Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi er 3 søsken og 1 ønsker å kjøpe vårt fars hus. Der han bor med konen sin og de skal bo i en leilighet de har. Han ønsker å betale oss ut. Vi er forsåvidt enige å få pengene nå og ikke om 20 år når vi skulle evt selge. Noen som har vært i sånn situasjon ? 

Anonymkode: e9628...cc8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Betale dere ut av et hus dere ikke eier?

• Liker 3
Skrevet

Finn en god advokat som kan se på dette, og skriv kontrakt som dere alle er enige i, og som alle signerer

Anonymkode: 3da2d...ed4

Skrevet

Skal han betale markedspris?

Anonymkode: 5d837...fe6

Skrevet

Fotell hvordan det går. For jeg er søsken av en som ikke har kone eller barn. Og jeg blir da enearving der (pga alder). Jeg ønsker det samme - forskudd få arv. 

Anonymkode: beafb...31b

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Fotell hvordan det går. For jeg er søsken av en som ikke har kone eller barn. Og jeg blir da enearving der (pga alder). Jeg ønsker det samme - forskudd få arv. 

Jeg håper vedkommende har skrevet testamente som begunstiger andre enn deg.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg og mannen har ikke barn. VI har derfor testamentert alt til veldedighet. 

Anonymkode: 53008...3d0

• Liker 2
Skrevet

Dessuten forstod jeg ingenting av HI. Klarer derfor heller ikke å gi råd. 

Anonymkode: 53008...3d0

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Vil far betale ut forskudd på arv da? Han er gift med stemor og ikke mor? Er mor død og far sitter i uskifte, eller er de skilt? 

Anonymkode: bbd1f...74f

• Liker 1
Skrevet

Far kan selge huset til sønnen uten at dere kan blande dere i det, og vil far og sønn bevare familiefreden selges huset til markedspris. Det har ingenting med arv å gjøre i seg selv.

Har far råd til det kan han da gi likt beløp til alle arvingene som gave. Det er smart å gjøre nå siden det ikke er skatt på arv. Sønnen kan da la være å betale denne delen av beløpet for huset (trekke det fra salgsprisen), men husk på at huskjøp og arveforskudd egentlig er to separate ting. 

Anonymkode: 8962c...0eb

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vil far betale ut forskudd på arv da? Han er gift med stemor og ikke mor? Er mor død og far sitter i uskifte, eller er de skilt? 

Man kan ikke sitte i uskiftet med samboer, så vi kan nok anta at boet er skiftet etter mor.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi er 3 søsken og 1 ønsker å kjøpe vårt fars hus. Der han bor med konen sin og de skal bo i en leilighet de har. Han ønsker å betale oss ut. Vi er forsåvidt enige å få pengene nå og ikke om 20 år når vi skulle evt selge. Noen som har vært i sånn situasjon ? 

Betale ut morsarv til dere? 

Litt vanskelig å skjønne hva du mener.

• Liker 1
Skrevet

Litt vanskelig å forstå situasjonen ut i fra formuleringen i HI. I vår familie kjøpte et søskenbarn våre besteforeldres hus til markedspris, bestemor ville selge til langt under markedspris, heldigvis var bestefar sterkt uenig mtp. nettopp arveoppgjør når de har gått bort. 

Anonymkode: 62103...5ab

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Man kan ikke sitte i uskiftet med samboer, så vi kan nok anta at boet er skiftet etter mor.

Som hovedregel skal det skiftes, men man kan sitte i uskifte dersom særkullsbarn godkjenner det.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Så broren eller søstra di er ugift og barnløs, og derfor har du lyst på alle penga? Hvor gammel er personen? . Du får spørre under julemiddagen. 

Endret av newman01
  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eg hadde testamentert alt rimelig fort over til noen andre eller veldedighet eller sørget for at det var 0 verdier igjen om eg hadde hatt ett søsken som sa dem ønsket forskudd på arv

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dere har ikke foreldre heller? 

Anonymkode: 99b38...314

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er dette en spøk? 
Du blir nok rimelig lang i maska om du finner ut at ditt søsken har testamentert bort alt til noen andre.😂

Anonymkode: 0b906...532

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvem bor i huset? Hvem bor i leiligheten? Hvem er han?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hent inn verdivurderinger fra tre ulike meglere.

Gå ut infra snitt-prisen.

Søsken nr. 1 kjøper ut søsken nr. 2 og 3.

Anonymkode: b8223...252

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...