Gå til innhold

Jobbe med nervesystemet

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

men jeg håper og tenker du har rett, men hvordan kan nervesystemet bli dysregulert av sånt noe fysisk da og hvorfor /hvorsan skal det da hjelpe å jobbe med følelser og tanker? Og hvilke ting er det man skal «jobbe» med?

Anonymkode: 987ec...7fc

Du har stilt dette spørsmålet i seks sider nå, folk har prøvd å svare i den grad det finnes noe fasitsvar, henvist deg til bøker og podcaster som har hjulpet dem, fortalt om egne erfaringer. Men dette er ikke et fagfelt med to streker under svaret.

Foreslår følgende:

1. Velg deg ut ett av de rådene eller en av de bøkene som er presentert i tråden, og som tiltaler deg

2. Test ut over noen uker

3. Se om du får effekt

4. Tenk at små, gode resultater er bedre enn ingen resultater. Får du ingen tesultater, prøv noe annet.

Du får kanskje ikke svarene du ønsker servert på forhånd. Det gjorde ikke jeg heller. Så da prøver og feiler man. Skjønner at du er veldig syk, men du deltar jo i tråden her så da vil en del av rådene og tiltakene, altså ikke de mest fysiske, kunne være aktuelle. Men du må være forberedt på å prøve og feile litt selv, for ingen vet akkurat hva som er rett for deg.

Anonymkode: 39031...f4d

• Liker 2
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du har stilt dette spørsmålet i seks sider nå, folk har prøvd å svare i den grad det finnes noe fasitsvar, henvist deg til bøker og podcaster som har hjulpet dem, fortalt om egne erfaringer. Men dette er ikke et fagfelt med to streker under svaret.

Foreslår følgende:

1. Velg deg ut ett av de rådene eller en av de bøkene som er presentert i tråden, og som tiltaler deg

2. Test ut over noen uker

3. Se om du får effekt

4. Tenk at små, gode resultater er bedre enn ingen resultater. Får du ingen tesultater, prøv noe annet.

Du får kanskje ikke svarene du ønsker servert på forhånd. Det gjorde ikke jeg heller. Så da prøver og feiler man. Skjønner at du er veldig syk, men du deltar jo i tråden her så da vil en del av rådene og tiltakene, altså ikke de mest fysiske, kunne være aktuelle. Men du må være forberedt på å prøve og feile litt selv, for ingen vet akkurat hva som er rett for deg.

Anonymkode: 39031...f4d

Ja jeg har jo prøvd og bare feila 😅 har lest i bøker og på nettsider , derfor jeg spør , direkte for brukeerfaringr. For det er så sykt vagt og svevende. Men ja det blir jo bare vagt og svevende her og, så er vel bare sånn det fagfeltet der er da. Er så redd det ikke vil funke noe for meg. Er så desperat 😳

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ja jeg har jo prøvd og bare feila 😅 har lest i bøker og på nettsider , derfor jeg spør , direkte for brukeerfaringr. For det er så sykt vagt og svevende. Men ja det blir jo bare vagt og svevende her og, så er vel bare sånn det fagfeltet der er da. Er så redd det ikke vil funke noe for meg. Er så desperat 😳

Hva om du brukte mindre tid og energi på å stille alle disse spørsmålene og heller brukte den energien på å bruke disse verktøyene i praksis? Du blir ikke friskere av alle spørsmålene, du må ta tak og gjøre noe.

Anonymkode: 2079e...e0d

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.12.2025 den 11.51):

Jeg vil bare bli bedre. Er umulig å skille ut én ting man skal «endre», er jo derfor jeg ikke skjønner hvordan dette jobbe med nervesystemet funker 

Hva er det du har trøbbel med du tenker nervesystemet kan fikse?

Anonymkode: 45b04...7b0

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.12.2025 den 13.49):

Men det vil jo ikke endre følelsene eller den reelle oppfatningen man har om at man er stygg da.

ang andre symptomer, teorien er vel ikke at de er psykiske, men at man ved gjentatte ulike belastninger, de være seg fysiske eller emosjonelt så blir nervesystemet dysregulert og kan skape en hel haug av symptomer og dysfunksjon. Men jeg syns det er vanskelig å forstå det helt og å videre forstå hvordan man jobber med å endre en slik type dysregulering 

Jo det er jo akkurat det. Tynne memnesker tror de er tykke og sier til seg selv de er tykke og ender opp med spiseforstyrrelser. Så det å si til deg selv at du er tykk når du ikke er tykk hver dag, gjør jo en skade på deg selv.

Det samme skjer jo med selvtilitten din om du sier stygge ting til deg selv hver dag, som feks "ikke rart andre ikke vil være med deg så stygg du er" osv så stjeler jo det selvtilitten din og den knekker sammen der en annen sier at du er stygg. 

Sier du til deg selv hver dag, at du er god nok som du er, at nesen din er søt osv. Så vil du ikke knekke selvtilitten din om noem sier du er stygg. Da vil du ikke bry deg om det. Når du føler deg generelt bedre tåler du mer, og når psyken ikke er helt nede hele tiden får du også mer poditivitet tilbake.

Skjønner ikke hva du er ute etter her. 

Fordi nå har jeg tatt opp både fysisk og psykisk iht nervebaner. 

Som feks når jeg var svimmel, så sluttet jeg å være svimmel etter å ha jobbet med å ikke være det fysisk. Der hjelper det lite å si at jeg ikke er svimmel, når jeg er det. Men det tar tid å vokse ut nervetråder. Så da måtte jeg trigge det ubehagelige hver dag i en mnd

Så du må jo vite om det er psykisk eller fysiske problemer du trenger hjelp til og hva. Vi kan jo ikke vite det, ut fra kun kronisk syk. Og alt innenfor begge kategorier har egne løsninger. Og mye henger sammen i beggge katehorier. Kommer jo an på hva problrmet ditt er.

Jeg har me er bedre. Og det er ikke en ting jeg har jobbet med for å være så bra jeg er nå. Det er minst 1000 ting. Ikke alt på en gang men litt og litt over 10år. Jeg er fortsatt kronisk syk. Mem fungerer generelt bedre. Fordi jeg nå vet mer hva som skal til for å redusere symtomer

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva nøyaktig er det du har prøvd? Du sier samtaleterapi. Har du prøvd en behandler som driver med nevroplastisk terapi? 

Har du hørt om nocebo-effekten? Det er et dårlig utgangspunkt å gå inn i noe med troen på at det ikke fungerer. 

Anonymkode: 2fff9...9c7

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.12.2025 den 15.19):

Hva er det du har trøbbel med du tenker nervesystemet kan fikse?

Det sies jo at dysregulert nervesystem er årsaken for ME (og alt det innebærer av energisvikt og inflammasjon osv)

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hva nøyaktig er det du har prøvd? Du sier samtaleterapi. Har du prøvd en behandler som driver med nevroplastisk terapi? 

Har du hørt om nocebo-effekten? Det er et dårlig utgangspunkt å gå inn i noe med troen på at det ikke fungerer. 

Anonymkode: 2fff9...9c7

Ja, og nettopp derfor prøver jeg å forstå dette så jeg skal kunne få  en tro på det ..

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ja, og nettopp derfor prøver jeg å forstå dette så jeg skal kunne få  en tro på det ..

Men du kommer jo aldri dit. For hvert svar du får så er det bare nytt spørsmål. Hvilket svar er det du kan få som gjør at du er fornøyd og ikke føler behov for å spørre videre?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Men du kommer jo aldri dit. For hvert svar du får så er det bare nytt spørsmål. Hvilket svar er det du kan få som gjør at du er fornøyd og ikke føler behov for å spørre videre?

Det er jo gjennom å spørre og ha dialog man lærer og forstår. Det er jo ikke sånn at det er et enkelt ja/nei spørsmål det her:) jeg lærer masse av flere av disse svarene jeg. Men det krever jo litt utdyping og avklaring for å få en helhetlig og samla forståelse . Har heldigvis fått det av flere .

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.12.2025 den 12.57):

Tror neppe det er så svart hvitt. Men at vi mennesker er en helhet - ja- og det er vel mer det som er teorien da- at man har en sum av belastninger, fysisk og eller psykisk, og så kan det til slutt gi seg utslag i feks ME. 
Men jeg tror ikke det er så direkte linka til følelser. Sånn syk jeg er nå er helt uavhengig av følelsene mine, så tror det må rewires mer på system nivå isåfall. Kan ikke løses med terapi og følelsesarbeid

men der jeg lurer på dette med nervesystem arbeid da. Hvordan det kommer inn her på en mer fysisk måte 

Hvor er det du henter alle kreftene og energien til å opprette den ene tråden etter den andre hvor debatten fort sprer seg utover 8/9 ? Du ser jo aldri ut til å slå deg til ro med noen av svarene du får og for hvert svar har du x antall nye spørsmål. Og når tråden går i stå oppretter du en ny en. Jeg synes du burde stille deg spørsmål hva du egentlig får ut av dette og om det ikke finnes noe mere hensiktsmessige og helsefremmende ting du kan bruke krefter og energi på.

Anonymkode: 484e0...47c

• Liker 7
Skrevet

Les boka Vagusnerven, av anette Lønø - mange tips. :)

Anonymkode: 06db5...b32

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.12.2025 den 8.25):

Dette er jo veldig i vinden for tiden, og tydeligvis løsningen på alt av helseproblemer. Jeg har prøvd å sette meg inn i det, men får liksom ikke tak på hvordan man glør det i praksis. Det er liksom en universell metode som skal hjelpe for alt, «bare regulere nervesystemet». Men kan man gjøre dette uten å bedrive massivt kognitivt og følelsesmessig arbeid og uten å analysere og dekode hele sin egen fortida?

noen som har jobbet med nervesystem og hvordan og hva har det hjulpet dere med av fysiske plager?

Jeg driver med yoga. Enkelte tøyinger tøyer ut så masse spenninger, nervesystemet gir slipp, man kan bli veldig sliten etterpå, men rolig. Kroppen slipper taket på spenningene.

Anonymkode: 95f60...7de

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 21.12.2025 den 8.25):

Dette er jo veldig i vinden for tiden, og tydeligvis løsningen på alt av helseproblemer. Jeg har prøvd å sette meg inn i det, men får liksom ikke tak på hvordan man glør det i praksis. Det er liksom en universell metode som skal hjelpe for alt, «bare regulere nervesystemet». Men kan man gjøre dette uten å bedrive massivt kognitivt og følelsesmessig arbeid og uten å analysere og dekode hele sin egen fortida?

noen som har jobbet med nervesystem og hvordan og hva har det hjulpet dere med av fysiske plager?

Akupunktur hjalp for meg. Da kunne jeg trigge mine egne traumer, samtidig som jeg fikk oppfølging av psykisk helse. Det reddet livet mitt.

Idag klarer jeg meg med meditasjon om jeg opplever stress. Har også klart å trene så smått. Jeg er overlykkelig 🙌 

Endret av Strigiformes

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...