AnonymBruker Skrevet 20. desember 2025 #22 Skrevet 20. desember 2025 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Takk for veldig godt svar. Men regner med at summen far skal betale blir mindre? Siden barnet får borteboerstipend? Anonymkode: 01f1a...d08 Nei, barnebidraget skal stå slik det er, til barnet fyller 18, og viss banet bor hos deg og går på skole, kan han/hun søke bidrag direkte fra fra fra 18 år og til og med 20 år. Anonymkode: 6f850...c97 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2025 #23 Skrevet 20. desember 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, barnebidraget skal stå slik det er, til barnet fyller 18, og viss banet bor hos deg og går på skole, kan han/hun søke bidrag direkte fra fra fra 18 år og til og med 20 år. Anonymkode: 6f850...c97 Ungdommen skal fortsatt ha bidrag selv om hen ikke bor hos mor, så lenge "barnet" går på videregående. Ungdommen kan fint bo på hybel og har like fullt rett på bidrag, da fra begge foreldre. Anonymkode: f49b1...2c0 3
Eva-Lena Skrevet 20. desember 2025 #24 Skrevet 20. desember 2025 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg betaler bidrag til 18-åringen min som bor på hybel, men det er fordi jeg vil. Det er vanskelig å kreve inn de pengene fra en som ikke vil. Kostbart og sannsynligvis meningsløst. Nav krever ikke inn penger til en voksen, men den voksne kan saksøke bidragspliktig. Omstendelig og kostbart, sannsynligvis liten vits. De som er under 18 år har en hovedforsørger som skal motta bidrag uansett. De kan blant annet ikke skrive leiekontrakt og bytter vel ikke folkeregistrert adresse heller. Hvis du er hovedforsørger nå, fortsetter du å motta bidrag som normalt. Du kan fastsette bidrag gjennom NAV og motta dette frem til barnet er myndig, selv om barnet bor på hybel. Etter 18 må barnet få bidrag til seg selv, men det er i praksis frivillig å betale. Nav krever ikke inn. Anonymkode: 4310b...6b9 NAV krever inn bidra til de som har fylt 18 også. NAV krevde inn beløpet hver eneste mnd frem til barna ikke fikk på skole lenger. Barna bodde hjemme hos meg og det var de selv som søkte om bidrag og at NAV skulle kreve det inn. I ts sitt tilfelle kan barnet kreve bidrag av begge foreldrene siden barnet flytter for seg selv. Begge foreldrene har bidragsplikt frem til barnet er ferdig på vgs. 3
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2025 #25 Skrevet 20. desember 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ungdommen skal fortsatt ha bidrag selv om hen ikke bor hos mor, så lenge "barnet" går på videregående. Ungdommen kan fint bo på hybel og har like fullt rett på bidrag, da fra begge foreldre. Anonymkode: f49b1...2c0 Jeg kommer så klart til å dekke alt han trenger. Spørsmålet er bare om bidraget fra far endrer seg? Men skal far overføre direkte til ungdommen eller mor som er oppsatt på hybel kontrakten og betaler? Anonymkode: 01f1a...d08
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2025 #26 Skrevet 20. desember 2025 Det er foresten flere som har kommet med spøsmål i samme tråd som jeg starter her 😀 som er gode spørsmål! takk! ts Anonymkode: 01f1a...d08 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2025 #27 Skrevet 22. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 20.12.2025 den 20.49): Går altså andre året på yrkesfag nå. Anonymkode: 9e781...761 Barnet kan ha rett på bidrag som lærling og. Men, når barnet har inntekt over en viss sum i året, blir det tatt med i beregningen. Så hvis barnet blir selvforsørget, så kan bidraget falle bort. Anonymkode: 414ca...d31
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2025 #28 Skrevet 22. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 20.12.2025 den 21.28): Jeg kommer så klart til å dekke alt han trenger. Spørsmålet er bare om bidraget fra far endrer seg? Men skal far overføre direkte til ungdommen eller mor som er oppsatt på hybel kontrakten og betaler? Anonymkode: 01f1a...d08 Hvis dere har en privat skriftlig avtale, så kan du be om at innkrevingen går gjennom Nav/skatteetaten. Hvis du vil søke om bidrag gjennom Nav, kan du og be om at det blir krevd inn av Nav/skatteetaten. Bidraget går til deg når barnet er under 18 år. Det er du som skal forvalte pengene best mulig for barnet. Når barnet nærmer seg 18, vil det komme et informasjonsbrev om at barnet må enten søke selv hvis hen vil ha bidrag videre, eller du kan søke før barnet blir 18. Hvis du søker, må du da betale gebyr. Anonymkode: 414ca...d31 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2025 #29 Skrevet 22. desember 2025 Jeg ville bare ha sagt til far at barnet har rett på å bli forsørget av foreldrene frem til hen er ferdig på videregående. Og hvis han ikke vil betale bidrag frivillig, kommer du til å kreve det gjennom Nav. Bare husk at du får tidligst bidrag fra da du sender søknad. Så ikke vent for lenge med å søke. Anonymkode: 414ca...d31 1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2025 #30 Skrevet 22. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 20.12.2025 den 20.37): Hva om barnet blir lærling? Og er lærling når han/hun fyller 18. Kan det enda søke om barnebidrag? Eller gjelder det kun videregående skole, ikke når du er i jobb som lærling? Anonymkode: 9e781...761 Kan søke når de er lærling å, siden det går som videregående opplæring, men hvordan det regnes er jeg usikker på. Bror min betalte i hvertfall første året datteren der var lærling. Anonymkode: f51c2...fb1
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2025 #31 Skrevet 22. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 19.12.2025 den 23.40): Er det noen som vet om barnebidraget faller bort om barnet velger å flytte på hybel for å gå på skole? (Linjen finnes ikke i byen vi bor i) far sier han ikke skal betale noe til mor eller barn om han flytter ut på hybel og at han må klare seg selv. vi har privat avtale og ikke noe via nav. Anonymkode: 01f1a...d08 Det er barnet selv som må søke via nav og som mottar pengene på egen konto, det gjorde jeg til jeg var ferdig på vgs. Anonymkode: e98a6...883
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2025 #32 Skrevet 22. desember 2025 Eva-Lena skrev (På 20.12.2025 den 21.26): NAV krever inn bidra til de som har fylt 18 også. NAV krevde inn beløpet hver eneste mnd frem til barna ikke fikk på skole lenger. Barna bodde hjemme hos meg og det var de selv som søkte om bidrag og at NAV skulle kreve det inn. I ts sitt tilfelle kan barnet kreve bidrag av begge foreldrene siden barnet flytter for seg selv. Begge foreldrene har bidragsplikt frem til barnet er ferdig på vgs. Mor blir straffet hvis hun tjener «bra». NAV kan konkludere en søknad fra mor om barnebidrag om tvangskrav, at «han har knapt nok til eget livsopphold så nei, null i bidrag - for mor tjener bra nok». Anonymkode: b2c86...f24
Enmanelskeråhate Skrevet 22. desember 2025 #33 Skrevet 22. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 20.12.2025 den 21.28): Jeg kommer så klart til å dekke alt han trenger. Spørsmålet er bare om bidraget fra far endrer seg? Men skal far overføre direkte til ungdommen eller mor som er oppsatt på hybel kontrakten og betaler? Anonymkode: 01f1a...d08 Nei, ingen ting endrer seg før barnet blir 18, du er mottaker som vanlig
Enmanelskeråhate Skrevet 22. desember 2025 #34 Skrevet 22. desember 2025 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er barnet selv som må søke via nav og som mottar pengene på egen konto, det gjorde jeg til jeg var ferdig på vgs. Anonymkode: e98a6...883 Det er fra 18år kan være hva som helst før det, bidraget går som det skal frem til da
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2025 #35 Skrevet 23. desember 2025 Alle skriver at barnet må søke nav om bidrag fra far når hen blir 18 og enda er under utdanning. Men hva med mor, skal ikke hun dekke noe? Skal hen søke nav om bidrag fra mor og? Anonymkode: 9e781...761
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2025 #36 Skrevet 23. desember 2025 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Mor blir straffet hvis hun tjener «bra». NAV kan konkludere en søknad fra mor om barnebidrag om tvangskrav, at «han har knapt nok til eget livsopphold så nei, null i bidrag - for mor tjener bra nok». Anonymkode: b2c86...f24 Hvis far bare har til eget livsopphold spiller det ingen rolle om mor tjener bra eller ikke. Hun må uansett forsørge barnet alene, selv om hun ikke tjener mer enn far. Tjener hun lite nok kan hun få et lite beløp i bidragsforskudd, det er ikke i nærheten av halve kostnaden. Anonymkode: 34e95...ba1 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2025 #37 Skrevet 25. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 23.12.2025 den 6.15): Alle skriver at barnet må søke nav om bidrag fra far når hen blir 18 og enda er under utdanning. Men hva med mor, skal ikke hun dekke noe? Skal hen søke nav om bidrag fra mor og? Anonymkode: 9e781...761 Poenget er vel at hvis ungdommen bor hos mor så dekker mor de faste utgiftene, hus og mat, mens fars bidrag kan brukes til å dekke løpende utgifter? Hvis barnet bor på hybel må begge foreldre sende bidrag? Tror jeg. Anonymkode: 5720a...248
Soft mann Skrevet 25. desember 2025 #38 Skrevet 25. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 22.12.2025 den 16.53): Barnet kan ha rett på bidrag som lærling og. Men, når barnet har inntekt over en viss sum i året, blir det tatt med i beregningen. Så hvis barnet blir selvforsørget, så kan bidraget falle bort. Anonymkode: 414ca...d31 Er vel en max aldersgrense på bidragsmottaker vel?
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2025 #39 Skrevet 25. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 23.12.2025 den 6.15): Alle skriver at barnet må søke nav om bidrag fra far når hen blir 18 og enda er under utdanning. Men hva med mor, skal ikke hun dekke noe? Skal hen søke nav om bidrag fra mor og? Anonymkode: 9e781...761 Barnet søker bidraf - NAV avgjør om både mor og far skal betale bidrag. Dersom barnet bor hos mor så er det få tilfeller av at mor da skal betale bidrag fordi man fremdeles har forsørgerplikt etter fylte 18 år og barnet er under utdannelse og når barnet da bor hjemme hos mor så dekker hun sin del av det økonomiske ved å ha barnet boende, kjøpe mat, bosted etc.. sier seg selv at det eneste som endres her er at før barnet er 18 år er det mor som har rett på bidraget, og etter fylte 18 år er det barnet som har rett på bidraget, men det går ikke automatisk, må søkes om. Barnet søker ikke spesifikt bidra av bare far, men basert på sin situasjon. Bodde barnet med far, ville samme vurdering blitt tatt. Anonymkode: 6f6fe...905
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2025 #40 Skrevet 25. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 20.12.2025 den 0.05): Jeg betaler bidrag til 18-åringen min som bor på hybel, men det er fordi jeg vil. Det er vanskelig å kreve inn de pengene fra en som ikke vil. Kostbart og sannsynligvis meningsløst. Nav krever ikke inn penger til en voksen, men den voksne kan saksøke bidragspliktig. Omstendelig og kostbart, sannsynligvis liten vits. De som er under 18 år har en hovedforsørger som skal motta bidrag uansett. De kan blant annet ikke skrive leiekontrakt og bytter vel ikke folkeregistrert adresse heller. Hvis du er hovedforsørger nå, fortsetter du å motta bidrag som normalt. Du kan fastsette bidrag gjennom NAV og motta dette frem til barnet er myndig, selv om barnet bor på hybel. Etter 18 må barnet få bidrag til seg selv, men det er i praksis frivillig å betale. Nav krever ikke inn. Anonymkode: 4310b...6b9 Det du skriver stemmer ikke Anonymkode: a4621...982 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå