Tannstol Skrevet 21. desember 2025 #1 Skrevet 21. desember 2025 Jeg har autisme og blir ofte misforstått online og i det sosiale. Og skjønner at kanskje noe av det jeg sier kan. Oppfattes skremmende. Rart. Men Nekter ikke folk og si sin mening. men. når ble autisme rart ? Det og ha autisme. Basic case er og være hekta på en bestemt interesse eller ting. Eks. må høre på musikk kl 18:00. og ha autisme medfølger også angster. Som legebesøk. Tannlegebesøk. Osv. og derfor spurte jeg her om noen jenter. kunne holdt meg i hånden hos tannlegen. Fordi det er det eneste jeg stoler på. Men jeg ble møtt med at AT JEG MÅ GÅ TIL PSYKOLOG FOR OG IKKE SKJENNE PÅ DET BEHOVET😢. Jeg bare 🤔? Hvorfor er det galt og spørre om hjelp? Er ikke det heller greit lenger? Men mener aldri noe vondt med at jeg Sier mye rart. Men det bare kanskje oppfattes feil? 3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #2 Skrevet 21. desember 2025 Tannstol skrev (14 minutter siden): når ble autisme rart jeg vet ikke hva det vil si å være autistisk. Så for meg er det rart, ja. Anonymkode: 1b0fb...1f0 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #3 Skrevet 21. desember 2025 Hei, De kommentarene er ofte velmente ord, men som kommer fra mennesker som ikke vet hva de snakker om. Når man ikke har kunnskap om autisme, eller hvordan det utarter seg hos deg så er det heller ikke lett å sette seg inn i det og forstå. Det er absolutt ikke galt å be om hjelp, men kanskje det er bedre mer målrettede steder å be om det en på kvinneguiden? Jeg tenker da lokale autismegrupper, foreninger o.s.v? Tannlegeangst er heller ikke unikt autisme, her har jeg inntrykk av at helsevesenet er veldig flinke på dette. Jeg vil råde deg til å ta kontakt med tannlegen, eller verge hvis du har det. Si rett frem at du har autisme og tannlegeskrekk. De vil da kunne veilede deg og gi deg den støtten du trenger tilpasset deg. Om det du trenger er en som holder deg i hånden igjennom tannlegebesøk så er jeg helt sikker på at de kan hjelpe meg med det også. Jeg skulle gjerne hjulpet deg, men vet ikke hvem du er, hvor du er. I tillegg er jeg mann, så jeg er kanskje ikke den tryggheten du trenger. Ønsker deg alt vel 😊 Anonymkode: e9a3c...e4a 3 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #4 Skrevet 21. desember 2025 Tannstol skrev (18 minutter siden): Jeg har autisme og blir ofte misforstått online og i det sosiale. Og skjønner at kanskje noe av det jeg sier kan. Oppfattes skremmende. Rart. Men Nekter ikke folk og si sin mening. men. når ble autisme rart ? Det og ha autisme. Det er først de senere år det har blitt "fokus og oppmerksomhet" rundt autisme og folk som er spekteret. Kjenner personlig selv ingen med slike diagnoser, så for meg ville det vært rart. Anonymkode: 1ba1a...114 1
Tannstol Skrevet 21. desember 2025 Forfatter #5 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): jeg vet ikke hva det vil si å være autistisk. Så for meg er det rart, ja. Anonymkode: 1b0fb...1f0 Det og være autist er som og være annerledes som og være et B menneske fremfor A menneske. Du ting på egen måte. Føler annerledes. Du Tenker annerledes. Eks du begynner og gjøre ting også skjønner du ikke at du trenger verktøy 1 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #6 Skrevet 21. desember 2025 Tannstol skrev (1 minutt siden): Det og være autist er som og være annerledes som og være et B menneske fremfor A menneske. Du ting på egen måte. Føler annerledes. Du Tenker annerledes. Eks du begynner og gjøre ting også skjønner du ikke at du trenger verktøy Det er bra du skriver om dette @Tannstol. Dette er folkeopplysning 😊 Anonymkode: e9a3c...e4a 4
