AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #21 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg har veldig godt erfaring med det sammen med kognitiv terapi og psykosomatisk fysioterapi. Kombinasjonen ble den hellige trifecta for min del, for traumer (cptsd) som hadde satt seg i kroppen. I ditt tilfelle ville jeg begynt med å søke opp nervous system regulation exercises og prøv alle du kommer over. Velg deg f.eks tre ulike som du foretrekker, og gjør disse tre hver dag fremover, gjerne morgen og kveld. Så kan du etter noen uker prøve nye, hvis du ikke følte de tre ga deg noe. Det er så mange ulike øvelser at jeg føler ikke noen her kan gi deg en oppskrift på hvilke du skal gjøre. Det avhenger både av hvor i kroppen dine traumer sitter, hvordan du reagerer på dem (store følelser/avslått/dissosiasjon/overfølsomhet/nummenhet osv). Det finnes ikke én oppskrift som passer for alle, dessverre. Personlig har jeg lite tro på nervesystemregulering alene, for det løser jo ikke årsaken bak ubalansen. Det er jo traumene. Anonymkode: d178a...ce2 Ok så det skal på en måte hjelpe å bare gjøre slike øvelser helt separat? Man må ikke jobbe aktivt med å «retrain» eller omprogrammere noe eller jobbe med tanker og sånn? Anonymkode: 987ec...7fc
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #22 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Ja skjønner det tar lang tid, men jeg skjønner ikke helt hvordan man bruker det for kronisk sykdom, helt konkret. Hvis man ikke skal «jobbe kogntnivt» med traumer og tanker og følelser. Jeg brukte mye meditasjon og yoga og pust og slikt før, og det funka jo gull for å regulere stress og følelser i hverdagen. Men når man er kronisk syk er det jo noe helt annet. Men de sier likevel at det er et dysregulert fastlåst nervesystem i bunn som Er «årsaken», at det skaper reell sykdom. Så da blir jo metoden litt annerledes slik jeg ser det, det funker ikke lenger å meditere eller regulere seg i stressa situasjon, for dette er noe annet og sykdom og mer fastlpst defor jeg lurer hvordan man bruker dette for å bli frisk fra sykdom Anonymkode: 987ec...7fc Spørs vel hvordan sykdom du har? Likevel det er til og med en som har klart å leve lengre med kreft med å jobbe med nervesystemet. Du kan se henne i Norge bak fasaden, der hun faktisk i dag lever et godt liv med kreft. Leser du de bøkene så forstår du mer, handler ikke kun om traumer, men faktisk å forstå kroppen og dens signaler. Anonymkode: 443ab...137 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #23 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): For behandling av ME er dette veldig «vinden» og mange blir visst bedre men det er umulig å forstå seg på hvordan man gjør det. Er så svevende og diffust når man leser om det. «Regulere nervesystemet»… Anonymkode: 987ec...7fc Av hvem? Hvem sier dette? På tiktok? Vi har to med ME i familien og ingen av dem har kommet borti denne informasjonen. Kan du linke til noe av det? Anonymkode: d178a...ce2 4
AprilLudgate Skrevet 21. desember 2025 #24 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er jo noe helt annet enn det jeg får inntrykk av at dette går ut på når man skal «regulere nervesystemet» for å bli frisk av kronisk sykdom. Det du snakker om er vel følelsesregulering ? Anonymkode: 987ec...7fc Mnei, premisset er at man med å jobbe slik skal for eksempel få færre anfall av anfallssykdom/bli kvitt svimmelhet/ME skal bedres osv osv. Så brukes ulike metodikker: biofeedback, vagusnerve, nevroplastisitet og blabla.
AprilLudgate Skrevet 21. desember 2025 #25 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Av hvem? Hvem sier dette? På tiktok? Vi har to med ME i familien og ingen av dem har kommet borti denne informasjonen. Kan du linke til noe av det? Anonymkode: d178a...ce2 Really? Jeg har ikke ME og ser det overalt på sosiale medier. Og han derre legen med pulsboka (HRV?). Superutbredt er mitt inntrykk. 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #26 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ok så det skal på en måte hjelpe å bare gjøre slike øvelser helt separat? Man må ikke jobbe aktivt med å «retrain» eller omprogrammere noe eller jobbe med tanker og sånn? Anonymkode: 987ec...7fc Hvis du leste det jeg skrev, så ser du at jeg har lite tro på nervesystemregulering alene. Jeg tror på kombinasjonen av kognitiv trening og bearbeiding sammen med nervesystemregulering. Nervesystemregulering er jo bare en bedre forklaring på avspenning - noe vi egentlig burde gjøre daglig av natur! Vi har mistet denne vanen, og må innarbeide det fra bunnen. Det er sammenlignbart med hvordan dyr rister seg etter stressende øyeblikk, og strekker seg etter søvn. Instinkter de har, som vi har mistet på veien. Disse naturlige prossessene er viktige for nervesystemet. Anonymkode: d178a...ce2 1 4
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #27 Skrevet 21. desember 2025 AprilLudgate skrev (13 minutter siden): Really? Jeg har ikke ME og ser det overalt på sosiale medier. Og han derre legen med pulsboka (HRV?). Superutbredt er mitt inntrykk. At nervesystemregulering kan fikse ME? Anonymkode: d178a...ce2 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #28 Skrevet 21. desember 2025 Hvilken kronisk sykdom snakker du om? Leddgikt og kreft er vanskelig å regulere nervesystemet bort fra, men du kan jo jobbe med mestringsstrategier og holde deg i fysisk aktivitet for å lindre de fysiske og mentale konsekvensene av sykdommen. Da må du nesten finne noe som passer for deg, om det nå er klatring, Pilates, riding, meditasjon/mindfullness, jobbe med å identifisere og unngå automatiske negative tanker, osv osv. Anonymkode: 64961...555 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #29 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette er jo noe helt annet enn det jeg får inntrykk av at dette går ut på når man skal «regulere nervesystemet» for å bli frisk av kronisk sykdom. Det du snakker om er vel følelsesregulering ? Anonymkode: 987ec...7fc Det er det samme. Noen får autoimmune sykdommer, andre har problemer med å regulere følelser, andre ruser bort et nerveystem på høygir, noen spiser for mye/lite, andre trener eller jobber for mye - men alt dette er tegn på en kropp/person som ikke er istand til å hvile i seg selv som ligger i bunn. Anonymkode: 2d382...674 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #30 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Som sagt kronisk sjukdom. Kopierer inn svaret mitt til en annen her skjønner det tar lang tid, men jeg skjønner ikke helt hvordan man bruker det for kronisk sykdom, helt konkret. Hvis man ikke skal «jobbe kogntnivt» med traumer og tanker og følelser. Jeg brukte mye meditasjon og yoga og pust og slikt før, og det funka jo gull for å regulere stress og følelser i hverdagen. Men når man er kronisk syk er det jo noe helt annet. Men de sier likevel at det er et dysregulert fastlåst nervesystem i bunn som Er «årsaken», at det skaper reell sykdom. Så da blir jo metoden litt annerledes slik jeg ser det, det funker ikke lenger å meditere eller regulere seg i stressa situasjon, for dette er noe annet og sykdom og mer fastlpst defor jeg lurer hvordan man bruker dette for å bli frisk fra sykdom hva er det man skal «rewire» da? Anonymkode: 987ec...7fc Jeg oppfatter det som at du har ME? Det man skal «rewire», som du kaller det, er hjernen. Man skal lage nye nervebaner og dermed også lære seg nye måter å reagere på. Dette gjør man ved å øve på å gjøre ting annerledes og tenke annerledes enn man gjør i dag. Feks hevder enkelte kilder - og jeg kan ikke dokumentere virkning av dette - at man for å forebygge sykdom i hjernen feks skal pusse tenner med motsatt hånd, balansere ofte, lære seg et nytt språk eller å spille et instrument, gjøre ting man ikke har gjort før på nye måter. Så har man øvelser som skal roe og regulere kroppen. Mange av disse kan involvere vagusnerven, feks ved bruk av pusteteknikk. Noen øvelser handler om å forankre seg i nåtid, men de gjøres mest ved dissosiasjon/traumer. Så har du øvelser som handler om å få ut stress fra kroppen, som du feks kan lære hos en psykomotorisk fysioterapeut. Men du kan også google TRE og TENS (det første er en teknikk og det andre er hjelpemiddel). Man kan til en viss grad også påvirke hormoner ved øvelser og mat, men jeg personlig er skeptisk til at man faktisk kan bli frisk av alvorlig fysisk sykdom kun ved slike teknikker. Og hvis man sier at dette vil gjøre deg frisk av ME, så sier man vel også at det hovedsakelig er en psykisk sykdom, og det vet man jo at ikke er sant. Samtidig kan det helt sikkert hjelpe i noen grad. Var det svar på det du lurte på? Anonymkode: 170eb...65b 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #31 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Av hvem? Hvem sier dette? På tiktok? Vi har to med ME i familien og ingen av dem har kommet borti denne informasjonen. Kan du linke til noe av det? Anonymkode: d178a...ce2 Primal trust, Gupta, Anj Granieri, Laila five, Ellen flø Skagen, mind body lab UiO, kysthospitalet, bare å søke på nevroplastisk og ME det så blir man bombardert Anonymkode: 987ec...7fc
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #32 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Primal trust, Gupta, Anj Granieri, Laila five, Ellen flø Skagen, mind body lab UiO, kysthospitalet, bare å søke på nevroplastisk og ME det så blir man bombardert Anonymkode: 987ec...7fc At man kan bli FRISK fra ME ved nervesystemregulering? Det finner jeg ikke noe sted? Anonymkode: d178a...ce2 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #33 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg oppfatter det som at du har ME? Det man skal «rewire», som du kaller det, er hjernen. Man skal lage nye nervebaner og dermed også lære seg nye måter å reagere på. Dette gjør man ved å øve på å gjøre ting annerledes og tenke annerledes enn man gjør i dag. Feks hevder enkelte kilder - og jeg kan ikke dokumentere virkning av dette - at man for å forebygge sykdom i hjernen feks skal pusse tenner med motsatt hånd, balansere ofte, lære seg et nytt språk eller å spille et instrument, gjøre ting man ikke har gjort før på nye måter. Så har man øvelser som skal roe og regulere kroppen. Mange av disse kan involvere vagusnerven, feks ved bruk av pusteteknikk. Noen øvelser handler om å forankre seg i nåtid, men de gjøres mest ved dissosiasjon/traumer. Så har du øvelser som handler om å få ut stress fra kroppen, som du feks kan lære hos en psykomotorisk fysioterapeut. Men du kan også google TRE og TENS (det første er en teknikk og det andre er hjelpemiddel). Man kan til en viss grad også påvirke hormoner ved øvelser og mat, men jeg personlig er skeptisk til at man faktisk kan bli frisk av alvorlig fysisk sykdom kun ved slike teknikker. Og hvis man sier at dette vil gjøre deg frisk av ME, så sier man vel også at det hovedsakelig er en psykisk sykdom, og det vet man jo at ikke er sant. Samtidig kan det helt sikkert hjelpe i noen grad. Var det svar på det du lurte på? Anonymkode: 170eb...65b Ja, men jeg bare skjønner ikke hvordan dette har noe med ME å gjøre. Er jo ikke syk pga følelsene og reaksjonene mine 😅 Anonymkode: 987ec...7fc 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #34 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): At man kan bli FRISK fra ME ved nervesystemregulering? Det finner jeg ikke noe sted? Anonymkode: d178a...ce2 Millioner av folk i grupper på Facebook som er blitt det av disse programmene ja. Millioner av recovery stories på YouTube og Anonymkode: 987ec...7fc
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #35 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg oppfatter det som at du har ME? Det man skal «rewire», som du kaller det, er hjernen. Man skal lage nye nervebaner og dermed også lære seg nye måter å reagere på. Dette gjør man ved å øve på å gjøre ting annerledes og tenke annerledes enn man gjør i dag. Feks hevder enkelte kilder - og jeg kan ikke dokumentere virkning av dette - at man for å forebygge sykdom i hjernen feks skal pusse tenner med motsatt hånd, balansere ofte, lære seg et nytt språk eller å spille et instrument, gjøre ting man ikke har gjort før på nye måter. Så har man øvelser som skal roe og regulere kroppen. Mange av disse kan involvere vagusnerven, feks ved bruk av pusteteknikk. Noen øvelser handler om å forankre seg i nåtid, men de gjøres mest ved dissosiasjon/traumer. Så har du øvelser som handler om å få ut stress fra kroppen, som du feks kan lære hos en psykomotorisk fysioterapeut. Men du kan også google TRE og TENS (det første er en teknikk og det andre er hjelpemiddel). Man kan til en viss grad også påvirke hormoner ved øvelser og mat, men jeg personlig er skeptisk til at man faktisk kan bli frisk av alvorlig fysisk sykdom kun ved slike teknikker. Og hvis man sier at dette vil gjøre deg frisk av ME, så sier man vel også at det hovedsakelig er en psykisk sykdom, og det vet man jo at ikke er sant. Samtidig kan det helt sikkert hjelpe i noen grad. Var det svar på det du lurte på? Anonymkode: 170eb...65b Nei de mener jo det er fysisk, nervesystemet som er dysregulert. Og at det kan bli det av både fysiske og psykiske «traumer». Altså feks virus er en fysisk traume. Og at ME da er en nevro immun sykdom. Og at man ved å regulere nevresystemet kan bedre dysregulering i immunsystemet , inflammasjon , mitokondrier med mer Anonymkode: 987ec...7fc 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #36 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei de mener jo det er fysisk, nervesystemet som er dysregulert. Og at det kan bli det av både fysiske og psykiske «traumer». Altså feks virus er en fysisk traume. Og at ME da er en nevro immun sykdom. Og at man ved å regulere nevresystemet kan bedre dysregulering i immunsystemet , inflammasjon , mitokondrier med mer Anonymkode: 987ec...7fc Man skulle jo tro at de i så fall har noe forskningsmessig å komme med, som også inkluderte spesifikke teknikker? Anonymkode: 170eb...65b 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #37 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, men jeg bare skjønner ikke hvordan dette har noe med ME å gjøre. Er jo ikke syk pga følelsene og reaksjonene mine 😅 Anonymkode: 987ec...7fc Dette er veldig upresist og sleivete sagt, men slik jeg har forstått det er ME og andre autoimmune sykdommer et resultat av at man er for lite i kontakt med følelsene sine. Man lærte seg å undertrykke visse følelser fra svært tidlig av, så man er kanskje ikke engang klar over at man er et please'ete menneske. Hvis man skal tro på at vagusnerven/undertrykte følelser er roten til alt, så gir det mening at jeg som har vokst opp svært traumatisk men ikke har problemer med å uttrykke følelser (dessverre i litt for stor grad) IKKE har autoimmun sykdom. Anonymkode: 2d382...674 1 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #38 Skrevet 21. desember 2025 "Når kroppen sier nei" av Gabor Mate skriver mye om denne koblingen mellom følelser, kropp og autoimmune sykdommer. I tillegg til rusavhengighet og ADHD. Anonymkode: 2d382...674 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #39 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette er veldig upresist og sleivete sagt, men slik jeg har forstått det er ME og andre autoimmune sykdommer et resultat av at man er for lite i kontakt med følelsene sine. Man lærte seg å undertrykke visse følelser fra svært tidlig av, så man er kanskje ikke engang klar over at man er et please'ete menneske. Hvis man skal tro på at vagusnerven/undertrykte følelser er roten til alt, så gir det mening at jeg som har vokst opp svært traumatisk men ikke har problemer med å uttrykke følelser (dessverre i litt for stor grad) IKKE har autoimmun sykdom. Anonymkode: 2d382...674 Tror neppe det er så svart hvitt. Men at vi mennesker er en helhet - ja- og det er vel mer det som er teorien da- at man har en sum av belastninger, fysisk og eller psykisk, og så kan det til slutt gi seg utslag i feks ME. Men jeg tror ikke det er så direkte linka til følelser. Sånn syk jeg er nå er helt uavhengig av følelsene mine, så tror det må rewires mer på system nivå isåfall. Kan ikke løses med terapi og følelsesarbeid men der jeg lurer på dette med nervesystem arbeid da. Hvordan det kommer inn her på en mer fysisk måte Anonymkode: 987ec...7fc 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #40 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvis man skal tro på at vagusnerven/undertrykte følelser er roten til alt, så gir det mening at jeg som har vokst opp svært traumatisk men ikke har problemer med å uttrykke følelser (dessverre i litt for stor grad) IKKE har autoimmun sykdom Jeg tror nok ikke du kan lage noe forskning av deg selv på den måten Men bra for deg at du ikke har autoimmune sykdommer! Anonymkode: 170eb...65b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå