Gjest Varg-Menja Skrevet 3. april 2006 #1 Skrevet 3. april 2006 Hva pleier dere som er vegetarianere å bruke når dere lager taco?
Gjest Gjest Skrevet 3. april 2006 #2 Skrevet 3. april 2006 Før pleide jeg å bruke små soyabiter på samme måte som kjøttspisere bruker kjøttdeig, og ellers var alt likt kjøttspiser-taco. Nå bruker jeg istedet grønnsaker (ikke så glad i de soyabitene). Da finhakker jeg løk, paprika, corgette (squash?) og det jeg ellers måtte ha av grønnsaker, freser det på panne og heller over taco-pulveret og bare pittelitt vann om det blir for tørt. Jeg blander kanskje også noen brune bønner i grønnsakene, for ekstra protein. Så har jeg raspet ost, mais om vi har, salat om vi har og finhakket tomater og agurker ved siden av, samt sterk taco-saus.
Svart Katt Skrevet 3. april 2006 #3 Skrevet 3. april 2006 Søsteren min bruker å varme opp bønner i tomatsaus (sånne som man får hermetisert), hun bruker det istedet for kjøtt.
Gjest Hippopotamus Skrevet 3. april 2006 #4 Skrevet 3. april 2006 Bare klipper og limer inn svaret jeg gav om dette i en annen tråd, jeg. Her er min "oppskrift": Dette er i hvert fall det beste vi lager her i huset! Også er det så smart at alle plukker det de vil, for da kan du ha kjøtt til de som vil ha det også. ******************************************************* *olje *2-5 hvitløksfedd Surres i panna. Skjær opp (i ganske store biter): * 1-2 store paprika (jeg pleier å bruke en halv rød, en halv grønn og en halv gul - da ser det så pent ut ) * Nesten en hel squash * 1-2 gule løk * 4-5 ferske champignon * Litt chili (kan droppes hvis du ikke vil ha det sterkt) Stekes med hvitløken til det er blitt mykt. Tilsett: * En boks hermetiske tomater * En pose faijitas-mix (eller taco-/burritos-mix hvis du ikke finner faijitas-mixen) * Så mye vann som det står på faijitas-mixen. Kok opp. Tilsett (husk å skylle): * en boks kidney-/røde bønner. * en boks hvite bønner (kjøp tomatbønner og skyll av tomatsausen) * en boks sorte bønner (får du ikke tak i det, bruker du en xtra boks røde bønner) Varm opp. ************************************************* Server med f.eks. * tortilla-lefser * nachos * ris * salat/mais/tomat/agurk * revet ost * rømme/kesam * salsa * guacamole * bønnestuing (mos brune bønner fra boks, tilsett litt hermetisk tomat, litt fersk chili, paprikapulver, salt og pepper. Kok opp, avkjøl og rør inn litt rømme/kesam) Som sagt kan du jo bare servere det kjøttet du pleier å ha ved siden av.
-Fisken- Skrevet 3. april 2006 #5 Skrevet 3. april 2006 Nå er ikke jeg vegetarianer, veganer eller noe i den duren, men for de som spiser fisk er det godt i taco. Jeg foretrekker laks. Ellers synes jeg det kan være godt å erstatte kjøttet med kidneybønner. Har alltid stekt løk og champinjong til.
Gjest itla Skrevet 3. april 2006 #6 Skrevet 3. april 2006 Jeg er ikke vegetarianer, men det hender jeg lager vegetar-taco fordet. Jeg pleier å steke løk og hvitløk blankt, før jeg tilsetter en boks moste kidney-bønner, omtrent en halv pose tacokrydder og deretter tacosaus til passelig konsistens. Jeg liker denne variasjonen like godt som kjøttdeig.
salsera Skrevet 4. april 2006 #7 Skrevet 4. april 2006 Jeg bruker som regel en purre, en gulrot, en paprika, en håndfull grønne erter, 2 fedd hvitløk, en liten chili (de små sterke, men ta det du har og tilpass mengden etter smak), en boks røde bønner, noen babymais og litt salt og pepper. Surres i noen minutterog fylles i tortillalefser (dette er nok til 8 stk). Jeg legger dem i en form og heller denne sausen over: 1 boks tomater, 2 fedd hvitløk, 2 små chili, 1/2 ts malt koriander, 1/2 ts malt spisskummen, 1/2 ts oregano, 1/2 løk og 1/2 ts sukker: purrer alt sammen med en stavmikser og gi et oppkok sammen med et par ss ojle. Strør litt ost over og setter det i ovnen i 20 min ved ca. 200 grader. Serverer det med litt grønn salatg og lettrømme. Dette er favoritten vår, men man kan selvfølgelig bruke en chiligryte som fyll også og servere med salat, guacamole, litt lettrømme...
LilleBille Skrevet 4. april 2006 #8 Skrevet 4. april 2006 Jeg er ikke vegetarianer - men er så "lei" av tacokjøtt at jeg like gjerne bare spiser grønnsakene. Fyller skjell/lefser med salat, mais, bønner, løk, sopp, tomat, agurk, ost og cheddarsaus
Gjest Varg-Menja Skrevet 4. april 2006 #9 Skrevet 4. april 2006 Bare klipper og limer inn svaret jeg gav om dette i en annen tråd, jeg. Her er min "oppskrift": ← Hvor mange personer beregner du dette til?
Gjest gjest1 Skrevet 4. april 2006 #10 Skrevet 4. april 2006 Her er en oppskrift på bønnestuning som vi bruker. passer til 2 eller 3 personer. Denne er god, du kan bruke en pose tacokrydder i stedet for spisskummen. og hvitløk og chilien kan du bruke så mye eller lite som du liker. Bønnestuing Du trenger: 1 revet gulrot 1 stilk finhakket selleri 1 finhakket løk 1 boks salatbønner Spisskarve(spisskummen) Masse hakket chili og hvitløk 1 dl rømme/creme fraice salt og pepper Svisj grønnsakene og krydderet mykt i en panne tilsett bønner, mos dem lett med gaffel, rømme og la det surre på svak varme i ca ti min. ←
Gjest Hippopotamus Skrevet 4. april 2006 #11 Skrevet 4. april 2006 Hvor mange personer beregner du dette til? ← Nå spør du jammen vanskelig... Vi pleier å lage den samme mengden hver gang, vi, uansett om vi bare er to eller 5-6. Når vi er få blir det mye rester, og det er minst like godt dagen etter Ellers funker det fint å fryse det også. Vil nok si at det er passe til 4-6 personer, litt etter hvor mye av tilbehøret du bruker. Salat, ris og nachos, for eksempel, metter jo mye.
Gjest *Snart medlem* Skrevet 4. april 2006 #12 Skrevet 4. april 2006 Jeg er ikke vegetarianer, men det hender jeg lager vegetar-taco fordet. Jeg pleier å steke løk og hvitløk blankt, før jeg tilsetter en boks moste kidney-bønner, omtrent en halv pose tacokrydder og deretter tacosaus til passelig konsistens. Jeg liker denne variasjonen like godt som kjøttdeig. ← Jeg lager en variant av dette. 1 løk 1 fedd hvitløk 1 boks kidneybønner evt brune bønner 1 boks tomater 1 pose tacokrydder Steiker løk og hvitløk først, og heller bønner, tomater og krydder oppi etterpå og koker til bønnene blir møre. Det blir mye rester av det når det er bare jeg som spiser, så ofte sløyfer jeg løk. Dette bytter jeg ut med kjøttdeigen, og ellers spiser jeg alt tilbehøret.
Gjest GreenSky Skrevet 4. april 2006 #13 Skrevet 4. april 2006 Du kan bruke div grønnsaker og salsa eller div grønnsaker + mince farse + soyaost + soyarømme
Gjest Binna Skrevet 4. april 2006 #14 Skrevet 4. april 2006 Bytter ut kjøttet med brune bønner fra boks.
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2009 #15 Skrevet 8. januar 2009 Jeg bruker å blande tacokrydder i hurtigris, har krydderet i vannet før jeg har i risen, syns dette er godt, ellers tilbehør som vanlig
cilipili Skrevet 8. januar 2009 #16 Skrevet 8. januar 2009 Jeg lager en kjempelett og god variant med en boks hakka tomater, en pakke tacokrydder, et par never røde linser, salt og pepper. Evnt. litt buljong. Kokes i ca.30 minutt på middels varme.
Antagonist Skrevet 8. januar 2009 #17 Skrevet 8. januar 2009 Jeg bruker kidneybønner, en boks tomat og tacokrydder. Ellers har velassorterte matbutikker (coop og sånt) begynt å selge en soyablanding for vegetarisk taco, som du bare blander med en boks tomater.
Gjest A.P.Katt utlogget Skrevet 8. januar 2009 #18 Skrevet 8. januar 2009 Er det ikke bare å lage tacofyllet som vanlig bare kutte ut kjøttet evt. erstatte kjøtt med linser?
Gjest Frosk Skrevet 8. januar 2009 #19 Skrevet 8. januar 2009 Jeg lager en fullstendig ukomplisert stuing av røde kidneybønner - sånn - lager guacamole, masse hjemmelaget salsa, og så har jeg selvfølgelig diverse grønt til.
stjernekyss Skrevet 8. januar 2009 #20 Skrevet 8. januar 2009 Jeg bruker quorn farse (som er laget av soppproteiner) eller kidneybønner som jeg moser med litt vann og steker opp med tacokrydderet. Lager også alltid hjemmelaget guacamole
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå