Gå til innhold

Jobbe med nervesystemet

Fremhevede innlegg

Skrevet
Daria skrev (12 timer siden):

Men har du snakket med lege/behandler eller på annet vis prøvd å søke profesjonell hjelp med dette? Jeg ville begynt der heller enn å famle i blinde på egen hånd, det kan fort gjøre mer skade enn gavn.

Jeg vil høre hvordan andre likesinnede jobber med det. Føler som sagt at når jeg leser meg opp fra de som driver med dette at det er så svevende og svada 

Anonymkode: 987ec...7fc

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg vil høre hvordan andre likesinnede jobber med det. Føler som sagt at når jeg leser meg opp fra de som driver med dette at det er så svevende og svada 

Så du tror ikke på det, og ønsker bevis fra andre at det var svada? 

Anonymkode: 443ab...137

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Sykdom og plager - og hva man har nytte av i den forbindelse - er veldig individuelt. Særlig når man ikke har (eller ikke ønsker å oppgi) en klar og konkret diagnose, da er det vanskelig både å finne likesinnede og få gode, velegnede råd. Jeg får lite ut av å lese generelle, "hjelpsomme" bøker (svevende og svada er ofte bare forbokstaven...) eller diskutere med folk som tror de har sett lyset både på egne og andres vegne (uten å egentlig vite eller skjønne så mye om hva mine plager går ut på) - jeg trenger at fagfolk som kjenner meg kan si at "Jeg tror at akkurat dette kan være nyttig for deg nå fordi...".

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Så du tror ikke på det, og ønsker bevis fra andre at det var svada? 

Haha, ja det kan du si. Nei ville jo høre fra de som har skjønt det og brukt det og fått det til og fått effekt da. Hvordan de har gjort det.   😅

• Liker 1
Skrevet
Daria skrev (23 minutter siden):

Sykdom og plager - og hva man har nytte av i den forbindelse - er veldig individuelt. Særlig når man ikke har (eller ikke ønsker å oppgi) en klar og konkret diagnose, da er det vanskelig både å finne likesinnede og få gode, velegnede råd. Jeg får lite ut av å lese generelle, "hjelpsomme" bøker (svevende og svada er ofte bare forbokstaven...) eller diskutere med folk som tror de har sett lyset både på egne og andres vegne (uten å egentlig vite eller skjønne så mye om hva mine plager går ut på) - jeg trenger at fagfolk som kjenner meg kan si at "Jeg tror at akkurat dette kan være nyttig for deg nå fordi...".

Jeg har skrevet hva som er diagnosen min (ME). Men jeg baler jo rundt med hva ME egentlig er og hvor stor rolle følelser og traumer spiller inn i dette og dette med at det er et dysregulert nervesystem i bunn, som er årsaken for at man feks har ikke tålt virus belastning osv. Uansertt er det jo så mange som mener dette og som også hevder det hjelper. Jeg bare forstår ikke hvordan jeg konkret skal jobbe med det i praksis.

Har mista tillit til konvensjonelle behandlere da de enten tenker bare psykisk vanlig behandling og terapi eller bare rent medisinsk, så merker jo derfor at jeg tiltrekkes av denne hybrid tankegangen . Dette er en så sjuk sykdom som er vanskelig å få ordnentlig hjelp med og man må nøste veldig mye selv.
Men ja, det blir veldig svevende og vanskelig å skjønne hvordan man skal bruke det 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Haha, ja det kan du si. Nei ville jo høre fra de som har skjønt det og brukt det og fått det til og fått effekt da. Hvordan de har gjort det.   😅

Men du kan jo se på kroppen din som en helhet og ikke kroppsdel for kroppsdel. 
Når vi blir syke er det noe som skjer i kroppen vår, alle celler, alle funksjoner i kroppen samarbeider med hverandre hele tiden. 
Når vi blir syke er det noe som ikke fungerer som det skal. 
Dette gjelder all sykdom, også kreft. 
Det å forstå dette kan gjøre mye for sykdommen din. 
For meg har det gjennom flere år vært problematisk med søvn, jeg har aldri prioritert søvn, så kosthold alltid spist hva jeg vil, og jeg har i tillegg hatt skyhøyt stress. 
Jeg har i tillegg en medfødt sykdom som ingen fant ut av før jeg var godt voksen, som har har blitt tatt hensyn til, pluss vokst opp i et voldelig hjem. 
Det er ikke kun traume mitt som gjør at jeg er det jeg er i dag. 
Man skal heller ikke gjøre alt på engang. 
Jeg begynte med søvn for 1 år siden, la meg 23 hver dag uansett. Det var min begynnelse, så har jeg sakte implementert en ny rutine ting når jeg har fått på plass en ting. 
Nå jobber jeg med å stå opp ved 08 tiden, og jeg bader hele året minst 2 ganger i uken. 
Neste år skal jeg gjøre noe med kostholdet og trene yoga 2 ganger i uken. 
Jeg tar forsiktige steg, og jeg merker at jeg for første gang klarer å hvile noen minutter i løpet av en dag. Jeg har pots, så dermed har jeg uregulert puls og blodtrykk, men dette har stabilisert seg en del med disse små endringene jeg gjør. 
Derfor burde du lese boken Hele deg, den handler om hele kroppen vår, og hva som skjer ved sykdom. Så kanskje det kan være lettere å forstå litt hva som skjer i kroppen. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg har heller aldri forstått meg på dette. Det er jo bare selvfølgeligheter? Ting man allerede gjør. Opplever man helseproblemer så strammer man selvfølgelig inn på ting som skaper stress, man spiser sunnere, sørger for god søvnhygiene, tenker gjennom livet sitt og leter etter småting som bør endres, jobber med lykkefølelsen osv. Alle ansvarlige voksne gjør jo uansett dette, så jeg skjønner ikke hvordan det er mulig å selge dette som nyheter. Jeg lar meg stadig imponere av hvor dyktige mange kapitalister er til å selge sand i Sahara. 

Anonymkode: 45d96...0a1

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har ikke hatt fysisk sykdom, men hadde et høyaktivert nervesystem for noen måneder siden, som førte til insomnia, panikkanfall, kraftige muskelsmerter og hodepine. Jeg saumfarte nettet for teknikker for å roe ned nervesystemet. Her er det jeg fant som fungerte for meg:

- Å le, selv om det noen ganger var forced laughter. 

- Humming, spesielt fra «dypt nede i magen»

- Bevegelser som løsnet opp kroppen. Riste på armer og bein, hode, sirkelbevegelser med hoftene. «Løs» dansing. 

- Teknikker for å komme i kontakt med «her og nå» - høre etter hvilke lyder jeg kunne høre, hva jeg kunne se, hva jeg kunne kjenne mot huden, hva jeg ev kunne smake og lukte. (Hørselssansen hjalp meg mest følt jeg). 

- Å puste med magen

- Å bevege øynene fram og tilbake. 

- Lange klemmer og kroppskontakt. Ev egenmassasje. Varme dusjer. 

- Å henge fremover med overkroppen og svinge den frem og tilbake  

- Tøying og strekking kombinert med dyp pust. Kjevestrekk. 

Også tok jeg sovepiller/antihistaminer en periode for å få nok søvn. Nervesystemet mitt har vondt for å slappe av om jeg ikke sover nok. 

I tillegg hjalp det meg å lese bøker, for å lede tankene mine vekk fra den negative spiralen jeg hadde kommet inn i. 

Anonymkode: 2f1ea...dea

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men du kan jo se på kroppen din som en helhet og ikke kroppsdel for kroppsdel. 
Når vi blir syke er det noe som skjer i kroppen vår, alle celler, alle funksjoner i kroppen samarbeider med hverandre hele tiden. 
Når vi blir syke er det noe som ikke fungerer som det skal. 
Dette gjelder all sykdom, også kreft. 
Det å forstå dette kan gjøre mye for sykdommen din. 
For meg har det gjennom flere år vært problematisk med søvn, jeg har aldri prioritert søvn, så kosthold alltid spist hva jeg vil, og jeg har i tillegg hatt skyhøyt stress. 
Jeg har i tillegg en medfødt sykdom som ingen fant ut av før jeg var godt voksen, som har har blitt tatt hensyn til, pluss vokst opp i et voldelig hjem. 
Det er ikke kun traume mitt som gjør at jeg er det jeg er i dag. 
Man skal heller ikke gjøre alt på engang. 
Jeg begynte med søvn for 1 år siden, la meg 23 hver dag uansett. Det var min begynnelse, så har jeg sakte implementert en ny rutine ting når jeg har fått på plass en ting. 
Nå jobber jeg med å stå opp ved 08 tiden, og jeg bader hele året minst 2 ganger i uken. 
Neste år skal jeg gjøre noe med kostholdet og trene yoga 2 ganger i uken. 
Jeg tar forsiktige steg, og jeg merker at jeg for første gang klarer å hvile noen minutter i løpet av en dag. Jeg har pots, så dermed har jeg uregulert puls og blodtrykk, men dette har stabilisert seg en del med disse små endringene jeg gjør. 
Derfor burde du lese boken Hele deg, den handler om hele kroppen vår, og hva som skjer ved sykdom. Så kanskje det kan være lettere å forstå litt hva som skjer i kroppen. 

Ja jeg har jo troa på at det er litt sånn. Syns bare det er vanskelig vite hva jeg skal gjøre konkret når behovet så alvorlig dårlig døgnet rundt og alt er galt og kroppen ikke tåler noe man putter i seg eller noe som helst. Føles vanskelig å finne den første brikken. Men ja da kanskje det er en «start» å bedrive mikro regulering da. Og ikke forvente noe effekt før om lenge. Ikke det at jeg forventer det skal kurere meg over natten, men savner å kunne kjenne noe som heler respons fra kroppen. Bare baler i blinde med en løpsk bananas kropp og forgifta hjerne 😅

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg har heller aldri forstått meg på dette. Det er jo bare selvfølgeligheter? Ting man allerede gjør. Opplever man helseproblemer så strammer man selvfølgelig inn på ting som skaper stress, man spiser sunnere, sørger for god søvnhygiene, tenker gjennom livet sitt og leter etter småting som bør endres, jobber med lykkefølelsen osv. Alle ansvarlige voksne gjør jo uansett dette, så jeg skjønner ikke hvordan det er mulig å selge dette som nyheter. Jeg lar meg stadig imponere av hvor dyktige mange kapitalister er til å selge sand i Sahara. 

Anonymkode: 45d96...0a1

Ja jeg føler alt de sier noe om er ting jeg gjorde veldig intuitivt før. Nå er jeg ekstremt syk. Og ja jeg er ikke fremmed for at nervesystemet mitt er på tur og kan ligge under her, men skjønner virkelig ikke hvordan jeg skal jobbe så spesifikt med det med min sykdom.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ja jeg har jo troa på at det er litt sånn. Syns bare det er vanskelig vite hva jeg skal gjøre konkret når behovet så alvorlig dårlig døgnet rundt og alt er galt og kroppen ikke tåler noe man putter i seg eller noe som helst. Føles vanskelig å finne den første brikken. Men ja da kanskje det er en «start» å bedrive mikro regulering da. Og ikke forvente noe effekt før om lenge. Ikke det at jeg forventer det skal kurere meg over natten, men savner å kunne kjenne noe som heler respons fra kroppen. Bare baler i blinde med en løpsk bananas kropp og forgifta hjerne 😅

Det er vel det som er problemet til oss syke at vi ønsker så veldig bedring kjapt at vi på en måte "løper" raskt tempo videre for å få resultater. 
Og det er ingen som forstår dette mer enn meg altså, har hatt alvorlig kronisk migrene i et tiår. 
Men jeg tror kroppen min ikke klarer å følge med om jeg ikke tar babyskritt og tilpasser etter form. Og det er kanskje enda viktigere med me for du har alvorlig fatigue, så mye på engang vil jo bare trigge dette. 
Det er ingen fasit, du må finne din vei. 
Men små endringer, kan gjøre en enorm forskjell til sist. Håper du finner en vei ♥️

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er vel det som er problemet til oss syke at vi ønsker så veldig bedring kjapt at vi på en måte "løper" raskt tempo videre for å få resultater. 
Og det er ingen som forstår dette mer enn meg altså, har hatt alvorlig kronisk migrene i et tiår. 
Men jeg tror kroppen min ikke klarer å følge med om jeg ikke tar babyskritt og tilpasser etter form. Og det er kanskje enda viktigere med me for du har alvorlig fatigue, så mye på engang vil jo bare trigge dette. 
Det er ingen fasit, du må finne din vei. 
Men små endringer, kan gjøre en enorm forskjell til sist. Håper du finner en vei ♥️

Takk:) ja, hadde man bare visst «hva» man skal endre så 😅 tusen takk ❤️

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Takk:) ja, hadde man bare visst «hva» man skal endre så 😅 tusen takk ❤️

Det kan kanskje boka jeg anbefaler hjelpe deg? 
Den hjelper meg med å se hva jeg må gjøre, den var en ååå så klart. Nå er ikke alle meg, men kanskje verdt et forsøk? 

Skrevet

Jeg jobber som nevrorefleksolog og dermed masse med å regulere folks nervesystem. Det er IKKE sånn at kroniske lidelser magisk forvinner av vagusbehandling eller å roe vagus selv (sjekk instaen til Annette Løno for gratis tips). 
Det påvirker mye, for når kroppen er i balanse retter den opp mye på egen hånd. Alle ting blir verre når nervesystemet er dysregulert, men alt blir ikke automatisk borte ved regulering.

Bare for å ikke gi deg falske forhåpninger.

Jeg leste ikke alle sidene, men ville nok også gått all in på kosthold samtidig som jeg satset på pusteøvelser og/eller kalde dusjer.

Anonymkode: 879f8...1c4

• Liker 2
Skrevet

Så nå at du har ME, da er neppe kalde dusjer å anbefale! ME virker ikke å kun være én ting, folk er veldig forskjellige ved ME, og det må være noe mer enn dysregulert nervesystem, vi kommer ikke særlig langt med vagusbehandling på ME-pasienter, dessverre, selv om jeg vet om noen som har blitt mye bedre av behandling. Men jeg er ærlig når folk ringer og spør om jeg kan hjelpe dem med ME, jeg vil ikke ta det på meg, for sjansen for at det ikke hjelper er for stor. Har prøvd tre ganger uten resultat. Og vår behandling pleier å virke fort, så styrer heller unna. Dessverre! 😐

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg jobber som nevrorefleksolog og dermed masse med å regulere folks nervesystem. Det er IKKE sånn at kroniske lidelser magisk forvinner av vagusbehandling eller å roe vagus selv (sjekk instaen til Annette Løno for gratis tips). 
Det påvirker mye, for når kroppen er i balanse retter den opp mye på egen hånd. Alle ting blir verre når nervesystemet er dysregulert, men alt blir ikke automatisk borte ved regulering.

Bare for å ikke gi deg falske forhåpninger.

Jeg leste ikke alle sidene, men ville nok også gått all in på kosthold samtidig som jeg satset på pusteøvelser og/eller kalde dusjer.

Nei tror ikke bare vagus øvelser er magisk for dette. Men å «rewire» nervesystemet skal visst være greia😅 hva nå det betyr 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Det kan kanskje boka jeg anbefaler hjelpe deg? 
Den hjelper meg med å se hva jeg må gjøre, den var en ååå så klart. Nå er ikke alle meg, men kanskje verdt et forsøk? 

Ja kanske det:) føler jeg har sløsa så mye på magiske bøker og oppskrifter haha

Men tar den for seg litt mer konkret ?

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ja kanske det:) føler jeg har sløsa så mye på magiske bøker og oppskrifter haha

Men tar den for seg litt mer konkret ?

Den går veldig dypt inn å forklarer hva som skjer i kroppen ved sykdom, jeg er ikke ferdig lest den enda.
Allerede nå forstår jeg mer av kroppen min, og hva jeg må hjelpe den med for å "reparere" seg selv. Dette er ikke en typisk selvhjelpsbok, men mer en fakta bok om hvordan hele kroppen er ett og ikke slik helsevesenet ser på oss: dette er en lege som har skrevet. Det står ikke kun om nervesystemet, men altså hele kroppen vår og hva som skjer ved sykdom og hva som skjer når vi hjelper den med å bli frisk ved å ta noen gode valg. Lest mange bøker tidligere, men denne var en som passet meg og ikke skrev bare du må gjøre sånn så blir det bra. 

Skrevet

Dette er kun gamle metoder med litt nye begreper. Det er mange som vil tjene penger på kronisk syke mennesker. Regulering av vagusnerven, nevroplastisk trening og -regulering, smerte-reprosesseringsteknikker, osv osv, det er keiserens nye klær og med nye ord. Tidligere har dette gått i sirkler i visse behandlingskretser, bl.a som Lightning Process.

Det som er nytt er at mer av behandlingsapparatet har tatt i bruk enkelte av metodene, slik som bl.a ble vist i Harald Eias serie om smerte fra i høst. Også ved minst et offentlig rehabiliteringssenter blir deler av dette benyttet. Der får man beskjed om at «du skal ikke tenke at du er syk» og «du skal ikke tenke at du har smerter», «du skal leve som normalt og trosse smertene». Dette er gammelt nytt, absolutt ikke ny forskning, og hjelper kun for dem som faktisk har fastlåste og massivt sensitiverte smertemønstre i hjernen- ikke smerter ved sykdom og andre tilstander. Mange blir lurt. Beklager. Det får forøvrig hellet ikke an å skille mellom pasienter som kan nyttiggjøre seg dette, og andre smertepasienter. Det er moter som regenereres også i behandlingsverdenen, og dette er en slik mote.

Anonymkode: c7c0d...629

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei tror ikke bare vagus øvelser er magisk for dette. Men å «rewire» nervesystemet skal visst være greia😅 hva nå det betyr 

Det betyr å jobbe nevroplastisk. Hør på podcasten Tell me about your pain, eller kjøp den fantastiske boka The Way Out av Alan Gordon. Veldig bra som lydbok, forresten! Boka kommer til å endre livet dit!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...