Gå til innhold

Har folk blitt helt virkelighetsfjerne?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg leser til stadighet nyhetssaker og kommentarfelt som tyder på at folk har blitt komplett virkelighetsfjerne. 

Seneste jeg leste var en mannlig helsearbeider som hadde saksøkt arbeidsgiver for at han fikk mer voldelige pasienter enn kvinner i Storbritannia. Kan jeg skjønne han syns det er urettferdig? Joda klart det. Kanskje burde han få bedre betalt? Helt greit. Det er også et problem med helsepersonell som blir utsatt for vold. Dette var dog ambulanse så her er det jo ikke mulig å ha Securitas med seg på hvert oppdrag. På sykehus bør man kanskje vurdere mer sikkerhetsvakter. Men uansett. Han vant forsåvidt diskrimineringssaken. Dette er i Storbritannia, forresten. Men kommentarfeltet er det jeg reagerer på:

"Men og kvinner er jo likestilt"

"Hvorfor skal en mann utsette seg for mer risiko enn kvinner"

"Det gir ikke noe mer mening å la menn håndtere voldelige pasienter"

"Menn og kvinner er trent til å gjøre samme jobben"

"Kvinner skal gjøre samme jobb som menn"

"Hva hvis det er en kvinne på 180 og en mann på 170".

Uansett hvor mye man har lyst ,hvor mye man trener og hvor sterk man tror man er som kvinne, man er IKKE like sterke som menn på generelt grunnlag. Jeg skjønner for all del at menn heller ikke har lyst til å bli utsatt for vold, men det er samtidig sånn at de er mye bedre egnet. Jeg ville feks  heller aldri sent inn to kvinnelige politibetjenter til en potensiell trusselsituasjon med en mann.  Jada man har våpen men kommer vedkommende tett innpå kan det bli basketak først. Da er det greit og ha i alle fall en mannlig kollega? Som regel er det tilfeller her i Norge, såvidt jeg har sett. Ser sjelden to kvinner kjøre sammen i bil. Kvinner er rett og slett ikke like egnet til dette som menn(direkte fysisk konfrontasjon). Selv om en kvinne er høy og atletisk er hennes mannlige kollega i all sannsynlighet sterkere. Sier ikke at kvinner ikke kan være politi i det hele tatt, men det er en grunn til at det ikke er så mange kvinner i swat Teams, at det er 0 kvinnelige navy seals . Det er en grunn til at det ikke er så mange kvinner i frontline combat. Når dette poengteres så går folka bare tilbake til "men and women are equal". "Likestilling" blablabla. Har folk mistet helt verter?

I samme avis ble det og skrevet om at det å kalle en arbeider "disorganized" når de hadde ADHD var bullying and harassment fra arbeidsgiver.  Unnskyld meg men er en arbeidstaker uorganisert så er de jo det? Adhd eller ei. Skal man prøve og tilrettelegge? Såklart. Men må da gå ann å kalle en spade for en spade?  Man må jo kunne poengtere problemet? Mange med ADHD sliter med organisering. Men tydeligvis ikke for også her vant vedkommende saken??? Hva er det beste, får man ikke lov å påpeke at noen konstant er sene på jobb heller? Hvis de har ADHD er det mobbing? Hva skjer med verden? Man må da kunne forvente noen ting i arbeidslivet? Stakkars arbeidsgivere. 

I tillegg så kommer nå dette med at alt skal være så kjønnsnøytralt (rådene til Bufdir feks). Er det fornuftig å endre dagligspråket som gjelder 99% av befolkningen for å omtale kanskje 1%? Jeg syns det er merkelig. 

Er det virkelig fornuftig likestilling og la kvinnelige kolleger bli banket opp fordi "equality"?  Eller er det fornuftig at man ikke lengre som arbeidsgiver kan beskrive problemene man har med en arbeidstaker? Er det fornuftig å prøve å viske ut kjønn i språket vårt fordi under 1% kanskje identifiserer seg som noe annet? Jeg syns verden har gått helt fra vettet. 

Anonymkode: ad25d...59b

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk et lønnstillegg på 20k som ikke noen kvinnelige kollegaer fikk. Nettop fordi jeg var utsatt for mer vold og trusler/komplekse saker, fordi jeg ble satt som ansvarlig for nettop de farligste. Ikke utelukkende fordi jeg var mann, men det var absolutt medvirkende.

Skulle bare mangle.

Anonymkode: 4ba95...a6d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Jeg fikk et lønnstillegg på 20k som ikke noen kvinnelige kollegaer fikk. Nettop fordi jeg var utsatt for mer vold og trusler/komplekse saker, fordi jeg ble satt som ansvarlig for nettop de farligste. Ikke utelukkende fordi jeg var mann, men det var absolutt medvirkende.

Skulle bare mangle.

Anonymkode: 4ba95...a6d

Ja det er nå rett og rimelig det. Men tror sånn 90% av det kommentarfeltet nektet for at menn skulle ta på seg sånne ting og det var vel så fornuftig at kvinner gjorde det. Da lever de i en annen virkelighet. Det er biologiske forskjeller mellom kjønnene. Kvinner tar jo på seg risiko med svangerskap og fødsel, sånn er det jo liksom bare. Mtp vold i samfunnet er menn bedre rustet til å håndtere dette. 

Anonymkode: ad25d...59b

Skrevet

Ja. 

Anonymkode: 2b3c5...79b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...