Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Hvor mye er vanlig å gi i konfirmasjonsgave til en jeg er tanta til.

(Ikke fadder eller noe sånt. Heller ikke et "fjernt" tantebarn som jeg har lite kontakt med. Bor nær hverandre, og har normalt god kontakt..)

Noen forslag?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Hvor mye er vanlig å gi i konfirmasjonsgave til en jeg er tanta til.

(Ikke fadder eller noe sånt. Heller ikke et "fjernt" tantebarn som jeg har lite kontakt med. Bor nær hverandre, og har normalt god kontakt..)

Noen forslag?

1000 kr

Skrevet

Jeg fikk 500 fra hver av mine tanter/onkler i 1996(tror jeg...) så litt mer enn det.. kanskje 750-1000kr avhengig av deres økonomi.

Gjest Gjest
Skrevet

Flere?

Eller er det ca. 1000,- kr som anses som normalt hos de fleste??

Skrevet

alle de jeg kjenner gir ca 100kr til tantebarn

Skrevet
alle de jeg kjenner gir ca 100kr til tantebarn

det var vel litt lite vel??? Det må da mangle en 0. :ler:

Skrevet

ja, mente altså 1000kr.

stakkar tantebarn, ser for meg spente ansikter som etter å ha åpnet konvolutten prøver så godt de kan å skjule skuffelsen, og late som de er glade for en 100-lapp ... :forvirret:

Skrevet

Jeg fikk 500kr til min konfirmasjon av onkler og tanter fra pappas side av familien, og 1000kr av onkel og tante fra mammas side. Jeg har ikke noe nært forhold til noen av dem.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg syntes at 1000,- er ganske mye i forhold til hva man gir til et bryllup. Vil påstå at bryllup er "viktigere" og da er man tross alt to..

Vi gir vanligvis 1000,- til bryllup.. Til konfirmasjon ville jeg ikke gitt mer enn max 700,- tror jeg.

Gjest Gjest
Skrevet

Synes det holder å gi max 500,-

Venner og familie behøver ikke å gi mer enn 300,-

hva er det konfirmanten har gjort for å fortjene 1000,- fra en enkelt person?

Gjest Virvel
Skrevet (endret)

Har aldri skjønt hvorfor man skal få så mye til konfirmasjonen...? Jeg ville heller spart de virkelig store gavene til f.eks. 18- eller 20-årsdagen, da trenger man det faktisk kanskje også. En venninne av meg fikk 10 000 pluss videokamera av faren sin til konfirmasjonen. Jeg fikk ikke så mye tilsammen engang, og var i grunnen godt fornøyd. Mamma og pappa ga meg nytt kamera, og det kan vel ha kostet et par tusen (pluss at de selvsagt betalte for hele selskapet, og det var da dyrt nok i seg selv), ellers fikk jeg ikke mer enn maks 500 av noen, tror jeg. De litt mer perifere (onkler, tanter, venner av familien osv.) ga ikke mer enn 2-300 kr.

Endret av Virvel
Skrevet

Jeg fikk ca 200 v mine tanker og onkler som ikke vr "noe spesielt" jeg (men det var i 94 da) og syntes det var mer enn nok.

Men jeg har da også en stor familie, og om alle mine tanker og onkler skulle gitt like mye som enkelte andre får av sine (ja, for de jeg gikk på skole med fikk somregel mer) så hadde de blitt fort blakk, ettersom jeg tross alt har opp mot 30 søskenbarn, og de aller, aller fleste av dem på morssida (bare to på fasttsida)

For å si det sånn: Jeg har EN bror. Om en god del år kommer sikkert han til å ha et barn jeg da er tante til som skal konfirmeres. Jeg vil tippe at jeg kanskje totalt får en 4-7 tantebarn (basert på min ene bror og sambos to søstre) spredd over god tid (ettersom sambos to søstre er i konfirmasjonalder nå) og da kan jeg selvsagt gi mer til hver enkelt enn om jeg hadde 30-40 tantebarn....

Derfor vil jeg si at dette er "familieavhengig". Om det bare ern sakk om en og annen konfirmant, så er det en ting, men om det er 2-3 i året de neste 3-5 årene, så stiller det seg litt annerledes (og slik var det i min familie på den tiden jeg ble konfirmert, og slik er det i min samboers familie nå. Der var det 5 i fjor, og er vel 4 i år og en god del neste år også....)

Skrevet
En venninne av meg fikk 10 000 pluss videokamera av faren sin til konfirmasjonen.

:overrasket:

Ellers er jeg veldig enig med Virvel, hvorfor ikke spare de store pengesummene til 18-års-dagen eller lignende? Er vel da man trenger det mest.

Jeg fikk 1000 kroner av min onkel og tante og ble veldig overrasket, for jeg hadde aldri forventet så mye.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...