AnonymBruker Skrevet 18. desember 2025 #1 Skrevet 18. desember 2025 Er det noe jeg bør tenke på å sjekke før jeg selger et indeksfond? Skal selge og så kjøpe samme igjen, fordi jeg er i en situasjon i år på grunn av permisjon fra jobb for å studere, der jeg ikke vil komme til å trenge å skatte av gevinsten. Er det smart å gjøre, eller tenker jeg feil? Anonymkode: 77ed7...5a0
Båtsjåfør Skrevet 18. desember 2025 #2 Skrevet 18. desember 2025 Det lønner seg ikke å selge og kjøpe samme fond igjen for å få skattegevinster i løpet av kort tid. 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2025 #3 Skrevet 19. desember 2025 Det lønner seg hvis du er i ts sin situasjon og ikke trenger skatte av gevinsten akkurat i år, ja. Men om du på få dager kan selge og kjøpe nøyaktig samme fond, uten å komme på kant med Skatteetaten, er mer usikkert. Anonymkode: 8613e...2ff
newman01 Skrevet 19. desember 2025 #4 Skrevet 19. desember 2025 Det kan være lurt å kjøpe et annet fond. Du risikerer gjennomskjæring av Skatteetaten om du selger og kjøper samme fond med veldig kort tidshorisont. Men lurt å endre inngangsverdien om du har mulighet til å få det skattefritt. Om fondet står på en ASK må du vel knerte hele kontoen? Og så må du forte deg, det er ikke mange handelsdager igjen av året. 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2025 #5 Skrevet 19. desember 2025 Takk for info. Det står ikke på AKS, kjøpt utenfor nettopp av denne grunn. Kjøper et annet fond for penga, takk for tipset om det! 🙂 Anonymkode: 77ed7...5a0
newman01 Skrevet 19. desember 2025 #6 Skrevet 19. desember 2025 Godt planlagt om det var intensjonen å ta ut gevinsten i et år med lite skattbar inntekt. Kan være lurt å kjøpe et annet fond. Det har vært flere hendelser hvor skatteetaten har endret skattemeldingen fordi de mener at det ikke har skjedd en realisering av fond. Litt usikker på hvor lang periode man må vente på å kjøpe like andeler fond tilbake. Med aksjer er det en dag eller så, siden det alltid er risiko i enkeltaksjer. 1
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2025 #7 Skrevet 19. desember 2025 newman01 skrev (4 timer siden): Godt planlagt om det var intensjonen å ta ut gevinsten i et år med lite skattbar inntekt. Kan være lurt å kjøpe et annet fond. Det har vært flere hendelser hvor skatteetaten har endret skattemeldingen fordi de mener at det ikke har skjedd en realisering av fond. Litt usikker på hvor lang periode man må vente på å kjøpe like andeler fond tilbake. Med aksjer er det en dag eller så, siden det alltid er risiko i enkeltaksjer. Enig. Men det er lurt å gjennomføre salget umiddelbart, slik at du er sikker på at det kommer på dette skatteåret. Jeg ville også ventet en måned eller to ut i 2026 før jeg kjøpte på nytt, og kjøpt et annet fond. (Ikke et annet globalt indeksfond.) Anonymkode: f7218...e10
newman01 Skrevet 20. desember 2025 #8 Skrevet 20. desember 2025 https://www.dn.no/privatokonomi/slik-kan-barn-fa-skattefri-gevinst-i-aksjefond/1-1-1968273 Tror denne fortsatt er brukbar. Hallgeir fra Luksusfellen er veldig glad i denne løsningen. Fin måte å realisere gevinst og senke skattekostnaden
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2025 #9 Skrevet 20. desember 2025 newman01 skrev (37 minutter siden): https://www.dn.no/privatokonomi/slik-kan-barn-fa-skattefri-gevinst-i-aksjefond/1-1-1968273 Tror denne fortsatt er brukbar. Hallgeir fra Luksusfellen er veldig glad i denne løsningen. Fin måte å realisere gevinst og senke skattekostnaden Men det er vel ingen grunn til å tro at dette gjelder for TS. Som da må betale skatt av gevinsten selv om vedkommende ikke har lønnsinntekt. Anonymkode: d7337...6d0
Slarti Skrevet 21. desember 2025 #10 Skrevet 21. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 18.12.2025 den 20.36): Er det noe jeg bør tenke på å sjekke før jeg selger et indeksfond? Skal selge og så kjøpe samme igjen, fordi jeg er i en situasjon i år på grunn av permisjon fra jobb for å studere, der jeg ikke vil komme til å trenge å skatte av gevinsten. Er det smart å gjøre, eller tenker jeg feil? Anonymkode: 77ed7...5a0 Det er vanskelig å time med tanke på at det kan ta 1-3 dager å selge et fond. på 1-3 dager kan det svinge veldig.
newman01 Skrevet 21. desember 2025 #11 Skrevet 21. desember 2025 Slarti skrev (9 minutter siden): Det er vanskelig å time med tanke på at det kan ta 1-3 dager å selge et fond. på 1-3 dager kan det svinge veldig. Det er ikke snakk om å time salget slik at man tjener på det, men for å snappe opp en skattefordel siden man ikke har inntekt som overstiger personfradraget. Om fondet dupper etpar prosent er ikke nødvendigvis voldsomt kritisk sammenlignet med å fjerne en skatteregning på 60´000. Hvor mye er det man potensielt kan redusere med nå? Personfradrag for 2025 er 108´000. Med en multiplikator på 1,72 får man vel visket bort en skatteregning på 62´000 sånn omtrentlig, forutsatt at man ikke har noen andre inntekter det året? 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå