AnonymBruker Skrevet 19. desember 2025 #1 Skrevet 19. desember 2025 Fikk feber som landa på 39,2 grader i går før jeg tok Paracet. I dag var den igjen 39 før kl 07.30. Jobber i helsevesenet og skal jobbe langvakt i 5 dager fra i dag. Ringte legekontoret og lurte på om de kunne gi sykmelding. Har vært mye syk den siste tiden og brukt mye egenmelding. Ble møtt av en lite behjelpelig dame i telefonen, som sa at dette måtte jeg snakke med fastlegen om - men legen var ikke tilgjengelig før ø-hjelpstime i dag, så jeg ble bedt om å sende e-konsultasjon. Spurte om sykemelding kunne tilbakedateres om fraværet blir langvarig. Det kunne hun helle ikke svare på. Dette måtte jeg spørre legen om. Skulle sende e-konsultasjon nå, men den funksjonen var borte (mulig den bare er tilgjengelig i åpningstiden?) Kjedelig å måtte bruke så mange egenmeldingsdager når man er så syk. Vi lever svært tett i boligen på jobb, og vil jo ikke smitte kollegaer eller brukere som ofte blir svært syke. Sitter å lurer på om jeg kan kontakte legevakta. Er det innafor å be dem om sykmelding? Anonymkode: 7f6e7...0ee
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2025 #2 Skrevet 19. desember 2025 Hvorfor er det kjedelig å bruke egenmeldingsdagene? De er jo til for, nettopp, sykdom. Overskrider du antall dager du har rett på kontakter du bare legen igjen for sykemelding. Ikke nødvendig å gå til legen med mindre det er tvingende nødvendig. De har sikkert veldig mye å gjøre for tiden. Anonymkode: 1332c...392 5 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2025 #3 Skrevet 19. desember 2025 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvorfor er det kjedelig å bruke egenmeldingsdagene? De er jo til for, nettopp, sykdom. Overskrider du antall dager du har rett på kontakter du bare legen igjen for sykemelding. Ikke nødvendig å gå til legen med mindre det er tvingende nødvendig. De har sikkert veldig mye å gjøre for tiden. Anonymkode: 1332c...392 Fordi dette er en jobb med barn der vi blir syke "hele tiden". Har allerede brukt mange dager i år, og vil gjerne ha noen dager å gå på til den dagen det er omgangssyke og jeg ikke kommer meg ut av huset. Anonymkode: 7f6e7...0ee 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2025 #4 Skrevet 19. desember 2025 Har du egenmeldinger igjen kan du fint bruke dem opp og siden få sykmelding Anonymkode: 75ea6...0f5 5
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2025 #5 Skrevet 19. desember 2025 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Fordi dette er en jobb med barn der vi blir syke "hele tiden". Har allerede brukt mange dager i år, og vil gjerne ha noen dager å gå på til den dagen det er omgangssyke og jeg ikke kommer meg ut av huset. Anonymkode: 7f6e7...0ee Du kan få sykemelding da. Men det er mulig for mange leger å tilbakedatere sykemelding så lenge man har ringt legekontoret den første dagen man trenger sykemelding. Hvis du får legetime mandag ordner det seg nok. Anonymkode: be880...64f 4 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2025 #6 Skrevet 19. desember 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Fikk feber som landa på 39,2 grader i går før jeg tok Paracet. I dag var den igjen 39 før kl 07.30. Jobber i helsevesenet og skal jobbe langvakt i 5 dager fra i dag. Ringte legekontoret og lurte på om de kunne gi sykmelding. Har vært mye syk den siste tiden og brukt mye egenmelding. Ble møtt av en lite behjelpelig dame i telefonen, som sa at dette måtte jeg snakke med fastlegen om - men legen var ikke tilgjengelig før ø-hjelpstime i dag, så jeg ble bedt om å sende e-konsultasjon. Spurte om sykemelding kunne tilbakedateres om fraværet blir langvarig. Det kunne hun helle ikke svare på. Dette måtte jeg spørre legen om. Skulle sende e-konsultasjon nå, men den funksjonen var borte (mulig den bare er tilgjengelig i åpningstiden?) Kjedelig å måtte bruke så mange egenmeldingsdager når man er så syk. Vi lever svært tett i boligen på jobb, og vil jo ikke smitte kollegaer eller brukere som ofte blir svært syke. Sitter å lurer på om jeg kan kontakte legevakta. Er det innafor å be dem om sykmelding? Anonymkode: 7f6e7...0ee Som regel kan man bare sende e-konsultasjon i ukedagene, legesentrene pleier og stenge av den funksjonen i helgene. De har heller ikke lov og tilbakedatere sykmelding. Har opplevd å få beskjed om og bruke egenmelding først da mange symptomer gir seg etter 2-3 dager. Legevakten er for akutte ting. De sender ikke uten videre sykmelding. Anonymkode: 49928...284
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2025 #7 Skrevet 19. desember 2025 Den over har ikke helt rett, det er fult mulig å sende e-konsultasjon i helger, men de fleste stenger funksjonen ved lengre fravær som ferie. Og svært mange går på juleferie i dag, så når du ikke gadd å skrive konsultasjon i åpningstiden, så er du for sent ute etter stengetid. Bare å bruke egenmeldingene, det er det de er der for. Anonymkode: c4f32...2c3
Gaia Skrevet 19. desember 2025 #8 Skrevet 19. desember 2025 Hvis du ikke har brukt opp egenmeldingsdagene dine, så er det disse du skal bruke. Kun hvis du ser at du kommer til å gå over at du skal bruke disse dagene. De er der av en grunn, og det er for at leger skal slippe å bruke tid på å sykemelde folk som ikke trenger legetilsyn. 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2025 #9 Skrevet 19. desember 2025 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Fordi dette er en jobb med barn der vi blir syke "hele tiden". Har allerede brukt mange dager i år, og vil gjerne ha noen dager å gå på til den dagen det er omgangssyke og jeg ikke kommer meg ut av huset. Anonymkode: 7f6e7...0ee Det er jo ikke veldig mange dager igjen av året. Så har du dager igjen, kan du vell bare bruker dem nå? Man starter jo på nytt 01.01.26 Anonymkode: 298a4...657
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2025 #10 Skrevet 19. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er jo ikke veldig mange dager igjen av året. Så har du dager igjen, kan du vell bare bruker dem nå? Man starter jo på nytt 01.01.26 Anonymkode: 298a4...657 Nei, man gjør ikke det alle steder. Hos oss er det fravær de siste 12 månedene som gjelder når man teller egenmeldingsdager. TS: har du egenmeldingsdager igjen skal du bruke det. Går du tom kontakter du lege. Det er ikke meningen å spare på egenmeldingsdager. Leger har ikke kapasitet til å ha ø-hjelp timer med alle som ikke har lyst til å bruke egenmelding. Anonymkode: 77034...55e 3
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2025 #11 Skrevet 20. desember 2025 Jeg skjønner ikke problemet, du bruker egenmelding, ferdig snakka. At du er redd for et scenario der du har brukt opp egenmelding og må spare til du blir syk igjen er en merkelig tankegang. Om det skjer så kontakter du legen da for sykemelding når det er brukt opp. Anonymkode: 00ed5...f0c
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #12 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 19.12.2025 den 23.10): Det er jo ikke veldig mange dager igjen av året. Så har du dager igjen, kan du vell bare bruker dem nå? Man starter jo på nytt 01.01.26 Anonymkode: 298a4...657 Egenmelding er løpende siste 12 mnd. Syke barn er pr kalendeår Anonymkode: 902ba...0dd
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2025 #13 Skrevet 21. desember 2025 Legen kan tilbakedatere sykemelding ved kontakt før, så det skal ikke være noe problem å få til. Bare send ekonsultasjon på mandag og henvis til samtalen. God bedring! Anonymkode: bb4fa...ff1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2025 #14 Skrevet 23. desember 2025 Synes argumentasjonen for å ikke bruke egenmelding er rar. Eneste grunn til å spare egenmeldingsdager jeg kommer på,er hvis man vil bruke dem på noe som ikke vil kvalifisere for sykemelding. Anonymkode: 375be...b89 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå