AnonymBruker Skrevet 24. desember 2025 #101 Skrevet 24. desember 2025 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Den går veldig dypt inn å forklarer hva som skjer i kroppen ved sykdom, jeg er ikke ferdig lest den enda. Allerede nå forstår jeg mer av kroppen min, og hva jeg må hjelpe den med for å "reparere" seg selv. Dette er ikke en typisk selvhjelpsbok, men mer en fakta bok om hvordan hele kroppen er ett og ikke slik helsevesenet ser på oss: dette er en lege som har skrevet. Det står ikke kun om nervesystemet, men altså hele kroppen vår og hva som skjer ved sykdom og hva som skjer når vi hjelper den med å bli frisk ved å ta noen gode valg. Lest mange bøker tidligere, men denne var en som passet meg og ikke skrev bare du må gjøre sånn så blir det bra. Anonymkode: 443ab...137 Høres bra ut. Det eneste jeg er en del i tvil om er jo det at man ofte «vet» hva man bør gjøre, for et sunt liv. Men jeg er så alvorlig syk at ikke noe av det er mulig, kan ikke være ute å få luft og lys, kan ikke bevege meg, tåler ikke noe mat eller tilskudd, tåler ikke være sosial. Kan ikke tenke osv. 🙈 så ser litt for meg at det blir lite nyttig. Er vel sånne ting det står der? Anonymkode: 987ec...7fc 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2025 #102 Skrevet 24. desember 2025 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det betyr å jobbe nevroplastisk. Hør på podcasten Tell me about your pain, eller kjøp den fantastiske boka The Way Out av Alan Gordon. Veldig bra som lydbok, forresten! Boka kommer til å endre livet dit! Anonymkode: 879f8...1c4 Men hva er det man skal «retrain» ved alvorlig ME liksom? Anonymkode: 987ec...7fc 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2025 #103 Skrevet 24. desember 2025 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Dette er kun gamle metoder med litt nye begreper. Det er mange som vil tjene penger på kronisk syke mennesker. Regulering av vagusnerven, nevroplastisk trening og -regulering, smerte-reprosesseringsteknikker, osv osv, det er keiserens nye klær og med nye ord. Tidligere har dette gått i sirkler i visse behandlingskretser, bl.a som Lightning Process. Det som er nytt er at mer av behandlingsapparatet har tatt i bruk enkelte av metodene, slik som bl.a ble vist i Harald Eias serie om smerte fra i høst. Også ved minst et offentlig rehabiliteringssenter blir deler av dette benyttet. Der får man beskjed om at «du skal ikke tenke at du er syk» og «du skal ikke tenke at du har smerter», «du skal leve som normalt og trosse smertene». Dette er gammelt nytt, absolutt ikke ny forskning, og hjelper kun for dem som faktisk har fastlåste og massivt sensitiverte smertemønstre i hjernen- ikke smerter ved sykdom og andre tilstander. Mange blir lurt. Beklager. Det får forøvrig hellet ikke an å skille mellom pasienter som kan nyttiggjøre seg dette, og andre smertepasienter. Det er moter som regenereres også i behandlingsverdenen, og dette er en slik mote. Anonymkode: c7c0d...629 Er her jeg lurer, om det er en misforståelse der. For når man setter seg litt inn i feks primal trust eller metoden til Anj granieri så snakker de mye mer om det som fysiske tilstander og fysisk alarm og regulering i kroppen og hjernen. Ikke som psykisk og ikke at man skal puse og ignorere slik som Lightenig prosess Så blir forvirret og det det virker plausibelt med nervesystem. Men forstår ikke hvordan man skal gjøre i praksis Anonymkode: 987ec...7fc
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2025 #104 Skrevet 24. desember 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Høres bra ut. Det eneste jeg er en del i tvil om er jo det at man ofte «vet» hva man bør gjøre, for et sunt liv. Men jeg er så alvorlig syk at ikke noe av det er mulig, kan ikke være ute å få luft og lys, kan ikke bevege meg, tåler ikke noe mat eller tilskudd, tåler ikke være sosial. Kan ikke tenke osv. 🙈 så ser litt for meg at det blir lite nyttig. Er vel sånne ting det står der? Anonymkode: 987ec...7fc Alle "vet" hva som skal til, men alle forstår ikke hva som skjer i kroppen ved disse tingene. Hun er også veldig klar på å finne din vei i dette her, men forklarer mekanismene i kroppen. Me har man ekstremt fatigue og mange rare symptomer fra hele kroppen. Vil si denne boka kan hjelpe deg med å forstå å mulig små og små skritt. Det betyr ikke at di blir frisk av å lese denne boka, men kanskje du kan ta små skritt riktig retning. Denne boka hevder ikke et et kosthold er det rette heller, men den forklarer forskjellen mellom ren mat og ultraprosessert, hva som skjer i kroppen ved sukker og viser til mye spennende forskning. Jeg selv har ibs, det har også forfatter av boken. Hun var veldig syk tidligere, men har sakte klart å bli frisk. Jeg forstår alt det der er utfordrende, for mye var det for meg også. Jeg var mest sengeliggende med smerter, kvalme, oppkast, lyssky, svært depressive tanker (vanlige med migrene) og fatigue. Jeg er langt i fra frisk, men de bitte små grepene jeg har tatt har gjort at jeg har redusert smertene mye mange dager . Finnes ingen mirakelkur, vi alle er også forskjellige. Likevel mener jeg denne boka er svært nyttig til oss syke. Anonymkode: 443ab...137
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2025 #105 Skrevet 24. desember 2025 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Alle "vet" hva som skal til, men alle forstår ikke hva som skjer i kroppen ved disse tingene. Hun er også veldig klar på å finne din vei i dette her, men forklarer mekanismene i kroppen. Me har man ekstremt fatigue og mange rare symptomer fra hele kroppen. Vil si denne boka kan hjelpe deg med å forstå å mulig små og små skritt. Det betyr ikke at di blir frisk av å lese denne boka, men kanskje du kan ta små skritt riktig retning. Denne boka hevder ikke et et kosthold er det rette heller, men den forklarer forskjellen mellom ren mat og ultraprosessert, hva som skjer i kroppen ved sukker og viser til mye spennende forskning. Jeg selv har ibs, det har også forfatter av boken. Hun var veldig syk tidligere, men har sakte klart å bli frisk. Jeg forstår alt det der er utfordrende, for mye var det for meg også. Jeg var mest sengeliggende med smerter, kvalme, oppkast, lyssky, svært depressive tanker (vanlige med migrene) og fatigue. Jeg er langt i fra frisk, men de bitte små grepene jeg har tatt har gjort at jeg har redusert smertene mye mange dager . Finnes ingen mirakelkur, vi alle er også forskjellige. Likevel mener jeg denne boka er svært nyttig til oss syke. Anonymkode: 443ab...137 Takk for forklaring. Ja er helt enig, og fint hvis det kan legge vekt på små endringer. Lett å bli overveldet hvis man blir overlesset med alt man må gjøre av de tingene jeg nevnte, når man faktisk ikke er i stand til det. Jobba mye med sånne ting før jeg ble syk faktisk. Har ikke spist sukker eller noe særlig ferdigmat på mange år feks. Så vet ikke jeg 😅 merka jo at det utgjorde en forskjell for helsen. Men nå er jeg alvorlig syk okke som. Fint å høre at du er blitt mye bedre da. Jobba du mye med sånne mer manuelle nervesystem teknikkero og brain training og? Anonymkode: 987ec...7fc
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2025 #106 Skrevet 24. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for forklaring. Ja er helt enig, og fint hvis det kan legge vekt på små endringer. Lett å bli overveldet hvis man blir overlesset med alt man må gjøre av de tingene jeg nevnte, når man faktisk ikke er i stand til det. Jobba mye med sånne ting før jeg ble syk faktisk. Har ikke spist sukker eller noe særlig ferdigmat på mange år feks. Så vet ikke jeg 😅 merka jo at det utgjorde en forskjell for helsen. Men nå er jeg alvorlig syk okke som. Fint å høre at du er blitt mye bedre da. Jobba du mye med sånne mer manuelle nervesystem teknikkero og brain training og? Anonymkode: 987ec...7fc I år har jeg begynt å bade i kaldt vann 2 ganger i uken prøver jeg å få til, merker stor forskjell for da jeg ikke får det til. Slik som nå i desemeber, søvnen min har blitt betydelig dårlige, mer vondt i hode igjen og litt mindre energi. Så dette hjelper på min søvn og migrene. Kan merke betydelig endring i smerte om jeg bader mens migrenen står på. Det er ingen mirakelkur, men den gir kroppen såpass ro at søvnen min er bedre. Det tenker jeg å utforske videre. Så har jeg meldt meg opp til rolig yoga, med fokus på pust fra året av. Veldig glad for at jeg er såpass friskere nå at det er et håp om å få til. Alle må finne sin vei, min er ikke din. Likevel jeg har troa på at nervesystemet til oss syke er veldig ustabilt, og vil gjøre vår sykdom verre. Anonymkode: 443ab...137
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2025 #107 Skrevet 25. desember 2025 AnonymBruker skrev (18 timer siden): I år har jeg begynt å bade i kaldt vann 2 ganger i uken prøver jeg å få til, merker stor forskjell for da jeg ikke får det til. Slik som nå i desemeber, søvnen min har blitt betydelig dårlige, mer vondt i hode igjen og litt mindre energi. Så dette hjelper på min søvn og migrene. Kan merke betydelig endring i smerte om jeg bader mens migrenen står på. Det er ingen mirakelkur, men den gir kroppen såpass ro at søvnen min er bedre. Det tenker jeg å utforske videre. Så har jeg meldt meg opp til rolig yoga, med fokus på pust fra året av. Veldig glad for at jeg er såpass friskere nå at det er et håp om å få til. Alle må finne sin vei, min er ikke din. Likevel jeg har troa på at nervesystemet til oss syke er veldig ustabilt, og vil gjøre vår sykdom verre. Anonymkode: 443ab...137 Ja sant det. Jeg har migrene også. Men nesten utelukkende hormonell migrene da. Men jeg trodde migrene var en nevrologisk sykdom, og forstår ikke helt hvordan jeg skal kunne tenke eller «roe» meg for å unngå anfall, når de er så fysisk basert…? Anonymkode: 987ec...7fc 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2025 #108 Skrevet 25. desember 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja sant det. Jeg har migrene også. Men nesten utelukkende hormonell migrene da. Men jeg trodde migrene var en nevrologisk sykdom, og forstår ikke helt hvordan jeg skal kunne tenke eller «roe» meg for å unngå anfall, når de er så fysisk basert…? Anonymkode: 987ec...7fc Det er en nevrologisk sykdom, men hvorfor får vi en sykdom? Jo for noe i kroppen ikke er bra. Hvorfor? Vi vet ikke alt enda, men vi vet at kroppen er 1 maskin og når noe ikke virker som den skal sender den varsler. Min migrene påvirkes av mitt liv, også hormoner. Når man har mindre stress, bedre kosthold, god søvn så virker både hormoner, og nervesystem bedre. Det kan redusere migrenen. Det er også forskere som forsker på migrenen enige om. Ja, det er en fysisk sykdom, men vi skal ikke glemme at psykisk og fysisk sitter sammen. For vår kropp er det en og samme ting, selv om helsevesenet deler dette opp i somatisk og psykisk sykdommer i 2 forskjellige ting. Hjernen og kroppen vår henger sammen, og er ett. Selv om vi deler det inn som to forskjellige ting i helsevesenet. Anonymkode: 443ab...137 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2025 #109 Skrevet 25. desember 2025 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Nei tror ikke bare vagus øvelser er magisk for dette. Men å «rewire» nervesystemet skal visst være greia😅 hva nå det betyr Anonymkode: 987ec...7fc Rewire som i omprogrammere? Jeg ser mange likhetstrekk mellom hypnose, meditasjon og omprogrammering av hjernen. Anbefaler deg å høre noen norske podcaster om dette. Både Leger om livet og Pimp science har hatt gode episoder med hjerneforskere. Det handler om å gjøre endringer i det ubevisste nervesystemet. Stress vil jo i mange tilfeller viser seg som fysiske symptomer. Det samme med smerter, det er fysisk, men de kan komme av et overaktivt nervesystem som reagerer feil ved å tro at man er i fare når man ikke er det. Hjernen styrer alt som skjer i kroppen, så det er ikke vanskelig å tenke seg at det er en sammenheng. Det samme med angst egentlig, du føler på en fare, antagelig ut fra erfaringer som hjernen har gjort. Du får fysiske symptomer, i mange tilfeller likt hjerteinfarkt. Endring i nervesystemet ikke nødvendigvis noe du klarer å fikse på egen hånd, men bør kanskje gjøres sammen med en behandler som vet hva som må til. En av behandlerne som ble nevnt i en podcast der deltakeren hadde ME var Ellen Flø Skagen som hadde online behandling i grupper. Og ikke minst ble det sagt, man må få endret mønstrene i hjernen før man prøver seg på noe fysisk som sender en rett tilbake til senga og utmattelse. Anonymkode: 2fff9...9c7
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2025 #110 Skrevet 25. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 21.12.2025 den 11.45): At nervesystemregulering kan fikse ME? Anonymkode: d178a...ce2 Det er ikke en kur for ME, men nervesystemregulering er viktig for alle kronisk syke uansett sykdom. Også hos friske for å forebygge kronisk sykdom. Et dysregulert nervesystem vil gi en rekke symptomer og forhindre tilfriskning - og ME påvirker nervesystemet veldig. Så det er én ting man kan gjøre med ME. Det er ikke hele løsningen, men for noen er det kanskje den siste brikka. hilsen ME-syk! Anonymkode: a3aad...4de
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2025 #111 Skrevet 25. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 21.12.2025 den 10.45): Som sagt kronisk sjukdom. Kopierer inn svaret mitt til en annen her skjønner det tar lang tid, men jeg skjønner ikke helt hvordan man bruker det for kronisk sykdom, helt konkret. Hvis man ikke skal «jobbe kogntnivt» med traumer og tanker og følelser. Jeg brukte mye meditasjon og yoga og pust og slikt før, og det funka jo gull for å regulere stress og følelser i hverdagen. Men når man er kronisk syk er det jo noe helt annet. Men de sier likevel at det er et dysregulert fastlåst nervesystem i bunn som Er «årsaken», at det skaper reell sykdom. Så da blir jo metoden litt annerledes slik jeg ser det, det funker ikke lenger å meditere eller regulere seg i stressa situasjon, for dette er noe annet og sykdom og mer fastlpst defor jeg lurer hvordan man bruker dette for å bli frisk fra sykdom hva er det man skal «rewire» da? Anonymkode: 987ec...7fc Kjøp deg boka til Dr.Five. Det står ganske godt forklart der. Hvorfor mener du at det du gjorde før er så annerledes nå som syk ? Det er mye av det du gjorde,som fortsatt gjelder nå. Tankene dine,hodningene kan danne nye nervebaner ,slik at hjernen får positive assosiasjoner til ting istedenfor negative . Dette vil i praksis si at den slutter å sende faresignaler i form av sykdomssymptomer. Disse sykdomssymptomene kan vise seg i hormonsystemet, immunsystemet og nervesystemet. Altså en uendelig liste med symptomer og plager. Anonymkode: a5212...155
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2025 #112 Skrevet 25. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 22.12.2025 den 13.49): Men det vil jo ikke endre følelsene eller den reelle oppfatningen man har om at man er stygg da. ang andre symptomer, teorien er vel ikke at de er psykiske, men at man ved gjentatte ulike belastninger, de være seg fysiske eller emosjonelt så blir nervesystemet dysregulert og kan skape en hel haug av symptomer og dysfunksjon. Men jeg syns det er vanskelig å forstå det helt og å videre forstå hvordan man jobber med å endre en slik type dysregulering Anonymkode: 987ec...7fc Du høres forresten autistisk ut. Sjekk det ut. Det kan også gi masse plager. Jeg tenker at du burde sjekke ut : Autisme Kosthold (intoleranser,lekktarm, Sibo, Ibs ) Nevroplastisk trening Hormonbehandling med bioidentiske hormoner (jeg regner med du er kvinne- og om du er 40+ så er dette muligens aktuelt ) Gå til privat gynekolog med spesiell kompetanse på overgangsalder. Begynn sakte og pent med hormoner slik at du slipper bivirkninger i tilvenningsfasen. Og : Slapp av !! Du overtenker og grubler altfor mye. Det er med på å opprettholde ditt dysregulerte nervesystem. Anonymkode: a5212...155 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2025 #113 Skrevet 25. desember 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Rewire som i omprogrammere? Jeg ser mange likhetstrekk mellom hypnose, meditasjon og omprogrammering av hjernen. Anbefaler deg å høre noen norske podcaster om dette. Både Leger om livet og Pimp science har hatt gode episoder med hjerneforskere. Det handler om å gjøre endringer i det ubevisste nervesystemet. Stress vil jo i mange tilfeller viser seg som fysiske symptomer. Det samme med smerter, det er fysisk, men de kan komme av et overaktivt nervesystem som reagerer feil ved å tro at man er i fare når man ikke er det. Hjernen styrer alt som skjer i kroppen, så det er ikke vanskelig å tenke seg at det er en sammenheng. Det samme med angst egentlig, du føler på en fare, antagelig ut fra erfaringer som hjernen har gjort. Du får fysiske symptomer, i mange tilfeller likt hjerteinfarkt. Endring i nervesystemet ikke nødvendigvis noe du klarer å fikse på egen hånd, men bør kanskje gjøres sammen med en behandler som vet hva som må til. En av behandlerne som ble nevnt i en podcast der deltakeren hadde ME var Ellen Flø Skagen som hadde online behandling i grupper. Og ikke minst ble det sagt, man må få endret mønstrene i hjernen før man prøver seg på noe fysisk som sender en rett tilbake til senga og utmattelse. Anonymkode: 2fff9...9c7 Ja, der er jo disse sine teorier jeg har lest,blant annet. Men skjønner ikke hvordan man gjør dette i praksis, når det er det er fysisk sykdom og hva og hvorfor nervesystemet / hjernen skal beskytte meg fra og disse «erfaringene», hva de bygger på 😅 Anonymkode: 987ec...7fc 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2025 #114 Skrevet 25. desember 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du høres forresten autistisk ut. Sjekk det ut. Det kan også gi masse plager. Jeg tenker at du burde sjekke ut : Autisme Kosthold (intoleranser,lekktarm, Sibo, Ibs ) Nevroplastisk trening Hormonbehandling med bioidentiske hormoner (jeg regner med du er kvinne- og om du er 40+ så er dette muligens aktuelt ) Gå til privat gynekolog med spesiell kompetanse på overgangsalder. Begynn sakte og pent med hormoner slik at du slipper bivirkninger i tilvenningsfasen. Og : Slapp av !! Du overtenker og grubler altfor mye. Det er med på å opprettholde ditt dysregulerte nervesystem. Anonymkode: a5212...155 Tviler på at man får autisme sånn her sånn plutselig som godt voksen 😅 men symptomene jeg har fått av long covid og ME er høyst merkelige og ekstremt i hjernen ja. Var overhode ikke sånn som dette før jeg ble syk. Ja har vært innom tanken med perimeno, og forsøkt litt, men har så alvorlig MCAS og ME at jeg ikke tåler en millimeter av noe. hele dennne tråden handler jo om At jeg har sjekka ut dette med nevroplastisk arbeid, men ikke skjønner hvordan jeg skal bruke det i min situasjon. Ja jeg overtenker det her, men det er fader ikke rart når man blir så akutt ekstremt sinnsykt merkelig syk😅 Anonymkode: 987ec...7fc 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2025 #115 Skrevet 25. desember 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, der er jo disse sine teorier jeg har lest,blant annet. Men skjønner ikke hvordan man gjør dette i praksis, når det er det er fysisk sykdom og hva og hvorfor nervesystemet / hjernen skal beskytte meg fra og disse «erfaringene», hva de bygger på 😅 Anonymkode: 987ec...7fc Vet du hva som utløste din ME? Hvilken fysisk sykdom tenker du da? Utmattelse, IBS? Noe annet? Har du f.eks. hørt om nervøs mage? Psyken gir utslag på magens fysiske funksjon? Nervesystemets funksjon stammer fra jeger og sankertiden der det var nødvendig for å beskytte for fare. I dag lever vi på en annen måte med mindre behov for beskyttelse, men nervesystemet fungerer likt. Hvis ME for eksempel er utløst av en infeksjon kan nervesystemet bli opphengt i at du må hvile deg frisk selv om infeksjonen, som var grunnen til behovet for hvile er over. Du må omprogrammere hjernen til å forstå at faren er over og at hvile ikke lengre er nødvendig for deg, at kroppen nå fungerer som vanlig. Har du prøvd noe behandling da? Eller tenker du at du skal fikse dette selv? Per i dag er det vel flest private som driver med slikt. Det offentlige blir jo saksøkt hvis de bruker ressurser på noe som noen oppfatter som eksperimentelt, fordi de er redd for å ikke få behandling selv. Trist hvis dette er noe som kunne virket siden stress og utmattelse er den nye folkesykdommen. Anonymkode: 2fff9...9c7 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2025 #116 Skrevet 26. desember 2025 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Det er en nevrologisk sykdom, men hvorfor får vi en sykdom? Jo for noe i kroppen ikke er bra. Hvorfor? Vi vet ikke alt enda, men vi vet at kroppen er 1 maskin og når noe ikke virker som den skal sender den varsler. Min migrene påvirkes av mitt liv, også hormoner. Når man har mindre stress, bedre kosthold, god søvn så virker både hormoner, og nervesystem bedre. Det kan redusere migrenen. Det er også forskere som forsker på migrenen enige om. Ja, det er en fysisk sykdom, men vi skal ikke glemme at psykisk og fysisk sitter sammen. For vår kropp er det en og samme ting, selv om helsevesenet deler dette opp i somatisk og psykisk sykdommer i 2 forskjellige ting. Hjernen og kroppen vår henger sammen, og er ett. Selv om vi deler det inn som to forskjellige ting i helsevesenet. Anonymkode: 443ab...137 Ja jeg er jo i utg punktet enig i dette. Hele organismen vår påvirker hverandre. Men det fysiske påvirker jo dermed også det psykiske. Jeg forstår fortsatt ikke «hva» og hvordan jeg konkret skal finne ut hva jeg skal jobbe med av tanker følelser traumer for å slippe ut av det helvete jeg er i da. Blir jo bare sykere av å prøve skjønne hvilke følelser opplevelser minner som evt har gjort meg syk og hvordan adressere det, når man samtidig er så alvorlig fysisk syk og hele nåværende situasjon er et levende traume. Er det her disse «fysiske» øvelsene i seg selv skal kunne hjelpe da, uten at man må jobbe kognitivt? Det er så utfordrende for meg siden jeg er blitt så rammet i hjernen. Anonymkode: 987ec...7fc 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2025 #117 Skrevet 26. desember 2025 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Vet du hva som utløste din ME? Hvilken fysisk sykdom tenker du da? Utmattelse, IBS? Noe annet? Har du f.eks. hørt om nervøs mage? Psyken gir utslag på magens fysiske funksjon? Nervesystemets funksjon stammer fra jeger og sankertiden der det var nødvendig for å beskytte for fare. I dag lever vi på en annen måte med mindre behov for beskyttelse, men nervesystemet fungerer likt. Hvis ME for eksempel er utløst av en infeksjon kan nervesystemet bli opphengt i at du må hvile deg frisk selv om infeksjonen, som var grunnen til behovet for hvile er over. Du må omprogrammere hjernen til å forstå at faren er over og at hvile ikke lengre er nødvendig for deg, at kroppen nå fungerer som vanlig. Har du prøvd noe behandling da? Eller tenker du at du skal fikse dette selv? Per i dag er det vel flest private som driver med slikt. Det offentlige blir jo saksøkt hvis de bruker ressurser på noe som noen oppfatter som eksperimentelt, fordi de er redd for å ikke få behandling selv. Trist hvis dette er noe som kunne virket siden stress og utmattelse er den nye folkesykdommen. Anonymkode: 2fff9...9c7 Ja,covid. Ble verre for hver infeksjon og etter tredje gangen fikk jeg alvorlig grad. Det er jo ikke bare «utmattelse», det er helt sinnsykt syke hjerne, kognitive, nevrologiske, mentale og sensoriske og dysautonomiske symptomer som har preget meg. Ble helt merkelig dårlig og «mista» helt meg selv. jeg har prøvd psykologer og psykiske medisiner, men ble jo bare verre og verre av alt og nå er jeg så dårlig at jeg ikke tåler eller klarer samtaler en gang. Det har virkelig ikke vært mulig å «snakke» dette vekk med terapi. Kanskje mest av alt fordi jeg ble helt gæren i huet av denne sykdommen. Fikk jo ME diagnose etterhvert da og mer fokus på det fysiske gale. Men så er jeg så dårlig at jeg ikke tåler medisiner eller tilskudd for det heller, og så baller det på seg og nå er jeg traumatisert av å ligge innesperra å bære så syk. så derfor har jeg piggene litt ute men tenker og lurer kanskje på om disse nervesystem og nevroplastisk er noe annet enn «psykisk» behandling, men det jeg ikke skjønner helt da. Anonymkode: 987ec...7fc 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2025 #118 Skrevet 26. desember 2025 Jeg vil anbefale deg et prøveabonnement på Podimo. Der er det en relativt ny episode av Pimp Science med en som har vært i samme situasjon som deg, utmattelse fra long covid. Han har også hatt IBD, fått en depresjon og prøv elektrosjokkterapi, så han har vært skikkelig syk. Som han sier, han liker ikke betegnelsen å jobbe med det psykiske, men foretrekker nevroplastisk. Episoden heter "Hvordan bli frisk fra Kronisk Fatigue". Behandlingen er ikke vanlig samtaleterapi nei. Om du har energi kan jeg også anbefale deg å se Harald og sytpavene på VGTV, der viser de noen av metodene som brukes. De er relativt like. Anonymkode: 2fff9...9c7
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2025 #119 Skrevet 26. desember 2025 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ja,covid. Ble verre for hver infeksjon og etter tredje gangen fikk jeg alvorlig grad. Det er jo ikke bare «utmattelse», det er helt sinnsykt syke hjerne, kognitive, nevrologiske, mentale og sensoriske og dysautonomiske symptomer som har preget meg. Ble helt merkelig dårlig og «mista» helt meg selv. jeg har prøvd psykologer og psykiske medisiner, men ble jo bare verre og verre av alt og nå er jeg så dårlig at jeg ikke tåler eller klarer samtaler en gang. Det har virkelig ikke vært mulig å «snakke» dette vekk med terapi. Kanskje mest av alt fordi jeg ble helt gæren i huet av denne sykdommen. Fikk jo ME diagnose etterhvert da og mer fokus på det fysiske gale. Men så er jeg så dårlig at jeg ikke tåler medisiner eller tilskudd for det heller, og så baller det på seg og nå er jeg traumatisert av å ligge innesperra å bære så syk. så derfor har jeg piggene litt ute men tenker og lurer kanskje på om disse nervesystem og nevroplastisk er noe annet enn «psykisk» behandling, men det jeg ikke skjønner helt da. Anonymkode: 987ec...7fc Du er veldig opptatt av traume, men sykdommen din ble jo utløst av noe helt annet som du beskriver. Det er ikke bestandig det er traume, men nervesystemet er i ubalanse likevel. Derfor starte med en og en ting, ikke noe utmattende, men noe som kan gi balanse til slutt. Det vil ta tid, først må du finne ut hva du kan gjøre uten å ta opp all din energi. Du leter etter begrunnelse, dropp det. Start med at nå skal jeg endre dette. F.eks søvn da, eller noen enkle pusteøvelser. Anonymkode: 443ab...137 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2025 #120 Skrevet 27. desember 2025 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Du er veldig opptatt av traume, men sykdommen din ble jo utløst av noe helt annet som du beskriver. Det er ikke bestandig det er traume, men nervesystemet er i ubalanse likevel. Derfor starte med en og en ting, ikke noe utmattende, men noe som kan gi balanse til slutt. Det vil ta tid, først må du finne ut hva du kan gjøre uten å ta opp all din energi. Du leter etter begrunnelse, dropp det. Start med at nå skal jeg endre dette. F.eks søvn da, eller noen enkle pusteøvelser. Anonymkode: 443ab...137 Ja sant. Du har rett i det. Men « de» sier jo at de som får sykdom utløst sånn at feks covid så er det underliggende traumer som er den egentlige årsaken 😅til at nervesystemer er dysregulert. Og jeg hadde mye stress og belastning fra før og traumatiske og vanskelige følelser og har fått traume reaksjon på å være så syk og isolert så lenge. Så da begynner jeg å spinne da. Hvordan man skal løse det. For jeg blir bare verre. har jo jobba intenst med de du nevner . Men blir bare verre. Og finner ingenting som hjelpe. Da blir man desperat da😅 men jeg håper og tenker du har rett, men hvordan kan nervesystemet bli dysregulert av sånt noe fysisk da og hvorfor /hvorsan skal det da hjelpe å jobbe med følelser og tanker? Og hvilke ting er det man skal «jobbe» med? Anonymkode: 987ec...7fc 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå