AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #21 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg hadde ringt sjefen i morgen. Selv om sjefen har ferie, er det vanlig arbeidsdag i morgen, og som sjef må man kunne ta imot slike henvendelser. Anonymkode: fb8de...57c Jeg er spent på å høre hva hennes arbeidsgiver svarer, eller OM de svarer. Dette problemet ville ikke jeg hatt, da nåværende tror de greier seg fint uten meg og ville gledet seg til å frigi de små lønnsmidlene mine. 😄 Anonymkode: 6930e...ca6
Sunnfjording Skrevet 21. desember 2025 #22 Skrevet 21. desember 2025 (endret) AnonymBruker skrev (15 timer siden): De fleste ønsker referanse fra nåværende arbeidsplass, og da helst en leder. Så jeg sier i fra når jeg vet at jeg trenger referanse. Anonymkode: d8784...113 Altså, når jeg ansetter noen er det siste jeg forventer referanse fra noen som jobber på deres nåværende arbeidsplass! Vi har tre måneders oppsigelsestid, det er det eneste som forventes. Endret 21. desember 2025 av Sunnfjording 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #23 Skrevet 21. desember 2025 Sunnfjording skrev (5 minutter siden): Altså, når jeg ansetter noen er det siste jeg forventer referanse fra noen som jobber på deres nåværende arbeidsplass! Mens dette er et krav hos oss. Jobber i staten. Anonymkode: 202f9...01c 1
Me0987 Skrevet 22. desember 2025 #24 Skrevet 22. desember 2025 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Mens dette er et krav hos oss. Jobber i staten. Anonymkode: 202f9...01c En en referanse fra nåværende arbeidsgiver trenger jo ikke på noen måte å være nåværende leder. De fleste bør forstå at om man søker andre jobber så ønsker man normalt sett ikke at leder skal vite om det, gitt at det ikke er sikkert at man får jobben(e) man søker på, og at man derfor ikke ønsker at nåværende skal vite at man ser seg om etter andre jobber. Jeg har jobbet flere steder i "staten", og dette er ikke gjengs praksis selv om det praktiseres slik der du jobber. 2
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2025 #25 Skrevet 22. desember 2025 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Mens dette er et krav hos oss. Jobber i staten. Anonymkode: 202f9...01c Jobber i staten og i «min» del er det ikke et krav. Alle har forståelse for at en søker ikke kan flagge at hun er på vei ut. Anonymkode: f5fe3...69f
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2025 #26 Skrevet 23. desember 2025 Når du har signert skriftlig avtale med ny arbeidsgiver. Og IKKE si ifra hvor du starter heller. Noen er så smålige at de ønsker å ødelegge for deg. Stol ikke på noen. Anonymkode: 04a08...ea1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2025 #27 Skrevet 23. desember 2025 Sunnfjording skrev (På 21.12.2025 den 16.28): Altså, når jeg ansetter noen er det siste jeg forventer referanse fra noen som jobber på deres nåværende arbeidsplass! Vi har tre måneders oppsigelsestid, det er det eneste som forventes. Forvent alt du vil. Men da stopper jeg min søknad. Anonymkode: 04a08...ea1 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2025 #28 Skrevet 23. desember 2025 Jeg tenker å bruke sjefen som referanse, så jeg sier fra da. Hvis det blir aktuelt. Anonymkode: a0d03...ecf
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2025 #29 Skrevet 24. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 21.12.2025 den 16.24): Jeg er spent på å høre hva hennes arbeidsgiver svarer, eller OM de svarer. Dette problemet ville ikke jeg hatt, da nåværende tror de greier seg fint uten meg og ville gledet seg til å frigi de små lønnsmidlene mine. 😄 Anonymkode: 6930e...ca6 De kom med ett veldig dårlig mottilbud, hvor de da maxa takhøyden. Så ingen mulighet for lønnsøkning senere. Jeg tok den andre jobben Anonymkode: c04e5...eb3 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2025 #30 Skrevet 24. desember 2025 Når det blir nødvendig. For eksempel er det nødvendig at en referanse vet at den er satt som referanse - men ikke før. Anonymkode: b3f73...933
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2025 #31 Skrevet 24. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 21.12.2025 den 14.26): Jeg sende sjefen sms rett etter jeg fikk tilbudet. Hvor jeg la frem ny årslønn og om de kan matche. Denne ble sendt 1 time før hun tok juleferie, ikke fått noe svar Anonymkode: c04e5...eb3 Jeg vil anbefale å ringe sjefen når det haster, og man ikke får svar på SMS. SMS er en mindre seriøs kanal å henvende seg via, etter manges syn. Anonymkode: b3f73...933
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2025 #32 Skrevet 24. desember 2025 Me0987 skrev (På 22.12.2025 den 8.29): En en referanse fra nåværende arbeidsgiver trenger jo ikke på noen måte å være nåværende leder. Jeg har jobbet flere steder i "staten", og dette er ikke gjengs praksis selv om det praktiseres slik der du jobber. Jeg har heller ikke sagt at det er gjengs praksis, bare at det er sånn hos oss. Det må i tillegg være nåværende leder. Så de som kommer til intervju hos oss får beskjed om at nåværende leder må være en av referansene. Jeg synes ikke dette på noen måte er greit, men sånn er det altså hos oss. Anonymkode: 202f9...01c
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2025 #33 Skrevet 24. desember 2025 Når det gjelder kommunale stillinger, så blir ofte søkerlista lagt ut offentlig i lokalavisa her jeg bor. Søkte selv en kommunal stilling og ba om å bli unntatt offentlig søkerliste. Mente selv jeg hadde svært gode grunner til det med tanke på min daværende jobb, men fikk blankt avslag. Måtte derfor trekke søknaden min fordi det kunne gjort stor skade i daværende jobb dersom det kom fram at jeg søkte meg vekk og hvis jeg i tillegg ikke fikk jobben. Anonymkode: 202f9...01c
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2025 #34 Skrevet 25. desember 2025 endo skrev (På 21.12.2025 den 1.23): Man skal da alltid klarere med referanser. Og det er mer normalt enn ikke å bruke nåværende leder. Det er jo det vedkommende du signerer sier. Og nei, det er ganske vanlig å ikke gjøre det også. Anonymkode: 14d4b...2b7
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2025 #35 Skrevet 26. desember 2025 Jeg har som regel fortalt når den nye jobben er signert. Ber da om en samtale, noe med å se folk i øynene når du har tatt en valg, så for formalitetenes skyld levert den skriftlige oppsigelsen. Noen tilfeller er det opplagt hvilken retning det går. Da er det ikke et problem å benytte sjef som referanse, jeg har hatt en jobb ved siden av studiene, da var det opplagt at jeg søkte mot noe relevant da de var over. Gjensidig forståelse. Jeg har også stilt opp som referanse for kollegaer som har søkt. En del krever referanse fra nåværende leder. Vet de egentlig hva de ber om og hva de potensielt ekskluderer når de ber om det? Anonymkode: baa6e...cff
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2025 #36 Skrevet 26. desember 2025 Ring leder mandag 29. desember hvis du ikke får svar på sms. Hvis vedkommende ikke svarer på telefon ringer du personalsjefen eller daglig leder. Hadde villet hatt en avklaring før januar slik at du eventuelt får sagt opp denne måneden. Anonymkode: 9c31a...95c
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2025 #37 Skrevet 26. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 23.12.2025 den 12.08): Når du har signert skriftlig avtale med ny arbeidsgiver. Og IKKE si ifra hvor du starter heller. Noen er så smålige at de ønsker å ødelegge for deg. Stol ikke på noen. Anonymkode: 04a08...ea1 Støtter denne. Nåværende sjef spurte meg hvor jeg har fått ny jobb, og da sa jeg så lite som mulig, hun kunne fort funnet på å kontakte min nye arbeidsgiver for å stikke kjepper i hjulene. Kun den personen jeg ba om å stille som referanse, vet hvor jeg har fått jobb, og hun stoler jeg 100% på. Jeg er den femte oppsigelsen de siste fem månedene, og likevel undrer sjefen seg over hvorfor ingen bruker henne som referanse. Anonymkode: e4f5e...e3e
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2025 #38 Skrevet 26. desember 2025 Det kommer vel ann på. I den tidligere jobben min var lederen grunnen til at jeg ville bort. Jeg ga først beskjed etter at jeg hadde fått jobben, og hun ble forbanna på meg og mente at det var helt normalt å gi beskjed om at man er på leting etter jobb. Men det ville jeg ikke fordi jeg tror hun ville satt kjepper i hjulene for jobbmuligheter dersom jeg hadde sagt noe tidligere. Hun var en skikkelig b.... for å si det sånn. Saken er en helt annen nå hvor jeg har en sjef som vet om situasjonen min og støtter meg. Anonymkode: 26637...4a3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå