Gå til innhold

5 åring selvskader

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg håper noen har råd.

Noen ganger blir min datter så fryktelig sint på seg selv. Det er oftest når hun er sliten og utagerer og vi setter grenser.

Da kan hun slå seg selv hardt i hodet mange ganger, rope at hun er den dummeste jenta som finnes.

I dag ropte hun også flere ganger at jeg bare skulle kaste henne i en vulkan fordi hun var så dum😢 

Jeg forsøker å roe situasjonen, og forteller at jeg er så glad i henne. At hun er den fineste jeg vet. 

Hva kan dette være et resultat av? Hva kan vi gjøre for å støtte henne slik at hun ikke får disse tankene om seg selv?

Det er så vondt å se henne sånn

Anonymkode: 8913b...a28

• Hjerte 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt lite informasjon.

Har hun smarttlf?

Har hun venner?

Skrevet
Strigiformes skrev (Akkurat nå):

Litt lite informasjon.

Har hun smarttlf?

Har hun venner?

Hun er 5 år, ingen telefon. 30 min med barnetv på kvelden bare...

Leker med mange i barnehagen❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hun er 5 år, ingen telefon. 30 min med barnetv på kvelden bare...

Leker med mange i barnehagen❤️

Kan det ha skjedd noe i barnehagen? 

Ville tatt en prat med dem var jeg deg, så kan de forhåpentligvis følge litt med.

Hvordan skader hun seg?

Skrevet

Kan det ha skjedd noe i barnehagen? 

Ville tatt en prat med dem var jeg deg, så kan de forhåpentligvis følge litt med.

Hvordan skader hun seg?

Ja, jeg kan høre med dem, takk

Hun slår seg selv veldig hardt, oftest i hodet😥

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, jeg kan høre med dem, takk

Hun slår seg selv veldig hardt, oftest i hodet😥

Hva gjør du når hun gjør dette?

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Da kan hun slå seg selv hardt i hodet mange ganger, rope at hun er den dummeste jenta som finnes.

Mennesker som gjør dette gjør det ofte for å bekrefte seg selv, i mangel av respons eller bekreftelse av andre. Man kan ofte se dette på babyer, som mangler språk og mennesker med utviklingshemming. Hvorfor ditt barn på 5 år gjør dette må du selv finne ut av. Hvorfor bekrefter hun sin egen eksistens på denne måten?

Anonymkode: bbb59...3a5

• Nyttig 2
Skrevet

Hva gjør du når hun gjør dette?

Stopper henne, sier jeg er glad i henne, at hun ikke er dum i det hele tatt, at hun er babyen min, den fineste jeg vet, at jeg blir så trist når hun slår seg og får vondt, at hun må passe godt på kroppen sin, at jeg elsker henne, etc etc... litt ulikt fra gang til gang.

Forklarer henne også at det er vanlig å bli litt sint på seg selv om man har dårlig samvittighet, og at det betyr at hun er en god jente. Og at det kan være litt vanskelig noen ganger å løse problemet eller si unnskyld når man har gjort noe galt, og da kan man bli veldig frustrert og sint istedet. Etc...

Jeg har prøvd endel...

• Liker 2
  • Hjerte 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Mennesker som gjør dette gjør det ofte for å bekrefte seg selv, i mangel av respons eller bekreftelse av andre. Man kan ofte se dette på babyer, som mangler språk og mennesker med utviklingshemming. Hvorfor ditt barn på 5 år gjør dette må du selv finne ut av. Hvorfor bekrefter hun sin egen eksistens på denne måten?

Anonymkode: bbb59...3a5

Vi har bare henne og hun er høyt elsket. Hun begynte å snakke tidlig med godt språk fordi vi alltid har snakket mye med henne, lekt med henne... vi skryter mye av henne og lytter alltid når hun forteller...

Om det du sier stemmer handler det iallefall ikke om mangel på blikkkontakt, smil, latter og annen kommunikasjon mellom oss?

• Hjerte 2
Skrevet
Strigiformes skrev (18 minutter siden):

Litt lite informasjon.

Har hun smarttlf?

Har hun venner?

Hva har smarttelefon med saken å gjøre? Jenta er dessuten bare 5 år, så det virker lite sannsynlig at hun har det, når hun ikke kan lese.

Anonymkode: 52a2c...404

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Dårlig emosjonell regulering. Jeg ville bedt bhg søke ekstern hjelp via BUP. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Du må lære henne at det er like galt å slå seg selv som det er å slå andre. At det er like galt å kalle seg selv dum som det er å kalle andre dumme.

Så må du lære henne at det er lov å gjøre feil og at det er sånn man lærer. At alle gjør feil innimellom. 

Så må du lære henne at det finnes ikke slemme barn, bare snille barn som gjør slemme ting. Og det er greit. Å at det er derfor man har mammaer og pappaer for å lære barn hva som er slemt gjort og hva som ikke er slemt.

Hun er liten og mangler verktøy til å forstå det vi voksne gjør. Det er lett noen ganger å tenke at barn vet det meste intuitivt som vi voksne gjør. Men ikke alle barn gjør det.

Anonymkode: d4250...80a

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Stopper henne, sier jeg er glad i henne, at hun ikke er dum i det hele tatt, at hun er babyen min, den fineste jeg vet, at jeg blir så trist når hun slår seg og får vondt, at hun må passe godt på kroppen sin, at jeg elsker henne, etc etc... litt ulikt fra gang til gang.

Forklarer henne også at det er vanlig å bli litt sint på seg selv om man har dårlig samvittighet, og at det betyr at hun er en god jente. Og at det kan være litt vanskelig noen ganger å løse problemet eller si unnskyld når man har gjort noe galt, og da kan man bli veldig frustrert og sint istedet. Etc...

Jeg har prøvd endel...

Du må ikke si at du blir trist. Du legger ansvar for dine følelser over på henne, og det er tøft å bære. Det virker som om du bruker altfor mange ord og forklaringer, prøv å holde det kortere.

Anonymkode: d91a8...f11

• Liker 6
  • Nyttig 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Dårlig emosjonell regulering. Jeg ville bedt bhg søke ekstern hjelp via BUP. 

Bup må henvises av lege

• Liker 1
Skrevet

Hvordan kan hun vite hva en vulkan er, og konsekvensene av å havne i den? 5 år, ingen tilgang til nett og bare 30 min barne-TV. Er det et normalt samtaleemne i barnehagen?

Anonymkode: 6e33b...fb5

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du må ikke si at du blir trist. Du legger ansvar for dine følelser over på henne, og det er tøft å bære. Det virker som om du bruker altfor mange ord og forklaringer, prøv å holde det kortere.

Ja, jeg skal unngå å formulere det slik! Det er sant man skal være forsiktig med det.

Hun har utrolig ordforråd og evne til å snakke lenge og sammenhengende. Jeg sørger alltid for å følge med på at hun forstår. Hun er en kløpper til å snakke om følelser siden vi alltid har satt fokus på å forstå følelseslivet sitt...

Skrevet

Kan hun ha ADHD? Da er det vanskelig å regulere sine følelser. Gå til fastlegen og be om en utredning hos BUP. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg har prøvd endel...

Så god du er med henne ❤️ Heldige jente som har en mamma som deg :klem3: Ikke lett for deg å vite årsaken.

Vil råde deg til å holde det så enkelt som mulig. Korte ord. Vi må huske på at barn er ikke voksne. Likevel så kan de fortelle oss det samme, bare på et annet vis.

Har du spurt henne hva som er grunnen til at hun gjør det?

Annet enn det hun allerede forteller...

En tegnestund sammen kan være lurt. Barn prosesser ofte gjennom det, om de ikke klarer å fortelle. Så er det ofte lettere for dem å snakke når de har oppmerksomheten vendt mot noe annet. 

Verdt et forsøk.

Endret av Strigiformes
  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, jeg skal unngå å formulere det slik! Det er sant man skal være forsiktig med det.

Hun har utrolig ordforråd og evne til å snakke lenge og sammenhengende. Jeg sørger alltid for å følge med på at hun forstår. Hun er en kløpper til å snakke om følelser siden vi alltid har satt fokus på å forstå følelseslivet sitt...

Det er allikevel viktig å tenke på at hun kun er 5 år. Selv om hun har veldig sterkt språk, betyr det ikke nødvendigvis at hun forstår rekkevidden av alt. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hva har smarttelefon med saken å gjøre? Jenta er dessuten bare 5 år, så det virker lite sannsynlig at hun har det, når hun ikke kan lese.

Barn kan blir påvirket av smarttlf. I dagens samfunn har jeg inntrykk av at mange barn har dette tilgjengelig i tidlig alder. 

Jeg spør kun for å utelukke mulige årsaker.

Endret av Strigiformes

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...