Gå til innhold

Hvilken trening for optimal fettforbrenning

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er medlem på treningssenter. Liker mer kondisjonstrening enn styrketrening. Er 160 cm høy og veier 66 kg, ønsker å gå ned 4 kg til. Har allerede gått ned 10 kg, men mangler de siste, og de er seige. Har trent mye hele livet, så er ganske sterk allerede. Har et ypperlig kosthold.

Hvordan trener jeg de kommende månedene for maksimal fettforbrenning?

Anonymkode: e8627...823

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette f.eks:

På mølle: 

Incline 12-15

Fart: 3-4

I 30 minutter

Anonymkode: 4431a...e61

Skrevet

6-6-6

60 minutter, 6 kmt, 6 incline på mølle

Anonymkode: 5e7a6...5c3

Skrevet

så det er altså essensielt med incline ja? jeg bruker som regel å løpe 45 min, 0 incline og på hastighet rundt 9

Anonymkode: e8627...823

Skrevet

Løpe 20 km på 2,5 time. Ute, i det terrenget som byr seg

Anonymkode: 4eb40...035

• 2 uker senere...
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 22.12.2025 den 15.57):

Løpe 20 km på 2,5 time. Ute, i det terrenget som byr seg

Anonymkode: 4eb40...035

Lange distanser brenner mest fett, litt fordi du er i fettbrennesonen da pusten ikke er heseblesende, og fordi du bruker lang tid.  Løpe 20 km er i meste laget for de fleste, men det går an å gå fort, sykle eller gå på ski. Om sommeren er turorientering fantastisk.

Er man på treningsstudio så kan man gjøre mye forskjellig. 20 minutter her og der, tredemølle, trappemaskin, romaskin, stakemaskin, spinningsykkel, styrkeøvelser....Holder du på i lang tid blir det mye fettforbrenning. 

Tung styrke øker fettforbrenningen i dagliglivet fordi mer vekt trenger mer brennstoff, og muskelvekt er jo den ekstra vekta du vil ha. Med tanke på det så bør du litt mindre ned i vekt enn du tenkte hvis du vil ha litt større muskler.

Endret av I Grosny
Skrevet

Hvis kostholdet ditt er ypperlig og du har trent hele livet så bør vel de fire kiloene være ganske … ikke-eksisterende. 

Anonymkode: 1b923...986

• Nyttig 2
Skrevet

Tung styrketrening, vil gi økt muskelmasse som igjen vil være med å forbrenne mer + at det vil forme kroppen og gi et mer atletisk utseende. Kanskje ikke det er nødvendig å gå ned de siste 4 kg. 

Ellers ville jeg i tillegg til lengre rolige turer for fettforbrenning også fått inn noe høy intensive intervaller hvor du virkelig får opp pulsen. 30 sek spurt/30 sek pause*10-30 stk. Fordel med intervaller er at du også forbrenner mer etterpå også.

Anonymkode: aebcc...436

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Svømming, lange gåturer 

Anonymkode: f1374...4b8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...