AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #41 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): "Når kroppen sier nei" av Gabor Mate skriver mye om denne koblingen mellom følelser, kropp og autoimmune sykdommer. I tillegg til rusavhengighet og ADHD. Anonymkode: 2d382...674 Ja men hvis det først har blit sykdom da. Da er det jo ikke noe psykisk eller følelses messig som gjør at man har det rent fysiske sykdommsmessige. Og da må man jo «jobbe med nervsystemet» på en annen måte? Man blir jo ofte syk som et resultat av mange faktorer og ikke en spesifikk ting man kan jobbe med kogntnivt linsom Anonymkode: 987ec...7fc
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #42 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja men hvis det først har blit sykdom da. Da er det jo ikke noe psykisk eller følelses messig som gjør at man har det rent fysiske sykdommsmessige. Og da må man jo «jobbe med nervsystemet» på en annen måte? Man blir jo ofte syk som et resultat av mange faktorer og ikke en spesifikk ting man kan jobbe med kogntnivt linsom Anonymkode: 987ec...7fc Man må kanskje gjøre en grundigere jobb for å resette nervesystemet, men det er i bunn og grunn samme arbeid; lære seg å være autentisk, ikke gå på akkord med seg selv, spise og leve sunt, uttrykke følelser på en sunn måte, ikke ha folk i livet ditt som vil deg noe vondt, leve langsommere, hvile slik at kroppen virkelig kobler av og slapper helt av. Det er lettere sagt enn gjort. Anonymkode: 2d382...674 5
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #43 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Man skulle jo tro at de i så fall har noe forskningsmessig å komme med, som også inkluderte spesifikke teknikker? Anonymkode: 170eb...65b Du får lese "Når kroppen sier NEI!" av Gabor Mate. Er noen år siden jeg leste den, men han viser til mye forskning som viser at regulering av følelser og nervesystemet (eller mangel på sådan) står bak autoimmune sykdommer, rusavhengighet, adhd, utbrenthet m.m. Jeg er ikke forsker så jeg kan bare si at det "føles riktig" - det som står i boka. Anonymkode: 2d382...674 5
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #44 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du får lese "Når kroppen sier NEI!" av Gabor Mate. Er noen år siden jeg leste den, men han viser til mye forskning som viser at regulering av følelser og nervesystemet (eller mangel på sådan) står bak autoimmune sykdommer, rusavhengighet, adhd, utbrenthet m.m. Jeg er ikke forsker så jeg kan bare si at det "føles riktig" - det som står i boka. Anonymkode: 2d382...674 Men heller ikke han, eller noen av de andre, mener at kun øvelser for nervesystemregulasjon er nok til å bli frisk fra dette, som er det TS har oppfattet og tror. Dette ene og alene, vil selvsagt ikke kunne snu kronisk sykdom. Det er en kompleks sammensetning av ubderliggende årsaker og fysiske manifesteringer som konsekvens, og hjernen, følelsene og kroppen blir alle påvirket av hverandre. Traumer, følelser og fysiske smerter må jo behandlet i sin helhet. Nytter ikke å ignorere traumene eller tankemønsterne og kun jobbe med nervesystemet alene - det blir som å kaste vannglass for å slokke en brann. Anonymkode: d178a...ce2 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #45 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men heller ikke han, eller noen av de andre, mener at kun øvelser for nervesystemregulasjon er nok til å bli frisk fra dette, som er det TS har oppfattet og tror. Dette ene og alene, vil selvsagt ikke kunne snu kronisk sykdom. Det er en kompleks sammensetning av ubderliggende årsaker og fysiske manifesteringer som konsekvens, og hjernen, følelsene og kroppen blir alle påvirket av hverandre. Traumer, følelser og fysiske smerter må jo behandlet i sin helhet. Nytter ikke å ignorere traumene eller tankemønsterne og kun jobbe med nervesystemet alene - det blir som å kaste vannglass for å slokke en brann. Anonymkode: d178a...ce2 Det er sant. Anonymkode: 2d382...674
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #46 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Du får lese "Når kroppen sier NEI!" av Gabor Mate. Er noen år siden jeg leste den, men han viser til mye forskning som viser at regulering av følelser og nervesystemet (eller mangel på sådan) står bak autoimmune sykdommer, rusavhengighet, adhd, utbrenthet m.m. Jeg er ikke forsker så jeg kan bare si at det "føles riktig" - det som står i boka. Anonymkode: 2d382...674 Du får si det til 2-åringen som får barneleddgikt. Anonymkode: 64961...555 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #47 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Man må kanskje gjøre en grundigere jobb for å resette nervesystemet, men det er i bunn og grunn samme arbeid; lære seg å være autentisk, ikke gå på akkord med seg selv, spise og leve sunt, uttrykke følelser på en sunn måte, ikke ha folk i livet ditt som vil deg noe vondt, leve langsommere, hvile slik at kroppen virkelig kobler av og slapper helt av. Det er lettere sagt enn gjort. Anonymkode: 2d382...674 Det er ting man kan gjøre hvisbmanner frisk , når man har svært alvorlig ME kan man ikke «ta tak i livet». Det ironiske er at for min del var alle disse tingene noe jeg jobbet aktivt med før jeg ble syk 😅 Anonymkode: 987ec...7fc 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #48 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Du får lese "Når kroppen sier NEI!" av Gabor Mate. Er noen år siden jeg leste den, men han viser til mye forskning som viser at regulering av følelser og nervesystemet (eller mangel på sådan) står bak autoimmune sykdommer, rusavhengighet, adhd, utbrenthet m.m. Jeg er ikke forsker så jeg kan bare si at det "føles riktig" - det som står i boka. Anonymkode: 2d382...674 Kan du si noe om hva han foreslår man skal gjøre? Hvordan man gjør det? jeg er ikke interessert i mer teori og ting som gir meg enda mer tankespiraler grubling og analyse av alt i livet mitt 😅 Anonymkode: 987ec...7fc 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #49 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Men heller ikke han, eller noen av de andre, mener at kun øvelser for nervesystemregulasjon er nok til å bli frisk fra dette, som er det TS har oppfattet og tror. Dette ene og alene, vil selvsagt ikke kunne snu kronisk sykdom. Det er en kompleks sammensetning av ubderliggende årsaker og fysiske manifesteringer som konsekvens, og hjernen, følelsene og kroppen blir alle påvirket av hverandre. Traumer, følelser og fysiske smerter må jo behandlet i sin helhet. Nytter ikke å ignorere traumene eller tankemønsterne og kun jobbe med nervesystemet alene - det blir som å kaste vannglass for å slokke en brann. Anonymkode: d178a...ce2 Det er vel det som er hele poenget da. At det er nervesystemet som er årsaken under og at det er det man må adressere isteder for masse kognitive tanke baserte greier Anonymkode: 987ec...7fc 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #50 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Du får si det til 2-åringen som får barneleddgikt. Anonymkode: 64961...555 Han nevner vel ikke at genetiske sykdommer ikke finnes. Anonymkode: 2d382...674
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #51 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er vel det som er hele poenget da. At det er nervesystemet som er årsaken under og at det er det man må adressere isteder for masse kognitive tanke baserte greier Anonymkode: 987ec...7fc Men det er jo traumene som er underliggende årsak. Det sier jo flere av disse andre også! Jeg forstår ikke hvor du får det fra at noen av dem sier at nervesystemregulering ene og alene er nok til å fikse kroniske sykdommer. Men i mitt første svar, svarte du med forståelse av det helt motsatte av hva jeg skrev. Så jeg mistenker jo at du kanskje har misforstått informasjonen du leser..? Anonymkode: d178a...ce2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #52 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Men det er jo traumene som er underliggende årsak. Det sier jo flere av disse andre også! Jeg forstår ikke hvor du får det fra at noen av dem sier at nervesystemregulering ene og alene er nok til å fikse kroniske sykdommer. Men i mitt første svar, svarte du med forståelse av det helt motsatte av hva jeg skrev. Så jeg mistenker jo at du kanskje har misforstått informasjonen du leser..? Anonymkode: d178a...ce2 Det er ikke traumer som er underliggende årsak for alle nei. Det mener ikke de heller. Eller det kan også være «fysiske» traumer som feks virus. Og poenget er uansett ikke at man må behandle eventuelle traumer. Men jobbe med nervesystemet. For det er jo muligens en sum av mange belastninger oppigjennom livet og ikke enkelt å finne et enkelt traume man kan behandle virker heller som det er du som ikke har satt deg inn i dette når det kommer til fysisk kronisk sykdom. Men er låst i et psykisk perspektiv hva er det jeg har skrevet som er helt motsatt og feil mener du? Anonymkode: 987ec...7fc
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #53 Skrevet 21. desember 2025 Dette var veldig trendy rundt 2010! Herregud, det var overalt innen helse-miljøet. Og så døde det brått, men nå er det plutselig tilbake igjen. Merkelig hvordan dette med trender fungerer. Anonymkode: 45d96...0a1 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #54 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Han nevner vel ikke at genetiske sykdommer ikke finnes. Anonymkode: 2d382...674 Det er ikke en genetisk sykdom. Det er en autoimmun sykdom. Det er en genetisk disposisjon for autoimmun sykdom. Uten den autoimmune reaksjonen får man ingen sykdom. Anonymkode: 64961...555 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #55 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Det er ikke en genetisk sykdom. Det er en autoimmun sykdom. Det er en genetisk disposisjon for autoimmun sykdom. Uten den autoimmune reaksjonen får man ingen sykdom. Anonymkode: 64961...555 Det betyr jo ikke at det er følelser og traumer som utløser alt mulig Anonymkode: 987ec...7fc
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #56 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du får lese "Når kroppen sier NEI!" av Gabor Mate. Er noen år siden jeg leste den, men han viser til mye forskning som viser at regulering av følelser og nervesystemet (eller mangel på sådan) står bak autoimmune sykdommer, rusavhengighet, adhd, utbrenthet m.m. Jeg er ikke forsker så jeg kan bare si at det "føles riktig" - det som står i boka. Anonymkode: 2d382...674 Siden du siterer mitt innlegg så svarer jeg deg: Jeg har lest den boka, men han sier jo ingenting om teknikker. Han snakker om kobling mellom overgrep og traumer og ulike fysiske sykdommer. Den koblingen har jo vært kjent veldig lenge. Men har ts opplevd traumer? AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kan du si noe om hva han foreslår man skal gjøre? Hvordan man gjør det? jeg er ikke interessert i mer teori og ting som gir meg enda mer tankespiraler grubling og analyse av alt i livet mitt 😅 Anonymkode: 987ec...7fc Han sier ikke noe om det. Han skriver bare om sammenheng mellom autoimmun sykdom og feks traumer. Anonymkode: 170eb...65b 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #57 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Siden du siterer mitt innlegg så svarer jeg deg: Jeg har lest den boka, men han sier jo ingenting om teknikker. Han snakker om kobling mellom overgrep og traumer og ulike fysiske sykdommer. Den koblingen har jo vært kjent veldig lenge. Men har ts opplevd traumer? Han sier ikke noe om det. Han skriver bare om sammenheng mellom autoimmun sykdom og feks traumer. Anonymkode: 170eb...65b Ja jeg lurer på hvordan man kan jobbe med dette for å bli frisk jeg😅 jeg har hatt en del stress og emosjonell belastning de siste årene men blitt primært syk av virus. Som jeg skrev et annet sted her så er jeg forsåvidt med på at vi er hele mennesker og at kronisk sykdom kan bli et resultat av mange og mye belastning av ulike både fysiske og psykiske årsaker over tid. Men jeg ser ikke helt hvordan jeg skal identifisere et traume og ha noe behandling for det, derfor jeg er interessert i dette med nerveystemmmer mer generelt og hvordan det evt lan hjelpe den faktiske fysiske sykdommen jeg nå har fått Anonymkode: 987ec...7fc 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2025 #58 Skrevet 22. desember 2025 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Siden du siterer mitt innlegg så svarer jeg deg: Jeg har lest den boka, men han sier jo ingenting om teknikker. Han snakker om kobling mellom overgrep og traumer og ulike fysiske sykdommer. Den koblingen har jo vært kjent veldig lenge. Men har ts opplevd traumer? Han sier ikke noe om det. Han skriver bare om sammenheng mellom autoimmun sykdom og feks traumer. Anonymkode: 170eb...65b Skriver på mobil så jeg får ikke sitert det, men han gjør jo det. I innlegg 42 øverst i tråden har noen skrevet det. Derfra er det din jobb å finne ut av resten og gjøre jobben. Det er umulig å gi en oppskrift, du må lage din egen basert på hva du trenger å endre på. Det finnes ingen universelle teknikker som fungerer for alle på alle problemstillinger som kan skape kronisk stress. Anonymkode: 23841...14e
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2025 #59 Skrevet 22. desember 2025 Jeg har kjøpt denne boka. Virker det? Tja, jeg har ikke jobbet så lenge med den. Synes jeg merker en viss forskjell, men det kan forsåvidt være placebo. Men noe kjennes annerledes, og ikke minst merker jeg forskjell når stress og automatiske tankebaner tar over igjen. Da kjenner jeg det i kroppen, helt fysisk. Om det ikke virker, så joiner den for øvrig køen av alle teorier og medikamenter leger har kastet etter meg de siste fem årene, så jeg føler virkelig ikke at jeg har så mye å tape på å gi det et ærlig forsøk. Anonymkode: 39031...f4d 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2025 #60 Skrevet 22. desember 2025 AnonymBruker skrev (19 timer siden): For behandling av ME er dette veldig «vinden» og mange blir visst bedre men det er umulig å forstå seg på hvordan man gjør det. Er så svevende og diffust når man leser om det. «Regulere nervesystemet»… Anonymkode: 987ec...7fc Joda. En kobler seg på nervesystemet og begynner å jobbe med det. Er så enkelt, at. Underforstått: Det er helt utrolig hva folk får seg til å tro de er i stand til. Anonymkode: eeff8...e1f 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå