AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #1 Skrevet 21. desember 2025 Jeg er på tannlege 2 i TOO-systemet, og sliter med å stole på han. Hun jeg hadde først truet med å hive meg ut av prosjektet fordi jeg fikk panikk og hun hadde dårlig tid. Så dette går ikke så bra. Samtidig sier TOO at de har gode resultater, at folk får gjennomført tannbehandling der. Er det andre som har dårlige erfaringer? Seriøst skjønner jeg ikke hvorfor de to tannlegene jeg har fått er i systemet, de virker ikke som de har noen evne til å skape en ok og trygg situasjon for noen med tannlegeskrekk, som jo skal være poenget med det? Anonymkode: 34582...934
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #2 Skrevet 21. desember 2025 Jeg gikk i Lier, og var veldig fornøyd. Jeg fikk bestemme alt, og ta det helt i mitt tempo. Kunne virkelig ikke vært mer fornøyd. Veldig synd at du har hatt dårlige opplevelser. Anonymkode: 48388...677
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #3 Skrevet 21. desember 2025 Bergen her. Er ekstremt fornøyd, selv om jeg i starten følte jeg ble pushet. Anonymkode: f5f0c...095
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #4 Skrevet 21. desember 2025 Er spent selv. Ska ha oppstart i januar Anonymkode: 6d113...b75
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #5 Skrevet 21. desember 2025 Hva er toosystemet Anonymkode: adb44...3c0
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2025 #6 Skrevet 22. desember 2025 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jeg er på tannlege 2 i TOO-systemet, og sliter med å stole på han. Hun jeg hadde først truet med å hive meg ut av prosjektet fordi jeg fikk panikk og hun hadde dårlig tid. Så dette går ikke så bra. Samtidig sier TOO at de har gode resultater, at folk får gjennomført tannbehandling der. Er det andre som har dårlige erfaringer? Seriøst skjønner jeg ikke hvorfor de to tannlegene jeg har fått er i systemet, de virker ikke som de har noen evne til å skape en ok og trygg situasjon for noen med tannlegeskrekk, som jo skal være poenget med det? Anonymkode: 34582...934 Jeg har dårlige erfaringer fraTOO. Anbefaler ingen å gå gjennom den prosessen der. Anonymkode: 24499...244
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2025 #7 Skrevet 22. desember 2025 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Jeg har dårlige erfaringer fraTOO. Anbefaler ingen å gå gjennom den prosessen der. Anonymkode: 24499...244 Kan du fortelle mer, og hvor du var? Jeg hadde ingen problemer med prosessen før jeg skulle til en tannlege som de valgte ut. Jeg måtte bruke lang tid på behandlingen, siden jeg ble dårlig av bedøvelsen og måtte komme meg for hver gang. Og etter to vanskelige trekkinger der hun knuste tennene og måtte fiske dem ut, fikk jeg panikk på siste trekking. Og da hadde hun mistet tålmodigheten og sa "ja må jeg kaste deg ut av hele prosjektet da?". I tillegg hadde hun dårlig tid, og det stod i papirene mine at det var en trigger. Jeg gikk ikke tilbake til henne, og nå er jeg redd for å trekke også. Før var jeg mest redd for borring. Og den neste kranglet på blyforkle (jeg må beskytte meg uansett hva de sier, da jeg er sensitiv for alt), han gjorde et poeng av å gi meg skylden for de enorme tannproblemene mine, og forsøkte å overtale meg til å ta narkose, og dette på kun de to første timene. Jeg har kun tatt bilder hos han til nå, han inviterer ikke til tillit når han bare skal krangle med meg. Dette er i Hamar. TS Anonymkode: 34582...934 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2025 #8 Skrevet 22. desember 2025 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Kan du fortelle mer, og hvor du var? Jeg hadde ingen problemer med prosessen før jeg skulle til en tannlege som de valgte ut. Jeg måtte bruke lang tid på behandlingen, siden jeg ble dårlig av bedøvelsen og måtte komme meg for hver gang. Og etter to vanskelige trekkinger der hun knuste tennene og måtte fiske dem ut, fikk jeg panikk på siste trekking. Og da hadde hun mistet tålmodigheten og sa "ja må jeg kaste deg ut av hele prosjektet da?". I tillegg hadde hun dårlig tid, og det stod i papirene mine at det var en trigger. Jeg gikk ikke tilbake til henne, og nå er jeg redd for å trekke også. Før var jeg mest redd for borring. Og den neste kranglet på blyforkle (jeg må beskytte meg uansett hva de sier, da jeg er sensitiv for alt), han gjorde et poeng av å gi meg skylden for de enorme tannproblemene mine, og forsøkte å overtale meg til å ta narkose, og dette på kun de to første timene. Jeg har kun tatt bilder hos han til nå, han inviterer ikke til tillit når han bare skal krangle med meg. Dette er i Hamar. TS Anonymkode: 34582...934 Jeg ble kraftig rettaumatisert av behandlingen av TOO teamet og fikk beskjed om at jeg var for redd tannleger til at de kunne hjelpe meg. De hadde en veldig nedlatende og arrogant holdning. Anonymkode: 24499...244
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2025 #9 Skrevet 22. desember 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg ble kraftig rettaumatisert av behandlingen av TOO teamet og fikk beskjed om at jeg var for redd tannleger til at de kunne hjelpe meg. De hadde en veldig nedlatende og arrogant holdning. Anonymkode: 24499...244 Uff, dette var ikke bra. De skal jo tilpasse farten etter pasienten, så her har de tråkket kraftig i salaten. Kan du fortelle hvor det var? Og hvordan går det med deg nå, får du ikke gjort tannbehandling? Kan forresten anbefale Cecilia på Mjøstannlegene i Gjøvik om du bor i nærheten, hun er fantastisk, og det er egentlig hun jeg vil ha, men hun er ikke i TOO-systemet. TS Anonymkode: 34582...934
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2025 #10 Skrevet 22. desember 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har dårlige erfaringer fraTOO. Anbefaler ingen å gå gjennom den prosessen der. Anonymkode: 24499...244 Så fordi du har hatt en dårlig erfaring så mener du at det er riktig å fraråde andre fra å ta imot den hjelpen? Anonymkode: 67e3e...514 4
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2025 #11 Skrevet 22. desember 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så fordi du har hatt en dårlig erfaring så mener du at det er riktig å fraråde andre fra å ta imot den hjelpen? Anonymkode: 67e3e...514 Ja på bakgrunn av det h*n opplevde. Anonymkode: f5f0c...095
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2025 #12 Skrevet 22. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja på bakgrunn av det h*n opplevde. Anonymkode: f5f0c...095 Men da redet veldig lurt å skrive hvor da. For vi er jo andre som har fått utrolig god hjelp, og er veldig fornøyde. Anonymkode: 48388...677 1 3
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2025 #13 Skrevet 22. desember 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Så fordi du har hatt en dårlig erfaring så mener du at det er riktig å fraråde andre fra å ta imot den hjelpen? Anonymkode: 67e3e...514 Her jeg bor går psykiater ut og advarer mot TOO. Så ja, jeg mener det er viktig at det kommer frem at det kan gjøre stor skade. Ikke bare et glansbilde. AnonymBruker skrev (1 time siden): Uff, dette var ikke bra. De skal jo tilpasse farten etter pasienten, så her har de tråkket kraftig i salaten. Kan du fortelle hvor det var? Og hvordan går det med deg nå, får du ikke gjort tannbehandling? Kan forresten anbefale Cecilia på Mjøstannlegene i Gjøvik om du bor i nærheten, hun er fantastisk, og det er egentlig hun jeg vil ha, men hun er ikke i TOO-systemet. TS Anonymkode: 34582...934 Jeg ønsker ikke skriver mer. Er kjent i regionen her at de med store traumer bør holde seg unna TOO i vårt distrikt. Anonymkode: 24499...244
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2025 #14 Skrevet 22. desember 2025 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja på bakgrunn av det h*n opplevde. Anonymkode: f5f0c...095 Skal man følge den logikken så burde jeg jeg som har vært utsatt for grov seksuelle overgrep fra jeg var en baby gå rundt og fortelle alle at de må holde seg unna menn? Eller alle som har vært i en bilulykke burde fraråde alle fra å sette seg i en bil? Anonymkode: 67e3e...514 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2025 #15 Skrevet 22. desember 2025 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Her jeg bor går psykiater ut og advarer mot TOO. Så ja, jeg mener det er viktig at det kommer frem at det kan gjøre stor skade. Ikke bare et glansbilde. Jeg ønsker ikke skriver mer. Er kjent i regionen her at de med store traumer bør holde seg unna TOO i vårt distrikt. Anonymkode: 24499...244 Så i stedet for å skrive hvor dette er så prøver du heller å skremme alle andre i resten av landet fra og endelig klare å ta tak i problemene de har med tennene sine? Det gir absolutt ingen mening! Og jeg vet ikke hvor du mener at den psykiateren har gått ut med denne advarselen, men via media er det i hvert fall ikke Anonymkode: 67e3e...514 2
skeiv-ostepop Skrevet 22. desember 2025 #16 Skrevet 22. desember 2025 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Hva er toosystemet Anonymkode: adb44...3c0 Det er en offentlig ordning for vi som sliter med angst knyttet til tannlegebehandling. https://www.helsedirektoratet.no/forebygging-diagnose-og-behandling/organisering-og-tjenestetilbud/tannhelse/tilrettelagt-tannhelsetilbud--too
skeiv-ostepop Skrevet 22. desember 2025 #17 Skrevet 22. desember 2025 Det er mye galt med TOO systemet og det er ikke en løsning som passer alle. Det er det sjeldent noe gjør. Jeg kom inn i TOO ordningen i vår og har fått enormt god hjelp fra veldig flinke behandlere og støttepersoner. Jeg er i sluttløpet nå og er ferdig i løpet av februar måned. Det store spørsmålet etter det er jo om jeg klarer å bestille og gjennomføre en normal årlig kontroll. Jeg tror det. Jeg er optimistisk. Men det har vært en del skjær i sjøen. For det første er det alt for få tannleger som deltar i TOO ordningen. Noe som gjør at jeg har tre timers reise per vei for å komme til noen som har tid. Heldigvis er hun fantastisk og tar den tiden jeg trenger. Men det er slitsomt når det går en arbeidsdag ++ for hver gang jeg skal ha time der. For det andre så endrer forutsetningene seg underveis i behandlingsforløpet. Som et resultat av fobien min mangler jeg to tenner. Når jeg var under utredning så var erstatning av disse to tennene en del av planen. Men når jeg var ferdig med første del av angstbehandlingen så hadde regjeringen sendt ut et brev om at alle rekonstruksjoner av tenner måtte søkes om, og det var kun funksjonell rekonstruksjon som ble gjort. Og innen planen var klar og søkt om så var alle rekonstruksjoner avslått. Mye av dette skyldes økonomien og budsjettene som settes av regjeringen hvert år. Det er for lite penger tilgjengelig, for få tannleger som deltar i ordningen og for mange pasienter som trenger hjelp. Jeg ville ikke kategorisk sagt at dette er noe som frarådes basert på enkeltes erfaring. Noen pasienter har dessverre en større terskel og lengre behandlingsløp enn andre, og kan kanskje ikke nytte TOO eller til og med oppleve at det forverrer situasjonen og opplevelsen. Men det betyr ikke at ordningen ikke er viktig for de den hjelper for. 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2025 #18 Skrevet 22. desember 2025 skeiv-ostepop skrev (2 timer siden): Det er en offentlig ordning for vi som sliter med angst knyttet til tannlegebehandling. https://www.helsedirektoratet.no/forebygging-diagnose-og-behandling/organisering-og-tjenestetilbud/tannhelse/tilrettelagt-tannhelsetilbud--too Snakk om å få det til å høres simpelt ut og at så si hvem som helst kan få behandling via TOO Anonymkode: 67e3e...514
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2025 #19 Skrevet 22. desember 2025 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Snakk om å få det til å høres simpelt ut og at så si hvem som helst kan få behandling via TOO Anonymkode: 67e3e...514 Dette er en helt fullstendig unødvendig kommentar. Det brukeren sier er en forenklet versjon av dette under, de sier ikke at hvem som helst kan få det: "Tilrettelagt tannhelsetilbud til tortur- og overgrepsutsatte og personer med sterk angst for tannbehandling (odontofobi), er etablert i den offentlige tannhelsetjenesten i alle fylkene." Og jeg kvalifiserte uten at jeg trodde det, jeg "trodde ikke det var så ille", helt til jeg brøt sammen på tannlegekontoret og tannlegen sendte meg til TOO. TS Anonymkode: 34582...934 1
skeiv-ostepop Skrevet 22. desember 2025 #20 Skrevet 22. desember 2025 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Snakk om å få det til å høres simpelt ut og at så si hvem som helst kan få behandling via TOO Anonymkode: 67e3e...514 Det var en grunn til at jeg linket til en kilde, og gav en forenklet versjon her. Om du trodde ALLE kan få behandling via TOO så beklager jeg det men du misforstod. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå