Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har blitt innstilt til en kommunal stilling. Denne innstillingen skal så ut på høring i 5 dager, og jeg får jobben dersom det ikke kommer innsigelser. Hvem er det som kan komme med innsigelser? Er det vanlig at noen gjør? Er helt fersk på dette, så derfor jeg spør. :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Er ikke helt sikker på hva jeg prater om her. Men er ikke det dersom det kommer en med lenger ansinitet enn deg og også vil søke på jobben?

Gjest Gjesta
Skrevet

For eksempel kan en eventuell fagforening komme med innsigelser hvis en person med mer ansiennitet eller relevant utdanning er blitt satt til side.

Skrevet

Det er vel kun de andre søkerne som får se innstillingslista og ev. kan klage hvis de mener arb.giver har valgt feil person i forhold til ansinitet/utdannelse etc. Slik er det i alle fall i fylkeskommunen der jeg jobber.

Søknadsfristen har jo vært, og kun de som har søkt og vært på intervju får mulighet til å si noe. Så har vi et "ansettelseesråd" på arbeidsplassen som behandler saken "den femte dagen" (tror ikke det er et fast antall dager her, vet ikke...) og hvis det ikke har kommet noen innsigelser før det og de også er enige (noe de alltid er stort sett) så blir det slik som det står på lista.

Gjest Gjest
Skrevet

Noen som vet hva som står på lista annet enn navn? Utdannelse og yrkeserfaring?

Det er 4 ledige stillinger, og jeg ble innstilt som nr. 4. Hva betyr dette? At det er tre andre som har bedre utdannelse/ansiennitet enn meg?

Skrevet

Det dreier seg vel om et ansettelsesråd som skal uttale seg. Sånn er det alltid i staten, og tydligvis også i kommunen. Rådet er sammensatt av representanter fra forskjellige deler av virksomheten, inkludert fagforeningen/e. I utgangspunktet skal rådsbehandlingen feks motvirke kamraderi ved ansettelsesprosesser. Hos oss (i staten) kan rådet endre rekkefølge på de innstilte kandidatene, eller avvise innstillingen og sende saken til ny behandling ved ansettelsesstedet. jeg har aldri hørt om at det siste har skjedd, men jeg har hørt om enkelte tilfeller der rekkefølgen på kandidatene har blitt endret av rådet. Rådet kan ikke selv bringe inn nye kandidater i innstillingen.

En innstilling bygger ikke bare på utdanning og erfaring. I det øyeblikk du innkalles til intervju vet du at du er formelt skikket til jobben. Innstillingen avhenger også i større eller mindre grad på arbeidsgivers vurdering av deg som person med tanke på egnethet, hvordan du vil passe sammen med de andre kollegaene, osv. At noen er innstilt på plasser før deg sier ikke nødvendigvis noe bestemt om deg, men kanskje noe mer om de andre?

Gjest Gjest
Skrevet

Tusen takk for svar, Belit. Er det stor sannsynlighet for at jeg får jobben, eller bør jeg ikke ha forventninger?

Gjest Gjest
Skrevet

Du er nr. 4 og det betyr at du kan glemme akkurat denn ejobben. Men hell og lykke på de andre jobbene du måtte søke!! :klappe::)

Gjest Gjest
Skrevet

Til siste gjest: du har misforstått. Det er 4 stillinger ledig, og jeg er innstilt som nr 4 av 4, hvis du skjønner.

Skrevet

Jeg tror det skal litt til at det kommer protester på innstillingen, det er sjelden at ikke utvalget som ansetter følger innstillingen til de som har jobbet med det. (Evnt for riktig sammensetning kjønn/invandrere etc).

Jeg er selv i min andre kommunale jobb, og har i grunnen aldri hørt om den høringen før (i denne jobben fikk jeg tilbudet første arbeidsdag etter intervjuet, så det kan neppe ha vært noen høring her), så hvem det i så fall er som skal uttale seg i denne høringen... aner ikke.

Når du er innstilt som nummer fire av fire jobber, så tror jeg vi ganske snart får bekreftet at vi kan gratulere deg med jobb!

Skrevet
For eksempel kan en eventuell fagforening komme med innsigelser hvis en person med mer ansiennitet eller relevant utdanning er blitt satt til side.

:Nikke:

Noen som vet hva som står på lista annet enn navn? Utdannelse og yrkeserfaring?

Det er 4 ledige stillinger, og jeg ble innstilt som nr. 4. Hva betyr dette? At det er tre andre som har bedre utdannelse/ansiennitet enn meg?

I lista står innstillingen med begrunnelse for hvorfor disse er valgt fremfor de andre som var på intervju.

Dersom du er nr.4 av 4 til 4 jobber så betyr ikke det at de andre har bedre utd./ansennietet enn deg. Noen må jo stå først og sist. Vanligvis innstiller man én person til hver stilling, men to eller tre varaer dersom nr. 1 skulle takke nei, men det er tydeligvis ikke helt slik i ditt tilfelle da...

Gratulerer med ny jobb!!

Skrevet

Det er alltid greit å spørre om søkerlisten når man får innkalling til et intervju, da kan man se hvem som er sine motstandere. Det kan jo hjelpe deg med å plassere deg blant de andre søkerne.

Skrevet

Som sagt, jeg mener det hører til unntakene at ansettelsesråd endrer på en innstilling, så hvis du er innstilt som nummer 4 og det er 4 ledige jobber ville jeg følt meg rimelig trygg hvis jeg var deg. Men jeg ville ikke ta noe for gitt før jeg hadde undertegnet kontrakt!

Gjest Embla s
Skrevet

Etter hva jeg har skjønt er det ganske vanlig å ta med noe om "personlig egnethet" i utlysningstekst. På den måten står arbeidsgiver ganske fritt til å argumentere for den de ønsker uavhengig av utdannelse og ansinitet. (Mulig jeg har missforstått?)

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har vært medlem av tilsetningsrådet to forskjellige steder og har vel vært med på å behandle rundt 100 saker til sammen. Tror vi har endret innstillingen i tre eller fire tilfeller, så det er ikke veldig ofte. I de tilfellene hvor det har vært endringer er det interne som har blitt forbigått.

Selv fikk jeg en jobb etter at instillingen ble endret, da tilsetningsrådet mente at jeg var bedre kvalifisert (noe jeg også var) det er bra at de finnes. Arbeidsgiver gjør som regel ikke feil og derfor går sakene stort sett gjennom.

Gjest Gjest
Skrevet

Tusen takk for alle svar!

Jeg fikk jobben! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...