Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det bare jeg som er møkk lei av alle kjendiser som «står fram» med adhd? Står fram som om dem er kjempetøff som står fram med noe skambelagt, når det egentlig er noe som er blitt så populært at «alle» VIL ha det. Ekstra irriterende er det når de «står fram» med diagnosen etter at de har oppført seg rævva på tv, så «skylder» de på adhd når dem egentlig bare er et rævva menneske!!!

Aaaaahhhh, måtte bare få det ut!

Anonymkode: 633f9...e2d

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det bare jeg som er møkk lei av alle kjendiser som «står fram» med adhd? Står fram som om dem er kjempetøff som står fram med noe skambelagt, når det egentlig er noe som er blitt så populært at «alle» VIL ha det. Ekstra irriterende er det når de «står fram» med diagnosen etter at de har oppført seg rævva på tv, så «skylder» de på adhd når dem egentlig bare er et rævva menneske!!!

hvem er det da som har oppført seg så ræva på tv da med adhd? :P 

Anonymkode: 28831...bec

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

når det egentlig er noe som er blitt så populært at «alle» VIL ha det

Kan ikke si meg enig i dette. 
Men tror at de som selv føler og tror de har ADHD gjerne ønsker å finne ut om det stemmer for sin egen del. 

Anonymkode: 0f966...152

• Liker 2
Skrevet

ADHD- og "lette" autismediagnoser sitter så løst nå, og det er så mange som har disse diagnosene at de bør betraktes som innenfor normalområdet. Samme med dysleksi.

At unger som ser på reels 10+ timer i døgnet får oppmerksomhetsproblemer, og vansker med å fokusere på oppgaver som krever konsentrasjon sier seg selv. Samme med unger som ikke leser tekst og ikke har konsentrasjon nok til å skrive enkle setninger aldri får øvd opp lesehastighet og rettskriving.

Anonymkode: a6562...404

• Liker 3
  • Nyttig 7
Skrevet

Er nok disse influencerne sin skyld. Først skulle alle ha IBS (irritabel tarm). Så pratet plutselig ingen om det lenger, for da skulle alle ha ADHD. En lang runde med diverse angst hadde de også. ADHD var i tillegg kilde til masse innhold om hvor vanskelig det var for dem å gjøre alt mulig. Så ble "alle" gravide, med hundrevis av plager som ingen andre har, og masse drama.

Så nå lurer jeg bare på hva den neste trenden blir. Skal vi tippe 🙂?

Anonymkode: 0179e...9be

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

At det er et overgrep at folk må ha seg opp om morgenen?

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er nok disse influencerne sin skyld. Først skulle alle ha IBS (irritabel tarm). Så pratet plutselig ingen om det lenger, for da skulle alle ha ADHD. En lang runde med diverse angst hadde de også. ADHD var i tillegg kilde til masse innhold om hvor vanskelig det var for dem å gjøre alt mulig. Så ble "alle" gravide, med hundrevis av plager som ingen andre har, og masse drama.

Og på 90-tallet var det "populært" å være utbrent. Husker også mange hadde whiplash. Enda lenger tilbake var faktsk hysteri en sykdom.

Jeg tenker at det betyr ikke at plagene er innbilte. Folk er faktisk slitne og har smerter og føler at de klarer mindre enn andre. Men vi er veldig glade i å sette navn og diagnoser på det. Det handler sannsynlivis i stor grad om å få plassert skylden et annet sted enn hos oss selv. Vi har en tendens til å tenke at helseplager må skyldes enten noe medfødt/"kjemisk ubalanse"/syndrom eller at man er en svekling. Jeg tror mye av forklaringen finnes på det samfunnsmessige og sosiale området. Vi forklarer alt innenfor den kulturen vi er en del av, og i dag består den kulturen i stor grad av korte videoer som forteller oss hvem vi er og hvordan vi burde være. Jeg har ofte tenkt at om vi virkelig er så sykelige fra naturens side, ville vi jo aldri overlevd steinalderen. Jeg ser for meg en gruppe introverte høysensitive steinaldermennesker som skal skaffe mat og husly og passe på barna, men så har de adhd uoppmerksom type og kjønnsdysfori og er utmattet og har tidsblindhet og trenger spesiell tilrettelegging og lider av fibromyalgi, for ikke å snakke om overgangsplager og vitaminmangel, og dessuten har de et livssyn som sier at de ikke kan drepe dyr, men det betyr ikke så mye for de har jo anoreksi uansett, og det er ikke mye hjelp å få fra de andre siden de har asperger og ikke forstår de sosiale kodene til folk med tilknytningsforstyrrelser og ocd.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvilken verden lever du i? Folk flest har ikke lyst på ADHD.

Anonymkode: 6f3ef...a90

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.12.2025 den 7.10):

Bipolar lidelse, depresjon(men det har vel allerede vært in) eller en eller annen form for fobi. 

Anonymkode: 13783...378

Skrevet

Alle skal ha en diagnose å skylde på dessverre. Gå gjennom listen med diagnoser, så skjønner man at ting har sporet helt av. Se på alle diagnose som er fabrikert i psykiatrien, helt ko-ko.

Anonymkode: 9cbe7...f26

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hvilken verden lever du i? Folk flest har ikke lyst på ADHD.

Jeg har faktisk litt det inntrykket. Mulig jeg tar helt feil. På 1 år har 4 av mine nærmeste venner fått diagnosen privat. Alle har startet på medisin, og sier de endelig er kvitt støyen i hodet. Jeg har også masse støy i hodet, grunnet for mye scrolling, stress i samfunnet osv. jeg klarer heller ikke sitte stille så lenge, og overrekker alt, men tror absolutt ikke jeg har adhd. Jeg tror det er samfunnet vårt som er blitt sånn. 

Anonymkode: e7de2...629

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har faktisk litt det inntrykket. Mulig jeg tar helt feil. På 1 år har 4 av mine nærmeste venner fått diagnosen privat. Alle har startet på medisin, og sier de endelig er kvitt støyen i hodet. Jeg har også masse støy i hodet, grunnet for mye scrolling, stress i samfunnet osv. jeg klarer heller ikke sitte stille så lenge, og overrekker alt, men tror absolutt ikke jeg har adhd. Jeg tror det er samfunnet vårt som er blitt sånn. 

Når du ser hvordan mange lever i dag forstår man hvorfor så mange sliter mentalt. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.12.2025 den 1.02):

Selvfølgelig har de udiagnosert adhd, de eier jo ikke selvinnsikt til å forstå egen oppførsel, de får diagnose når de har møtt motstand og må ha forklaring på egen «unhinged» oppførsel. De har tjent penger tidlig og ikke trengt jobbe 8-16 og hatt vanlige rutiner. 

Anonymkode: 75fec...abe

Skrevet
linsejesus skrev (På 21.12.2025 den 11.43):

Enda lenger tilbake var faktsk hysteri en sykdom.

Det et det fortsatt. Idag heter diagnosen histrionisk (dramatisk) personlighetsforstyrrelse. En del influenesere befinner seg utvilsomt i dette mentale landskapet.

Anonymkode: 887ab...2f1

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det viser jo bare at det finnes mer bevissthet rundt det, ikke at folk «ønsker det». Folk tiltrekker seg folk som er like seg selv. Det er faktisk vanligere at flere i vennegjengen har ADHD enn kun én person.

• Liker 1
Skrevet

Selv er jeg lei begrepene "maskering".  Det er en blankofullmakt for å få autisme/ADHD-diagnosene. 

"Jeg fikk 6 i snitt på videregående. Jeg jobber som hjernekirurg. jeg  har mann,  3 unger og et dusin venner. Nylig fant jeg ut at jeg  har autisme/ADHD. Jeg hadde maskert hele livet...."

Anonymkode: 5e77c...475

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det viser jo bare at det finnes mer bevissthet rundt det, ikke at folk «ønsker det». Folk tiltrekker seg folk som er like seg selv. Det er faktisk vanligere at flere i vennegjengen har ADHD enn kun én person.

Det kan være. Det høres jo ikke dumt ut det. Som jeg skrev i innlegget mitt, «mulig jeg tar feil». Synes bare det var litt rart, at plutselig har 4 av nære venner det. Men ser jo poenget ditt:) 

Skrevet

Er vel egentlig synd på disse kjendisene. Må jo være et mareritt å forholde seg til en med ADHD i det daglige...

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er vel egentlig synd på disse kjendisene. Må jo være et mareritt å forholde seg til en med ADHD i det daglige...

Om ADHD i heletatt finnes da.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.12.2025 den 14.27):

ADHD medisiner fungerer både om man har ADHD og ikke ADHD så jeg skjønner godt at mange vil ha de medisinene. 

Nå ber ikke du om råd og jeg vet ingenting om deg så jeg skal være forsiktig med å gi råd. Men på generelt så tror jeg mange enten glemmer eller ikke er klar over at ADHD er hva som kalles en utelukkelsesdiagnose.   Kravet for å få diagnosen i følge de offisielle retningslinjene er både at man skal ha store problemer med impulskontroll på flere områder OG at disse problemene ikke kan forklares på noen annen måte enn ADHD.  Så når folk kjenner seg igjen i symptomene og tenker at de har ADHD så har de kun fått med seg halve kravene. Man må også utelukke alle andre mulige forklaringer. I praksis er ikke det siste mulig, siden det er ekstremt mange mulige forklaringer og det ville tatt enormt med tid å utelukke alt. 

Men grunnen til jeg skriver dette er at om du sliter med støy i hodet så bør du jobbe systematisk med å sjekke mulige årsaker til problemene. Det er prøv og feil-metoden man må bruke, for det går ikke an å vite på forhånd hva som er årsakene. Det kan også være flere årsaker slik at 10 prosent av symptomene kan endres med bedre kosthold, 10 prosent med meditasjon, 10 prosent med bedre søvn, 10 prosent med  bedre relasjoner, 10 prosent med mindre skjermtid, 10 prosent, osv. 

Er selvsagt mulig du har ADHD. Jeg er ikke psykolog og jeg kjenner deg ikke. Men jeg ville uansett testet ut ulike årsaker om jeg var deg.  Mange av timene krever svært lite å teste ut og om man finner noe som fungerer så kan man ha ende med å bedre livskvaliteten resten av livet.  Man trenger heller ikke teste ut 

ADHD symptomer overlapper med depresjon, stress, traumer(både enkelthendelser som f.eks voldtekt, men også langvarige problemer som å ha blitt mobbet over lang tid).  Og det er enormt mye som kan gi depresjon og stress. 

Anonymkode: 5e77c...475

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...