AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #1 Skrevet 21. desember 2025 Dette er jo veldig i vinden for tiden, og tydeligvis løsningen på alt av helseproblemer. Jeg har prøvd å sette meg inn i det, men får liksom ikke tak på hvordan man glør det i praksis. Det er liksom en universell metode som skal hjelpe for alt, «bare regulere nervesystemet». Men kan man gjøre dette uten å bedrive massivt kognitivt og følelsesmessig arbeid og uten å analysere og dekode hele sin egen fortida? noen som har jobbet med nervesystem og hvordan og hva har det hjulpet dere med av fysiske plager? Anonymkode: 987ec...7fc
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #2 Skrevet 21. desember 2025 masse info på nett om dette, men alt fungerer ikke for alle. Anonymkode: 3676f...526 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #3 Skrevet 21. desember 2025 Hva mener du med å regulere nervesystemet? Grunningsøvelser? Forankring? Vagusnerve-øvelser? Hva er formålet? Anonymkode: 170eb...65b 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #4 Skrevet 21. desember 2025 Det kommer jo an på hvor stresset du er. Eller hvor bra nervesystemet ditt regulerer seg selv i utgangspunktet. Det som hjalp meg var å bruke pulsklokke, så så jeg at jeg stresser når jeg gjør nesten alt enn å sitte og slappe av med 1-2 personer.... Det er sykt. Så da måtte jeg bruke lang tid på å legge inn pauser, hvile, gjøre enkle yoga og pusteøvelser, prioritere søvnhygiene. Jeg er svært utbrent, med barn og så utbrent at jeg ikke tåler noe særlig lyder eller input. Neste skritt er å trene, det skal gjøre at man tåler stress bedre. Hvis du er istand til å slappe dypt av, så kjenner du vel hvor ofte/ikke ofte du er i nærheten av den tilstanden med dyp hvile? Det er der man er seg selv, kroppen restituerer og alt det der. Anonymkode: 2d382...674 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #5 Skrevet 21. desember 2025 Dette handler om å lære seg å være til stede i kroppen her og nå. Det er det motsatte av å analysere fortiden. Jo mer jeg jobber med dette, desto flinkere blir jeg til å kjenne etter hva jeg føler. jeg har levd et liv i hodet og forvekslet tanker med følelser. Jeg prøver nå å få mer kontakt med kroppen og følelsene mine. Jeg gjør pusteøvelser, går ut i naturen uten mobil, har begynt med en idrett som krever litt fokus. Dette gir en annen ro og etter hvert blir kroppen roligere og tryggere. Anonymkode: 63cdc...a3a 3 2 3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #6 Skrevet 21. desember 2025 Jeg har kompleks PTSD og strever veldig med dette. Prøver mediyoga, vagusnervemeditasjon og grunning. Jobber med boka Tilbake til nåtid fra Modum. Har begynt for et par måneder siden, og har kanskje tatt et par babyskritt men det går veldig sakte, et skritt frem og et tilbake ofte ... Anonymkode: 00c53...0f2 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #7 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva mener du med å regulere nervesystemet? Grunningsøvelser? Forankring? Vagusnerve-øvelser? Hva er formålet? Anonymkode: 170eb...65b Ja nettopp… som jeg skriver er målet å bli kvitt kronisk sykdom, som visstnok ofte skyldes et dysregulert nervesystem. Infoen om dettt fra diverse tilbydere er nettopp «bare å regulere nervesystemet», og jeg søker derfor etter erfaringer fra folk som faktisk har benyttet dette og hva det faktisk innebærer og hva det hjalp for Anonymkode: 987ec...7fc
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #8 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det kommer jo an på hvor stresset du er. Eller hvor bra nervesystemet ditt regulerer seg selv i utgangspunktet. Det som hjalp meg var å bruke pulsklokke, så så jeg at jeg stresser når jeg gjør nesten alt enn å sitte og slappe av med 1-2 personer.... Det er sykt. Så da måtte jeg bruke lang tid på å legge inn pauser, hvile, gjøre enkle yoga og pusteøvelser, prioritere søvnhygiene. Jeg er svært utbrent, med barn og så utbrent at jeg ikke tåler noe særlig lyder eller input. Neste skritt er å trene, det skal gjøre at man tåler stress bedre. Hvis du er istand til å slappe dypt av, så kjenner du vel hvor ofte/ikke ofte du er i nærheten av den tilstanden med dyp hvile? Det er der man er seg selv, kroppen restituerer og alt det der. Anonymkode: 2d382...674 Dette er jo noe helt annet enn det jeg får inntrykk av at dette går ut på når man skal «regulere nervesystemet» for å bli frisk av kronisk sykdom. Det du snakker om er vel følelsesregulering ? Anonymkode: 987ec...7fc 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #9 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er jo veldig i vinden for tiden, og tydeligvis løsningen på alt av helseproblemer. Jeg har prøvd å sette meg inn i det, men får liksom ikke tak på hvordan man glør det i praksis. Det er liksom en universell metode som skal hjelpe for alt, «bare regulere nervesystemet». Men kan man gjøre dette uten å bedrive massivt kognitivt og følelsesmessig arbeid og uten å analysere og dekode hele sin egen fortida? noen som har jobbet med nervesystem og hvordan og hva har det hjulpet dere med av fysiske plager? Anonymkode: 987ec...7fc Nervesystemet skades, og reperareres, hele tiden. Folk sliter med å være på et slags MS spekter (en hvis grad av skadet nervesystem, som skader kommunikasjon og dermed fungering). Det er en grunn til at masasje funker, og at det dukker opp healere som Durek, som vet at at litt massasje og sånn kan kompensere for de problemer som er assosiert med skadet nervesystem. En vet lite om nervesystem, men vet en så sammenheng mellom MS og MBD (det som kalles ADHD) en gang i tiden (20-tallet), ved noen studier omkring tidlig skadet nervesystem (tidlig MS). Anonymkode: fc27f...073
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #10 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ja nettopp… som jeg skriver er målet å bli kvitt kronisk sykdom, som visstnok ofte skyldes et dysregulert nervesystem. Infoen om dettt fra diverse tilbydere er nettopp «bare å regulere nervesystemet», og jeg søker derfor etter erfaringer fra folk som faktisk har benyttet dette og hva det faktisk innebærer og hva det hjalp for Anonymkode: 987ec...7fc Jeg har kronisk sykdom selv, men har til gode å lese at det er bare å regulere nervesystemet så blir du frisk? Hvor har du lest dette? Men fakta er at ved kronisk sykdom så har du garantert et nervesystem som ikke klarer å slappe av, roe med og hvile. Det er mye studier nå som tyder på vagusnerven har mye å si for mange med kronisk sykdom. Jeg f.eks har kronisk migrene, jeg vet at jeg har vært stresset siden jeg var liten jente. Jeg opplevde vold, og økonomisk rot som liten jente. Jeg viste aldri hva som møtte meg hjemme, dette stresset tok jeg med meg inn i voksenlivet samtidig som jeg jobbet i 2 fulle stillinger, mens jeg studerte. Så mistet et barn, og masse i livet som har vært tungt. Dette er hovedproblemet til min kronisk sykdom i dag, men det er ikke bare å ta litt yoga så er jeg frisk. Dette tar tid, lang tid. Jeg isbader, yoga òg mindfullness 2-3 ganger i uken, og jeg jobber med å lære å hvile uten skjerm og andre ting. Dette tar tid, lang tid. Anbefaler deg å lese boken om vagusnerven, og hele deg. Dette er to bøker som forklarer i detalj både hva stress og kosthold gjør med oss. Og hvorfor vagusnerven er viktig for mange med mitt sykdomsbilde. Anonymkode: 443ab...137 1 5
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #11 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har kronisk sykdom selv, men har til gode å lese at det er bare å regulere nervesystemet så blir du frisk? Hvor har du lest dette? Men fakta er at ved kronisk sykdom så har du garantert et nervesystem som ikke klarer å slappe av, roe med og hvile. Det er mye studier nå som tyder på vagusnerven har mye å si for mange med kronisk sykdom. Jeg f.eks har kronisk migrene, jeg vet at jeg har vært stresset siden jeg var liten jente. Jeg opplevde vold, og økonomisk rot som liten jente. Jeg viste aldri hva som møtte meg hjemme, dette stresset tok jeg med meg inn i voksenlivet samtidig som jeg jobbet i 2 fulle stillinger, mens jeg studerte. Så mistet et barn, og masse i livet som har vært tungt. Dette er hovedproblemet til min kronisk sykdom i dag, men det er ikke bare å ta litt yoga så er jeg frisk. Dette tar tid, lang tid. Jeg isbader, yoga òg mindfullness 2-3 ganger i uken, og jeg jobber med å lære å hvile uten skjerm og andre ting. Dette tar tid, lang tid. Anbefaler deg å lese boken om vagusnerven, og hele deg. Dette er to bøker som forklarer i detalj både hva stress og kosthold gjør med oss. Og hvorfor vagusnerven er viktig for mange med mitt sykdomsbilde. Anonymkode: 443ab...137 Ja skjønner det tar lang tid, men jeg skjønner ikke helt hvordan man bruker det for kronisk sykdom, helt konkret. Hvis man ikke skal «jobbe kogntnivt» med traumer og tanker og følelser. Jeg brukte mye meditasjon og yoga og pust og slikt før, og det funka jo gull for å regulere stress og følelser i hverdagen. Men når man er kronisk syk er det jo noe helt annet. Men de sier likevel at det er et dysregulert fastlåst nervesystem i bunn som Er «årsaken», at det skaper reell sykdom. Så da blir jo metoden litt annerledes slik jeg ser det, det funker ikke lenger å meditere eller regulere seg i stressa situasjon, for dette er noe annet og sykdom og mer fastlpst defor jeg lurer hvordan man bruker dette for å bli frisk fra sykdom Anonymkode: 987ec...7fc
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #12 Skrevet 21. desember 2025 Ja, det er veldig i vinden for tiden, og for meg har det vært alfa omega å sette meg inn i dette etter mange år på autopilot. Og tarmhelse som igjen påvirker hjernen. Alt henger sammen. Kortisolnivåer. Koffein og sukker, ultraprossesert og alkohol, er nesten borte fra mitt kosthold, for eksempel. Det er nok en grunn til at yoga og mindfullness har blitt aktuelt på bla. SATS. Legge fra seg mobilen, skru av nyheter og la kroppen og hjernen få hvile og restituert. Anonymkode: dbb8b...4ff 3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #13 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette er jo veldig i vinden for tiden, og tydeligvis løsningen på alt av helseproblemer. Jeg har prøvd å sette meg inn i det, men får liksom ikke tak på hvordan man glør det i praksis. Det er liksom en universell metode som skal hjelpe for alt, «bare regulere nervesystemet». Men kan man gjøre dette uten å bedrive massivt kognitivt og følelsesmessig arbeid og uten å analysere og dekode hele sin egen fortida? noen som har jobbet med nervesystem og hvordan og hva har det hjulpet dere med av fysiske plager? Anonymkode: 987ec...7fc Tror du må forklare litt mer hva du mener og hva du skal jobbe direkte med. Hvis det er nerver i hjernen du tenker så vokser de ca 1mm i mnd. Så feks har du depresjon, må du øve på positive tanker. Da dannes det lengre positive nervetråder, som skaper bedre følse. Hvis du feks fokuserer på å si noe positivt om deg selv hver morgen i en uke, vil du begynne å føle en liten endring. Først vil du ikke være enig og føle du lyver til deg selv, etterhvert så vil du begynne å føle å tro på det. Egentlig litt på samme vis, at du begynte å snakke dårlig til deg selv og føle deg dårlig Anonymkode: 45b04...7b0
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #14 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ja, det er veldig i vinden for tiden, og for meg har det vært alfa omega å sette meg inn i dette etter mange år på autopilot. Og tarmhelse som igjen påvirker hjernen. Alt henger sammen. Kortisolnivåer. Koffein og sukker, ultraprossesert og alkohol, er nesten borte fra mitt kosthold, for eksempel. Det er nok en grunn til at yoga og mindfullness har blitt aktuelt på bla. SATS. Legge fra seg mobilen, skru av nyheter og la kroppen og hjernen få hvile og restituert. Anonymkode: dbb8b...4ff Ja men alt det der er jo ting som funker helt supert om man er stressa og følelser og sånn. Jobba aktivt med det selv før. Men å rewire nervesystemet ut av kronisk sykdom. Er det jeg lurer på hvordan man gjør Anonymkode: 987ec...7fc 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #15 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tror du må forklare litt mer hva du mener og hva du skal jobbe direkte med. Hvis det er nerver i hjernen du tenker så vokser de ca 1mm i mnd. Så feks har du depresjon, må du øve på positive tanker. Da dannes det lengre positive nervetråder, som skaper bedre følse. Hvis du feks fokuserer på å si noe positivt om deg selv hver morgen i en uke, vil du begynne å føle en liten endring. Først vil du ikke være enig og føle du lyver til deg selv, etterhvert så vil du begynne å føle å tro på det. Egentlig litt på samme vis, at du begynte å snakke dårlig til deg selv og føle deg dårlig Anonymkode: 45b04...7b0 Som sagt kronisk sjukdom. Kopierer inn svaret mitt til en annen her skjønner det tar lang tid, men jeg skjønner ikke helt hvordan man bruker det for kronisk sykdom, helt konkret. Hvis man ikke skal «jobbe kogntnivt» med traumer og tanker og følelser. Jeg brukte mye meditasjon og yoga og pust og slikt før, og det funka jo gull for å regulere stress og følelser i hverdagen. Men når man er kronisk syk er det jo noe helt annet. Men de sier likevel at det er et dysregulert fastlåst nervesystem i bunn som Er «årsaken», at det skaper reell sykdom. Så da blir jo metoden litt annerledes slik jeg ser det, det funker ikke lenger å meditere eller regulere seg i stressa situasjon, for dette er noe annet og sykdom og mer fastlpst defor jeg lurer hvordan man bruker dette for å bli frisk fra sykdom hva er det man skal «rewire» da? Anonymkode: 987ec...7fc 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #16 Skrevet 21. desember 2025 Hos meg så løper nervesystemet løpsk med meg når mye skjer rundt meg på en gang og når kroppen min bare følger tempo blindt. Så jeg har hatt god virkning av å ta kontroll over eget tempo, bevege meg saktere og mer stødig, Beregne god tid så jeg ikke trenger skynde meg, unngå for mye scrolling, og pusteteknikker. Anonymkode: 405c5...bbc 2 1
skeiv-ostepop Skrevet 21. desember 2025 #17 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja men alt det der er jo ting som funker helt supert om man er stressa og følelser og sånn. Jobba aktivt med det selv før. Men å rewire nervesystemet ut av kronisk sykdom. Er det jeg lurer på hvordan man gjør Anonymkode: 987ec...7fc Men det er det da ikke sikkert at du kan. Kanskje du blir bedre eller finner bedre balanse i hverdagen. Men å bli frisk fra kronisk sykdom er kanskje å strekke den litt langt. 2
Daria Skrevet 21. desember 2025 #18 Skrevet 21. desember 2025 Hvem er "de" som sier alt dette? Behandlere du er i kontakt med, fagartikler du har lest, tilfeldige influensere? Sier legene at din kroniske sykdom henger sammen med dysregulert nervesystem, eller er det en konklusjon du selv har kommet til basert på hva "de" sier? Jeg er kronisk syk, bl.a. med det legene kaller "uspesifisert nevrologisk lidelse " (les: de ser at det er noe der, men vet ikke helt hva...) som gir fatigue, svimmelhet, balanseproblemer og lett funksjonsnedsettelse. Jeg har jobbet med mindfullnessteknikker og meditasjon med psykomotorisk fysioterapeut og trener styrke (tilpasset og forsiktig) med manuellterapeut fordi "styrketrening er så bra for nervesystemets plastisitet". Ikke med mål og forventninger om å bli frisk, men som middel for å håndtere hverdagen og symptomene. 6 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #19 Skrevet 21. desember 2025 Jeg har veldig godt erfaring med det sammen med kognitiv terapi og psykosomatisk fysioterapi. Kombinasjonen ble den hellige trifecta for min del, for traumer (cptsd) som hadde satt seg i kroppen. I ditt tilfelle ville jeg begynt med å søke opp nervous system regulation exercises og prøv alle du kommer over. Velg deg f.eks tre ulike som du foretrekker, og gjør disse tre hver dag fremover, gjerne morgen og kveld. Så kan du etter noen uker prøve nye, hvis du ikke følte de tre ga deg noe. Det er så mange ulike øvelser at jeg føler ikke noen her kan gi deg en oppskrift på hvilke du skal gjøre. Det avhenger både av hvor i kroppen dine traumer sitter, hvordan du reagerer på dem (store følelser/avslått/dissosiasjon/overfølsomhet/nummenhet osv). Det finnes ikke én oppskrift som passer for alle, dessverre. Personlig har jeg lite tro på nervesystemregulering alene, for det løser jo ikke årsaken bak ubalansen. Det er jo traumene. Anonymkode: d178a...ce2 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #20 Skrevet 21. desember 2025 Daria skrev (28 minutter siden): Hvem er "de" som sier alt dette? Behandlere du er i kontakt med, fagartikler du har lest, tilfeldige influensere? Sier legene at din kroniske sykdom henger sammen med dysregulert nervesystem, eller er det en konklusjon du selv har kommet til basert på hva "de" sier? Jeg er kronisk syk, bl.a. med det legene kaller "uspesifisert nevrologisk lidelse " (les: de ser at det er noe der, men vet ikke helt hva...) som gir fatigue, svimmelhet, balanseproblemer og lett funksjonsnedsettelse. Jeg har jobbet med mindfullnessteknikker og meditasjon med psykomotorisk fysioterapeut og trener styrke (tilpasset og forsiktig) med manuellterapeut fordi "styrketrening er så bra for nervesystemets plastisitet". Ikke med mål og forventninger om å bli frisk, men som middel for å håndtere hverdagen og symptomene. For behandling av ME er dette veldig «vinden» og mange blir visst bedre men det er umulig å forstå seg på hvordan man gjør det. Er så svevende og diffust når man leser om det. «Regulere nervesystemet»… Anonymkode: 987ec...7fc
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå