Gå til innhold

Prins(esse)

Fremhevede innlegg

Skrevet

Generelt er det jo ikke lenger lovlig å benytte yrkestitler som ikke er kjønnsnøytrale. Hvordan kan vi da tillate at titlene prins og prinsesse eller konge og dronning fortsatt brukes? For de to siste burde regent være rimelig dekkende. Hva burde en erstatte prins og prinsesse med? 

Anonymkode: d9640...b92

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Titler som prins, prinsesse, konge og dronning er ikke yrkestitler i juridisk forstand, men konstitusjonelle og historiske titler knyttet til monarkiet. De betegner ikke bare en funksjon, men også en bestemt plass i et arvelig hierarki. Derfor omfattes de ikke av de samme kravene til kjønnsnøytralitet som moderne yrkestitler.

Når det gjelder prins og prinsesse, er det heller ikke snakk om to kjønnsvarianter av samme rolle. Tradisjonelt har prinsen hatt en høyere rang enn prinsessen, og titlene har dermed hatt ulik funksjon og status. Dette var også tilfelle i Norge frem til grunnlovsendringen i 1990, noe som forklarer hvorfor Haakon (f. 1973) står foran Märtha Louise (f. 1971) i arverekkefølgen, selv om hun er eldst.

Begrepet regent kan fungere som en kjønnsnøytral betegnelse for konge og dronning i deres funksjon som statsoverhode, men det dekker ikke fullt ut de arvelige titlene og rangforskjellene i kongehuset. Av samme grunn finnes det heller ikke én presis, kjønnsnøytral erstatning for prins og prinsesse uten at man samtidig endrer hele det monarkiske systemet og dets begrepsapparat.

Anonymkode: 1cfae...617

• Nyttig 1
Skrevet

Regentavkom. Siden det tydeligvis ikke er så stuerent å si sønn og datter.

Anonymkode: 732a7...fd5

Skrevet

Eller monarkavkom? Siden de er avkom av monarken. 

Anonymkode: 2931d...a7a

Skrevet

Kjøpmann er fortsatt lov. Senest i forrige uke leste jeg om kjøpmann Lise Hansen (var et annet navn jeg ikke husker) Men lensmann er ikke lov. Det er byttet ut med noe tungvinte greier. Kjøpmann blir vel byttet ut snart det og. Idiotisk! Går faen meg for langt. 

Anonymkode: 080c0...976

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kjøpmann er fortsatt lov. Senest i forrige uke leste jeg om kjøpmann Lise Hansen (var et annet navn jeg ikke husker) Men lensmann er ikke lov. Det er byttet ut med noe tungvinte greier. Kjøpmann blir vel byttet ut snart det og. Idiotisk! Går faen meg for langt. 

Anonymkode: 080c0...976

Politistasjonssjef er ikke tungvint. Det er veldig beskrivende og enkelt å huske.

Anonymkode: 1cfae...617

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Generelt er det jo ikke lenger lovlig å benytte yrkestitler som ikke er kjønnsnøytrale.

Kun "ulovlig" for enkelte for enkelte ekstremister som bryr seg mer om kjønn enn folk flest.

Anonymkode: 89b68...f53

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...