AnonymBruker Skrevet 19. desember 2025 #1 Skrevet 19. desember 2025 Er det noen som vet om barnebidraget faller bort om barnet velger å flytte på hybel for å gå på skole? (Linjen finnes ikke i byen vi bor i) far sier han ikke skal betale noe til mor eller barn om han flytter ut på hybel og at han må klare seg selv. vi har privat avtale og ikke noe via nav. Anonymkode: 01f1a...d08
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2025 #2 Skrevet 19. desember 2025 Nei - bidraget bortfaller ikke. Foreldrene har forsørgerplikt, og "barnet" kan søke om bidrag når det fyller 18 år og om det går på videregående skole. I din situasjon ville jeg søkt om fastsettelse av bidrag gjennom NAV, og heller betalt i underkant av 1400 for å få det fastsatt. Anonymkode: 3cd2e...3e1 7 1 3
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2025 #3 Skrevet 19. desember 2025 Jeg betaler bidrag til 18-åringen min som bor på hybel, men det er fordi jeg vil. Det er vanskelig å kreve inn de pengene fra en som ikke vil. Kostbart og sannsynligvis meningsløst. Nav krever ikke inn penger til en voksen, men den voksne kan saksøke bidragspliktig. Omstendelig og kostbart, sannsynligvis liten vits. De som er under 18 år har en hovedforsørger som skal motta bidrag uansett. De kan blant annet ikke skrive leiekontrakt og bytter vel ikke folkeregistrert adresse heller. Hvis du er hovedforsørger nå, fortsetter du å motta bidrag som normalt. Du kan fastsette bidrag gjennom NAV og motta dette frem til barnet er myndig, selv om barnet bor på hybel. Etter 18 må barnet få bidrag til seg selv, men det er i praksis frivillig å betale. Nav krever ikke inn. Anonymkode: 4310b...6b9 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2025 #4 Skrevet 19. desember 2025 Barnet er 16 år. Hvis det har noe å si? TS Anonymkode: 01f1a...d08 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2025 #5 Skrevet 19. desember 2025 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Jeg betaler bidrag til 18-åringen min som bor på hybel, men det er fordi jeg vil. Det er vanskelig å kreve inn de pengene fra en som ikke vil. Kostbart og sannsynligvis meningsløst. Nav krever ikke inn penger til en voksen, men den voksne kan saksøke bidragspliktig. Omstendelig og kostbart, sannsynligvis liten vits. De som er under 18 år har en hovedforsørger som skal motta bidrag uansett. De kan blant annet ikke skrive leiekontrakt og bytter vel ikke folkeregistrert adresse heller. Hvis du er hovedforsørger nå, fortsetter du å motta bidrag som normalt. Du kan fastsette bidrag gjennom NAV og motta dette frem til barnet er myndig, selv om barnet bor på hybel. Etter 18 må barnet få bidrag til seg selv, men det er i praksis frivillig å betale. Nav krever ikke inn. Anonymkode: 4310b...6b9 Takk for veldig godt svar. Men regner med at summen far skal betale blir mindre? Siden barnet får borteboerstipend? Anonymkode: 01f1a...d08
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2025 #6 Skrevet 20. desember 2025 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Takk for veldig godt svar. Men regner med at summen far skal betale blir mindre? Siden barnet får borteboerstipend? Anonymkode: 01f1a...d08 Nei, det tror jeg ikke det gjør. Borteboerstipend er ikke inntekt. NAV tar utgangspunkt i foreldrenes inntektsforskjell og samværsmengde, og barnets lønn hvis det er høyere enn et tresifret tall i året. Men de har ekstremt lang behandlingdtid, så lurt å begynne å finne dokumentasjon og ta en telefon til NAV. Anonymkode: 4310b...6b9 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2025 #7 Skrevet 20. desember 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, det tror jeg ikke det gjør. Borteboerstipend er ikke inntekt. NAV tar utgangspunkt i foreldrenes inntektsforskjell og samværsmengde, og barnets lønn hvis det er høyere enn et tresifret tall i året. Men de har ekstremt lang behandlingdtid, så lurt å begynne å finne dokumentasjon og ta en telefon til NAV. Anonymkode: 4310b...6b9 * Mente sekssifret. Husker ikke nøyaktig. Men må tjene en del altså. Anonymkode: 4310b...6b9
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2025 #8 Skrevet 20. desember 2025 Man har forsørgerplikt ut videregående, men etter 18 søker barnet selv. Du kan bare legge inn deres data hos NAV og se hva det blir. Anonymkode: 7080a...405 1 3
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2025 #9 Skrevet 20. desember 2025 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Barnet er 16 år. Hvis det har noe å si? TS Anonymkode: 01f1a...d08 Det har mye å si, da er far pliktig uansett til å betale. Etter fylte 18, må barnet søke selv. Og får det innvilget om hen går på videregående. Anonymkode: 9e808...538 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2025 #10 Skrevet 20. desember 2025 Hva er greia med å være så motstander av å forsørge sin egen unge? Anonymkode: 42e5e...862 2 5
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2025 #11 Skrevet 20. desember 2025 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hva er greia med å være så motstander av å forsørge sin egen unge? Anonymkode: 42e5e...862 Han fikk ikke noe av foreldrene sine da han flyttet for å gå på videregående. Anonymkode: 01f1a...d08
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2025 #12 Skrevet 20. desember 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Han fikk ikke noe av foreldrene sine da han flyttet for å gå på videregående. Anonymkode: 01f1a...d08 Så fordi foreldrene hans gjorde en feil, skal han gjøre feil ovenfor sitt barn? Minus og minus blir pluss eller noe sånt? Merkelig tankegang. Da er det bare å starte innkreving av barnebidrag via NAV. Anonymkode: f49b1...2c0 4 3
moomino Skrevet 20. desember 2025 #13 Skrevet 20. desember 2025 Han har forsørgeransvaret frem til videregående er ferdig. Så der kommer han ikke langt. Så nektet han et det å ya det via nav. 1 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2025 #14 Skrevet 20. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Han fikk ikke noe av foreldrene sine da han flyttet for å gå på videregående. Anonymkode: 01f1a...d08 For en latterlig begrunnelse Anonymkode: 42e5e...862 3
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2025 #15 Skrevet 20. desember 2025 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Jeg betaler bidrag til 18-åringen min som bor på hybel, men det er fordi jeg vil. Det er vanskelig å kreve inn de pengene fra en som ikke vil. Kostbart og sannsynligvis meningsløst. Nav krever ikke inn penger til en voksen, men den voksne kan saksøke bidragspliktig. Omstendelig og kostbart, sannsynligvis liten vits. De som er under 18 år har en hovedforsørger som skal motta bidrag uansett. De kan blant annet ikke skrive leiekontrakt og bytter vel ikke folkeregistrert adresse heller. Hvis du er hovedforsørger nå, fortsetter du å motta bidrag som normalt. Du kan fastsette bidrag gjennom NAV og motta dette frem til barnet er myndig, selv om barnet bor på hybel. Etter 18 må barnet få bidrag til seg selv, men det er i praksis frivillig å betale. Nav krever ikke inn. Anonymkode: 4310b...6b9 Det stemmer ikke. Har en 18-åring her som mottar bidrag, og Nav krever på alle måter inn. Eller Skatteetaten da. Far har motsatt seg hele veien og sendt klage etter klage, så hvis det hadde vært mulig for ham å slippe unna ved å ikke betale hadde han garantert gjort det. Anonymkode: 8bea9...e65 3 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2025 #16 Skrevet 20. desember 2025 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Er det noen som vet om barnebidraget faller bort om barnet velger å flytte på hybel for å gå på skole? (Linjen finnes ikke i byen vi bor i) far sier han ikke skal betale noe til mor eller barn om han flytter ut på hybel og at han må klare seg selv. vi har privat avtale og ikke noe via nav. Anonymkode: 01f1a...d08 Dersom barnet ikke bor hjemme så har begge foreldrene fremdeles forsørgerplikt, bidraget forsvinner ikke, men skal ikke betales til mor etter barnet er fylte 18 år. Vil ikke far lengre forholde seg til privat avtale kan barnet enkelt søke bidrag via Nav. Anonymkode: 6f6fe...905 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2025 #17 Skrevet 20. desember 2025 Hva om barnet blir lærling? Og er lærling når han/hun fyller 18. Kan det enda søke om barnebidrag? Eller gjelder det kun videregående skole, ikke når du er i jobb som lærling? Anonymkode: 9e781...761
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2025 #18 Skrevet 20. desember 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva om barnet blir lærling? Og er lærling når han/hun fyller 18. Kan det enda søke om barnebidrag? Eller gjelder det kun videregående skole, ikke når du er i jobb som lærling? Anonymkode: 9e781...761 Det er vel mest vanlig å ta to år med yrkesfag, FØR man faktisk begynner som lærling? Og etter to år på videregående skole, så er man sannsynligvis over atten år gammel også. Anonymkode: 1155c...2fa 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2025 #19 Skrevet 20. desember 2025 Barnet er nå 17 og mor har fått barnebidrag i alle år. Til høsten blir hen 18 år OG lærling, skal far enda betale bidrag? Anonymkode: 9e781...761
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2025 #20 Skrevet 20. desember 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Barnet er nå 17 og mor har fått barnebidrag i alle år. Til høsten blir hen 18 år OG lærling, skal far enda betale bidrag? Anonymkode: 9e781...761 Går altså andre året på yrkesfag nå. Anonymkode: 9e781...761
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå