AnonymBruker Skrevet 22. desember 2025 #1 Skrevet 22. desember 2025 Hvordan overlever dere som er deprimerte jula? Jeg er alvorlig deprimert og ser virkelig ingen lyspunkter om dagen 😔 Anonymkode: 9c681...077 5
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2025 #2 Skrevet 22. desember 2025 Fra en som ikke har diagnosen depresjon, men har nok pådratt meg det under press av ytre forhold over årevis så vil jeg si følgende: Det som hjelper for meg er å innse at det ikke er alt jeg har kontroll over. Fokuser på det man kan gjøre noe med. Resten går sin gang og ordner seg. Når tankene står på som verst så prøver jeg å legge de til side, bestemme meg for at disse kan vente til klokken 20. Da kan de få en liten time å herje på. Hvis det ikke hjelper så har jeg funnet nytte i kvinneguiden. Kombinasjonen av minnes på at man ikke er alene, og det å si noen gode ord som kan støtte andre som har det kjipt har en merkelig tendens til å tømme hodet mitt litt. Julen kommer og julen går. Julen er tid for glede, så holde litt fokus på de enkle gledene tenker jeg er viktig i disse dager. Og viktigst av alt. Du er ikke alene, det kommer en ny dag med nye muligheter. Alt trenger ikke løses på en gang. Jeg håper du lager deg en god dag ☺️ Anonymkode: 1c790...49a 1 5 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2025 #3 Skrevet 22. desember 2025 Lag deg en god dag? Really? Anonymkode: 0b78d...6e7 3
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2025 #4 Skrevet 22. desember 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Lag deg en god dag? Really? Anonymkode: 0b78d...6e7 Hva er galt med det? Vi kan ikke forvente at andre gjør det. Da må vi ta ansvar selv for å lage oss en god dag 😊 Anonymkode: 1c790...49a 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2025 #5 Skrevet 22. desember 2025 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Lag deg en god dag? Really? Anonymkode: 0b78d...6e7 Jeg er ikke så glad i å høre det selv, men det var jo mye annet som var bra i det innlegget også, eller? Du får komme med noen gode råd og oppmuntring til noen som ikke vet hvordan de skal komme seg gjennom jula du da, som vet hvordan det skal gjøres. Anonymkode: 4c1d6...e38 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2025 #6 Skrevet 22. desember 2025 Hva slags hjelp får du da? Og hva har du hatt hjelp av før? Anonymkode: b9314...92c
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2025 #7 Skrevet 22. desember 2025 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg er ikke så glad i å høre det selv, men det var jo mye annet som var bra i det innlegget også, eller? Du får komme med noen gode råd og oppmuntring til noen som ikke vet hvordan de skal komme seg gjennom jula du da, som vet hvordan det skal gjøres. Anonymkode: 4c1d6...e38 Jeg vet, og jeg ble litt paff av det første gang jeg hørte det, men for meg ga den fullstendig mening. I en situasjon der man føler at alt er mørkt og overveldende, kan det høres helt umulig ut. Samtidig var det nettopp da det traff meg at dette ikke handler om å prestere, lykkes eller “få til” dagen, men om å gi seg selv litt rom. Kanskje bare ett lite øyeblikk som er litt mindre tungt. Man kan ikke støtte seg på at andre skal gjøre dagen god for deg, men man har faktisk mer kontroll på det enn man tror. En pustepause, en kaffe, et øyeblikk der man setter deg selv i fokus kan være nok. Mange tar dette for gitt, og jeg er ganske sikker på at de som er skeptisk til akkurat den kommentaren gjør mye ubevisst igjennom dagen for å nettopp lage seg en god dag. Anonymkode: 1c790...49a 1 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2025 #8 Skrevet 22. desember 2025 Jeg gir denne et lite puff. Det er synd om den skal dø ut uten noen gode råd som TS sårt trenger akkurat nå. Anonymkode: 1c790...49a 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2025 #9 Skrevet 22. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva er galt med det? Vi kan ikke forvente at andre gjør det. Da må vi ta ansvar selv for å lage oss en god dag 😊 Anonymkode: 1c790...49a Alt er galt med den. Just don’ t - det er en tullete floskel. Ikke alle har helse til å lage seg en god dag. ———— Nok om det: Vel, ved alvorlig sykdom kan man ikke gjøre så mye utover det man gjør ellers. Har du noen rutiner du opprettholder vanligvis? Anonymkode: e6317...712
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2025 #10 Skrevet 22. desember 2025 Hvis det du klarer i dag er å overleve, så er det bra. Drit i "lag deg en god dag"-folka som tror at depresjon handler om innstilling og holdninger. Overlev. Det er godt nok! Anonymkode: 0b78d...6e7 1 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2025 #11 Skrevet 22. desember 2025 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Alt er galt med den. Just don’ t - det er en tullete floskel. Ikke alle har helse til å lage seg en god dag. ———— Nok om det: Vel, ved alvorlig sykdom kan man ikke gjøre så mye utover det man gjør ellers. Har du noen rutiner du opprettholder vanligvis? Anonymkode: e6317...712 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hvis det du klarer i dag er å overleve, så er det bra. Drit i "lag deg en god dag"-folka som tror at depresjon handler om innstilling og holdninger. Overlev. Det er godt nok! Anonymkode: 0b78d...6e7 Dere får tenke hva dere vil, men i en depresjon er faktisk små lommer av pustepauser ofte livsviktig for å holde seg gående. Ja, det kan være vanskelig å tenke slik men når man først klarer å legge det inn som en vane med små lyspunkt for seg selv så kan det gjøre underverker. Jeg har troen på at en depresjon kan være forbigående så lenge man finner fotfeste og lys i mørket til å kjempe videre med den. Ja, overleve er godt nok, men å sakte finne styrken til mer enn det er bedre. Anonymkode: 1c790...49a 2 1
Purple_Pixiedust Skrevet 23. desember 2025 #12 Skrevet 23. desember 2025 Jeg er bare moderat deprimert nå, men har lang erfaring med alvorlig depresjon også. Det jeg gjør er å tvinge meg til å utføre tradisjonene mine som når jeg pynter, når jeg pynter juletre, lage julebrød, eggesalat og pepperkaker med ungene. Det kan være skikkelig strevsomt, men jeg er overbevist om at det har en verdi. Så kan jeg prøve å være fornøyd med innsatsen. Resten av tiden nå rett før jul og i romjulen så krøller jeg meg sammen i sofaen og ser julefilmer/Hobbiten/Harry Potter. Familieselskap må jeg bare bite tennene sammen og delta på. Da lengter jeg tilbake til sofaen, men jeg kan i hvertfall være fornøyd med at jeg deltar. 3 1 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2025 #13 Skrevet 23. desember 2025 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hvordan overlever dere som er deprimerte jula? Jeg er alvorlig deprimert og ser virkelig ingen lyspunkter om dagen 😔 Anonymkode: 9c681...077 Har du familie TS? Barn? Får du hjelp av profesjonelle? Anonymkode: d0bd2...fd6
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2025 #14 Skrevet 23. desember 2025 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Hvordan overlever dere som er deprimerte jula? Jeg er alvorlig deprimert og ser virkelig ingen lyspunkter om dagen 😔 Anonymkode: 9c681...077 ❤️ Anonymkode: dac1b...743
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2025 #15 Skrevet 23. desember 2025 Holder meg for meg selv. Anonymkode: a06e0...c6d 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2025 #16 Skrevet 23. desember 2025 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Holder meg for meg selv. Anonymkode: a06e0...c6d Anonymkode: dac1b...743
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2025 #17 Skrevet 23. desember 2025 Når livet kaster meg ned i det mørkeste, dypeste hullet sitt, og setter seg på meg og kveler meg sakte. Da fortsetter jeg å gjøre det samme hver dag som jeg pleier. Det er helt nødvendig å ha faste vaner og rutiner jeg kan gjøre på autopilot. Stå opp til den samme tiden, ta den samme dusjen, spise den samme frokosten osv. Det er bare trass som driver meg videre. Livet skal ikke få has på meg. Eller deg TS! Anonymkode: f7255...559 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2025 #18 Skrevet 23. desember 2025 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Hvis det du klarer i dag er å overleve, så er det bra. Drit i "lag deg en god dag"-folka som tror at depresjon handler om innstilling og holdninger. Overlev. Det er godt nok! Anonymkode: 0b78d...6e7 Slapp av med all kritikken, 'a! Det er ikke én fasit for alle. Det forstår sikker du også? Så lenge det finnes folk som har erfart at dette er noe man kan si til seg selv og at det hjelper, så er det sannsynlig at det kan hjelpe for enkelte andre også. Alle er ikke like. Og la for guds skyld ikke det bli en konkurranse i hvem som er mest deprimert, klinisk deprimert eller bare nedfor. Anonymkode: eda22...f8f 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2025 #19 Skrevet 23. desember 2025 Fra noen som ikke er norsk: jula i Norge er noe jævlig dritt. Jeg prøver å stikke av ut av landet hver gang jeg kan. Er ikke deprimert, men BLIR deprimert hver jul. Anonymkode: 49998...835 4 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2025 #20 Skrevet 23. desember 2025 Jeg er ikke deprimert nå, men har en del hormonproblemer og traumer så jeg blir fort nedstemt om jeg ikke gjør alt rett og har vært deprimert før så jeg våger meg til å svare. - Dagslys, selv om det regner, minst 30 minutter, og er du så deprimert at det ikke går, åpne et vindu og se mot lyset, eller gå utenfor døra om så bare 1 minutt - Bevegelse, gå 30 minutter, eller annen trening. Jeg merker en stor forskjell på hormonene om jeg regelmessig svetter - "Det er bare jul en gang i året" ja, men "det er også jul hvert år", kanskje jula ikke trenger å være så viktig - Snakk med noen, om det så er teksting eller ringe krisetelefoner, å få litt input av andre mennesker om du ellers er alene er viktig - Og om du er av dem som omgir deg med mye folk, gi deg selv lov til å gjøre noe bare for DEG God jul kjære deg, det kommer bedre tider. Anonymkode: 48233...44f 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå