg) og så svarer du ut fra det. Hvordan TS tilbereder sin ribbe og antall døgn i salting er irrelevant. Du kan jo lage deg en egen tråd for ribbediskusjon

Anonymkode: a73bd...332

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Og der er all maten til jula; ribbe med tilbehør, alt pålegget til frokostene i romjula. Det var ikke blitt varmt, men nesten romtemperert

Dette er ikke noe å bekymre seg over. Maten er helt sikkert like god, ribben muligens bedre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Som andre her sier: tenk på alt pålegget som tas ut til frokost/lunsj osv og står ute i timesvis, flere ganger. 

Og på julebufféer på restauranter står jo maten minst like lenge.

Skrevet

Man lukter det fort når ferskt kjøtt er harskt. Men jeg hadde nok kjøpt nytt kjøttpålegg.

Egg, ost, melk, juice, og slike ting tåler å stå litt i romtemperatur. Men hvis juicekartongen er svulmer opp så hadde jeg ikke servert den til andre.

Skrevet
Sniff76 skrev (4 timer siden):

Jeg hadde spist kjøttpålegget i dag men ikke lenger enn det. Kjøp nytt.

Oster og smør hadde jeg tenkt går bra.

Ribbe/julemiddagen - spørs hvor høy temperatur det ble. En tykk ribbe tar lengre tid å bli temperert enn påleggspakker. Har ribba blitt 20 grader tvers gjennom, hadde jeg ikke brukt den til gjester på julaften.

Kommer jo an på typen kjøttpålegg. Spekemat tåler vel å oppbevares i romtemperatur.

Skrevet

Svinekjøtt er lettbedervelig mat og bør ikke ligge lengre enn ca.30 minutter i romtemperatur. Ville IKKE servert ribba til andre. Ville ikke engang spist den selv. 

Anonymkode: bf41a...6f1

30 minutter var vel å ta litt hard i. Står vel lenger enn det på bordet julaften før alle er ferdig å spise..

• Nyttig 1
Skrevet
Thyra skrev (3 timer siden):

Kommer jo an på typen kjøttpålegg. Spekemat tåler vel å oppbevares i romtemperatur.

Enig i at spekemat tåler det 👍 (kaller ikke spekemat for kjøttpålegg, men kanskje det varierer hva folk sier)

Skrevet

Ok. Slutt å avspore. Les hva tråden handler om (hint: overskrift+hovedinnlegg) og så svarer du ut fra det. Hvordan TS tilbereder sin ribbe og antall døgn i salting er irrelevant. Du kan jo lage deg en egen tråd for ribbediskusjon

Anonymkode: a73bd...332

Nå siterte jeg et innlegg fra TS som jeg svarte på. 

Det er slik det fungerer her inne, om du er ny. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Akkurat ribbe er litt problematisk :( Den skal være kald og tåler romtemperatur kun kort tid. Skal den fryses, så skal den helst tines over dager i kjøleskap. Så jeg ville ikke tatt sjansen med den. Veldig kjedelig :(

Anonymkode: c6ec1...802

Den er saltet - det konserverer godt.

Og jeg forstår hvorfor så mange serverer elendig mat når de ikke har fått med seg at kjøtt skal tempererers før steking. En ribbe - ca 2 timer. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde ikke vært bekymret. Maten har vært noe avkjølt hele natten

Skrevet

Mja, jeg hadde ikke satt pris på å få det servert nei.

Så du må kjøpe inn på nytt. 

Noterer meg ned kjøleskap med alarm, dette har skjedd et par ganger hos oss og 🫠

Skrevet
Gunstein123 skrev (5 timer siden):

De har ordninger for at ting står med varme/kjøling under brettene.

Er strenge rutiner for slikt.

Påleggene i kjøttdisken står ikke på lunk - diskene er rett temperert for hva som ligger hvor. 

Skrevet
Soft mann skrev (9 timer siden):

Hiver du pålegg etter de har stått på bordet? Hva med melk, den surner etter den har komet i kroppen. 

overdreven frykt for bakterier vil eg si. 
eg har selv jobbet i matproduksjon i mange år

1. har ikke pålegg på bordet??? 

2. melk drikkes mens den fremdeles er kald, om ikke er det ikke godt

Skrevet
Brukerano skrev (6 minutter siden):

Tar ikke mage sekunder før melken er ca 37 grader da. De samme som å sette den i solen

Skrevet
Soft mann skrev (Akkurat nå):

Tar ikke mage sekunder før melken er ca 37 grader da. De samme som å sette den i solen

Nå er du bare vrang. Unødvenig. 

Skrevet
Gunstein123 skrev (5 timer siden):

Nja det er strenge regler fra Mattilsynet på dette hvor lenge ting kan stå ute i romtemperatur. Selv jobba med dette en periode på en turisthytte. 

Anonymkode: 45981...0cc

• Liker 1
Skrevet
AprilLudgate skrev (33 minutter siden):

De har ordninger for at ting står med varme/kjøling under brettene.

Er strenge rutiner for slikt.

Påleggene i kjøttdisken står ikke på lunk - diskene er rett temperert for hva som ligger hvor. 

Det er ikke kjøling under kaldmat på buffet. 

Det er mange hundre personer som lener seg over maten. Bruker feil bestikk. Til og med kommer nær med fingrene. Før du forskyner deg. 

• Liker 1
Skrevet
Brukerano skrev (13 minutter siden):

Det har jo alle siviliserte hjem. I alle fall i jula. Her dekkes det opp til store julefrokoster. Og all mat legges selvfølgelig på serveringsbrett. 

Skrevet

Dersom det bare var meg selv som skulle spise maten hadde jeg brukt lukt og smak-metoden og spist om det kjentes ok, men jeg hadde aldri servert dette til andre, og særlig ikke som festmat!

Anonymkode: 5e720...b59

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det har jo alle siviliserte hjem. I alle fall i jula. Her dekkes det opp til store julefrokoster. Og all mat legges selvfølgelig på serveringsbrett. 

Lever åpenbart ikke i ett sivilisert hjem. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...