Tannstol Skrevet 21. desember 2025 Forfatter #7 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er bra du skriver om dette @Tannstol. Dette er folkeopplysning 😊 Anonymkode: e9a3c...e4a Det er bra det da😊👍🏻
Tannstol Skrevet 21. desember 2025 Forfatter #8 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hei, De kommentarene er ofte velmente ord, men som kommer fra mennesker som ikke vet hva de snakker om. Når man ikke har kunnskap om autisme, eller hvordan det utarter seg hos deg så er det heller ikke lett å sette seg inn i det og forstå. Det er absolutt ikke galt å be om hjelp, men kanskje det er bedre mer målrettede steder å be om det en på kvinneguiden? Jeg tenker da lokale autismegrupper, foreninger o.s.v? Tannlegeangst er heller ikke unikt autisme, her har jeg inntrykk av at helsevesenet er veldig flinke på dette. Jeg vil råde deg til å ta kontakt med tannlegen, eller verge hvis du har det. Si rett frem at du har autisme og tannlegeskrekk. De vil da kunne veilede deg og gi deg den støtten du trenger tilpasset deg. Om det du trenger er en som holder deg i hånden igjennom tannlegebesøk så er jeg helt sikker på at de kan hjelpe meg med det også. Jeg skulle gjerne hjulpet deg, men vet ikke hvem du er, hvor du er. I tillegg er jeg mann, så jeg er kanskje ikke den tryggheten du trenger. Ønsker deg alt vel 😊 Anonymkode: e9a3c...e4a Men ikke alle skjønner at jeg er trygg på jenter og jeg ble anbefalt til dette forumet
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #9 Skrevet 21. desember 2025 Jeg følger en venninne med tannlegeskrekk til tannlegen, vi er voksne og hun har ingen diagnoser. Så det er ikke uhørt at venner hjelper hverandre med ting, nei - så lenge det ikke blir for mye hele tiden 😊 Jeg har en fetter med autisme ( fikk ikke diagnose før i voksen alder, da ble det kalt aspergers). Av og til så kan folk si ting til han med «skjult tekst», som de fleste vil oppfatte. Han gjør ofte ikke det, og «maser» dermed videre om ting, til folk blir irritert- og sier fra i klartekst. Da sitter han igjen litt forundret over hvorfor de var sinte, og svarte han så krasst. Kan det være du også opplever det litt slik? Kanskje venninnnen din har prøvd å si at hun ikke er komfortabel med å følge deg, men du har ikke oppfattet det fordi det har blitt pakket inn? Og nå er hun irritert og sier du må oppsøke psykolog for å mestre dette selv? Anonymkode: 55160...868 3
Tannstol Skrevet 21. desember 2025 Forfatter #10 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg følger en venninne med tannlegeskrekk til tannlegen, vi er voksne og hun har ingen diagnoser. Så det er ikke uhørt at venner hjelper hverandre med ting, nei - så lenge det ikke blir for mye hele tiden 😊 Jeg har en fetter med autisme ( fikk ikke diagnose før i voksen alder, da ble det kalt aspergers). Av og til så kan folk si ting til han med «skjult tekst», som de fleste vil oppfatte. Han gjør ofte ikke det, og «maser» dermed videre om ting, til folk blir irritert- og sier fra i klartekst. Da sitter han igjen litt forundret over hvorfor de var sinte, og svarte han så krasst. Kan det være du også opplever det litt slik? Kanskje venninnnen din har prøvd å si at hun ikke er komfortabel med å følge deg, men du har ikke oppfattet det fordi det har blitt pakket inn? Og nå er hun irritert og sier du må oppsøke psykolog for å mestre dette selv? Anonymkode: 55160...868 Har ikke mas på noen. Har knapt noen venninner blir liksom naboer og jenter jeg skjenner litt Har bare spurt om dem kunne hjulpet meg. Men enten er dem opptatte. Kan ikke. Eller 0 innteresse
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #11 Skrevet 21. desember 2025 Tannstol skrev (1 minutt siden): Har ikke mas på noen. Har knapt noen venninner blir liksom naboer og jenter jeg skjenner litt Har bare spurt om dem kunne hjulpet meg. Men enten er dem opptatte. Kan ikke. Eller 0 innteresse Ok, men da skjønner jeg - jeg trodde det var en venninne du hadde spurt. Nei, det er nok ikke mange som ville sagt ja til å følge en fremmed til feks tannlegen. Jeg forstår at du blir oppfattet som litt snodig dersom det kommer litt ut av det blå. Mange kommuner har lavterskel tilbud, og kanskje mulighet for å ha en støttekontakt i en overgang? Som kan hjelpe deg på slike situasjoner, men også hjelpe deg med å navigere sosiale settinger 😊 og når du får venner som har blitt kjent med deg, så vil jo de også forstå deg på en annen måte. Anonymkode: 55160...868 3
Tannstol Skrevet 21. desember 2025 Forfatter #12 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ok, men da skjønner jeg - jeg trodde det var en venninne du hadde spurt. Nei, det er nok ikke mange som ville sagt ja til å følge en fremmed til feks tannlegen. Jeg forstår at du blir oppfattet som litt snodig dersom det kommer litt ut av det blå. Mange kommuner har lavterskel tilbud, og kanskje mulighet for å ha en støttekontakt i en overgang? Som kan hjelpe deg på slike situasjoner, men også hjelpe deg med å navigere sosiale settinger 😊 og når du får venner som har blitt kjent med deg, så vil jo de også forstå deg på en annen måte. Anonymkode: 55160...868 Jo men har liksom ingen nære jenter
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #13 Skrevet 21. desember 2025 Du kan snakke med tannlegekontoret. De har flere tannpleiere. Hvis du forklarer ståa, tipper jeg at noen av de kan være behjelpelig. Anonymkode: 4de0b...363 5 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #14 Skrevet 21. desember 2025 Tannstol skrev (20 minutter siden): Men ikke alle skjønner at jeg er trygg på jenter og jeg ble anbefalt til dette forumet Jeg forstår det sånn at du er mann du også? Ikke at det burde ha noe å si, men desverre så kan mennesker i dette forumet være litt ekstra giftig mot menn. Forumet er bra det hvis man klarer å sortere ut de seriøse kommentarene, og ikke ta seg nær av de giftige. Akkurat når det kommer til støtte rundt diagnoser og angstproblematikk tror jeg allikevel det kan være lettere å få hjelp i forum, grupper og foreninger som er mer spesifikk til disse tingene. Håper du finner hjelpen du trenger 😊 Anonymkode: e9a3c...e4a 1
Tannstol Skrevet 21. desember 2025 Forfatter #15 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg forstår det sånn at du er mann du også? Ikke at det burde ha noe å si, men desverre så kan mennesker i dette forumet være litt ekstra giftig mot menn. Forumet er bra det hvis man klarer å sortere ut de seriøse kommentarene, og ikke ta seg nær av de giftige. Akkurat når det kommer til støtte rundt diagnoser og angstproblematikk tror jeg allikevel det kan være lettere å få hjelp i forum, grupper og foreninger som er mer spesifikk til disse tingene. Håper du finner hjelpen du trenger 😊 Anonymkode: e9a3c...e4a Var på andre forum men det var litt for gutte dominert
Daria Skrevet 21. desember 2025 #16 Skrevet 21. desember 2025 Tannstol skrev (5 minutter siden): Har ikke mas på noen. Har knapt noen venninner blir liksom naboer og jenter jeg skjenner litt Har bare spurt om dem kunne hjulpet meg. Men enten er dem opptatte. Kan ikke. Eller 0 innteresse Du har spurt jenter du "kjenner litt" om å bli med deg til tannlegen for å holde deg i hånda? Det er ganske rart og tyder på at man ikke helt skjønner sosiale koder. Det er i utgangspunktet ikke galt å be om hjelp, men man spør ikke hvem som helst om hva som helst - jo mer private ting man trenger hjelp til, jo bedre bør man kjenne de man spør, eller henvende seg til helsevesenet/andre profesjonelle. Det finnes mye hjelp å få for tannlegeskrekk. 3
Tannstol Skrevet 21. desember 2025 Forfatter #17 Skrevet 21. desember 2025 Daria skrev (Akkurat nå): Du har spurt jenter du "kjenner litt" om å bli med deg til tannlegen for å holde deg i hånda? Det er ganske rart og tyder på at man ikke helt skjønner sosiale koder. Det er i utgangspunktet ikke galt å be om hjelp, men man spør ikke hvem som helst om hva som helst - jo mer private ting man trenger hjelp til, jo bedre bør man kjenne de man spør, eller henvende seg til helsevesenet/andre profesjonelle. Det finnes mye hjelp å få for tannlegeskrekk. Jo men så er jo tannlegene langt eldre en meg og da kan det jo virke skremmende for meg
Tannstol Skrevet 21. desember 2025 Forfatter #18 Skrevet 21. desember 2025 Daria skrev (9 minutter siden): Du har spurt jenter du "kjenner litt" om å bli med deg til tannlegen for å holde deg i hånda? Det er ganske rart og tyder på at man ikke helt skjønner sosiale koder. Det er i utgangspunktet ikke galt å be om hjelp, men man spør ikke hvem som helst om hva som helst - jo mer private ting man trenger hjelp til, jo bedre bør man kjenne de man spør, eller henvende seg til helsevesenet/andre profesjonelle. Det finnes mye hjelp å få for tannlegeskrekk. Men jeg legger alltid ved at det er frivillig deltagelse også da. Og 18+ minst
Tannstol Skrevet 21. desember 2025 Forfatter #19 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Du kan snakke med tannlegekontoret. De har flere tannpleiere. Hvis du forklarer ståa, tipper jeg at noen av de kan være behjelpelig. Anonymkode: 4de0b...363 Jo men du veit når jeg har opplevd noe godt en gang eks hadde ei 👩🏻🦰 venninne men vi mistet kontakten også skulle jeg ønske at ei 👩🏻🦰 frivillig ble med til tannlege eks fordi det er avslappende og beroligende på meg uten medisin liksom
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #20 Skrevet 21. desember 2025 Tannstol skrev (45 minutter siden): Har ikke mas på noen. Har knapt noen venninner blir liksom naboer og jenter jeg skjenner litt Har bare spurt om dem kunne hjulpet meg. Men enten er dem opptatte. Kan ikke. Eller 0 innteresse Hvis du må ha hjelp av noen som ikke står deg veldig nært, så må du iallefall legge til rette for det. Jeg endrer gjerne noen avtaler for å hjelpe en nær venn. Men ikke for å hjelpe en perfier bekjent. Jeg kan stille opp for noen som ikke er så nære, men bare hvis det passer. Men ikke på helseavtaler. Rett å slett fordi jeg ikke ønsker få så personlig informasjon om noen jeg ikke kjenner godt, og jeg hadde syntes det var utrolig ubehagelig å bli spurt om det. Sier jeg ja, så blir det feil for meg, sier jeg nei så er jeg kjip. Helse-avtaler, lege, tannlege og lignende, er noe som ansees som ganske private avtaler, og det vil for de fleste oppleves ganske feil å skulle stille opp på dette for noen som ikke er av de nærmeste. Det er situasjoner man får vite mer om folk enn man ofte ønsker. Så rådet om å be om profesjonell hjelp er ikke slemt ment, men når du ber perfiere bekjente om å stille opp på slikt så setter du dem i en veldig kjip posisjon. Det er bedre om du heller snakker med lege eller psykolog, og for hjelp til å få en støttekontakt eller lignende som kan stille opp for å hjelpe deg igjennom slike timer. Anonymkode: 5fc67...575 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå