Gå til innhold

Spm ang Insomnia

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har plutselig fått skikkelig insomnia, står i en livskrise og er blitt veldig deprimert, alt er kommet veldig brått. De siste to nettene har jeg sovet maks 2,5 time. Jeg er nå livredd for å legge meg for jeg ligger bare å vrir meg og tenker ekle tanker. Tenker at jeg aldri får sove igjen, at jeg kommer til å dø av søvnmangel osv. ligger å googler alt mulig dritt og gjør meg selv bare verre. Har så ufattelig angst også, ligger i høyspenn hele natta så hvis jeg sovner så våkner jeg nesten med en gang igjen med høy puls, angst og klamme hender. Så den lille søvnen jeg får er så dårlig. Jeg tok en valium natt til i dag men den hjalp egentlig ingenting. Har nå fått imovane av legen jeg skal prøve i kveld. Men redselen for å ikke får sove er alt jeg tenker på hele dagen. Sikker på at dette blir min død. Grusomt å ha det sånn her. 

Har noen noe råd å komme med? Andre som har erfaringer med Insomnia og depresjon?

Anonymkode: cfe9d...d50

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En dag vil du forbanne legen som ga deg sovepiller. Du kommer aldri til å få sove uten. Og det der er ikke insomni. 

Anonymkode: 04b57...7b9

Skrevet

Å ikke få sove på noen dager, det går helt fint. 

Kanskje du skal høre på litt musikk? Eller en podcast slik at du ikke får sånn tankekjør?

Anonymkode: 9ac77...a43

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

En dag vil du forbanne legen som ga deg sovepiller. Du kommer aldri til å få sove uten. Og det der er ikke insomni. 

Har du noen tips til hvordan jeg kan prøve å sove uten? Får en helt sinnsyk angst når jeg legger meg ned og blir lys våken

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Å ikke få sove på noen dager, det går helt fint. 

Kanskje du skal høre på litt musikk? Eller en podcast slik at du ikke får sånn tankekjør?

Anonymkode: 9ac77...a43

Har forsøkt med avspenning og litt forskjellig men klarer ikke holde fokuset. Har aldri slitt med søvn så det her gir meg skikkelig panikk. Er til vanlig et ordentlig sovedyr

Skrevet

Gå på badet sånn i normal tid, når du burde legge deg. 2200-2230 kanskje? Varm dusj, puss tenner, kveldsrituale. Ta imovanen du har fått. Legg deg i senga, skru av lyset, skru på en podcast du synes er ganske kjedelig, på lavt volum. Vent. Sovner du ikke etter en time da, så virker ikke den dosen imovane på deg.

Anonymkode: 6ea0b...262

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

For noe tull! Sovepiller er en god hjelp i perioder hvor søvnen svikter. Kunsten er å ikke ta dem hver eneste kveld. I perioder trenger jeg sovepiller, andre perioder ikke. Jeg har aldri blitt avhengig, så sover utmerket uten sovepiller i lange perioder. Men er kjempeglad for å  ha dem i tunge perioder. 

Anonymkode: af854...285

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Gå på badet sånn i normal tid, når du burde legge deg. 2200-2230 kanskje? Varm dusj, puss tenner, kveldsrituale. Ta imovanen du har fått. Legg deg i senga, skru av lyset, skru på en podcast du synes er ganske kjedelig, på lavt volum. Vent. Sovner du ikke etter en time da, så virker ikke den dosen imovane på deg.

Og når jeg skriver "vent", så mener jeg det. Ikke noe nettshopping feks. Ikke send meldinger til folk. Mobilen skal være ubrukt bortsett fra den kjedelige podcasten. 

Skrevet

Søvløsheten din er et intelligent tegn på at hjernen din holder deg våken for å løse krisen du er.

Jeg er superstrikt med lyshygiene. Og hva betyr det?

Det betyr at jeg har det mørkt etter solnedgang og får morgenlys minst 10 min. direkte på øynene (uten kontaktlinser eller briller) om morgenen.

Gjør jeg ikke dette, sover jeg helt elendig.

Sånne lyspærer https://sunnerehjem.no/products/ocubulb-lyspaere-uten-blatt-lys?srsltid=AfmBOooer3UoB3ha9NQS131JnQakOhR9LtNbs4w9K1Hdr40JfvTdJKjD

Anonymkode: eceb1...1b5

Skrevet

Mitt tips, Vær tilstede i nuet på dagtid så du får tenkt og prossesert alt du trenger før du skal sove sånn du ikke får tankekjør. Det får vi ikke gjort skikkeligt hvis vi konstant er distrahert da kommer alt opp når vi endelig er udistrahert når vi skal sove. 

Anonymkode: 9c884...06b

Skrevet

Dere som vet forresten, er det stor forskjell på valium vs en faktisk sovemedisin? Kan jeg forvente en bedre effekt på søvn av imovane kontra en valium?

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dere som vet forresten, er det stor forskjell på valium vs en faktisk sovemedisin? Kan jeg forvente en bedre effekt på søvn av imovane kontra en valium?

Kort svar: ja det kan du.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg sover faktisk dårligere med valium i kroppen. Er mer avslappet ja, men ikke bedre søvn.

Skrevet

Stor forskjell på valium og imovane ja. Den store ulempen med imovane er at den ikke burde taes daglig da blir man fort tilvendt. Den burde bare taes et par ganger i uken (med noen dager mellom). Men valium er ikke sovemedisin, imovane er det. Et godt alternativ er også alimemazin dråper, da kan man ta en veldig lav dose (0.1 ml typ) og fortsatt både få sove og fungere dagen etter. Pillene er så høye i dose at de fleste ikke fungerer dagen etter. Blir ikke tilvendt den. 

Anonymkode: c0446...283

Skrevet

Ettersom jeg har slitt med både søvnproblemer og mye angst så fikk jeg begynne på antidepressiva. Søvnen ble mye bedre når angsten roet seg. 

Men først ville jeg prøvd å gjøre alle de "kjedelige" tingene:
- Få frisk luft og sollys tidlig på dagen
- Vær i aktivitet så du blir sliten på kvelden
- Ingen skjerm etter 20:30
- Les på senga så du forhåpentligvis blir søvnig

Anonymkode: 18ff0...c75

Skrevet

Jeg har hatt insomnia av og på i åresvis. Har stått på ulike doser og typer sovemedisiner og så hatt perioder uten. Hadde nettopp en sinnsykt tøff periode hvor hele nervesystemet mitt var i høyspenn. Jeg brukte nesten all tiden min på å researche metoder for å få det bedre. Her er mine beste tips:

1. Sovemedisiner kan være helt gull. Imovane kan ikke tas for ofte eller flere dager om gangen, men det finnes andre medisiner. Jeg synes det er lettere å sovne om kvelden om jeg vet at hvis jeg har en dårlig natt i natt og neste natt, så finnes det en vei ut. 

2. Du tar med deg hvordan du har det om dagen inn i natta. Prøv så godt du kan å roe nervesystemet ditt ila dagen. Pust med magen. Observer lyder, farger, lukter, hva du kan kjenne mot huden. Humming hjelper mot stress. Latter, til og med tvungen falsk latter. Syng. Dans. Shake lemmene dine. 

3. Avspenningsteknikker og pusteteknikker for å få sove hjelper litt, men jeg synes ofte de gjør meg altfor bevisst hvordan jeg føler meg og om jeg sover eller ikke. Jeg synes faktisk ikke det hjelper så mye. 

4. Man har større sjanse for å sovne om man tenker at man ikke skal sovne. Dvs hvis du prøver hardt å sovne er det mindre sjanse for at du får det til. 

5. Bevege øynene fra side til side mens du har øynene lukket. Bevegelsen bør gå i nedre halvdel av øyet. Jeg pleier å bevege fram og tilbake ca femti ganger. Da pleier tankene å drifte. Horisontal bevegelse av øynene kobler av stressresponsen i hjernen og dermed sovner man lettere. Hvis jeg etter en stund merker at jeg ikke sover, gjør jeg bare øvelsen på nytt. 

6. Å stirre ut i et mørkt rom og tenke at jeg skal fortsette å stirre og ikke lukke øynene eller sovne kan gjøre meg veldig trøtt. 

Lykke til! Dette kommer nok til å gå over :)

Anonymkode: dcb32...765

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...