Gå til innhold

Utbrent og tinnitus

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei,

Smalt i veggen for fire år siden der jeg kollapset. Brukte fler år på å komme meg. Tålte ikke lyder, og hadde null energi. Har i grunn jobbet endel de siste to åra, før det selvfølgelig raknet igjen. Denne gang med masse panikkangst både i fight/flight og freeze shut down. En helt forferdelig og jævlig periode i mitt liv der jeg har trodd jeg skal dø flere ganger. Massiv angst. Får nå behandling og skal søke ufør for å komme på rett kjøl. Har barndomstraumer og KPTSD.

Det som kom etter siste anfallet denne gang. Var en elektrisk tinnitus. Det er ingen piping, men kun som etter man har vært på konsert susing. Det roer seg når jeg ligger på ett mørkt og stille rom. Jo mer støy og mas, jo mer lyd fra øra. Kjenner på at jeg begynner bli engstelig for at det blir kronisk, selv om ChatGPT sier at det er hjernen som må filtrere ut lyden, og dette skjer når nervesystemet blir trygt igjen. 

Noen som opplevde samme med kraftig utbrenthet, og hvor lenge før det forsvant? 

Anonymkode: f6147...779

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når du er så sliten og har så mye traumer og angst, så får du også store muskelspenninger.

Store muskelspenninger i skuldre/nakke kan gi mye tinnitus! Det kan du få bort ved hjelp av riktig behandling (IMS-akupunktur er det mest effektive, men få det av en kiropraktor, naprapat eller fysioterapeut som er dyktig på nålebehandling!) og etterfølgende trening/tøyninger, og også lære det stressmestring og ha teknikker for å stresse ned (som f.eks. yoga eller annet).

Jeg hadde mye tinnitus i årevis, fikk høre at det ikke var noe å gjøre med det. Men nå har jeg en hverdag helt uten tinnitus pga. et slikt opplegg som jeg beskrev. Bygger det seg opp spenninger kan jeg få litt igjen, men det slipper normalt bare jeg gjør noen øvelser og tøyninger. Blir det sittende litt mer, så tar jeg en nålebehandling eller to, og så er jeg helt kvitt det igjen.

Anonymkode: 250c2...2fb

Skrevet

Ja,  naprapat sa jeg hadde vanvittig stiv kjevemuskulatur. Men dette kom akutt, og har liksom vedvart. Er dette noe psykomotorisk fysio gjør, og kan man ev.fortelle lege at man ønsker det? Eller fikser en vanlig homeopat det?

Skrevet

https://xn--hrselsrehabilitering-bcc.no/kurs/tinnitusmestring/

Jeg har kronisk tinnitus og nedsatt hørsel. Meldte meg på dette kurset/ rehabiliteringen. Det var nyttig på så mange måter. Anbefaler det så absolutt. Det er mulig å habituere lyden, selv om det vil ta litt tid. 

Fikk tinnitus etter år med kronisk migrene hvor nakke, skuldre og kjeve var i helspenn. Etter en runde med krystallsyke begynte det å pipe, så stoppet det aldri. Men lever greit med det nå. 

Anonymkode: f689c...404

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

https://xn--hrselsrehabilitering-bcc.no/kurs/tinnitusmestring/

Jeg har kronisk tinnitus og nedsatt hørsel. Meldte meg på dette kurset/ rehabiliteringen. Det var nyttig på så mange måter. Anbefaler det så absolutt. Det er mulig å habituere lyden, selv om det vil ta litt tid. 

Fikk tinnitus etter år med kronisk migrene hvor nakke, skuldre og kjeve var i helspenn. Etter en runde med krystallsyke begynte det å pipe, så stoppet det aldri. Men lever greit med det nå. 

Det skal jeg så absolutt teste ut. Jeg har mer elektrisk støy, og det handler så absolutt om hvor stor plass det får. Såpass skjønner jeg. Jeg bare er veldig glad i stillhet og ønsker den tilbake. Godt å høre du lever fint med det ❤️

Skrevet

Jeg har pulserende tinnitus 24/7 pga vestibulær migrene. 

Et tiltak du kan forsøke først er audiopedagog. 

Anonymkode: dfd48...fbb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det skal jeg så absolutt teste ut. Jeg har mer elektrisk støy, og det handler så absolutt om hvor stor plass det får. Såpass skjønner jeg. Jeg bare er veldig glad i stillhet og ønsker den tilbake. Godt å høre du lever fint med det ❤️

Sant, uavhengig av type lyd man hører så vil enkelte gå i en konstant alarmberedskap, da den "gamle" delen av hjernen vår tror lyden signaliserer at vi er i fare. Det blir fryktelig slitsom i lengden og man får mange ifølge-plager... 

På kurset møtte jeg flinke audiopedagoger, fysioterapeuter og audiografer. En slags nevrofysiologisk tilnærming til kognitiv atferdsterapi. 

• Liker 1
  • 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Har også sånn elektrisk suse buzzelyd i hodet. Ikke tinnitus. Handler ikke om oppmerksomhet for min del. Det svinger ut fra andre faktorer og symmtomer i formen. Jeg har long covid og antagelig utbrent også. Fikk denne lyden «over natta» etter å ha pressa meg lenge og langt over tålegrense. 

Anonymkode: 8af70...27d

• 2 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.1.2026 den 12.11):

Har også sånn elektrisk suse buzzelyd i hodet. Ikke tinnitus. Handler ikke om oppmerksomhet for min del. Det svinger ut fra andre faktorer og symmtomer i formen. Jeg har long covid og antagelig utbrent også. Fikk denne lyden «over natta» etter å ha pressa meg lenge og langt over tålegrense. 

Har den gått bort nå? Fortsatt her…. Hatt i seks uker nå. Går pokker ikke vekk 😭

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har den gått bort nå? Fortsatt her…. Hatt i seks uker nå. Går pokker ikke vekk 😭

Kom også over natta her etter masse panikkanfall.

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Nei dessverre . Har hatt det i tre år 🙈 men tror det har vært bedre i perioder. Så det svinger litt. Det er da noe 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei dessverre . Har hatt det i tre år 🙈 men tror det har vært bedre i perioder. Så det svinger litt. Det er da noe 

Oh no!! I natt har jeg sovet ti timer, og da er det faktisk helt stille på morningen. Men så baller det på seg utover dagen. Har du prøvd noe behandling? Jeg merker at hvis jeg presser kjeven fremover blir lyden veldig mye høyere, så antar jeg har somatisk tinnitus. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Oh no!! I natt har jeg sovet ti timer, og da er det faktisk helt stille på morningen. Men så baller det på seg utover dagen. Har du prøvd noe behandling? Jeg merker at hvis jeg presser kjeven fremover blir lyden veldig mye høyere, så antar jeg har somatisk tinnitus. 

Jeg har fått ME diagnose og er veldig syk. Så jeg anser det som en del av utmattelsen og nervesystem og evt hjerne inflammasjon og mastceller og alt som er relevant i denne sykdommen. Min blir også tidvis påvirket av kjeve bevegelse og lignende men jeg undersøkte hos fysio tidlig i forløpet og de fant ingen sammenheng. Jeg tror det henger mer sammen med overbelastning og dysautonomi osv for meg

det er veldig vanlig symølmt på utbrenthet utmattelse ME long covid osv. er nok nervesystemet 

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg har fått ME diagnose og er veldig syk. Så jeg anser det som en del av utmattelsen og nervesystem og evt hjerne inflammasjon og mastceller og alt som er relevant i denne sykdommen. Min blir også tidvis påvirket av kjeve bevegelse og lignende men jeg undersøkte hos fysio tidlig i forløpet og de fant ingen sammenheng. Jeg tror det henger mer sammen med overbelastning og dysautonomi osv for meg

det er veldig vanlig symølmt på utbrenthet utmattelse ME long covid osv. er nok nervesystemet 

Uff da, håper du kommer deg etterhvert ❤️ Kjenner fler som har gjort det. Har du hatt stor belastning i livet? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...