AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #1 Skrevet 21. desember 2025 Vi er 3 søsken og 1 ønsker å kjøpe vårt fars hus. Der han bor med konen sin og de skal bo i en leilighet de har. Han ønsker å betale oss ut. Vi er forsåvidt enige å få pengene nå og ikke om 20 år når vi skulle evt selge. Noen som har vært i sånn situasjon ? Anonymkode: e9628...cc8
Grønnsaksvaffel Skrevet 21. desember 2025 #2 Skrevet 21. desember 2025 Betale dere ut av et hus dere ikke eier? 3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #3 Skrevet 21. desember 2025 Finn en god advokat som kan se på dette, og skriv kontrakt som dere alle er enige i, og som alle signerer Anonymkode: 3da2d...ed4
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #4 Skrevet 21. desember 2025 Skal han betale markedspris? Anonymkode: 5d837...fe6
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #5 Skrevet 21. desember 2025 Fotell hvordan det går. For jeg er søsken av en som ikke har kone eller barn. Og jeg blir da enearving der (pga alder). Jeg ønsker det samme - forskudd få arv. Anonymkode: beafb...31b
Grønnsaksvaffel Skrevet 21. desember 2025 #6 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Fotell hvordan det går. For jeg er søsken av en som ikke har kone eller barn. Og jeg blir da enearving der (pga alder). Jeg ønsker det samme - forskudd få arv. Anonymkode: beafb...31b Jeg håper vedkommende har skrevet testamente som begunstiger andre enn deg. 6 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #7 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Fotell hvordan det går. For jeg er søsken av en som ikke har kone eller barn. Og jeg blir da enearving der (pga alder). Jeg ønsker det samme - forskudd få arv. Anonymkode: beafb...31b Jeg og mannen har ikke barn. VI har derfor testamentert alt til veldedighet. Anonymkode: 53008...3d0 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #8 Skrevet 21. desember 2025 Dessuten forstod jeg ingenting av HI. Klarer derfor heller ikke å gi råd. Anonymkode: 53008...3d0 3 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #9 Skrevet 21. desember 2025 Vil far betale ut forskudd på arv da? Han er gift med stemor og ikke mor? Er mor død og far sitter i uskifte, eller er de skilt? Anonymkode: bbd1f...74f 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #10 Skrevet 21. desember 2025 Far kan selge huset til sønnen uten at dere kan blande dere i det, og vil far og sønn bevare familiefreden selges huset til markedspris. Det har ingenting med arv å gjøre i seg selv. Har far råd til det kan han da gi likt beløp til alle arvingene som gave. Det er smart å gjøre nå siden det ikke er skatt på arv. Sønnen kan da la være å betale denne delen av beløpet for huset (trekke det fra salgsprisen), men husk på at huskjøp og arveforskudd egentlig er to separate ting. Anonymkode: 8962c...0eb 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #11 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vil far betale ut forskudd på arv da? Han er gift med stemor og ikke mor? Er mor død og far sitter i uskifte, eller er de skilt? Anonymkode: bbd1f...74f Man kan ikke sitte i uskiftet med samboer, så vi kan nok anta at boet er skiftet etter mor. Anonymkode: 8962c...0eb
Skogstrolle Skrevet 21. desember 2025 #12 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi er 3 søsken og 1 ønsker å kjøpe vårt fars hus. Der han bor med konen sin og de skal bo i en leilighet de har. Han ønsker å betale oss ut. Vi er forsåvidt enige å få pengene nå og ikke om 20 år når vi skulle evt selge. Noen som har vært i sånn situasjon ? Anonymkode: e9628...cc8 Betale ut morsarv til dere? Litt vanskelig å skjønne hva du mener. 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #13 Skrevet 21. desember 2025 Litt vanskelig å forstå situasjonen ut i fra formuleringen i HI. I vår familie kjøpte et søskenbarn våre besteforeldres hus til markedspris, bestemor ville selge til langt under markedspris, heldigvis var bestefar sterkt uenig mtp. nettopp arveoppgjør når de har gått bort. Anonymkode: 62103...5ab
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #14 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Man kan ikke sitte i uskiftet med samboer, så vi kan nok anta at boet er skiftet etter mor. Anonymkode: 8962c...0eb Som hovedregel skal det skiftes, men man kan sitte i uskifte dersom særkullsbarn godkjenner det. Anonymkode: bbd1f...74f
newman01 Skrevet 21. desember 2025 #15 Skrevet 21. desember 2025 (endret) AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Fotell hvordan det går. For jeg er søsken av en som ikke har kone eller barn. Og jeg blir da enearving der (pga alder). Jeg ønsker det samme - forskudd få arv. Anonymkode: beafb...31b Så broren eller søstra di er ugift og barnløs, og derfor har du lyst på alle penga? Hvor gammel er personen? . Du får spørre under julemiddagen. Endret 21. desember 2025 av newman01 3
enda1anonymbruker Skrevet 21. desember 2025 #16 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fotell hvordan det går. For jeg er søsken av en som ikke har kone eller barn. Og jeg blir da enearving der (pga alder). Jeg ønsker det samme - forskudd få arv. Anonymkode: beafb...31b Eg hadde testamentert alt rimelig fort over til noen andre eller veldedighet eller sørget for at det var 0 verdier igjen om eg hadde hatt ett søsken som sa dem ønsket forskudd på arv
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #17 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Fotell hvordan det går. For jeg er søsken av en som ikke har kone eller barn. Og jeg blir da enearving der (pga alder). Jeg ønsker det samme - forskudd få arv. Anonymkode: beafb...31b Dere har ikke foreldre heller? Anonymkode: 99b38...314
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #18 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Fotell hvordan det går. For jeg er søsken av en som ikke har kone eller barn. Og jeg blir da enearving der (pga alder). Jeg ønsker det samme - forskudd få arv. Anonymkode: beafb...31b Er dette en spøk? Du blir nok rimelig lang i maska om du finner ut at ditt søsken har testamentert bort alt til noen andre.😂 Anonymkode: 0b906...532 6 1
Amy71 Skrevet 21. desember 2025 #19 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vi er 3 søsken og 1 ønsker å kjøpe vårt fars hus. Der han bor med konen sin og de skal bo i en leilighet de har. Han ønsker å betale oss ut. Vi er forsåvidt enige å få pengene nå og ikke om 20 år når vi skulle evt selge. Noen som har vært i sånn situasjon ? Anonymkode: e9628...cc8 Hvem bor i huset? Hvem bor i leiligheten? Hvem er han? 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #20 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vi er 3 søsken og 1 ønsker å kjøpe vårt fars hus. Der han bor med konen sin og de skal bo i en leilighet de har. Han ønsker å betale oss ut. Vi er forsåvidt enige å få pengene nå og ikke om 20 år når vi skulle evt selge. Noen som har vært i sånn situasjon ? Anonymkode: e9628...cc8 Hent inn verdivurderinger fra tre ulike meglere. Gå ut infra snitt-prisen. Søsken nr. 1 kjøper ut søsken nr. 2 og 3. Anonymkode: b8223...252
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå