AnonymBruker Skrevet 19. desember 2025 #1 Skrevet 19. desember 2025 Har vært hos legen utallige ganger, men de skjønner ikke hva problemet er og fyller meg bare med medisiner. Nå ønsker jeg tips som er mer naturlige. Eller gamle kjerringråd. Hvordan løse opp en heftig forstoppelse? alle råd tas imot med takk ❤️ Anonymkode: 4e198...066 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2025 #2 Skrevet 19. desember 2025 Har du prøvd de klassiske rådene da? Svisker, fiberinnhold, mer vann, kruttsterk kaffe og en gåtur? Anonymkode: ad918...e9a 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2025 #3 Skrevet 19. desember 2025 For meg hjelper det å tømme oppvaskmaskinen. Må alltid på do da 😅 Anonymkode: 1beda...ddd
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2025 #4 Skrevet 19. desember 2025 Jeg sliter med kronisk treg mage. En halv pakke tørket frukt (alle typer funker) før leggetid, en sterk kaffe på morgenen, så blir det fart på sakene. Personlig synes jeg yoghurt, biola og lignende kan hjelpe bittelitt, sånn i det daglige. Rødvin funker også, men man kan jo ikke akkurat bælme nedpå en flaske vin for å få bæsjet. Anonymkode: 387c3...20a 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2025 #5 Skrevet 19. desember 2025 Leve mer naturlig er det beste rådet. Masse bevegelse hele dagen , ikke bare gå men opp og ned, bruk kjernemuskulaturen. Drikke når du er tørst, sitte på huk (eller ha beina på en krakk foran deg slik at du får god fotstøtte) når du skal gjøre nr to. Fett, protein og fiber i maten. Avokado og fisk, gjerne sushi, sammen med havre, regulerer magen min. Magnesium gjør meg løs i magen, men sammen med forstoppelse blir det ofte ubehag og veldig sterk plutselig dotrang. Du kan prøve et tømmerregime, slik at du vet at det er "tomt" inni der mens du starter på et nytt og bedre liv. Anonymkode: 414ec...06c 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2025 #6 Skrevet 19. desember 2025 Det eneste som hjelper meg er å spise noen poser Pandy (sukkerfritt godteri) det får i hvertfall fart på mitt system. Anonymkode: b1509...95b 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2025 #7 Skrevet 19. desember 2025 Svisker, sterk kaffe og sukkerfritt godteri. I tillegg er trening bra, styrke og kondisjon setter fart på tarmsystemet. Anonymkode: 4207b...00d 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2025 #8 Skrevet 19. desember 2025 Fermentert mat som surkål og kombucha. Anonymkode: a103b...378 1 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2025 #9 Skrevet 19. desember 2025 Knipeøvelser for å unngå at musklene tillater tarmen å fylle opp så mye. F.eks. pust helt ut, hold pusten og sug inn magen til under ribbeina (slik at man ser ut som et skjelett). Pust litt vanlig og gjør det igjen. Anonymkode: a103b...378 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2025 #10 Skrevet 19. desember 2025 Jeg har god erfaring med å røre ut litt potetmel i kaldt vann og drikke. Om du prøver, så bør du begynne forsiktig. 1 liten teskje. Du kan øke opp til 2ss over tid. Det er ikke farlig å starte med mer, men det var ubehagelig. Potetmel er resistent stivelse. Dessverre er bloggen til Per Wikholm borte (etter at han døde), han forklarte godt hvorfor det virker. Du finner allikevel mye informasjon om du søker på RS/resistant starch/resistent stivelse. Her står en kort forklaring https://biologyinsights.com/can-starch-cause-constipation-the-role-of-resistant-starch/ Anonymkode: 6f456...d6d
Helene Skrevet 19. desember 2025 #12 Skrevet 19. desember 2025 Nå har jeg problemer med kronisk tissing. Har fått medisin mot dette. Den fungerer. Mot å slite med avføring har jeg ikke noe råd.
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2025 #13 Skrevet 19. desember 2025 Svisker hver dag hjelper overaskende godt. Jeg har slitt med forstoppelse i mange år, men svisker har løst problemet mitt. Husk å drikke godt med vann også. Anonymkode: 25508...a40 1 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2025 #14 Skrevet 19. desember 2025 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det eneste som hjelper meg er å spise noen poser Pandy (sukkerfritt godteri) det får i hvertfall fart på mitt system. Anonymkode: b1509...95b Kunstig søtning har god effekt på mange. Å dytte innpå Pepsi Max kan hjelpe, men det er jo ikke sunt. For min del hjelper Fiber Husk, vann og bevegelse. Anonymkode: 744c2...059 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2025 #15 Skrevet 19. desember 2025 Sliter med treg mage. Blir så frustrert og irritert. Kommer bare ut små erter. Tok en stor dose Duphalac for et par dager siden og det funka og funker forsattt faktisk. Også bruker jeg alltid krakk når jeg sitter på do( hjemme da). Føler jeg får tømt meg ordentlig da. Anonymkode: 4235f...5b7 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2025 #16 Skrevet 19. desember 2025 Jeg har nylig vært på koloskopi for første gang og da måte jeg tømme tarmen først. Da fikk jeg beskjed om å kjøpe Picoprep på apoteket og bruke det. Jeg har også strevd litt med treg mage, men dette stoffet løste opp alt sammen på få timer. Jeg vet du ikke er ute etter mer apotekvarer, men hvis du ikke har prøvd dette, kan det være verd et forsøk. Det er reseptfritt. Hvis du få løst opp "proppen" med Picoprep, kan du etterpå bruke noe lettere avføringsmiddel eller egnede matvarer for å unngå ny propp. Anonymkode: c357d...6ad 1
Helene Skrevet 19. desember 2025 #17 Skrevet 19. desember 2025 Jeg har og kjøpt inn camping do. Den er 1 meter fra senga. Jeg greier å komme meg dit. Doen er ned en trapp og jeg greier ikke alltid å holde meg så langt. Nå er jeg veldig opptatt av hva jeg klarer. Jeg tømmer denne doen etter 3-4 bruk. Men tryggheten den gir meg betyr mye. 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2025 #18 Skrevet 19. desember 2025 Fiber, nok væske, masse bevegelse! Hjelper også med koffein. Men vil anbefale deg å prøve Movicol også i noen dager om du er skikkelig forstoppet for å unngå hard avføring som kan føre til vonde hemoroider til alt har løst seg opp. Anonymkode: a9fa4...f2c 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2025 #19 Skrevet 19. desember 2025 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Kunstig søtning har god effekt på mange. Å dytte innpå Pepsi Max kan hjelpe, men det er jo ikke sunt. For min del hjelper Fiber Husk, vann og bevegelse. Anonymkode: 744c2...059 Det er en kortvarig løsning fordi det ødelegger tarmen på sikt. Anonymkode: 1c2c4...140 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2025 #20 Skrevet 19. desember 2025 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Sliter med treg mage. Blir så frustrert og irritert. Kommer bare ut små erter. Tok en stor dose Duphalac for et par dager siden og det funka og funker forsattt faktisk. Også bruker jeg alltid krakk når jeg sitter på do( hjemme da). Føler jeg får tømt meg ordentlig da. Anonymkode: 4235f...5b7 Hvordan er kosthold og livsstil? Prøv å unngå å spise ultraprosessert og prøv å spise mer salat og grønne grønnsaker. Unngå sukkerholdig mat og kunstig sukker. Gå turer og eller trene regelmessig. Anonymkode: 1c2c4...140 1 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå