Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg solgte en leilighet i august og har leid siden oktober. Hadde naboer fra helvete + det var så dyrt å ha den leiligheten. Hadde knapt nok råd til mat. Nå leier jeg til en mye billigere pris, og får spart en del i mnd + muligheten til å ha et liv. Nå er dette i Oslo-området da, så det var ikke vanskelig å finne et sted å leie, selv med dyr :) Jeg var ærlig på at jeg ikke visste hvor lenge jeg skal leie, men var heldig og fant en grei utleier. 

Har dsv ikke funnet noe nytt å kjøpe, men regner med å finne noe innen sommeren. Bedre å bruke tid og finne noe jeg vil ha denne gangen.

Så mine tips til deg ts er først og fremst å sjekke leiemarkedet / eiendomsmarkedet generelt. Er dette på bygda eller i en større by? Ofte kan det ta lang tid å selge et hus i distriktene. I tillegg til finn ville jeg forhørt meg i lokale grupper på facebook angående utleie, forklart situasjonen og og forhørt meg om noen vil leie ut. Det er ikke noe problem å leie hvis man vet det bare er midlertidig, jeg har f.eks veldig bra med egenkapital og enda mer skal det bli. Kan også være lurt å si fra til eiendomsmeglere i området at dere er på utkikk og hva dere ser etter. Jeg har vært i kontakt med meglere i de områdene jeg ønsker å kjøpe, så jeg hører nok fra de på nyåret siden de er veldig gira på å selge :) 

Lykke til! 

Anonymkode: cac68...48d

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det begrensninger i lån som gjør at dere ønsker å selge først? Vi fikk fratrekk i tilgjengelig egenkapital som var låst i boligene for å ta høyde for salg ubder prisantydning.

Men, hvorfor ikke gjøre alt klar i nåværende bolig, få inn megler, lag prospekr, få takstmann og fotograf inn og gjør alt klart for salg. I det dere har kjøpt bolig med lang overtakelse så er det bare ett tastetrykk så er deres egen på markedet. 

Anonymkode: c32b2...ff3

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Vi må flytte til noe større. Tør ikke å kjøpe før vi selger. Noen andre som har gjort dette før, og hva er lurt å tenke på? Vi vil jo helst unngå å måtte leie noe i mellomtiden, men må vi så må vi. Den største ulempen med å leie er at de fleste boliger har kontrakt på 12 mnd. 

Så hva er deres erfaringer? :)

Anonymkode: 3b1c6...a60

Nå pleier hus å bruke lengre tid i markedet ved salg, så forståelig at du for så vidt vil selge først så du vet hva du kan kjøpe for siden du skal selge hus selv. 

Det fine med det er at du kan også styre det selv til en lengre overtagelse. Feks 5-6 måneder frem i tid. Fordelen er at mange som skal kjøpe hus skal først og fremst selge leiligheter, og de kjøper gjerne først, så da får de en trygghet med tanke på eget salg også. For motsatt vei, skal man kjøpe leilighet og selge hus så er det gjerne ønskelig med kortere overtagelsestider. I tillegg skal gjerne de som selger store hus kjøpe mindre leiligheter og de vil også som oftest få solgt først før de kjøper. Gjerne litt eldre som skal være gjeldsfri og leve det enklere liv.

Det er mao ikke gitt at dere trenger noe mellomstasjon. Men - det kan så klart også hende at noen som vil kjøpe deres har solgt eget og derfor er mer låst til en tidligere overtagelse, men da er det muligheter for å få bedre pris fra den interessenten som en mulig «kompensasjon» for at dere får mer stress og mulig mellomstasjon. 

Nå sier du ikke hvor du skal selge hus, eller kjøpe hus, men jeg anbefaler at du snakker med en megler som kan veilede i kjøpsprosess og salgsprosess. Men nå fikk du litt gratis input fra en allerede her 😉

Lykke til!

Anonymkode: 3b823...33e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå pleier hus å bruke lengre tid i markedet ved salg, så forståelig at du for så vidt vil selge først så du vet hva du kan kjøpe for siden du skal selge hus selv. 

Det fine med det er at du kan også styre det selv til en lengre overtagelse. Feks 5-6 måneder frem i tid. Fordelen er at mange som skal kjøpe hus skal først og fremst selge leiligheter, og de kjøper gjerne først, så da får de en trygghet med tanke på eget salg også.

I tillegg skal gjerne de som selger store hus kjøpe mindre leiligheter og de vil også som oftest få solgt først før de kjøper. Gjerne litt eldre som skal være gjeldsfri og leve det enklere liv.

Det er mao ikke gitt at dere trenger noe mellomstasjon. Men - det kan så klart også hende at noen som vil kjøpe deres har solgt eget og derfor er mer låst til en tidligere overtagelse, men da er det muligheter for å få bedre pris fra den interessenten som en mulig «kompensasjon» for at dere får mer stress og mulig mellomstasjon. 

Nå sier du ikke hvor du skal selge hus, eller kjøpe hus, men jeg anbefaler at du snakker med en megler som kan veilede i kjøpsprosess og salgsprosess. Men nå fikk du litt gratis input fra en allerede her 😉

Lykke til!

Liten tekstfeil ser jeg - fjernet en setning. Men vil

presisere at dersom de som skal selge hus har kjøpt leilighet før de selger selv, er det oftere kortere overtagelse.

Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Det fine med det er at du kan også styre det selv til en lengre overtagelse. Feks 5-6 måneder frem i tid. Fordelen er at mange som skal kjøpe hus skal først og fremst selge leiligheter, og de kjøper gjerne først, så da får de en trygghet med tanke på eget salg også. For motsatt vei, skal man kjøpe leilighet og selge hus så er det gjerne ønskelig med kortere overtagelsestider. I tillegg skal gjerne de som selger store hus kjøpe mindre leiligheter og de vil også som oftest få solgt først før de kjøper. Gjerne litt eldre som skal være gjeldsfri og leve det enklere liv.

Lykke til!

Takk for svar og lure tanker!

Vårt hus (tomannsbolig) passer godt til nyetablerte, det er ikke veldig stort, men relativt nytt. Så ingen oppussing. Er også mange barnehager og noen skoler i nærheten. Ganske sentralt. Håper jo at noen sånne type folk ønsker å kjøpe. Som ikke eier fra før. Men pga beliggenhet og standard er det ikke kjempebillig. Men eneboliger og nyere tomannsboliger går uansett til 1-3 millioner over vår pris. Så sånn sett er ikke boligen vår dyr heller, ift hva man ellers må ut med i samme område.

Selv ønsker vi en større enebolig mer usentralt. Og har ikke noe i mot litt oppussing. Så vi ser vel kanskje mer på de boligene som ligger lenger ute. Det kan jo være en fordel. 

Det er bare så usikkert å vite hvordan markedet er i området i dag. Mest pga rente og økonomi. Vi kjøpte da renta var tilnærmet 0. Men ja, vi må snakke med megler. 

Ts

Skrevet

Det høres lurt ut ts, i hvilket område er det du bor?

Jeg har en god venninne nå som selger hus, det har ligget ute et halvt år uten å bli solgt. Det er rett og slett kjøpers marked om dagen og hun ønsker ikke å sette ned prisen. Jeg regner med at det blir solgt ila våren. Hun skal kjøpe noe annet men vil vite hva hun har å rutte med.

Jeg hadde nok og solgt først i dagens marked og tror mange bør gjøre det. Det er ikke verdens undergang å leie bolig en kortere periode og det høres ut som at dere er ganske fleksible og ser etter bolig flere steder. Og mitt råd er å ikke forhaste seg men være kresen, dette blir den boligen barna dine vokser opp i og det er viktig at skolekrets, nabolag og selve boligen er et sted der dere kan trives og slå rot.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk for svar og lure tanker!

Vårt hus (tomannsbolig) passer godt til nyetablerte, det er ikke veldig stort, men relativt nytt. Så ingen oppussing. Er også mange barnehager og noen skoler i nærheten. Ganske sentralt. Håper jo at noen sånne type folk ønsker å kjøpe. Som ikke eier fra før. Men pga beliggenhet og standard er det ikke kjempebillig. Men eneboliger og nyere tomannsboliger går uansett til 1-3 millioner over vår pris. Så sånn sett er ikke boligen vår dyr heller, ift hva man ellers må ut med i samme område.

Selv ønsker vi en større enebolig mer usentralt. Og har ikke noe i mot litt oppussing. Så vi ser vel kanskje mer på de boligene som ligger lenger ute. Det kan jo være en fordel. 

Det er bare så usikkert å vite hvordan markedet er i området i dag. Mest pga rente og økonomi. Vi kjøpte da renta var tilnærmet 0. Men ja, vi må snakke med megler. 

Ts

Skjønner godt du ikke vil utdype mer i et forum, ellers skulle jeg gjerne rådgitt noe mer.

Hvem vet - kanskje det er meg du ringer senere :)

Jeg har mange dyktige bransjekollegaer som kan gi gode råd i kjøp-/ og salgsprosessen. 

Støtter for øvrig å følge med på boliger som har ligget litt. At de ikke blir solgt i første runde betyr ikke nødvendigvis at prisen er feil eller området upopulært, men heller at tidspunktet ikke var optimalt for boligen. Har eierne dog kjøpt så kan det være ønskelig å komme til en enighet enn å avvente markedet, og man kan muligens få kjøpt til litt under pris. Og det er her det da er så fint å kunne bruke megler :)

Eneste jeg vil si - av respekt for mine bransjekollegaer. Inngå avtale om salg av egen bolig først. Er ikke så hyggelig å bruke masse tid på rådgiving osv for så å ikke skulle få bistå salget. 

Ønsker dere lykke til :) 

Skrevet

Da jeg og en tidligere samboer gjorde dette, solgte vi først, og så satte vi sakene våre på lagring og bodde hver for oss hos foreldrene våre et par måneder før vi fant et hus vi ville ha. 

Anonymkode: 10a66...1d8

Skrevet

Her det jo veldig avhengig av hvor du bor. Er du eks. på jakt etter familiebolig i deler av Bergen kommune, kan du vente lenge og være i mange budrunder (som gjerne kuppes før visning). Så der ville jeg aldri solgt før jeg kjøpte. I andre deler av landet er situasjonen helt motsatt og man kan bli sittende uten å få solgt. 

Anonymkode: 39901...3a9

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Solgte før jeg kjøpte, fikk heldigvis solgt boligen raskt og fikk dermed kjøpt raskt  Kjenner flere som har kjøpt og ikke får solgt boligen sin, det ville jeg ikke utsette meg for. Høres ut som et mareritt, og et ekstremt stressmoment. 

Anonymkode: 70c94...d4d

Vi har barn, jeg hadde kjøpt før jeg solgte. Hadde bare spart opp i forkant og vært klar for å håndtere økonomien i mellomtiden. Hadde ikke dratt mine små barn gjennom stresset med flytte til leiebolig og stressa slitne foreldre og livet i pappesker. Det er vanskelig nok for små barn å flytte i det hele tatt. Da hadde jeg heller sørget for at økonomien tålte minst et år med to boliger før jeg satte det hele igang. Men, har man ingen barn, eller store barn/tenåringer så er det jo annerledes. Da er det bare slitsomt.

Anonymkode: 5a549...414

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Vi har barn, jeg hadde kjøpt før jeg solgte. Hadde bare spart opp i forkant og vært klar for å håndtere økonomien i mellomtiden. Hadde ikke dratt mine små barn gjennom stresset med flytte til leiebolig og stressa slitne foreldre og livet i pappesker. Det er vanskelig nok for små barn å flytte i det hele tatt. Da hadde jeg heller sørget for at økonomien tålte minst et år med to boliger før jeg satte det hele igang. Men, har man ingen barn, eller store barn/tenåringer så er det jo annerledes. Da er det bare slitsomt.

Anonymkode: 5a549...414

Det tør vi ikke altså. Vi har 24 000 i lån i dag, og kommer til å få rundt det samme med nytt hus. Vet man kan få avdragsfrihet, men det er jo ikke så mye. Det har vi rett og slett ikke råd til. Da jeg var barn bodde vi et år i leilighet etter at foreldrene mine solgte hus for å kjøpe noe større. Og det gikk greit, jeg har ingen dårlige minner fra det. Så det må vi eventuelt bare tåle. Vi planlegger da å lagre det  meste, og kun ta frem det aller mest nødvendige. 

Ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Skjønner godt du ikke vil utdype mer i et forum, ellers skulle jeg gjerne rådgitt noe mer.

Hvem vet - kanskje det er meg du ringer senere :)

Jeg har mange dyktige bransjekollegaer som kan gi gode råd i kjøp-/ og salgsprosessen. 

Støtter for øvrig å følge med på boliger som har ligget litt. At de ikke blir solgt i første runde betyr ikke nødvendigvis at prisen er feil eller området upopulært, men heller at tidspunktet ikke var optimalt for boligen. Har eierne dog kjøpt så kan det være ønskelig å komme til en enighet enn å avvente markedet, og man kan muligens få kjøpt til litt under pris. Og det er her det da er så fint å kunne bruke megler :)

Eneste jeg vil si - av respekt for mine bransjekollegaer. Inngå avtale om salg av egen bolig først. Er ikke så hyggelig å bruke masse tid på rådgiving osv for så å ikke skulle få bistå salget. 

Ønsker dere lykke til :) 

Vi selger nok i et mer populært område enn der vi ønsker å kjøpe. Kan si det sånn at det ikke er langt fra Oslo. Mange som pendler til Oslo her. Eller omegn. Og da er det attraktivt å bo sentralt. Men som sagt syns jeg markedet er litt vanskelig å på en måte forutse akkurat nå pga rentene og økonomi. Siden det ikke er så langt fra Oslo så er det jo ikke kjempebillig å kjøpe hus her. Så jeg vet ikke om folk tar mye mer hensyn til økonomi i dag og kanskje heller kjøper en billigere leilighet eller rekkehus. Så vi må bare forberede oss og ha flere muligheter åpne. 

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi selger nok i et mer populært område enn der vi ønsker å kjøpe. Kan si det sånn at det ikke er langt fra Oslo. Mange som pendler til Oslo her. Eller omegn. Og da er det attraktivt å bo sentralt. Men som sagt syns jeg markedet er litt vanskelig å på en måte forutse akkurat nå pga rentene og økonomi. Siden det ikke er så langt fra Oslo så er det jo ikke kjempebillig å kjøpe hus her. Så jeg vet ikke om folk tar mye mer hensyn til økonomi i dag og kanskje heller kjøper en billigere leilighet eller rekkehus. Så vi må bare forberede oss og ha flere muligheter åpne. 

Ts

Ah, da forstår jeg nok hvor dere holder til faktisk. 

Da tenker jeg at jeg ville forsøkt markedet mellom januar-Mars, da det er typisk salgsmåned også for deres typiske kjøpere. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...