AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #21 Skrevet 21. desember 2025 Strigiformes skrev (1 minutt siden): Så god du er med henne ❤️ Heldige jente som har en mamma som deg Har du spurt henne hva som er grunnen til at hun gjør det? Annet enn det hun allerede forteller... En tegnestund sammen kan være lurt. Barn prosesser ofte gjennom det, om de ikke klarer å fortelle. Så er det ofte lettere for dem å snakke når de har oppmerksomheten vendt mot noe annet. Verdt et forsøk. Takk, så gode ord❤️ Disse utbruddene kommer oftest etter en dag hun har vært sliten, gjort endel fantestreker og derfor har fått endel irettesettelser. Som i dag hvor vi har vært i bursdag og hun var sliten og derfor i full fart over alt. Da ble det mye "nå må du ta det roligere", "vi kan ikke være her om du ikke hører etter" "du kan ikke hoppe i sofaen" "nå må vi sitte stille"... Og så er hun supersliten på vei hjem, og etter jeg for 20 gang har sagt hun må slutte å sparke i setet så kommer utbruddet... Og jeg har ikke vært sur mamma heller altså, hun får overvekt av positiv oppmerksomhet, men da også mye grenser siden hun blir en liten apekatt.... Og så rakner det for henne og hun slår seg selv. Hun sier hun er sint på seg selv fordi hun ikke klarer å høre på beskjeder😥 Anonymkode: 8913b...a28 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #22 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk, så gode ord❤️ Disse utbruddene kommer oftest etter en dag hun har vært sliten, gjort endel fantestreker og derfor har fått endel irettesettelser. Som i dag hvor vi har vært i bursdag og hun var sliten og derfor i full fart over alt. Da ble det mye "nå må du ta det roligere", "vi kan ikke være her om du ikke hører etter" "du kan ikke hoppe i sofaen" "nå må vi sitte stille"... Og så er hun supersliten på vei hjem, og etter jeg for 20 gang har sagt hun må slutte å sparke i setet så kommer utbruddet... Og jeg har ikke vært sur mamma heller altså, hun får overvekt av positiv oppmerksomhet, men da også mye grenser siden hun blir en liten apekatt.... Og så rakner det for henne og hun slår seg selv. Hun sier hun er sint på seg selv fordi hun ikke klarer å høre på beskjeder😥 Anonymkode: 8913b...a28 Altså utbruddet hennes. Ikke utbruddet fra meg... Anonymkode: 8913b...a28
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #23 Skrevet 21. desember 2025 Hva skjer før hun havner der emosjonelt? Hvorfor blir situasjonenn så stor? Anonymkode: b06fa...142
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #24 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Mennesker som gjør dette gjør det ofte for å bekrefte seg selv, i mangel av respons eller bekreftelse av andre. Man kan ofte se dette på babyer, som mangler språk og mennesker med utviklingshemming. Hvorfor ditt barn på 5 år gjør dette må du selv finne ut av. Hvorfor bekrefter hun sin egen eksistens på denne måten? Anonymkode: bbb59...3a5 Nå sier jeg ikke at dette er årsaken til at datteren til ts gjør dette, men jeg var også et barn som tidlig selvskader. Jeg slo hodet i veggen, beit meg selv, mamma måtte gjemme unna sakser, kniver, fyrstikker etc., skulle vi gå ned trapper så måtte hun gå først slik at hun kunne ta meg imot om jeg fant på å kaste meg utfor trappen. Og forklaringen på min uttrykksform var ikke det du nevner, men jeg var et barn som allerede før jeg fylte året var gjenstand for min far sine forkastelige behov. Anonymkode: 39b60...cd6 5 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #25 Skrevet 21. desember 2025 Uff. Det må gjøre vondt i mammahjertet Nå blir mange sinna, men det driter jeg i. Hun er fortsatt liten…Men har du mistenkt ADHD før? Har du noen i familien med ADHD eller som har lignende atferd som ADHD? Anonymkode: 1e249...fcf
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #26 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Og forklaringen på min uttrykksform var ikke det du nevner, men jeg var et barn som allerede før jeg fylte året var gjenstand for min far sine forkastelige behov. Anonymkode: 39b60...cd6 Det tenker jo jeg også, at noen har vært slem med henne. Anonymkode: 27261...f78 1 3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #27 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Takk, så gode ord❤️ Disse utbruddene kommer oftest etter en dag hun har vært sliten, gjort endel fantestreker og derfor har fått endel irettesettelser. Som i dag hvor vi har vært i bursdag og hun var sliten og derfor i full fart over alt. Da ble det mye "nå må du ta det roligere", "vi kan ikke være her om du ikke hører etter" "du kan ikke hoppe i sofaen" "nå må vi sitte stille"... Og så er hun supersliten på vei hjem, og etter jeg for 20 gang har sagt hun må slutte å sparke i setet så kommer utbruddet... Og jeg har ikke vært sur mamma heller altså, hun får overvekt av positiv oppmerksomhet, men da også mye grenser siden hun blir en liten apekatt.... Og så rakner det for henne og hun slår seg selv. Hun sier hun er sint på seg selv fordi hun ikke klarer å høre på beskjeder😥 Anonymkode: 8913b...a28 Nær du gir henne beskjeder, er du påpasselig med å få ordentlig kontakt med henne før hun får beskjed? Kan du be henne gjenta beskjeden. Når hun da glemmer seg etter en stund kan du vennlig spørre om hun glemte at hun ikke skulle/hadde lov. Er det mulig å minne henne på det på en litt "morsom" måte, så irettesettelsen blir så hard og negativ? Siden hun blir så fortvilt og slår seg selv så ville jeg trodde henne på det hun sier, at hun ikke klarer å høre på beskjeder. Og forsøkt å dinne ut hva sol ligger i det. Dårlig hørsel? Dårlig hukommelse/distre? Impulsiv? Anonymkode: b06fa...142 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #28 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Uff. Det må gjøre vondt i mammahjertet Nå blir mange sinna, men det driter jeg i. Hun er fortsatt liten…Men har du mistenkt ADHD før? Har du noen i familien med ADHD eller som har lignende atferd som ADHD? Anonymkode: 1e249...fcf Vi har folk med ADHD på både min og fars side... Hun har hatt enormt med energi og utfordringer med følelsesregulering siden hun var liten, men det har blitt enormt mye bedre med alderen. Disse vonde utbruddene kommer kanskje annenhver mnd... Anonymkode: 8913b...a28
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #29 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nær du gir henne beskjeder, er du påpasselig med å få ordentlig kontakt med henne før hun får beskjed? Kan du be henne gjenta beskjeden. Når hun da glemmer seg etter en stund kan du vennlig spørre om hun glemte at hun ikke skulle/hadde lov. Er det mulig å minne henne på det på en litt "morsom" måte, så irettesettelsen blir så hard og negativ? Siden hun blir så fortvilt og slår seg selv så ville jeg trodde henne på det hun sier, at hun ikke klarer å høre på beskjeder. Og forsøkt å dinne ut hva sol ligger i det. Dårlig hørsel? Dårlig hukommelse/distre? Impulsiv? Anonymkode: b06fa...142 Eller som andre skriver, vært utsatt for noe vondt ❤️ Anonymkode: b06fa...142 2
Strigiformes Skrevet 21. desember 2025 #30 Skrevet 21. desember 2025 (endret) AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Takk, så gode ord❤️ Disse utbruddene kommer oftest etter en dag hun har vært sliten, gjort endel fantestreker og derfor har fått endel irettesettelser. Som i dag hvor vi har vært i bursdag og hun var sliten og derfor i full fart over alt. Da ble det mye "nå må du ta det roligere", "vi kan ikke være her om du ikke hører etter" "du kan ikke hoppe i sofaen" "nå må vi sitte stille"... Og så er hun supersliten på vei hjem, og etter jeg for 20 gang har sagt hun må slutte å sparke i setet så kommer utbruddet... Og jeg har ikke vært sur mamma heller altså, hun får overvekt av positiv oppmerksomhet, men da også mye grenser siden hun blir en liten apekatt.... Og så rakner det for henne og hun slår seg selv. Hun sier hun er sint på seg selv fordi hun ikke klarer å høre på beskjeder😥 Anonymkode: 8913b...a28 Kan du avlede henne med noe rolig musikk når hun er sliten? Gjerne tilby henne det med en gang så er du føre var, før det eskalerer. Det kan hjelpe henne å roe ned nervesystemet hennes. Det er ofte det som gjør at det kan eskalere og tippe over. Veldig kjent at det kan koke over for barn når de er slitne. Øv på å finne kokepunktet hennes. Overganger er ikke bestandig så lett. Hun virker som en veldig ressurssterk og aktiv jente. Ville tatt en prat med pedagogisk personell, og spurt hvordan de opplever henne i barnehagen. Tilrettelegger de mye feks? Det kan være nyttig informasjon for deg. Det kan være aktuelt spesielt med tanke på overgangen fra barnehage og skole. Det kan være utfordrende for mange barn. Mange skoler har idag PPT tilgjengelig for å følge med, og ta kontakt om de opplever om barnet ditt har utfordringer over det som er vanlig. Jeg føler virkelig med deg. Dette er utfordrende og vanskelig. Hilsen mamma til to ressurssterke barn 😂 Endret 21. desember 2025 av Strigiformes
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #31 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi har folk med ADHD på både min og fars side... Hun har hatt enormt med energi og utfordringer med følelsesregulering siden hun var liten, men det har blitt enormt mye bedre med alderen. Disse vonde utbruddene kommer kanskje annenhver mnd... Anonymkode: 8913b...a28 Nettopp. Gå til fastlegen og få henvisning til BUP! Du sier hun blir fortvilet fordi hun ikke klarer å høre/huske beskjeder, og så har hun ikke annet språk for det nå som hun er så liten enn å la det gå ut over seg selv. Jo tidligere hjelp, jo bedre! Anonymkode: 1e249...fcf 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #32 Skrevet 21. desember 2025 Strigiformes skrev (3 minutter siden): Kan du avlede henne med noe rolig musikk når hun er sliten? Gjerne tilby henne det med en gang så er du føre var, før det eskalerer. Det kan hjelpe henne å roe ned nervesystemet hennes. Det er ofte det som gjør at det kan eskalere og tippe over. Veldig kjent at det kan koke over for barn når de er slitne. Øv på å finne kokepunktet hennes. Overganger er ikke bestandig så lett. Hun virker som en veldig ressurssterk og aktiv jente. Ville tatt en prat med pedagogisk personell, og spurt hvordan de opplever henne i barnehagen. Tilrettelegger de mye feks? Det kan være nyttig informasjon for deg. Det kan være aktuelt spesielt med tanke på overgangen fra barnehage og skole. Det kan være utfordrende for mange barn. Mange skoler har idag PPT tilgjengelig for å følge med, og ta kontakt om de opplever om barnet ditt har utfordringer over det som er vanlig. Jeg føler virkelig med deg. Dette er utfordrende og vanskelig. Hilsen mamma til to ressurssterke barn 😂 Tusen takk for så mange gode råd❤️ I hverdagen ellers er hun en glad og fornøyd jente, det er liksom bare når disse ekstra slitsomme dagene kommer... Da kan det bli veldig mye for henne... Anonymkode: 8913b...a28
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #33 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det tenker jo jeg også, at noen har vært slem med henne. Anonymkode: 27261...f78 Nå skal jeg selvsagt ikke komme med formeninger om hva som er årsaken i dette tilfellet, men jeg vet at min adferd ikke er utypisk for barn som har vært utsatt for lignende .Og selv om vi alle har full forståelseat det er helt grusomt å tenke på at ens eget barn har blitt utsatt for noe fælt så må man for barnet sitt skyld våge å ta tanken i hodet om barber plutselig får en brå og uendret atferd. Anonymkode: 39b60...cd6 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #34 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nettopp. Gå til fastlegen og få henvisning til BUP! Du sier hun blir fortvilet fordi hun ikke klarer å høre/huske beskjeder, og så har hun ikke annet språk for det nå som hun er så liten enn å la det gå ut over seg selv. Jo tidligere hjelp, jo bedre! Anonymkode: 1e249...fcf Kan dette være ADHD selv om disse reaksjonene kommer kanskje hver annen mnd? Ellers i hverdagen er hun glad og fornøyd, ingen sammenbrudd... Hun har heller ikke problemer med å sitte og konsentrere seg i bhg, med aktiviteter eller samlingsstund. Anonymkode: 8913b...a28
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #35 Skrevet 21. desember 2025 Min venninne pleide å legge seg på grusen og dunke hodet nedi. Dette var på 70-tallet. Hun hadde et fryktelig temperament. Det gikk over etterhvert... Anonymkode: fbc38...925 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #36 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Min venninne pleide å legge seg på grusen og dunke hodet nedi. Dette var på 70-tallet. Hun hadde et fryktelig temperament. Det gikk over etterhvert... Anonymkode: fbc38...925 Hvordan er temperamentet hennes i dag?😅 Anonymkode: 8913b...a28
Strigiformes Skrevet 21. desember 2025 #37 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Tusen takk for så mange gode råd❤️ I hverdagen ellers er hun en glad og fornøyd jente, det er liksom bare når disse ekstra slitsomme dagene kommer... Da kan det bli veldig mye for henne... Anonymkode: 8913b...a28 Bare hyggelig. Glad for å kunne være til hjelp. Når kapteinen har forlatt skuta, så er det ingen hjemme 😂
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #38 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kan dette være ADHD selv om disse reaksjonene kommer kanskje hver annen mnd? Ellers i hverdagen er hun glad og fornøyd, ingen sammenbrudd... Hun har heller ikke problemer med å sitte og konsentrere seg i bhg, med aktiviteter eller samlingsstund. Anonymkode: 8913b...a28 Ja det kan det. Du får følge med på det. Dr kan være at det viser seg mer og mer jo eldre hun blir hvis det faktisk er ADHD. Barnehage er en ting. Skole er noe annet. Husk også at det ytre med masse energi og sånt ka gå over og så er det det usynlige som er mest plagsomt, konsentrasjon, oppmerksomhet og sånt. Anonymkode: 1e249...fcf
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #39 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nå skal jeg selvsagt ikke komme med formeninger om hva som er årsaken i dette tilfellet, men jeg vet at min adferd ikke er utypisk for barn som har vært utsatt for lignende .Og selv om vi alle har full forståelseat det er helt grusomt å tenke på at ens eget barn har blitt utsatt for noe fælt så må man for barnet sitt skyld våge å ta tanken i hodet om barber plutselig får en brå og uendret atferd. Anonymkode: 39b60...cd6 Tro meg, jeg har vært utsatt selv og har alle sanser på vakt for det... jeg stiller direkte spørsmål, forebygger og legger så godt til rette jeg klarer for at hun skal være trygg på å si i fra om hva enn det skulle være. Så jeg håper virkelig det ikke er noe slikt💔 Anonymkode: 8913b...a28 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #40 Skrevet 21. desember 2025 Hos noen begynner psykisk sykdom tidlig. Adhd og autisme er og en mulighet. Anonymkode: 45c71...d41 1 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå