Gjest Mor til tre* Skrevet 3. april 2006 #1 Skrevet 3. april 2006 La meg først si at ungene mine er rimelig kresne. Det skal godt gjøres å lure i dem ting de ikke allerede har smakt og er sikker på at de liker. Grønnsaker sliter vi med, de liker så himla lite! (De er 6, 4 og snart 2) Det er lettere å ramse opp det de liker av frukt og grønt enn det de ikke liker, for å si det sånn. Dette liker de: gulrot potet eple banan That's it. På en vanlig dag drikker de litt juice til frokost, spiser litt eple i barnehage/skole, potet (ikke alltid) til middag, en gulrot i hånda til kvelds, og kanskje litt mer juice til kvelds. Dette er alt jeg får i dem av grønt. Er det fryktelig lite? Tips mottas, selv om jeg har prøvd det meste... Vi er ikke veldig flinke til å spise frukt vi voksne heller, men jeg prøver.
Gjest Gjest Skrevet 3. april 2006 #2 Skrevet 3. april 2006 Fem om dagen = 3 grønnsaker og 2 frukt. Men uansett så er det du skisserer bedre enn å ikke spise det. I glass appelsinjuice regnes forresten som en del frukt - så da har du 4 frukt og 1 grønnsak. Hva med bær da - liker dem det? Eller kanskje du kan prøve smoothies til dem?
Gjest Piper Skrevet 3. april 2006 #3 Skrevet 3. april 2006 Fra barna var små har jeg "lurt" i de grønnsaker via annen mat, som for eksempel i pizza der osten blir lagt på til slutt for da ser de ikke hva som er under I lasagne, der jeg finhakker alle grønnsakene. Å kutte opp frukten, kan få de til å spise mer. Det samme gjelder for grønnsakene.
Belit Skrevet 3. april 2006 #4 Skrevet 3. april 2006 Lag potetstappe og ha i sellerirot/persillerot/pastinakk/blomkål i tillegg til poteter. Det ser helt likt ut, men gir variasjon. Lag jevnede supper hvor jevningen er kokte poteter og grønnsaker som er kjørt i fp. Pass på at du bruker en grønnsaksblanding som matcher fargen på suppen. Her kan du bruke alle slags rotfrukter og belgfrukter samt blomkål. Vårt barn er positiv til all mat hun er med og lager til selv. Hun er tre år og kan til og med fint håndtere kniv selv nå (under tett oppsyn såklart!)
Gjest gjesten Skrevet 4. april 2006 #5 Skrevet 4. april 2006 Angående juice så er det ganske mye sukker i denne typen drikke om det er "butikkjuice". Personlig ville jeg redusert juicedrikkingen og heller skjært opp appelsiner i båter som ungene kan spise. Litt "omvendt" psykoligi kan også være verdt et forsøk. Du sier at du har noe godt/ spesielt som de skal få til barne- tv, men det er bare litt siden du ikke har så mye (f.eks en liten bukett rå blomkål, brokkoli etc), så ser de på barne- tv og knasker på det de har i hånda uten egentlig å tenke så mye på hva de spiser. Gjenta dette igjen om 4-5 dager og over lengre tid, så vil barna forbinde det de får med noe positivt (barne- tv) og noe spesielt i en positiv forstand siden det er helt spesielt at de får dette som du bare har litt av.
Gjest Hippopotamus Skrevet 4. april 2006 #6 Skrevet 4. april 2006 Angående juice så er det ganske mye sukker i denne typen drikke om det er "butikkjuice". Personlig ville jeg redusert juicedrikkingen og heller skjært opp appelsiner i båter som ungene kan spise. ← 100% juice er ikke tilsatt sukker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå