AnonymBruker Skrevet 22. desember 2025 #1 Skrevet 22. desember 2025 På åttitallet kjente jeg flere som fikk nakkesleng. Det var flere grunner, men hvorfor hører vi ikke om nakkesleng i dag? Noen som har fått denne diagnosen i nyere tid? Anonymkode: 6e2da...3e0
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2025 #2 Skrevet 22. desember 2025 Har vel sikkert noe med moderne biler å gjøre. Anonymkode: ae813...8da 1
Rødvinsfilosofen Skrevet 22. desember 2025 #3 Skrevet 22. desember 2025 Alle jeg vet om som har fått det har blitt påkjørt bakfra i høy hastighet. Også i nyere tid. Nyere biler kan holde avstand til biler foran og nødbremse. Det bidrar forhåpentligvis til å redusere unødvendige ulykker. 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2025 #4 Skrevet 22. desember 2025 ,Men var jo ikke biler. Alt fra skiulykker til fall fra hest har jeg hørt om. Anonymkode: 6e2da...3e0
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2025 #5 Skrevet 22. desember 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): ,Men var jo ikke biler. Alt fra skiulykker til fall fra hest har jeg hørt om. Anonymkode: 6e2da...3e0 Altså, ikke bare biler- Anonymkode: 6e2da...3e0
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2025 #6 Skrevet 22. desember 2025 Husker det var en svært populær årsak til uføretrygd. Da med "bløtvevsskader" som ikke viste på røntgen eller lignende. Anonymkode: ec1c4...547
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2025 #7 Skrevet 22. desember 2025 Nakkesleng på den tiden Sliten/gått på veggen, en periode etter nakkesleng var på topp Nå er det PTSD for tiden Anonymkode: ead24...aa3 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2025 #8 Skrevet 22. desember 2025 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Husker det var en svært populær årsak til uføretrygd. Da med "bløtvevsskader" som ikke viste på røntgen eller lignende. Anonymkode: ec1c4...547 Da jeg fikk min "nakkesleng" skade var jeg bare 17 år gammel og ble påkjørt bakfra. Den gang viste det ikke mye på røntgen, men det gjorde det noen år etterpå. Jeg har hatt tunge yrker ( fisker ) i mange herrens år, og nå 30 år senere sitter jeg med uføretrygd, fordi jeg har slitt ut kroppen. Så nakkesleng kan føre til uføretrygd flere tiår senere, men er selvsagt ikke grunnen. Hva gjør at du trenger å nedsnakke mennesker med uføretrygd? Når man har jobba i fra man var 8ende klassing frem til man var 50? Anonymkode: c0bb1...e46 3
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2025 #9 Skrevet 22. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da jeg fikk min "nakkesleng" skade var jeg bare 17 år gammel og ble påkjørt bakfra. Den gang viste det ikke mye på røntgen, men det gjorde det noen år etterpå. Jeg har hatt tunge yrker ( fisker ) i mange herrens år, og nå 30 år senere sitter jeg med uføretrygd, fordi jeg har slitt ut kroppen. Så nakkesleng kan føre til uføretrygd flere tiår senere, men er selvsagt ikke grunnen. Hva gjør at du trenger å nedsnakke mennesker med uføretrygd? Når man har jobba i fra man var 8ende klassing frem til man var 50? Anonymkode: c0bb1...e46 Tror du må lese det jeg skrev igjen. Jeg opplyser kun om fakta. Anonymkode: ec1c4...547
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2025 #10 Skrevet 22. desember 2025 Det kalles whiplash nå og er en skade man får i de stabiliserende leddbåndene i overgang nakke/skalle. I de alvorligste tilfellene blir leddbunnene tøyd eller revet over, og man får instabilitet i nakken som gir plager i hele kroppen. Smerter Betennelser Kvalme Svimmelhet Lyssky Lydsky Tinnitus Kjeveproblemer Fatigue Samsynsproblematikk som gjør det vanskelig å lese Osv. Anonymkode: c7808...e5d 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2025 #11 Skrevet 22. desember 2025 Rødvinsfilosofen skrev (1 time siden): Alle jeg vet om som har fått det har blitt påkjørt bakfra i høy hastighet. Også i nyere tid. Nyere biler kan holde avstand til biler foran og nødbremse. Det bidrar forhåpentligvis til å redusere unødvendige ulykker. Det er ofte angst og depresjon som fører til nakkeslengsksde, ikke nødvendigvis kollisjonen. Anonymkode: ec1c4...547
Tough cookie Skrevet 22. desember 2025 #12 Skrevet 22. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ofte angst og depresjon som fører til nakkeslengsksde, ikke nødvendigvis kollisjonen. Anonymkode: ec1c4...547 Håper kommentaren din er ironisk 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2025 #13 Skrevet 22. desember 2025 Går under whiplash og i Norge er de et uland på diagnosere disse skadene. Selv måtte jeg til utlandet. I Norge 0 hjelp. Smerter døgnet rundt og alt annet som følger med Anonymkode: cb089...4d3 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2025 #14 Skrevet 22. desember 2025 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Går under whiplash og i Norge er de et uland på diagnosere disse skadene. Selv måtte jeg til utlandet. I Norge 0 hjelp. Smerter døgnet rundt og alt annet som følger med Anonymkode: cb089...4d3 Måtte du avstive nakken i Barcelona? Anonymkode: c7808...e5d
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2025 #15 Skrevet 22. desember 2025 Tough cookie skrev (3 timer siden): Håper kommentaren din er ironisk Selvsagt ikke: https://www.aftenposten.no/norge/i/WbVgL/forklarer-nakkesleng-med-angst Anonymkode: ec1c4...547
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2025 #16 Skrevet 22. desember 2025 Jeg fikk nakkeslengskade for mange år siden. Ble påkjørt bakfra av en semitrailer. Resultat, påvist ved billeddiagnostikk: Nakken ble krummet feil vei og det øverste leddet i ryggraden er ustabilt. Jeg har hatt plager i mange år. Var sykemeldt i noen år, men har jobbet fullt etter det. Dog med smerter og en del begrensninger. Men for meg har det vært viktig å jobbe, så det er jeg veldig glad jeg kan. Jeg ville fått samme diagnose i dag, naturligvis. Kanskje får ikke de som ikke har påvisbare forandringer denne diagnosen slik noen gjorde på 80-tallet. Anonymkode: c7078...f53
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2025 #17 Skrevet 22. desember 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Måtte du avstive nakken i Barcelona? Anonymkode: c7808...e5d Skulle gjort, men har ikke økonomi til å koste dette selv. Anonymkode: cb089...4d3
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2025 #18 Skrevet 22. desember 2025 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Selvsagt ikke: https://www.aftenposten.no/norge/i/WbVgL/forklarer-nakkesleng-med-angst Anonymkode: ec1c4...547 Det beste du kom opp med var en over 14 år gammel link... Det er mange som etterhvert har fått høre at sine plager kun er angst eller depresjon etter et høyenergitraume, spesielt kvinner får høre dette. Dette til tross for at det er en kjent sak medisinsk at kvinner oftere har løsere bindevev enn menn (dette styres mye hormonelt). Vanlig MR-bilder avslører ofte ikke slike bindevevsskader, mens stående og sittende MR av nakken kan avsløre tildels store slike skader som uunngåelig fører til stor instabilitet i nakkeledd. Selv fikk jeg en slik diagnose på 90-tallet, lege jeg var hos den gangen satte diagnosen selv om ingen så noe på bilder, hverken MR eller røntgen. Snakket en gang mer tilfeldig med to professorer tilknyttet Rikshospitalet som hadde reagert på noe jeg bare hadde sagt i en forbisetning. Den ene henviste meg til vanlig røntgen på nytt. Da bildene kom var de fra radiologs side kommentert med "Ingen funn". Begge professorene var der da de satte opp samme bilder på en lyskasse - og det tok dem ca 3 sekunder å peke på bildet og si "DER har du skaden din!". Mindre enn 20 år etter jeg fikk den skaden så en annen spesialist på bilder av nakken min og sa at jeg hadde en nakke som en veldig sliten 85-åring. Men, med riktig behandling og veldig bevissthet i valg jeg tar hver eneste dag, så har jeg etterhvert greid å fungere med denne varige skaden i to nakkeledd og etterfølgende feilstilling og slitasje i resten av nakken. Ikke mye depresjon og angst. Og jeg er på ingen måte unik, det er utallige slike pasienter rundt om i landet. At mange kan få depresjon eller angst av å gå med mye smerter, det kan skje. Det betyr ikke at plagene har psykisk opphav. Nakken er dessuten spesiell på den måten at alt av nerver som holder oss i live og i funksjon og bevegelse går ut til kroppen fra hjernen, via nakken. Dysfunksjon i nakken kan dermed påvirke ekstremt mye mer av kroppsfunksjoner enn bare smerter i nakken. Anonymkode: f227e...1cd 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2025 #19 Skrevet 22. desember 2025 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det beste du kom opp med var en over 14 år gammel link... Det er mange som etterhvert har fått høre at sine plager kun er angst eller depresjon etter et høyenergitraume, spesielt kvinner får høre dette. Dette til tross for at det er en kjent sak medisinsk at kvinner oftere har løsere bindevev enn menn (dette styres mye hormonelt). Vanlig MR-bilder avslører ofte ikke slike bindevevsskader, mens stående og sittende MR av nakken kan avsløre tildels store slike skader som uunngåelig fører til stor instabilitet i nakkeledd. Selv fikk jeg en slik diagnose på 90-tallet, lege jeg var hos den gangen satte diagnosen selv om ingen så noe på bilder, hverken MR eller røntgen. Snakket en gang mer tilfeldig med to professorer tilknyttet Rikshospitalet som hadde reagert på noe jeg bare hadde sagt i en forbisetning. Den ene henviste meg til vanlig røntgen på nytt. Da bildene kom var de fra radiologs side kommentert med "Ingen funn". Begge professorene var der da de satte opp samme bilder på en lyskasse - og det tok dem ca 3 sekunder å peke på bildet og si "DER har du skaden din!". Mindre enn 20 år etter jeg fikk den skaden så en annen spesialist på bilder av nakken min og sa at jeg hadde en nakke som en veldig sliten 85-åring. Men, med riktig behandling og veldig bevissthet i valg jeg tar hver eneste dag, så har jeg etterhvert greid å fungere med denne varige skaden i to nakkeledd og etterfølgende feilstilling og slitasje i resten av nakken. Ikke mye depresjon og angst. Og jeg er på ingen måte unik, det er utallige slike pasienter rundt om i landet. At mange kan få depresjon eller angst av å gå med mye smerter, det kan skje. Det betyr ikke at plagene har psykisk opphav. Nakken er dessuten spesiell på den måten at alt av nerver som holder oss i live og i funksjon og bevegelse går ut til kroppen fra hjernen, via nakken. Dysfunksjon i nakken kan dermed påvirke ekstremt mye mer av kroppsfunksjoner enn bare smerter i nakken. Anonymkode: f227e...1cd Ja, jeg er ufør pga nakkesleng. Anonymkode: ec1c4...547 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2025 #20 Skrevet 23. desember 2025 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det beste du kom opp med var en over 14 år gammel link... Det er mange som etterhvert har fått høre at sine plager kun er angst eller depresjon etter et høyenergitraume, spesielt kvinner får høre dette. Dette til tross for at det er en kjent sak medisinsk at kvinner oftere har løsere bindevev enn menn (dette styres mye hormonelt). Vanlig MR-bilder avslører ofte ikke slike bindevevsskader, mens stående og sittende MR av nakken kan avsløre tildels store slike skader som uunngåelig fører til stor instabilitet i nakkeledd. Selv fikk jeg en slik diagnose på 90-tallet, lege jeg var hos den gangen satte diagnosen selv om ingen så noe på bilder, hverken MR eller røntgen. Snakket en gang mer tilfeldig med to professorer tilknyttet Rikshospitalet som hadde reagert på noe jeg bare hadde sagt i en forbisetning. Den ene henviste meg til vanlig røntgen på nytt. Da bildene kom var de fra radiologs side kommentert med "Ingen funn". Begge professorene var der da de satte opp samme bilder på en lyskasse - og det tok dem ca 3 sekunder å peke på bildet og si "DER har du skaden din!". Mindre enn 20 år etter jeg fikk den skaden så en annen spesialist på bilder av nakken min og sa at jeg hadde en nakke som en veldig sliten 85-åring. Men, med riktig behandling og veldig bevissthet i valg jeg tar hver eneste dag, så har jeg etterhvert greid å fungere med denne varige skaden i to nakkeledd og etterfølgende feilstilling og slitasje i resten av nakken. Ikke mye depresjon og angst. Og jeg er på ingen måte unik, det er utallige slike pasienter rundt om i landet. At mange kan få depresjon eller angst av å gå med mye smerter, det kan skje. Det betyr ikke at plagene har psykisk opphav. Nakken er dessuten spesiell på den måten at alt av nerver som holder oss i live og i funksjon og bevegelse går ut til kroppen fra hjernen, via nakken. Dysfunksjon i nakken kan dermed påvirke ekstremt mye mer av kroppsfunksjoner enn bare smerter i nakken. Anonymkode: f227e...1cd Hva slags behandling har du fått? Haren 25 år gammel skade. Gått mye til manuellterapi, fysio, og nå for tiden går jeg til naprapat. Holder også ting tålelig i sjakk med trening. Yoga og styrke funker best. Likevel mye smerter. Unngår forøvrig å si at jeg har nakkesleng, selv om det er diagnosen, siden det er så stigmatiserende. Jeg er sikkert ikke eneste som gjør det. Anonymkode: 065d8...a8b 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå