Gå til innhold

Vegetarisk taco

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke om det er nevnt her før, men jeg pleier å bytte ut kjøttet med Coscos, jeg da. Synes det smaker ganske så godt, Bytter da også ut tacosausen med en sursøt saus. Ellers har jeg i alt mulig av grønnsaker, salat og ost (hvis man ikke er veganer da...)

Trodde først at det kom til å bli kjedelig og uten smak med coscos og ikke kjøtt, men det ble faktisk ganske godt :) enkelt er det også!

Gjest Gjest_Michelet
Skrevet

Lager enten bønnestuing med tacokrydder eller sånn pose med soyagreier som er beregnet for bruk i taco :)

AnonymBruker
Skrevet

Couscous og sursøt saus = taco? Nå har jeg hørt det og.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker soyafarse, som er ganske så likt kjøttdeig. Om jeg bruker den fryste versjonen blander jeg det bare sammen med kryddermiks fra pose og vann slik som man gjør med kjøttdeig.

Om jeg bruker den tørka varianten bløtlegger jeg den først i 5 min før jeg gjør som ovenfor. Kjempegodt og enkelt.

Ellers vet jeg mange bruker både sorte bønner og kidneybønner. Det har jeg ikke prøvd selv.

AnonymBruker
Skrevet

Og der så jeg at noen har dratt opp en tråd fra 2009. Menmen, tråden er vel like aktuell i dag som den gang :gjeiper:

Skrevet

Couscous og sursøt saus = taco? Nå har jeg hørt det og.

Pfft, nå er det vel ikke akkurat noen regler for hva man kan og ikke kan putte i, heller da :) Kall meg gjerne alternativ, synes vel heller ikke at bønner er så veldig taco-aktig, men det er smak og behag :)

Gjest Badabing
Skrevet

Har prøvd med soyagranulat og grønnsaker, men synes det er aller best med kidneybønner eller små sorte bønner. Steker en hakket løk blank og så litt hvitløk og chili i litt olje, før jeg har oppi bønner som er most med gaffel. Deretter har jeg oppi hjemmelaget tacokrydder. Bedre enn med kjøtt.

AnonymBruker
Skrevet

Pfft, nå er det vel ikke akkurat noen regler for hva man kan og ikke kan putte i, heller da :) Kall meg gjerne alternativ, synes vel heller ikke at bønner er så veldig taco-aktig, men det er smak og behag :)

Nå var det ikke meg som skrev det andre innlegget om kombinasjonen din, men grunnene til at den høres temmelig rar ut er:

1. Couscous hører hjemme i det marokkanske kjøkken. Og det er et kornprodukt, dvs hvete, som virker litt smør på flesk å putte inni en tacolefse.

2. Sursøt saus er kinesisk. All sødmen i den er temmelig fjernt fra smakene en vanligvis bruker i tex mex-mat, som taco er.

3. Bønner, derimot, er svært typisk meksikansk og tex mex. Chili con carne, feks, eller refried beans - sistnevnte obligatorisk tilbehør på gode tex mex-restauranter, på linje med guacamole.

Selvsagt er mat smak og behag, og selvsagt gjør man som man vil, men det finnes også tradisjoner og teknikker innenfor de enkelte lands kjøkken som man kan kjenne til (eller ikke). Så selvsagt går det an å diskutere hvor mye rart man kan putte oppi en tacolefse før det slutter å kunne kvalifiseres som taco.

• Liker 3
Gjest Badabing
Skrevet

I tillegg til det AB skriver, så tenker jeg også på det med hvordan man setter sammen måltidet har mye å si når man er vegetarianer. Grønnsaker er vel og bra, men det blir jo en taco med lite proteiner. Det gjør det også om man bruker couscous. Bønner og soyagranulat vil gi en mer næringsrik taco.

• Liker 2
Gjest Nenya82
Skrevet

Jeg er ikke veggis,men jeg syns faktisk at taco smaker mye bedre med bønner enn med kjøttdeig.Samboer er enig så vi bruker som regel bønner :)

Har også prøvd med quornfarse,og det fungerer jo også,men jeg liker bedre smaken og teksturen som bønnene gir :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Hvis du er interessert i en lettlaget kjøtterstatning, mener jeg å huske at denne ikke er så dum. Litt salt kanskje, og konsistensen er litt løsere og "bløtere" enn vanlig kjøttdeig. Har sett den på ICA MAXI, men skulle tro at den også fås kjøpt andre steder, i hvert fall i større supermarkeder à la Coop Mega/Hypermarked etc.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...