Gå til innhold

Lyder på førerside

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har en stund nå komt en room lyd på bilen da jeg kjører de første 100 meterene med bilen (førerside) Litt små klonking på humpete vei ellers virker den fin. 
Når jeg kommer opp i 100-110 blir det litt risting, men det er vel mer normalt med 80hk.

Noen som har noe ide om hva det kan være? Har sjekket hjulene på førerside om det kunne være et hjullager, men det virker som de sitter godt uten noe spesielt med lyd når jeg vrikker på de. 

Anonymkode: cd075...488

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stabstag Støtdemper Hjullager etc etc 

Skrevet

Du sier du har sjekket hjulene etter beste evne for mulig dårlig hjullager. Du bør jekke opp bilen for å klare å sjekke evt slakk i hjulene: ofte kjenner du det ikke godt nok når hjulene står på bakken (og ofte kjenner du det ikke uansett på denne måten før det blir riktig ille).

Men hjullagerlyd skal være mer eller mindre konstant, og gjerne verre i (lange slakke) svinger. At lyden gir seg etter 100+ meter kan tyde på at det er noe annet.

Kommer denne lyden når bilen har stått et døgn eller to? Da tenker jeg bremser. Her har vi en av bilene som brukes sporadisk, det kan gå to-tre dager mellom hver gang. På denne tiden av året ruster skivene fort, og det gir lyd inntil en får slitt av grumset. Forsøk noen brå og harde nedbremsinger fra 40/50kmt. Harde nedbremsinger må til for å få med seg bakbremsene også.

Og nå på vinteren bør du langt på vei unngå håndbrekk (spes elektronisk), særlig hvis bilen skal stå mer enn et par dager.

Hvis du har en vibrasjon i rattet innenfor et bestemt hastighetsintervall på 5-10 kmt tyder det gjerne på at hjulene kan ha godt av å avbalanseres.

Knirking i små humper er ofte foringer som blir litt tørre i kulda. Hard klunking bør du kanskje få noen til å sjekke ut for deg...

Anonymkode: 6e0e2...db1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...