Gå til innhold

Barnehageplass...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Idag fikk vi greie på at storesøster har fått 100% plass i barnehagen hvor hun nå har 50% plass :) Helt supert! Hun trives veldig godt der, og vi er veldig fornøyde med stedet, de som jobber der og opplegget de har.

Men så var det lillebror da... "Alle" har sagt at søsken blir prioritert ved inntak til barnehagen, og jeg regnet med at han ville få plass der han også. Om ikke 100% plass - så en annen mindre plass.

Men i dag sa lederen i storesøsters avdeling da jeg hentet henne, at det var synd at lillebror ikke hadde fått plass. :overrasket: Jeg har ikke fått noe brev i posten enda, men hun hadde sett noen lister...

Åååå, jeg ble så skuffet!

Får jo vente til vi får det brevet fra inntakskontoret, og så får vi finne ut hva vi skal gjøre. (dagmamma / kansjke det finnes noe ledig i en privat barnehage...)

Går ut fra at det er flere som er i samme situasjon som oss - hva gjør dere??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Føler med deg ja!!!Vi sleit leeenge med å få plass til eldstemann.Fikk tilslutt dette i en fambh i nabobydelen.Siden lillebror kom 18mnd etter er vi nå i den situasjonen at vi har to små under 3år som er den værste alderen å få plass til...I tillegg skal vi flytte ut av kommunen(mest sannsynlig) slik at ville vi få plasser i vår bydel,får vi ikke beholde de uansett...Kjempe bra lagt opp!Forstår jo at de skal prioritere barn i egen bydel først, men likevel.... :frustrert:

Troddde kun det var private bh som proritere søsken,det ble jeg fortalt da jeg ringte barnehagekonoret. De kan jo styre litt mer selv enn kommunale.

Siden jeg har hatt to tette svangerskap med kun få mnd jobbing mellom må jeg innrømme at jeg ikke har så veldig lyst til å gå hjemme mer, men har jo ikke så mye valg hvis vi ikke får bhplass eller dagmamma....Blir å snu på krona da....spesielt hvis vi flytter, men hva valg har man???

Lykke til til dere :)

Skrevet

Å, jeg vet så altfor godt hvordan du har det. Vi var helt fortvila da vi i fjor ikke fikk barnehageplass til Storesøster. Etter to måneder hjemme (sammen med meg og Lillesøster, jeg hadde fødselsperm) fikk Storesøster endelig halv plass i september. Og i november ble det omsider full plass. O glede :hoppe:

Men Lillesøster fikk avslag på sin søknad om plass. Det var rett og slett for mange søsken som søkte. Heldigvis fikk vi plass til henne i en annen barnehage da, så vi slapp å lete etter dagmamma. Men vet du, Lillesøster rakk ikke å begynne i den andre barnehagen, hun. For plutselig, i siste liten, ordna det seg med plass i Storesøsters barnehage. Så selv om det ser mørkt ut er ikke alt håp ute. Vis interesse overfor styrer. Spør hvordan situasjonen er. Spør om det er noe som tyder på at ting kan endre seg i løpet av nærmeste framtid. Det er det eneste rådet jeg kan gi. Det og å sjekke ståa i andre barnehager. Og kanskje må du forberede deg på å lete etter dagmamma. Med andre ord: Forbered deg på "det verste", men håp på det beste.

Lykke til :)

Skrevet

Ikke aktuelt for oss ennå, men hvor finner man dakningsgraden i bydelen der man bor? Ligger det ute på nettet, eller må man ringe rundt og høre?

Skrevet

Jeg hørte en historie i går om en mor som fikk bekreftet plass fra styrer på privaten for så å få brev om at de ikke fikkplass alikevel :overrasket: da lurer jeg på - hvem er det som har kontroll??

Skrevet
Ikke aktuelt for oss ennå, men hvor finner man dakningsgraden i bydelen der man bor? Ligger det ute på nettet, eller må man ringe rundt og høre?

Du må ringe eller sende mail til barnehagekontoret i bydelen din

Skrevet

Det skal da være mulig å anke/klage på avslaget. Det har jeg kommet til å gjort. Om det er kommunal barnehage kan dere jo få søskenplass i en av de andre kommunale barnehagene. Det er ofte at noen takker nei selv om dem har fått plass pga forandringer som er kommet fra søknadsfristen til nytt barnehageår begynner.

Sett deg opp på venteliste mens du venter på anken.

Ring jevnlig å spør om det er blitt forandringer og ha en god dialog med styrer i barnehagen så kan det jo være at det løser seg. Ofte kan styreren vite om noen som muligens skal slutte før skolekontoret er oppmerksom på saken.

Lykke til

Ps. Vi var så mange som fikk avslag at vi sammlet oss og startet en privatbarnehage i steden for. Nå går det så det suser.

Gjest Gjesta
Skrevet
Jeg hørte en historie i går om en mor som fikk bekreftet plass fra styrer på privaten for så å få brev om at de ikke fikkplass alikevel  :overrasket:  da lurer jeg på - hvem er det som har kontroll??

Til syvende og sist er det styreren i de private barnehagene som sitter med siste nytt ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...