Gå til innhold

Koke egg på skolekjøkken - oppskrift?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Greta_*
Skrevet

Skal altså ha vikartime i heimkunnskap i 6. klasse i morgen, har det meste klart, men så skal de altså koke egg (er jo snart påske og alt...). Og da er det jeg lurer på: Hvordan skriver jeg oppskrift på det? (Tenkte også de skulle ha løkskall oppi for å få eggene gule - noen som vet hvor mye man trenger?)

Håper på noen glupe svar her - jeg er en sånn 'tar det på gefühlen'-type, men skjønner jo at det ikke funker med en bunch 11-åringer... :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

skall av en løk kanskje, du kan jo teste det ut i kveld.

Skrevet

1. Fyll en gryte halvveis med vann og sett den på platen, sett platen på XX (kommer ann på hvordan ovner dere har)

2. Lag hull i den ene enden av egget med en nål

3. Ha egget/eggene i vannet når det koker

4. La egget koke i 5 minutter for bløtkokt, 10 minutter for hardkokt

Noe sånt?

Gjest Gjest_Greta_*
Skrevet
1. Fyll en gryte halvveis med vann og sett den på platen, sett platen på XX (kommer ann på hvordan ovner dere har)

2. Lag hull i den ene enden av egget med en nål

3. Ha egget/eggene i vannet når det koker

4. La egget koke i 5 minutter for bløtkokt, 10 minutter for hardkokt

Noe sånt?

Ja takk - noe sånt! Er bare så usikker - kjenner noen av disse barna, og de er

nok veldig raske til å spørre og bli usikre. Hvor stor gryte? Er dette halvveis? Er dette for lite? Er det for mye? Hvor stort hull? Skal jeg sette på rett over eller rett under middels? etc.etc. - jeg syns jeg hører dem... Har liksom et mål om at de skal klare å gjøre mest mulig uten at jeg henger over dem.

Når det gjelder løkskall, tenker jeg at skallet av en løk må være nok til 4 egg? (De er 4 på gruppene...)

Skrevet

Kanskje du skal ta med at det er best å senke eggene i vannet med en spiseskje for å unngå at eggene sprekker når de treffer bunnen av kasserollen. Du kan også farge eggene på andre måter: spinat = grønne egg, rødbeter = røde egg.

Gjest LoisLane
Skrevet

Ta en kjele og vis dem hva slags kjele, hvor mye vann (vis evt. med fingeren - f.eks. opp til langfingeren) og hvordan man legger egget oppi. Presiser at det er viktig at de passer tida! Gi det inn med teskje - det er alltid noen som misforstår likevel...

Rhiakaths oppskrift var fin, synes jeg.

Gjest Gjesta
Skrevet

Du kan farge egg ved å ha konditorfarge i vannet også.

Gjest Gjest_Greta_*
Skrevet
Ta en kjele og vis dem hva slags kjele, hvor mye vann (vis evt. med fingeren - f.eks. opp til langfingeren) og  hvordan man legger egget oppi. Presiser at det er viktig at de passer tida! Gi det inn med teskje - det er alltid noen som misforstår likevel...

Rhiakaths oppskrift var fin, synes jeg.

...tror nok det var slik det måtte gjøres, ja... Jammen stor forskjell på hvor erfarne de er på kjøkkenet disse ungene! Noen satt med store øyer og kunne ikke skjønne at man skulle skru ned varmen når vannet kokte, mens andre satt omtrent og himla med øynene og visste alt fra før...

Oppfordring: Slipp til ungene deres på kjøkkenet! ;)

Gjest Elfrida
Skrevet

Det er ikke så mye løkskall som skal til for å farge eggene - de blir fort brune om man tar for mye. Husker ikke akkurat, men skallet av en halv løk er sikkert nok til 4 egg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...