Gå til innhold

Hvordan overvinne depresjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Denne høsten har jeg strevd en del med nedstemthet, tomhet, mangel på motivasjon og livslyst. Har vært deprimert tidligere for noen år siden, og dette kan vel minne om det. Da gikk det over etter hvert, var utløst av konkrete belastende livshendelser, men denne gangen er det ingen slike. Noen med erfaring. Hva hjelper. Bortsett fra medisiner? 

Anonymkode: e6293...aaf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg hjelpetær det på mild depresjon å tvinge meg til å gjøre ting jeg vet er bra, selv om jeg aldeles ikke vil. 

Stå opp til fast tid, gå ut når jeg ikke egentlig orker, møte folk selv om jeg ikke har lyst, lage ordentlig mat når det ikke frister det minste. 

Anonymkode: 4d75c...2b6

• Hjerte 1
Skrevet

Trening! Spesielt kondisjonstrening. Google det! 

Anonymkode: e7f6d...b3f

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

For meg hjalp det med antidepressivt legemiddel.

Anonymkode: 45d40...5f9

• Hjerte 1
Skrevet

Det finnes apper eller råd via Helsenorge. 

Men aller først; ta en tur til legen om det er lenge siden. Det er utrolig hva både en samtale og en status med blodprøver kan avdekke. Mangel på b12, jern, b og d kan gi symptomer på depresjon, og smerter i kroppen.

Det finnes masse lavterskeltilbud der ute, men man må ønske å finne dem. 

Legen kan ta kontakt med psykisk helse & rus i kommunen. 

Anonymkode: a462c...f86

• Hjerte 1
Skrevet

Sjekke status på blodprøver, særlig d-vitamin og b12.

Pass på å få så mye dagslys som mulig.

Vær med folk du er glad i.

Snakk med noen om hvordan du har det, det være seg en venn, partner eller om du oppsøker fastlege/lavterskeltilbud.

Gjør ting som gir deg glede, eller som vanligvis gir deg glede.

Regelmessig fysisk aktivitet.

❤️

Anonymkode: 9886d...4a2

• Hjerte 1
Skrevet

klem til alle medsøstre som sliter med depresjon! 

Jeg er så langt nede psykisk nå at jeg bare går rundt å tenker på hvordan jeg kan avslutte livet. Det er helt for jævlig. 

Ja, jeg trener når jeg kan. Klart det er deilig for kroppen, men så snart man er ferdig med treningen er det rett ned i hølet igjen. 

ja, jeg har vært innom legen og har fått noen medikamenter. De virker åpenbart ikke foreløpig, da jeg om mulig nesten har det enda verre. 

🥹

Anonymkode: c14f4...993

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...